چرا باید کرم دور چشم استفاده کنیم؟

کرم دور چشم

آنچه در این مقاله می خوانید:
امروزه محافظت از پوست و استفاده از وسایل آرایشی-بهداشتی به یک ضرورت تبدیل‌شده است. به همین دلیل آگاهی از علل استفاده، مواد و ترکیبات این محصولات، نحوه مصرف و حتی تفاوت محصولات با برندهای مختلف نیز یک مهم تلقی می‌شود. ازاین‌رو بر آن شدیم تا در این مقاله به کرم دور چشم که یکی از مهم‌ترین محصولات محافظتی از پوست به شمار می‌رود، بپردازیم. ضرورت استفاده، مواد و ترکیبات، تفاوت آن با کرم‌های معمولی دیگر و همچنین نحوه استفاده این کرم‌ها، مطالبی است که در ادامه خواهید خواند.

علل پیری پوست دور چشم و ظهور چین و چروک

پوست دور چشم یکی از اولین نواحی است که نشانه‌های افزایش سن در آن ظهور می‌کند. تمام حرکات صورت ازجمله اخم کردن، خندیدن و… در ایجاد چین و چروک دور چشم تأثیرگذار هستند و خطوط خنده، خطوط پاکلاغی پای چشم و چین و چروک ریز دور چشم را در طول زمان به وجود می‌آورند. البته می‌توان با کنترل این حرکات به‌صورت خودآگاه، ایجاد این چین و چروک را تا حدودی کنترل کرد. برای مثال با کنترل در بالا بردن ابروها، می‌توان از ایجاد خطوط عمیق در پیشانی جلوگیری کرد. هم‌چین نگاه کردن با چشم‌های نیم‌باز یا به‌اصطلاح ریز کردن چشم‌ها، عامل اصلی ایجاد خطوط ریز دور چشم است که با استفاده مداوم از عینک آفتابی در مقابل نور خورشید، ترک سیگار و چکاپ سالیانه برای برطرف کردن مشکلات بینایی می‌توان تا حدود زیادی آن را کاهش داد.

گام بعدی در جلوگیری از پیدایش چین و چروک، کاهش و یا حذف آرایش چشم و همچنین عمل‌های زیبایی مانند کشیدن پوست حساس دور چشم می‌باشد. با همه این‌ها پیری پوست امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. جالب است بدانید پیری پوست از بیست سالگی آغاز می‌شود و به‌مرور زمان این روند افزایش می‌یابد؛بنابراین پیدایش چین و چروک‌ در صورت امری اجتناب‌ناپذیر می‌باشد. لذا جدا از اقداماتی که در بالا ذکر شد، لازم است از همان سنین جوانی مراقبت‌های جدی از پوست به‌ویژه پوست حساس و ظریف دور چشم داشته باشیم تا پیری پوست را به حداقل خود برسانیم. در این میان استفاده از کرم دور چشم به‌عنوان گزینه مهم و اساسی مطرح است.

چرا باید از کرم دور چشم استفاده کنیم؟

چروک دور چشم

پوست زیر چشم و اطراف آن از پوست نواحی دیگر صورت حساس‌تر و ظریف‌تر می‌باشد. کرم‌های دور چشم روزانه (مخصوص استفاده در طول ساعات روز) برای کاهش پف و تیرگی دور چشم به کار می‌روند. درحالی‌که نسخه‌های شبانه این کرم‌ها (مخصوص استفاده در شب) حاوی نرم‌کننده‌هایی برای ترمیم پوست می‌باشند؛ اما واقعاً استفاده از این کرم‌ها ضروری است و یا تنها هدر دادن پول به‌حساب می‌آید؟

در صنعت وسایل آرایشی درباره استفاده از کرم دور چشم و حتی کارایی آن اختلاف نظرهایی وجود دارد. بعضی معتقدند که کرم‌های معمولی صورت، مناسب پوست حساس دور چشم نمی‌باشند. درحالی‌که برخی دیگر بر این باور هستند که اصولاً در کرم‌های دور چشم هیچ‌گونه موادی که مخصوص پوست حساس این ناحیه باشد، وجود ندارد. این گروه فکر می‌کنند استفاده از کرم دور چشم غیرضروری بوده و این کرم‌ها حتی باقیمت بسیار ناچیز نیز گران محسوب می‌شوند چون در حقیقت این کرم‌ها نه‌تنها هیچ‌گونه مواد اولیه ویژه‌ای برای پوست حساس دور چشم ندارند، بلکه مواد به‌کاررفته در آن‌ها همان موادی است که در بسیاری از مرطوب کننده‌های صورت وجود دارند؛ بنابراین استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و ضد چروک صورت کفایت می‌کند و هیچ ضرورتی به استفاده از کرم‌های دور چشم نمی‌باشد.

اما نکته‌ای که وجود دارد این است که بسیاری از کر‌های مرطوب کننده دارای منع استفاده در اطراف چشم هستند؛ بنابراین تفاوت کرم دور چشم با کرم‌های مرطوب کننده دیگر می‌تواند در این باشد که این محصولات باید کمتر ایجاد حساسیت کنند و حاوی اسانس، رنگ یا هرگونه مواد حساسیت‌زای دیگر نباشند. معمولاً این کرم‌ها حاوی ویتامین c، k و یا کافئین برای کاهش تیرگی دور چشم، موادی مانند گلیسیرین با خاصیت مرطوب‌کنندگی و رتینول با خاصیت ضد چروک هستند. همچنین ماده‌ای دیگر به نام رتینوئید در کرم‌های دور چشم به کار می‌رود که سلول‌های پوست را بازسازی کرده و آن‌ها را برای ساخت دوباره­کلاژن تحریک می‌کند. البته برحسب شدت تأثیرگذاری و نوع کاربری، فرمولاسیون آن‌ها تغییر می‌کند. طبیعی است که با بالا رفتن سن، استفاده از کرم‌های قوی‌تر ضرورت پیدا می‌کنند؛ بنابراین در تهیه این کرم‌ها باید سن افراد نیز ملاک قرار داده شود. همچنین باید توجه داشته باشیم که اثر این کرم‌ در طولانی‌مدت مشاهده می‌شود و نباید انتظار عملکرد بوتاکس را از آن داشته باشیم.

نحوه استفاده از کرم دور چشم

کرم ضد چروک دور چشم

همه فکر می‌کنند که می‌دانند که چگونه از کرم چشم استفاده کنند! شما فقط آن را زیر چشمان خود قرار داده و آن را روی پوست خود می‌مالید. درست است؟ کاملاً اشتباه است! روش درست استفاده از کرم چشم به یک شکل بسیار ظریف می‌باشد، متأسفانه، بسیاری از افراد هنوز نحوه استفاده از کرم چشم را نمی‌دانند.

برای به دست آوردن بهترین نتایج از کرم دور چشم خود، این مراحل ساده را دنبال کنید:

  • استفاده از کرم به‌اندازه دانه نخود برای هر چشم و نه بیشتر. استفاده از کرم بیشتر به تأثیرگذاری آن اضافه نمی‌کند. فقط باعث می‌شود کرم شما زودتر تمام شود. ضمن اینکه پوست حساس دور چشم تحمل چربی بیش‌ازحد نیاز را ندارد.
  • کرم دور چشم را روی نوک انگشت حلقه خود قرار دهید. همیشه از انگشت حلقه خود استفاده کنید، زیرا این انگشت ظریف‌ترین انگشت شماست.
  • کرم را به‌صورت نقطه‌ای در اطراف چشم قرار دهید. توجه داشته باشید که از استفاده آن در نزدیکی چشم جلوگیری کنید چون باعث قرمزی و سوزش چشم می‌شود.
  • با نوک انگشت حلقه خود، به‌آرامی کرم چشم را به روی پوست خود بچرخانید تا کاملاً جذب شود.
  • کرم را بر روی پوست خود نکشید! پوست اطراف چشم شما نازک و شکننده است، بنابراین کشیدن و کشش درواقع باعث ایجاد چین و چروک بیشتر خواهد شد، نه اینکه باعث کاهش آن‌ها شود.
  • به‌آرامی نوک انگشت حلقه خود را در اطراف هر چشم به‌صورت دایره‌ای حرکت دهید تا کرم باقی‌مانده جذب پوست شود.
  • قبل از استفاده از محصولات دیگر مانند محصولات آرایشی یا کرم‌های ضد آفتاب، حداقل دو دقیقه صبر کنید تا کرم دور چشم جذب پوست شود.

نکته مهم دیگر درباره دفعات استفاده از این کرم می‌باشد. ضرورتی برای استفاده بیش از دومرتبه در طول شبانه روز وجود ندارد. این کرم را می‌توانید شب‌ها قبل از خواب استفاده کنید. توجه داشته باشید که قبل از استفاده باید تمام موارد آرایشی روی صورت را پاک‌کرده باشید. برای تأثیرگذاری بیشتر می‌توانید یک‌بار نیز در طول روز از آن استفاده کنید. بهترین زمان برای مصرف کرم دور چشم در طول روز، صبح می‌باشد. قبل از اینکه از مرطوب کننده‌های دیگر، ضد آفتاب یا کرم‌های آرایشی استفاده کنید، این کرم را برای دور چشم خود استفاده کنید.

سخن پایانی:
برای تهیه کرم دور چشم مناسب، حتماً سن و نیازهای خود را در نظر بگیرید. بسیار مهم است بدانید که انتظار شما از این کرم، برطرف کردن و جلوگیری از چین و چروک اطراف چشم است یا کاهش تیرگی و یا حتی کاهش پف چشم. بعد از تهیه محصول مورد نظرتان، درباره نحوه مصرف آن نیز دقت لازم را داشته باشید.

منبع: byrdie

مطالب مرتبط
1 نظر
  1. اکبرشاهبندری

    استفاده از کرم دور چشم یک ضرورت است مخصوصا برای سنین بالای ۳۰ سال

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.