عوارض قرص زینک پلاس چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
زینک پلاس یکی از بهترین قرص هایی است که می توان برای تامین ویتامین های ضروری و زینک مورد نیاز بدن مورد استفاده قرار داد. با توجه به فواید بی شمار زینک پلاس، بسیاری از افراد متقاضی مصرف این قرص هستند. در این میان برخی از افراد نیز در مصرف قرص زینک پلاس زیاده روی می کنند و شاهد عوارض زینک پلاس خواهند بود. از جمله رایج ترین عوارض زینک پلاس سردرد و سرگیجه، اسهال و دل پیچه، بروز حساسیت و افزایش اشتها است. با ما همراه باشید تا کلیه عوارض مصرف قرص زینک پلاس را به شما توضیح دهیم.

عوارض قرص زینک پلاس

قبل از پرداختن به موضوع این مقاله بهتر است کمی درباره اینکه زینک پلاس چیست اطلاعات کسب کنیم. زینک پلاس یک مکمل تغذیه ای است که در برندهای متنوعی مانند یوروویتال، آپوویتال و … به فروش می رود. با توجه به فواید زینک پلاس برای پوست، مو و زیبایی، بسیاری از خانم ها و آقایان متقاضی مصرف این قرص هستند. حتی بسیاری از پزشکان نیز توصیه می کنند که افراد اقدام به مصرف قرص حاوی زینک و ویتامین های دیگر برای جلوگیری از ریزش مو، بهبود سلامت پوست و … کنند.

زینک پلاس مانند هر مکمل دیگری در کنار فوایدی که دارد ممکن است موجب عوارضی نیز شود. عوارض زینک پلاس زمانی پدیدار می شوند که افراد بیش از مقدار توصیه شده اقدام به مصرف این قرص کرده باشند. همانطور که کاهش زینک در بدن می تواند معایب زیادی را به همراه داشته باشد، مصرف بیش از اندازه زینک نیز مضر است. به همین خاطر، اگر قصد مصرف مکمل زینک پلاس را دارید، توصیه می کنیم که ابتدا با عوارض این قرص آشنا شوید.

سردرد و سرگیجه

یکی از عوارض قرص زینک پلاس، سردرد و سرگیجه است. برخی از افراد که اقدام به مصرف زینک بیش از حد می کنند، احساس سردرد و سرگیجه بدی دارند. اگر شما هم پس از مصرف قرص زینک پلاس، شاهد بروز این عارضه هستید، حتما با پزشک مشورت کنید. چون ممکن است سرگیجه و سردرد شما ناشی از مصرف بیش از حد زینک و ترکیبات موجود در آن باشد.

در وبسایت معتبر mayoclinic می خوانیم:
هنگامی که مکمل های زینک مانند زینک پلاس طولانی مدت و در دوزهای بالا مصرف شوند، ممکن است باعث کمبود مس در بدن شود. افرادی که سطح مس پایینی دارند ممکن است مشکلات عصبی مانند بی حسی و ضعف در دست ها و پاها را تجربه کنند.

اسهال و دل پیچه

اسهال و دل پیچه از جمله مشکلات رایج و عوارض دیگری است که بعد از مصرف بیش از حد زینک به وجود می آید. افرادی که بیش از مقدار توصیه شده پزشک از زینک پلاس استفاده می کنند، احتمالا شاهد اسهال، درد معده و دل پیچه خواهند بود. البته در برخی از موارد بروز این مشکل ناشی از مصرف زینک به مقدار زیاد نیست. بلکه افراد به دلیل داشتن حساسیت های گوارشی، پس از مصرف مکمل های تغذیه ای مانند زینک با این مشکل مواجه می شوند.

ایجاد حساسیت با مصرف قرص زینک پلاس

یکی از مشکلات رایجی که برای افراد پس از مصرف مکمل های تغذیه ای پیش می آید این است که بعد از مصرف قرص ها، شاهد بروز مشکلات حساسیتی هستند. واقعیت این است که این موضوع نشان دهنده آسیب زا بودن آن قرص نیست. بلکه فرد به دلیل داشتن شرایط خاص بعد از مصرف مکمل دچار حساسیت های دارویی می گردد. بروز حساسیت با مصرف قرص زینک پلاس می تواند مشکلات رایجی را به همراه داشته باشد که از جمله آن ها می توان به تنگی نفس، بروز مشکلات پوستی و … اشاره کرد.

عوارض قرص زینک برای مردان

به طور کلی، هیچ تفاوتی میان عوارض zinc plus میان آقایان و خانم ها وجود ندارد. هر فردی که اقدام به مصرف بیش از اندازه از این قرص کند، ممکن است در کوتاه ترین زمان ممکن شاهد بروز عوارض جدی باشد. عوارض قرص زینک برای مردان، بیشتر در زمینه درد معده، مشکلات گوارشی و سردرد پدیدار می شود. ممکن است آقایان پس از مصرف این قرص احساس خستگی داشته باشند یا سردرد شدیدی یا تجربه کنند.

برخی از آقایان نیز بعد از مصرف قرص زینک شاهد عفونت های مکرر و یا طولانی شدن بازه زمانی درمان عفونت های جسمانی خودشان خواهند بود. به همین خاطر بهتر است که آقایان برای مصرف قرص زینک با پزشک مشورت کنند.

عوارض قرص زینک در خانم ها

خانم ها نیز مانند آقایان ممکن است با مشکلات زیادی پس از مصرف قرص زینک بیش از مقدار توصیه شده شوند. به طور کلی، عوارض قرص زینک در خانم ها بستگی به میزان مصرف این قرص دارد. هر چقدر خانم ها بیشتر از قرص زینک استفاده کنند، احتمال بروز سمیت در بدن، سرگیجه، سردرد، اسهال، عفونت های مکرر، کاهش کلسترول خوب و … بیشتر خواهد شد.

لیست بهترین مارک های زینک پلاس

عوارض قرص زینک پلاس و چاقی

یکی از عوارض قرص زینک پلاس که متاسفانه برخی از افراد با آن مواجه می شوند، چاقی پس از مصرف این قرص است. به طور کلی، قرص زینک پلاس دارای ترکیباتی است که می تواند باعث افزایش اشتها در فرد شود. البته این خاصیت زینک پلاس خیلی مشهود نیست و نیازی نیست که نگران آن باشید. ولی اگر احساس می کنید که بعد از خوردن قرص زینک پلاس اشتهای بسیار زیادی دارید، بهتر است که کمی در مصرف زینک دقت بیشتری داشته باشید.

بهترین روش برای رفع این عارضه از قرص زینک پلاس این است که آن را شب ها میل کنید. میل کردن زینک پلاس شب ها قبل از خواب به شما این امکان را می دهد تا راحت تر با افزایش اشتهای ناشی از مصرف زینک کنار بیایید.

تداخل دارویی مکمل زینک پلاس با سایر مکمل ها و داروها

یکی از موضوعاتی که باید حتما در هنگام مصرف قرص زینک پلاس به آن توجه داشته باشید، بحث تداخلات دارویی این قرص است. برخی از داروهایی که می توانند باعث تشدید یا کاهش اثربخشی زینک پلاس شوند یا مصرف همزمان آن ها با قرص زینک پلاس، عوارض جانبی زیادی را ایجاد کند، عبارتند از:

  • مکمل های حاوی آهن
  • مکمل های حاوی فسفر
  • مکمل حاوی کلسیم
  • آنتی بیوتیک کینولونی
  • آنتی بیوتیک‌ تتراسایکلینی
  • پنی سیلامین
  • سیس پلاتین
  • آمیلوراید
  • پنی سیلین

موارد منع مصرف مکمل زینک پلاس

در صورت داشتن سابقه حساسیت به مصرف مکمل زینک پلاس، هرگز از این مکمل استفاده نکنید. در شرایط زیر مصرف قرص زینک پلاس باید با مشورت پزشک صورت گیرد و یا اصلا این مکمل مصرف نشود:

  • دوران بارداری و شیردهی
  • کمبود مس
  • مشکلات کلیوی
  • روماتیسم مفصلی
  • ابتلا به HIV/AIDS
  • ابتلا به دیابت
  • الکلیسم

سخن پایانی
در این مقاله در مورد عوارض zinc plus صحبت کردیم. اما این عوارض بسیار محدود هستند و فقط در مواردی که افراد بیش از مقدار توصیه شده از زینک استفاده کنند یا سابقه ابتلا به بیماری های مختلف را داشته باشند، به وجود خواهند آمد.

منبع: healthline ، mayoclinic

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.