آیا کرونا روی پوست هم تأثیر میذاره؟

کرونا

آنچه در این مقاله می خوانید:
کرونا بیماری شایعی است که در حال حاضر همه جهان را درگیر کرده است و همه افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. کرونا در دوره شیوع چندماهه خود علائم متعددی از خود نشان داده است تاجاییکه آن را یک بیماری هزارو یک چهره می‌نامند. داده‌های به‌دست‌آمده در رابطه با این بیماری نشان داده است که کرونا بر اعضاء مختلف بدن تأثیر می‌گذارد. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت هیچ عضوی از خطر این ویروس منحوس در امان نیست و طیف وسیعی از علائم را می‌توان در بیماران مشاهده کرد. اگرچه علائمی مانند تب، احساس خستگی، سرفه خشک، از دست دادن حس بویایی و چشایی و مشکلات تنفسی اصلی‌ترین علائم ابتلا به بیماری کرونا هستند اما آسیب‌های پوستی نیز از دیگر علائم این بیماری در مبتلایان است. برخی از افراد در حین ابتلا به این بیماری دچار مشکلات پوستی مانند کهیر و ضایعات تاول مانند می‌شوند که پس از فروکش کردن بیماری خودبه‌خود برطرف می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه در ادامه مقاله با ما در داروبوم همراه باشید.

تأثیرات کرونا بر روی پوست

بیماری کرونا یک بیماری ویروسی جدید و نوظهور است که فعلاً برای انسان‌ها خیلی شناخته‌شده نیست. این ویروس مانند ویروس آنفولانزا دائم دچار جهش شده و علائم جدیدی از خود به نمایش می‌گذارد. این بیماری حتی در داخل یک خانواده نیز می‌تواند در افراد علائم متفاوتی ایجاد کند و بسته به قدرت سیستم ایمنی با تظاهرات متنوع بروز خواهد کرد.

پوست بدن با بیماری‌های مختلفی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و با تشخیص تظاهرات بالینی گاهی می‌توان به درمان بیماری کمک کرد. اما در مورد کرونا ویروس نوظهور علائم ابتدا منحصر به دستگاه تنفسی بود ولی با پیشرفت بیماری مشکلات گوارشی، دردهای عضلانی و حتی مشکلات پوستی مانند کهیر نیز به لیست علائم این بیماری اضافه شد.

شایان‌ذکر است که شانس درگیری پوست افراد در حین ابتلا به کرونا ویروس تنها ۲۰% است یعنی از هر ۱۰۰ نفر مبتلا ۲۰ نفر تظاهرات پوستی نشان می‌دهند که این مسئله با سن افراد نیز در ارتباط است. به‌عنوان‌مثال مشکلات پوستی در افراد جوان در اواخر دوره بیماری، در میان‌سالان در حین بیماری و در افراد مسن بیشتر در اوایل ابتلا دیده می‌شود. البته در این رابطه استثناء نیز وجود دارد و موارد برعکس نیز دیده‌شده است. کهیر، نکروز و تاول‌هایی شبیه سرمازدگی و آبله‌مرغان مهم‌ترین تظاهرات بالینی هنگام ابتلا به ویروس کروناست که در ادامه توضیحات بیشتری راجع به آن ارائه می‌شود.

پیشنهاد داروبوم جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص مراقبت پوستی مطالعه مقاله “برای مراقبت از پوست چه کنیم؟” است.

تظاهرات پوستی کرونا

بااینکه کرونا بر پوست بسیاری از افراد هیچ تأثیری نمی‌گذارد اما برخی افراد چند روز قبل از شروع علائم اصلی بیماری دچار لک‌های پوستی می‌شوند. بعضی از بیماران با شروع بیماری و بروز علائم تنفسی دچار کهیر و تاول می‌شوند و ازآنجایی‌که کرونا ویروس یک ویروس جدید است ما هنوز چیز زیادی در رابطه با آن و علل علائم پوستی آن نمی‌دانیم. هنوز مشخص نیست که این علائم چرا ایجاد می‌شوند و چرا فقط در برخی افراد بروز می‌کنند. ضایعات پوستی ناشی از کرونا به اشکال مختلفی بروز می‌کنند و تا مدت نامشخصی نیز ادامه یافته و اکثراً خودبه‌خود برطرف می‌شوند.

انگشتان پای کوویدی

یکی از علائم پوستی کرونا انگشتان پای کوویدی است که در آن برجستگی‌های به رنگ قرمز یا بنفش روی انگشتان پا ایجاد می‌شود. این ضایعات شبیه کهیر هستند و ممکن است بر روی  پاشنه پا، کف دست و یا حتی انگشتان دست نیز ظاهر شوند.

ضایعات شبه آبله‌ مرغان

این ضایعات پوستی برجستگی‌های کوچک و صورتی‌رنگ پر از مایع شفاف هستند و شباهت زیادی با تاول‌های حاصل از ویروس واریسلا- زوستر(آبله‌مرغان) دارند و بیشتر در ناحیه  تنه، بازو و ساق پا دیده می‌شوند.

کهیر

کهیر
کهیر

بروز کهیر یکی از شایع‌ترین علامت‌های پوستی کروناست و به‌صورت ناگهانی بر روی قسمت کوچک یا وسیعی از پوست ظاهر می‌شود که با احساس خارش شدید فرد را آزار می‌دهد. جالب این است که محل ضایعات کهیر به‌طور مدام تغییر می‌کند و هر بار بخش جدیدی از پوست را درگیر می‌کند.

البته ازآنجایی‌که کهیر یک حساسیت پوستی بسیار شایع است و حتی با خوردن برخی داروها نیز بروز می‌کند نمی‌توان آن را به‌طور قطعی به فعالیت ویروس کرونا در بدن نسبت داد و تحقیقات بیشتری در این رابطه لازم است. هرچند بسیاری از افراد در طول دوره ابتلا به کرونا آن را تجربه می‌کنند. کهیر ناشی از کرونا تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد و بعد خودبه‌خود برطرف می‌شود و بیشتر افراد میان‌سال را درگیر می‌کند.

ضایعات شبه سرخجه

سرخجه
سرخجه

این ضایعات بثورات پوستی غیراختصاصی هستند که در سراسر بدن دیده می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را به کرونا ارتباط داد. این ضایعات پوستی ممکن است در اثر عفونت‌های ویروسی و یا واکنش ازدیاد حساسیت نسبت به برخی داروها نیز ایجاد شوند.

ضایعات شبه سرمازدگی

این ضایعات بیشتر در افراد جوان بروز می‌کند و باعث تورم و قرمزی بخشی از بدن خصوصاً در انگشتان و دست‌وپا می‌شود که برخی از آن‌ها آبدار، دردناک  و خارش‌دار هستند. این وضعیت تا ۱۳ روز طول می‌کشد و خودبه‌خود خوب می‌شوند. این وضعیت در افراد مسن به شکل زخم‌های مشبک مانند و پهن‌شده بر روی پوست بروز می‌کند که بیشتر به رنگ بنفش دیده می‌شوند و با فروکش کردن شدت بیماری آن‌ها نیز برطرف خواهند شد.

مشکلات پوستی شایع در دوران کرونا

ازآنجایی‌که از زمان شیوع کرونا تا به همین امروز سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری شستن مکرر دست‌ها و ضدعفونی کردن آن‌ها را یکی از راه‌های اصلی می‌داند ممکن است خیلی از افراد دچار مشکلات پوستی شوند که مهم‌ترین آن‌ها خشکی پوست است.

برای پیشگیری از این وضعیت بهترین کار پس از شستشوی دست‌ها استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده است تا پوست را آب ‌رسانی کنند. زیرا پوست خشک حساسیت بیشتری نسبت به عوامل مختلف دارد و آسیب‌پذیرتر می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با سایر عوارض کرونا مانند موها مطالعه مقاله “ویروس کرونا میتونه باعث ریزش مو بشه؟” پیشنهاد می‌شود.

سخن پایانی:
و در آخر مسئله مهم دیگر این است که خیلی از ضدعفونی‌کننده‌ها حاوی الکل هستند و بهتر است در منزل از آنها استفاده نکنید زیرا باعث خشکی بیشتر پوست می‌شود. در منزل استفاده از آب و صابون برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کافی است و ضدعفونی‌کننده‌ها را بهتر است در خارج از منزل که دسترسی به آب و صابون امکان‌پذیر نیست، استفاده کنید. حالا که بیش از هر زمان دیگری لزوم رعایت بهداشت برای همه افراد وجود دارد با این اقدامات می‌توان تحریکات پوستی را به حداقل رساند و از بیماری کرونا نیز در امان بود.

منبع: darmankade.com

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.