ویروس کرونا میتونه باعث ریزش مو بشه؟

ویروس کرونا

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
ویروس کرونا  نوعی ویروس شایع است که باعث عفونت دستگاه تنفسی ، سینوس‌ها یا قسمت فوقانی گلو می‌شود البته اکثر ویروس‌های کرونا خطرناک نیستند. ولی در اوایل سال ۲۰۲۰، پس از شیوع این ویروس در دسامبر ۲۰۱۹ در چین، سازمان بهداشت جهانی SARS-CoV-2 را به‌عنوان نوع جدید ویروس کرونا شناسایی کرد و این بیماری به‌سرعت در سراسر جهان گسترش یافت. کووید-۱۹ بیماری ناشی از SARS-CoV-2 است که می‌تواند آنچه پزشکان آن را عفونت مجاری تنفسی می‌نامند ایجاد کند. این ویروس می‌تواند بر دستگاه تنفسی فوقانی (سینوس‌ها، بینی و گلو) یا دستگاه تنفسی تحتانی (لوله تنفسی و ریه‌ها) تأثیر بگذارد. این بیماری به همان روشی که سایر کرونا ویروس‌ها گسترش می‌یابد، عمدتاً از طریق تماس فرد با فرد  گسترش می‌یابد و انواع عفونت‌ها از خفیف تا کشنده را باعث می‌شود. در رابطه با این بیماری برخی از افراد آلوده هستند اما هیچ علائمی ندارند، بیشتر افراد علائم خفیفی دارند و به‌راحتی بهبود می‌یابند. اما از هر ۶ نفر ۱ نفر دچار عوارض شدیدی مانند مشکلات تنفس می‌شود. اگر بزرگ‌سال هستید یا بیماری دیگری مانند دیابت یا بیماری قلبی داشته باشید احتمال بروز علائم جدی‌تر در شما بیشتر است. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص ویروس کرونا در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

علائم ابتلا به ویروس کرونا

محققان در چین دریافتند که شایع‌ترین علائم در میان افرادی که با COVID-19 در بیمارستان بستری‌شده‌اند عبارت‌اند از:

  • تب: ۹۹٪
  • خستگی: ۷۰٪
  • سرفه خشک: ۵۹٪
  • از دست دادن اشتها: ۴۰٪
  • بدن‌درد: ۳۵٪
  • تنگی نفس: ۳۱٪

این علائم معمولاً ۲ تا ۱۴ روز پس از تماس با ویروس کرونا شروع می‌شود.

علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گلودرد
  • سردرد
  • لرز
  • از دست دادن بویایی یا چشایی
  • احتقان یا آبریزش بینی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال

علائم اضطراری ویروس کرونا

در صورت داشتن یک یا چند مورد از این علائم در حین ابتلا به ویروس کرونا بلافاصله با پزشک یا بیمارستان تماس بگیرید:

  • مشکل تنفس
  • درد یا فشار مداوم در قفسه سینه
  • آبی شدن لب‌ها یا صورت فرد

ویروس کرونا و ریزش مو

آکادمی پوست آمریکا می‌گوید ریزش مو می‌تواند ناشی از ژنتیک، سن، عدم تعادل هورمونی، سایر مشکلات و بیماری‌ها، دارو و البته استرس باشد. متخصصان می‌گویند ریزش مویی که بیشتر بیماران COVID-19 تجربه می‌کنند تلوژن افلوویوم نامیده می‌شود که فرم موقت ریزش مو ناشی از استرس جسمی یا عاطفی، تب شدید، بیماری یا کاهش وزن بیش از ۲۰ پوند است و علائم مشترکی با ویروس کرونا دارد. تلوژن افلوویوم شامل ریختن تمام موهای سر است  و مانند طاسی مردانه است. این ریزش مو بسیار بیشتر از ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو است که افراد روزانه از دست می‌دهند.

استفاده از مکمل هایی همچون قرص ایمیون پروگلد می‌تواند در بهبود کرونا و جلوگیری از ریزش مو تاثیر گذار باشد.

چرخه ریزش مو ویروس کرونا

به‌طورکلی  3 چرخه معمولی در طول دوره رشد یک تار مو وجود دارد. ۹۰٪ موها همواره در حال رشد ، ۵٪ در مرحله استراحت و تا ۱۰٪ در حال ریزش هستند. در صورت بروز یک استرس یا شوک بزرگ تا ۵۰٪ از موهای شما می‌توانند دو برابر بیشتر وارد فاز ریزش شوند. این روند طی یک فاز تأخیری رخ  می‌دهد یعنی شما پس از تجربه شوک ۳ تا ۵ ماه بعد دچار ریزش مو می‌شوید.

این نوع ریزش مو با یک بیماری شدید، اختلالات خود ایمنی و سکته مغزی یا قلبی نیز رخ می‌دهد و زمانی اتفاق می‌افتد که افراد دچار استرس شدید شده باشند. استفاده از مکمل هایی همچون قرص ایمیونس با تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن باعث تقویست سیستم ایمنی شده و می‌تواند رد جلوگیری از بروز بیماری کرونا تاثیر بسزایی را به همراه داشته باشد.

متخصصین پوست و مو می‌گویند در این مرحله از بیماری همه‌گیر جهانی بعید نیست که شاهد ریزش مو باشیم. آن‌ها می‌گویند هر هفته تعدادی از بیماران مبتلابه ویروس کرونا به آن‌ها مراجعه می‌کند که برای اولین بار دچار ریزش مو شده‌اند. افراد بیمار می‌شوند، شغل خود را از دست می‌دهند و با عدم اطمینان در رابطه با درآمد و رفاه خود در آینده روبرو هستند و همه این وضعیت‌های استرس‌آور با تأثیر بر چرخه رشد مو می‌توانند باعث افزایش ریزش مو شوند.

ریزش مو ذهن افراد را بیش ازآنچه فکر می‌کنید درگیر می‌کند زیرا موهای ما دارایی‌های ارزشمندی هستند که هویت شخصیتی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند و از دست دادن آن‌ها برای همه افراد ناراحت‌کننده است. یکی از مکمل هایی که علاوه بر جلوگیری از ریزش مو باعث بهبود سلامت عمومی و تقویت سیستم ایمنی شما می شود قرص اکتی درم می باشد.

کارشناسان می‌گویند مسئله دیگری این وضعیت را بدتر کرده است این است که  کرونا ویروس زمانی در آمریکا شیوع پیدا کرد که بسیاری از مردم قبل از آن ریزش موی فصلی داشته‌اند که بین مارس و مه اتفاق می‌افتد. برخی از افراد در بهار موهای بیشتری از دست می‌دهند و ما دقیقاً نمی‌دانیم چرا. برخی فکر می‌کنند که این مسئله مربوط به یک چرخه فصلی طبیعی است و برخی دیگر فکر می‌کنند چندین ماه پس از استرس تعطیلات زمستانی به دلایل مختلف ظاهر می‌شود.

کارشناسان هنوز نمی‌دانند که چرا برخی از بیماران بهبودیافته از کرونا موهای خود را از دست می‌دهند و برخی دیگر نه. برخی متخصصان می‌گوید که این مسئله ممکن است مربوط به ژنتیک باشد.

برای تقویت سیستم ایمنی و بهبود علائم کرونا مطالعه مقاله “برای مقابله با کرونا چه نوع مولتی ‌ویتامین باید‌ خورد؟” پیشنهاد می‌شود.

در مورد ریزش مو در دوران شیوع ویروس کرونا چه باید کرد؟

درمان کرونا
درمان کرونا

درحالی‌که ریزش مو می‌تواند بر اعتمادبه‌نفس ما تأثیر بگذارد ولی متخصصان از مردم می‌خواهند خجالت نکشند و با یک متخصص بهداشتی تماس بگیرید. یک پزشک مراقبت‌های اولیه یا متخصص پوست و مو می‌تواند علت‌های دیگر مانند داروها، کمبود مواد مغذی یا عدم تعادل هورمون‌ها را در فرد بررسی کند. آن‌ها همچنین می‌توانند خواب روزانه، ورزش و عادات تغذیه‌ای شما را ارزیابی کنند تا ببینند آیا با بهبود این وضعیت‌ها ریزش موی شما برطرف می‌شود یا خیر.

مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین

شما همچنین می‌توانید با پزشک خودتان صحبت کنید تا ببینید آیا رژیم غذایی با پروتئین بالا، ویتامین D بیشتر یا مکمل‌هایی مانند بیوتین به شما کمک می‌کند یا خیر. فراتر از این پزشکان می‌توانند به شما کمک کنند دریابید که آیا استرس، اضطراب یا افسردگی شما در حدی است که نیاز به درمان دارد یا خیر.

برای آشنایی با فواید ویتامین بیوتن جهت پیشگیری و درمان ریزش مو مطالعه مقاله “فواید بیوتن (بیوتین) برای رشد مو” پیشنهاد می‌گردد.

بیشتر اوقات  این نوع ریزش مو بهبود می‌یابد و مهم است که به بیماران بگوییم که در بیشتر موارد، این یک اختلال دائمی مو نیست و احتمالاً طی ۴ تا ۶ ماه بهتر خواهد شد. این اطمینان و دانش اغلب به شما کمک می‌کند که راحت‌تر با موضوع کنار بیایید.

سخن پایانی:
در این شرایط که استرس ابتلا به ویروس کرونا در همه افراد وجود دارد از بیماران بخواهید اگر می‌توانند استرس خود را کاهش دهند یا با دارو و توصیه‌های مفید آن‌ها را راهنمایی کنید تا با حفظ سلامت عمومی خودشان به رشد موها کمک کنند. اگر این موارد مؤثر نباشند، داروهایی مانند ماینوکسیدیل وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند. این دارو که روی پوست سر استفاده می‌شود و می‌تواند به رشد مجدد موها در برخی افراد کمک کند.

منبع: webmd.com

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.