برای مقابله با کرونا چه ویتامینی بخوریم

مولتی ‌ویتامین

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
کرونا بیماری نوظهوری است که انسان‌ها را در سراسر دنیا درگیر خود کرده است و فعلاً هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. بنابراین منطقی‌ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به کرونا انجام دستورالعمل‌های بهداشتی و تقویت سیستم ایمنی است. با قرص تقویت سیستم ایمنی نه‌تنها از ویروس کرونا بلکه از بسیاری بیماری‌های خطرناک دیگر ازجمله آنفلوانزا نیز در امان خواهیم بود و در حال حاضر این روش منطقی‌ترین راهکار است و به‌راحتی می‌توان آن را انجام داد. اما برای تقویت سیستم ایمنی چه باید کرد؟ آیا مکمل های مولتی ‌ویتامین خارجی در این زمینه کمک‌کننده هستند؟ کدام ویتامین‌ها بیشتر از سایرین می‌توانند برای تقویت سیستم ایمنی مؤثر باشد؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها در ادامه مقاله با ما در داروبوم همراه باشید.

روش‌های تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی ساختار پیچیده‌ای دارد و تقویت آن به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. ساده‌ترین راه استفاده از میوه‌ها و سبزی‌ها است که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها با از بین بردن رادیکال‌های آزاد مانع از آسیب‌های ناشی از این ترکیبات فعال و بروز بیماری‌های مختلف از جمله کرونا می‌شوند. استفاده از قرص ویتامین c در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر می‌باشد.

تقویت سیستم ایمنی جهت مبارزه با ویروس

گلبول‌های سفید خون و لنفوسیت‌ها بخش مهمی از سیستم ایمنی را تشکیل می‌دهند که کار آن‌ها مقابله با میکروارگانیسم‌هایی از قبیل باکتری و ویروس‌هاست. تقویت این بخش از سیستم ایمنی با مصرف مولتی ‌ویتامین یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای مقابله با کرونا و هر نوع بیماری ویروسی دیگر مانند آنفلوانزا و سرماخوردگی است. قرص فرماژلیتان یکی از بهتربن مکمل های مولتی ویتامین بوده که با تامین ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن تاثیر بسزایی در افزایش مقاومت گلبول های سفید در برابر عوامل بیماری زا به همراه دارد. این محصول سرشار از خواص آنتی اکسیدانی بوده و استفاده از آن باعث می‌شود تا دوران نقاهت کاهش یابد.

تقویت سیستم ایمنی افراد سالخورده

تقویت سیستم ایمنی خصوصاً برای افراد سالخورده حائز اهمیت است که بیشتر از افراد جوان در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند. افراد مسن اکثراً با بیماری‌های دیگری درگیر هستند که دفاع طبیعی بدن را در برابر میکروارگانیسم‌های مهاجم کاهش می‌دهد. از طرف دیگر با افزایش سن در صورت عدم توجه به تغذیه و عدم پیروی از سبک زندگی سالم سیستم ایمنی خودبه‌خود تضعیف خواهد شد. بنابراین استفاده از مکمل‌های مولتی ‌ویتامین برای این سنین جهت تقویت سیستم ایمنی ضروری است.

تقویت سیستم ایمنی افراد پرتحرک

علاوه بر این افراد جوانی که فعالیت‌های سنگین بدنی انجام می‌دهند و یا به علت مشغله‌های کاری تحت استرس‌های مختلف و کم‌خوابی هستند نیز باید با استفاده از مکمل‌های مولتی ‌ویتامین در این روزها سیستم ایمنی خودشان را برای مقابله با کرونا تقویت کنند.

پیشنهاد داروبوم برای مصرف یک مکمل مولتی ویتامین کامل مصرف محصول “مولتی دیلی اونسن نوتریشن” پیشنهاد می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی با مکمل‌های مولتی‌ ویتامین

مکمل مولتی ویتامین
مکمل مولتی ویتامین

مولتی ‌ویتامین حاوی ویتامین C

همان‌طور که همه ما می‌دانیم ویتامین C مهم‌ترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی است. این ویتامین محلول در آب است یعنی در بدن ذخیره نمی‌شود و باید به‌طور روزانه مصرف شود. خوشبختانه تمام میوه‌ها و سبزی‌ها تازه سرشار از این ویتامین هستند و با گنجاندن این مواد غذایی در رژیم روزانه می‌توان به‌سادگی سیستم ایمنی را در این روزهای کرونایی تقویت کرد.

بااین‌حال اگر فکر می‌کنید این ویتامین را به‌اندازه کافی دریافت نمی‌کنید، می‌توانید از مولتی‌ویتامین‌ها یا قرص‌هایی استفاده کنید که می‌توانند این ریزمغذی را تأمین کنند. ویتامین سی بر جنبه‌های مختلف ایمنی بدن ازجمله رشد و عملکرد سلول‌های ایمنی و تولید آنتی‌بادی در بدن نقش دارد.

استفاده از قرص ایمیون پروگلد برای تقویت سیستم ایمنی و مقابله با کرونا بسیار اثر گذار می‌باشد.

مولتی ‌ویتامین حاوی ویتامین D

علاوه بر ویتامین ث، ویتامین D، روی و اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی وجود دارد و اسید دوکوزاهگزانوئیک  که به‌عنوان DHA نیز شناخته می‌شود، برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بسیار حائز اهمیت هستند.

ویتامین D یکی دیگر از ویتامین‌های دخیل در تقویت ایمنی بدن است. این ویتامین در برخی غذاها یافت می‌شود و همچنین هورمونی است که بدن ما هنگام تابش اشعه ماورا بنفش  نور خورشید به پوست آن را می‌سازد. اگرچه بسیاری از ما تنها نقش ویتامین د  را حفظ سلامت استخوان می‌دانیم اما  نقش حیاتی این ویتامین در عملکرد سیستم ایمنی به همان اندازه مهم است، به همین دلیل با شیوع ویروس کرونا در کانون توجه محققان قرارگرفته است. استفاده از مکمل های حاوی ویتامین D همچون قرص ایمیونس که در تقویت سیستم ایمنی نیز موثر است می‎‌تواند در جلوگیری از بروز کرونا نقش مهمی به همراه داشته باشد.

داده‌های جمع‌آوری‌شده از کشورهای درگیر کرونا نشان داده است کشورهایی که کمبود ویتامین د  در آن‌ها شایع است، موارد بالاتری از ابتلا به عفونت COVID-19 و عواقب جدی‌تر بیماری ازجمله مرگ را تجربه کرده‌اند. با این‌ حال هنوز تحقیقات کاملی در این رابطه وجود ندارد.

مسئله دیگری که در رابطه با ویتامین D وجود دارد این است که توصیه‌هایی که برای در خانه ماندن افراد برای جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس می‌شود نیز بر کاهش سطح ویتامین D در افراد جامعه تأثیرگذار است و می‌تواند سطح ایمنی طبیعی بدن را کاهش دهد.

در صورت کمبود ویتامین D بدن مصرف مکمل “ویتامین دی ۳ هلث اید” پیشنهاد می‌گردد.

مولتی ‌ویتامین حاوی روی

روی ماده مغذی دیگری است که نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن بازی می‌کند، این مینرال خصوصاً در تولید گلبول‌های سفید خون  که به مقابله با عفونت کمک می‌کند، تاثیرگذار است.  درواقع هرچه عفونت شما بدتر باشد، تعداد گلبول‌های سفید خون شما بالاتر می‌رود. بنابراین اگر سطح روی کم یا ناکافی باشد، سلول‌های سفید کافی برای مبارزه با عفونت خود نخواهید داشت.

نقش این ماده معدنی در مهار التهاب نیز موردتوجه محققانی است که بر روی عفونت کرونا مطالعه می‌کنند. التهاب یک عارضه رایج در بین بیماران با موارد شدیدتر COVID-19 است، به‌ویژه هنگامی‌که سیستم ایمنی بدن بیش‌ از حد به عفونت پاسخ می‌دهد و به خودش حمله می‌کند، یک بیماری بالقوه مضر که به‌عنوان طوفان سایتوکین شناخته می‌شود. تحقیقات قبلی نشان داده است که روی می‌تواند از تکثیر ویروس عامل سرماخوردگی جلوگیری کند و  همچنین می‌تواند التهاب دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش دهد بنابراین می‌تواند برای مقابله با کرونا نیز مفید باشد.

پیشنهاد داروبوم برای تامین انواع ویتامین A تا ویتامین Z مصرف مکمل “قرص مولتی ویتامین A تا Z ویتالایز ” پیشنهاد می‌گردد.

سخن پایانی:
درنهایت می‌توان گفت استفاده از مکمل‌های غذایی همچون مکمل سرما خوردگی که حاوی ریزمغذی‌ها و ویتامین‌های ضروری یک روش ایمن، کم‌هزینه و مؤثر برای کمک به سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری‌های حاد دستگاه تنفسی ازجمله COVID-19 است. در حال حاضر محققان از مردم می‌خواهند که به‌جای دوز ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلی‌گرم توصیه‌شده ویتامین‌ها، بسته به سن، روزانه یک مولتی‌ویتامین و همچنین دوزهای ۲۰۰ میلی‌گرم یا بیشتر ویتامین C و ۲۰۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین D مصرف کنند. همچنین شستشوی منظم دست‌ها و رعایت بهداشت عمومی، استفاده از ماسک و عدم حضور در اجتماعات می‌تواند در پیشگیری از ابتلا و ریشه‌کنی این ویروس منحوس مؤثر باشد. شکی نیست که  برای غلبه بر بیماری‌های همه‌گیر واکسن‌ها  در صورت موجود بودن، می‌توانند مؤثر باشند، اما بی‌خطر هم نیستند. درحال‌حاضر که واکسنی برای کرونا وجود ندارد رعایت بهداشت عمومی، حفظ فاصله اجتماعی و رعایت بهداشت بسیار ضروری و موثر هستند. در کنار موارد فوق تمرکز بر رژیم غذایی مؤثر بر سیستم ایمنی بدن و مصرف مولتی ‌ویتامین می‌تواند در به حداقل رساندن تأثیر بسیاری از انواع عفونت‌ها ازجمله عفونت ناشی از کرونا ویروس کمک کند.

منبع: aarp.org

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.