نوع پوست من چیه؟

نوع پوست من چیه؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
پوست یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ارگان‌های بدن است که اندام‌های داخلی بدن را محافظت می‌کند. پوست هرکسی مانند خود آن فرد منحصر به‌ فرد است. ازآنجایی‌که انواع پوست نیازهای مراقبتی مختلفی دارند تولیدکنندگان محصولات آرایشی بهداشتی با توجه به این مسئله محصولات ویژه هر نوع پوست را برای بهترین عملکرد تولید و به بازار عرضه کرده‌اند.  مراقبت از پوست یک هنر و یک علم است و همه ما می‌توانیم آن را یاد بگیریم.  اولین راه مراقبت از پوست، شناخت نوع آن است تا بتوانید محصولات مناسبی را برای مراقبت پیدا کنید. به ‌طور کلی هفت نوع پوست وجود دارد که شامل  طبیعی، چرب، خشک/ کم آب ، ترکیبی، مستعد آکنه ، حساس و بالغ است. در ادامه مقاله راه‌های تشخیص نوع پوست برای شما عزیزان شرح داده می‌شود.

اهمیت شناخت نوع پوست

دانستن اینکه چه نوع پوستی دارید بسیار مهم است! نوع پوست شما هر مرحله از  برنامه مراقبت از پوست شما را تعیین می‌کند. حتی نوع لوازم ‌آرایشی که انتخاب می‌کنید ، آرایشی که برای صورت خودتان انتخاب می‌کنید  و درمان‌ها و داروهای مختلفی که روی پوست استفاده می‌کنید به نوع پوست شما بستگی زیادی دارد.

درحالی‌که فهمیدن نوع پوست درواقع نسبتاً ساده است، ممکن است تعجب کنید که برخی افراد نوع پوست خودشان را نمی‌دانند. درک این ویژگی به شما کمک می‌کند تا سالم‌ترین پوست را داشته باشید و از اتلاف وقت ، هزینه و انرژی برای یافتن محصولات و روش‌های درمانی مناسب پوست خودتان جلوگیری کنید.

اصطلاح “نوع پوست” – در درجه اول – به میزان تولید روغن در غدد چربی پوست ما اشاره دارد. میزان تولید چربی به عوامل مختلفی ازجمله ژنتیک، تغییرات هورمونی، سن، رژیم غذایی، آب ‌و هوا و سایر عوامل و شرایط محیطی بستگی دارد. نوع پوست علاوه بر تولید چربی، از طریق میزان آب موجود در پوست و همچنین حساسیت پوست نیز تعیین می‌شود.

انواع مختلف پوست کدم‌اند؟

اگرچه پوست هر شخص منحصر به ‌فرد است، اما در اینجا شایع‌ترین انواع پوست ذکر شده است که شامل موارد زیر است:

  • پوست طبیعی
  • پوست چرب
  • پوست خشک
  • پوست ترکیبی
  • پوست حساس

توجه: پوست مستعد آکنه لزوماً یک نوع پوست نیست بلکه یک دسته جداگانه است که می‌تواند چندین نوع پوست مختلف را تحت تأثیر قرار دهد!

درک این نکته مهم است که نوع پوست هر شخص بر اساس تغییر در عوامل فوق تغییر می‌کند! حتی اگرچند سال پیش ‌پوست چربی‌ داشته اید اکنون یا در آینده داشتن پوستی ترکیبی یا خشک کاملاً امکان‌ پذیر است. پوست خود را به ‌مرور کنترل کنید (حتی از فصلی به فصلی دیگر) و در صورت لزوم تنظیم کنید!

اگر به دنبال یک رژیم سالم برای تقویت پوست هستید مطالعه مقاله “ویژگی های یک رژیم غذایی مناسب برای سلامت پوست چیست؟” پیشنهاد می‌شود.

پوست طبیعی چیست؟

پوست نرمال
پوست نرمال

متخصصان پوست از اصطلاح ” پوست نوع طبیعی ” برای اشاره به پوستی استفاده می‌کنند که (به ‌طور معمول) هیچ نوع بیماری پوستی بیش ‌از حدی را تجربه نمی‌کند. به‌عبارت‌دیگر، افرادی دارای پوست طبیعی، پوست خیلی خشک یا خیلی چرب و تحریک شونده ندارند.

پوست طبیعی حاوی مقدار متعادلی از چربی (روغن) و آب (رطوبت) است و معمولاً حساسیت پوستی ندارد. در پوست طبیعی منافذ پوست معمولاً کوچک و پوست کاملاً صاف و رنگ آن یکدست است. این نوع پوست می‌تواند روغن بیشتری را در طول روز تولید کند، درنتیجه “درخشش” ملایمی روی پوست ایجاد می‌کند اما بیش ‌از حد نیست.

پوست خشک چیست؟

 پوست خشک
پوست خشک

پوست خشک پوستی است که مقدار کافی چربی و رطوبت ندارد و به مرطوب‌کننده خارجی و اضافی نیاز دارد. بدون مرطوب‌کننده (به‌خصوص پس از شستشو) این پوست می‌تواند احساس سفتی، ترک ‌خوردگی و حتی پوسته ‌پوسته شود.

هنگامی ‌که پوست خشک در معرض شرایطی مانند باد ، هوای خشک، هوای سرد، گرمای خشک داخل منزل، دوش گرم و برخی مواد خاص در صابون‌ها و مواد آرایشی قرار می‌گیرد، می‌تواند ترک بخورد، پوسته‌ پوسته شده و دچار خارش و حتی ملتهب شود.

خشکی در مقابل پوست کم آب: درواقع  بین پوست خشک و پوست کم آب تفاوت  وجود دارد. خشکی پوست نتیجه کمبود چربی در پوست است، درحالی‌ که پوست دهیدراته نتیجه کمبود آب در پوست است. نوشیدن آب فراوان و پرهیز از داروهای ادرارآور مانند الکل و کافئین می‌تواند کم ‌آبی بدن را درمان کرده و در احساس و ظاهر پوست شما تغییر ایجاد کند.

درواقع  بین پوست خشک و پوست کم آب تفاوت  وجود دارد. خشکی پوست نتیجه کمبود چربی در پوست است، درحالی‌ که پوست دهیدراته نتیجه کمبود آب در پوست است. نوشیدن آب فراوان و پرهیز از داروهای ادرارآور مانند الکل و کافئین می‌تواند کم ‌آبی بدن را درمان کرده و در احساس و ظاهر پوست شما تغییر ایجاد کند.

لایه ‌برداری پوست خشک: لایه ‌برداری روزانه با مواد ملایم و غیر ساینده به از بین بردن سلول‌های پوستی کمک می‌کند بدون اینکه روغن‌های طبیعی پوست را از بین ببرد. علاوه بر این، با از بین بردن این لایه اضافی از پوسته‌های مرده، سرم ها و روش‌های درمانی می‌توانند به‌راحتی جذب پوست شوند و تأثیر بیشتری دارند.

بهترین مرطوب‌ کننده‌های پوست خشک به دلیل توانایی جذب آب و رساندن مواد مغذی به آن معمولا حاوی اسید هیالورونیک، گلیسیرین و مواد فعال دریایی (مانند جلبک‌ها) هستند. استفاده مستقیم از نرم‌کننده‌هایی مانند اسکوالن و روغن کاملیا نیز مفید هستند زیرا به صافی و آب ‌رسانی پوست کمک می‌کنند.

پوست چرب چیست؟

پوست چرب
پوست چرب

پوست چرب دقیقاً همان چیزی است که به نظر می‌رسد! این نوع پوست بیشتر از پوست “طبیعی” روغن تولید می‌کند. حتی پس از تمیز کردن، افرادی که پوست چرب دارند ممکن است فقط در عرض چند ساعت احساس کنند پوست آن‌ها دوباره چرب و “براق” می‌شود حتی بدون استفاده از مرطوب‌کننده اضافی!

پوست ترکیبی چیست؟

پوست ترکیبی
پوست ترکیبی

پوست ترکیبی دارای خصوصیات انواع مختلف پوست در نواحی مختلف صورت است. پوست ترکیبی در بعضی مناطق چرب است (معمولاً ناحیه T) و در مناطق دیگر صورت طبیعی یا خشک است. با این‌ حال، چربی و خشکی تنها نوع پوست ترکیبی نیست که مردم ممکن است تجربه کنند. برخی از افراد با پوست ترکیبی ممکن است در برخی مناطق مستعد آکنه باشند و در برخی مناطق دچار خشکی پوست شوند.

پوست حساس چیست؟

پوست حساس
پوست حساس

حساسیت پوست به چگونگی واکنش پوست در برابر آسیب خارجی اشاره دارد. افرادی که دارای “پوست حساس” هستند واکنش شدیدتری نسبت به آسیب پوستی، مواد تشکیل‌دهنده و سایر محرک‌ها نشان می‌دهند. مواد تحریک‌کننده‌ای مانند آرایش، گیاهان خاص، عطرها، صابون‌های حمام، مواد شوینده لباسشویی، مواد آرایشی ، مواد تمیزکننده خانگی و حتی اشعه ماورا بنفش می‌تواند باعث قرمزی ، خارش یا حتی اگزما (درماتیت تماسی) در افراد با پوست حساس شود.

چگونه نوع پوست خود را مشخص کنیم؟

۱ . صورت خود را با پاک‌ کننده ملایم بشویید و با حوله تمیز به‌آرامی خشک‌کنید (مالش ندهید)

۲٫ یک ساعت صبر کنید (از موارد اضافی روی پوست خود استفاده نکنید – شامل مرطوب‌کننده). در این مدت، پوست شما باید به “حالت طبیعی” خود برگردد.

۳٫ منطقه T صورت خود را (وسط پیشانی، ناحیه بین ابرو و بینی) را با یک دستمال‌ کاغذی تمیز و نرم پاک‌کنید.

پوست طبیعی: دستمال شما باید تمیز باشد و فاقد هرگونه اثری از روغن و پوسته‌ باشد.

پوست چرب: دستمال شما دارای لکه‌های روغنی قابل‌مشاهده (شاید زیاد!) است.

پوست خشک: ممکن است دستمال شما دارای مقداری پوسته از سلول‌های مرده باشد.

پوست ترکیبی: ممکن است دستمال شما حاوی ترکیبی از روغن و پوسته باشد. اگر مشکوک به داشتن پوستی ترکیبی هستید، می‌توانید از ۲ دستمال مختلف استفاده کنید، یکی برای قرار دادن منطقه T و دیگری برای بررسی مناطق دیگر صورت.

پوست حساس: اگر پوست حساسی دارید، بعد از استفاده از مواد آرایشی یا آرایش صورت شما احتمالاً قرمزی و خارش می‌شوید.

برای آشنایی بیشتر با انواع روش مراقبت از پوست و محصولات مراقبتی مطالعه مقاله “برای مراقبت از پوست چه کنیم؟” پیشنهاد می‌شود.

سخن پایانی:
بنابراین تشخیص نوع پوست بسیار مهم است زیرا اگر پوست خود را به خوبی نشناسید در نتیجه از محصولات نامناسب با پوست خود استفاده کرده که آسیب جدی به سلامت پوست خود وارد می‌کنید. با آزمایش فوق می‌توانید به‌ راحتی نوع پوست خودتان را تشخیص داده و بر اساس آن محصولات آرایشی  بهداشتی تهیه کنید تا سلامت پوستتان سال‌های سال حفظ شود و از زیبایی و درخشش آن لذت ببرید.

منبع: www.dermstore.com

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.