برای درمان اسهال چه بخوریم؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
برای درمان اسهال در وهله اول باید عاملی که باعث ایجاد این مشکل شده است را برطرف کرد. بسیاری از کارشناسان رژیم غذایی مصرف موز، برنج، سس سیب و نان تست را برای درمان اسهال توصیه می‌کنند. اگر اسهال دارید، آنچه می‌خورید و نمی‌خورید می‌تواند به درمان شما کمک کند. تنظیم رژیم غذایی بهترین کار برای درمان اسهال آبکی است. به عنوان مثال غذاهایی که به نظر می‌رسد به آنها حساس هستید، مانند شیر یا آجیل را برای مدتی حذف کنید و سپس به تدریج آنها را دوباره اضافه کنید. در این شرایط تاثیر مکمل های ضد اسهال را دست کم نگیرید. با ما همراه باشید تا بیشتر درباره خوراکی های درمان کننده اسهال بدانید.

اسهال چیست؟

اسهال به معنای دفع مدفوع شل یا آبکی است. اسهال معمولاً خفیف است (فقط چند بار در روز دستشویی رفتن) و در عرض چند روز برطرف می‌شود. با این حال، گاهی اوقات اسهال نشانه یک بیماری جدی است و می‌تواند باعث از دست دادن بیش از حد مایعات (کم آبی) شود یا از دریافت مواد مغذی کافی جلوگیری کند. این بیماری افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیشتر بزرگسالان سالی یک بار به اسهال حاد مبتلا می‌شوند، در حالی که کودکان دو بار در سال به آن مبتلا می‌شوند. به دلیل شیوع این بیماری در طول زمان خوراکی های مختلفی برای درمان اسهال مورد استفاده قرار گرفته است.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که غذاهای حاوی پروبیوتیک ممکن است به پیشگیری یا درمان اسهال کمک کنند. غذاهای تخمیر شده حاوی پروبیوتیک ها با کاهش شدت و مدت زمان اسهال به درمان کمک می‌کنند. پروبیوتیک ها برای درمان سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و سایر بیماری های مزمن گوارشی استفاده می‌شود. پروبیوتیک ها را می‌توانید در غذاهای لبنی مانند ماست، پنیرهای کهنه و کفیر و در غذاهای غیر لبنی مانند کلم ترشی پیدا کنید.

تحت چه شرایطی می‌گوییم اسهال رخ داده است؟

اسهال می‌تواند توسط باکتری ها یا ویروس های موجود در مواد غذایی آلوده ایجاد شود. اسهال همچنین می‌تواند یک عارضه جانبی دارویی باشد. بروز اسهال به ویژه پس از مصرف یک دوره آنتی بیوتیک رایج است. عدم تحمل غذایی نیز می‌تواند باعث اسهال شود.

به طور کلی، اسهال معمولاً ۳ تا ۴ روز طول می‌کشد. اگر اسهال بیشتر طول بکشد، یا اگر علائم دیگری را تجربه می‌کنید، باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است نشان ‌دهنده این باشد که اسهال ناشی از عفونت است و نیاز به درمان دارویی دارد.

برای متوقف کردن سریع اسهال، مهم است که مصرف آب را افزایش دهید تا مایعات و مواد معدنی از دست رفته از طریق مدفوع جایگزین شود. همچنین مصرف غذاهای سفت کننده مدفوع می‎تواند کمک کننده باشد. یک استراتژی عالی دیگر در این رابطه مصرف پروبیوتیک ها است تا فلور روده سریع تر به تعادل طبیعی خود بازگردد.

انواع اسهال

اسهال براساس شدت و مدت زمان بهبودی دسته بندی می شوند. اما دسته بندی رایج دیگر برای انواع اسهال بر اساس نوع عفونت عامل اسهال است. انواع اسهال عبارتند از:

۱- اسهال اسمزی

جذب آب در روده به جذب مناسب املاح بستگی دارد. وجود املاح بیش از حد در مجرای روده یکی از دلایل ابتلا به اسهال است. در این شرایط نوعی سوء جذب رخ می‌دهد زیرا روده قادر نیست محتویات موجود را جذب کند. از طرفی آب زیادی به داخل روده کشیده شده و باعث اسهال خواهد شد.

۲- اسهال ترشحی

در دستگاه گوارش مقدار زیادی آب به مجرای روده کوچک ترشح می‌شود، اما اکثر آن قبل از رسیدن به روده بزرگ جذب می‌شود. اسهال زمانی اتفاق می‌افتد که آب ترشح شده در روده بیش از مقدار جذب شده باشد. بیماری وبا، ملین های خاص، هورمون های ترشح شده توسط تومورهای خاص و داروهای مختلف باعث اسهال ترشحی می‌شوند.

۳- اسهال التهابی یا عفونی

دستگاه گوارش دارای اپیتلیومی است که توسط یک مانع محافظت می‌شود. این سد می‌تواند با حمله پاتوژن های میکروبی و ویروسی مختل شود که منجر به اسهال می‌شود. برخی از پاتوژن های مرتبط با اسهال التهابی و عفونی مانند باکتری ها، ویروس‌ ها و تک یاخته ها باعث تخریب گسترده اپیتلیوم می‌شوند.

۴- اسهال مرتبط با تحرک

در صورتی که مواد مغذی و آب به میزان کافی در معرض اپیتلیوم روده قرار گیرند و برای مدت کافی در روده باقی بمانند (زمان انتقال) به طور موثر جذب می‌شوند. هر شرایطی که زمان انتقال را افزایش دهد، می‌تواند منجر به اسهال شود.

برای اسهال بزرگسالان چی خوبه؟

درمان‌ های طبیعی بسیاری برای اسهال وجود دارد. مزایای استفاده از درمان های طبیعی در مقایسه با داروها این است که هیچ مواد شیمیایی مصنوعی در آنها وجود ندارد. برخی از بهترین درمان های طبیعی برای اسهال عبارتند از نوشیدن چای بابونه، استفاده از پروبیوتیک ها و خوردن پودر خرنوب.

بابونه رشد انواع خاصی از باکتری ها را متوقف می‌کند. این ترکیب به طور خاص نوعی باکتری به نام کمپیلوباکتر ژژونی را هدف قرار می‌دهد که یکی از علل شایع اسهال است. نوشیدن چای بابونه به شکل چای می‌تواند به تسکین نفخ ناشی از این بیماری و همچنین کاهش التهاب کمک کند.

پروبیوتیک ها برای کاهش علائم اسهال ناشی از آنتی بیوتیک ها استفاده می‌شوند. برخی از آنتی بیوتیک ها باکتری های خوب را از بین می‌برند که می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم گوارشی شود. پروبیوتیک ها به این تعادل کمک کرده و اسهال را متوقف می‌کنند.

خرنوب یکی دیگر از مواد طبیعی است که می‌توان از آن برای تسکین علائم اسهال استفاده کرد. اگرچه بیشتر برای کودکان استفاده می‌شود، اما می‌تواند برای بزرگسالان نیز مفید باشد. خرنوب را می‌توان به صورت پودر از عطاری ها خریداری کرد.

سایر درمان های طبیعی برای اسهال شامل نوشیدن آب زیاد برای جلوگیری از کم آبی بدن و نوشیدن مقدار کمی آب زنجبیل یا نعناع است. اثربخشی این درمان های خانگی بسته به بیمار و نوع اسهال متفاوت است.

برای اسهال کودکان چی خوبه؟

در صورت ابتلا کودکان به اسهال در طول روز به جای ۳ وعده غذایی بزرگ، وعده های غذایی کوچک به او بدهید. غذاهای شور مانند چوب شور و سوپ، تخم مرغ پخته شده، موز و سایر میوه های تازه بسیار مفید هستند.

پاستا یا برنج سفید، انواع گوشت پخته و کبابی، سبزیجات پخته شده مانند هویج، لوبیا سبز، قارچ، چغندر و سیب زمینی پخته نیز برای کودکان مبتلا به اسهال مفید هستند. اما اگر این خوراکی های در درمان اسهال کودک چندان موثر نبود می توانید از مکمل زیر نیز با مشورت پزشک استفاده کنید:

ساشه بیبی یست زیست تخمیر

پودر بیبی یست یک فراورده سین بیوتیک (پرو بیوتیک + پره بیوتیک) است. این مکمل برای درمان اسهال نوزادان بالای ۶ ماه تا کودکان ۲ سال موثر عمل می کند. همچنین برای پیشگیری از اسهال مسافرتی و اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها برای کودکان مناسب است. هر جعبه دارای ۱۵ ساشه است که محتویات داخل آن را می توان با غذا یا نوشیدنی مخلوط کرد و به کودک داد.

ساشه بیبی یست زیست تخمیر

برای اسهال چه قرصی بخوریم؟

داروهای زیادی برای درمان انواع اسهال مورد استفاده قرار می‌گیرد. رایج ترین قرص ها برای درمان اسهال لوپرامید، دیفنوکسیلات و بیسموت ساب سالیسیلات هستند. با اینحال بهتر است برای درمان اسهال به پزشک مراجعه کنید تا بهترین دارو را برای شما تجویز کند. اما اگر تا زمان مراجعه به پزشک می توانید مکمل های زیر را بدون نیاز به نسخه پزشک از داروخانه تهیه کنید و به بهبود وضعیت خود کمک کنید.

۱- کپسول رگفلور فرابیوتیک

کپسول رگفلور برای اسهال یکی از بهترین مکمل های پروبیوتیک است که توسط شرکت دارویی فرا دارو فن آور مهر در ایران تولید شده است. هر یک کپسول ۲۰۰ میلی گرمی رگفلور دارای ۸۰۰ میلیون سلول فعال بیفیدوباکتریوم اینفنتیس است که به درمان سندروم روده تحریک پذیر کمک می کند. این مکمل برای رده سنی بالای ۱۲ سال قابل مصرف است و در هر بسته ۳۰ عدد کپسول موجود است.

کپسول رگفلور

۲- ساشه سابولار فرابیوتیک

پودر سابولار هم برای کودکان (بالای دو سال) و هم بزرگسالان قابل مصرف است. این مکمل برای درمان اسهال مسافرتی و همچنین اسهال حاد عفونی مناسب است. ساشه سابولار دارای طعم دلچسب کرن بری است و مصرف آن برای فرد راحت تر است. هر بسته سابولار فرابیوتیک حاوی ۱۰ عدد ساشه می باشد. مصرف این مکمل بسته به نوع اسهال متفاوت است.

پودر سابولار برای کودکان

سخن پایانی
اسهال یک بیماری شایع است که می‌تواند به طور ناگهانی ایجاد شود و خود به خود برطرف شود. در اکثر موارد تا ۲ روز طول می‌کشد ولی گاهی شکل مزمن به خود گرفته و تا چند هفته ادامه می‌یابد. خوشبختانه، روش های سریع و موثری برای درمان اسهال وجود دارد. این روش ها برای کودکان و بزرگسالان تا حدودی متفاوت است و با استفاده از درمان های خانگی امکان پذیر است.

منبع: verywellhealth

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.