با بهترین مولتی ویتامین برای ترک اعتیاد آشنا شوید

آنچه در این مقاله می خوانید:
ترک مواد مخدر و الکل بسته به مدت زمانی که فرد مصرف می کرده است می‌تواند عوارض جانبی جدی و حتی خطرناکی داشته باشد. داروهای مختلفی در طول سم زدایی برای کمک به کاهش درد و علائم اعتیاد استفاده می شود، اما چیزی که بسیاری از مردم نمی دانند این است که ویتامین ها و مواد معدنی نیز مفید هستند. این ریز مغذی ها در قالب قرص مولتی ویتامین از داروخانه ها قابل خریداری هستند. در این مقاله با بهترین مولتی ویتامین برای ترک اعتیاد آشنا شوید.

تاثیر مولتی ویتامین برای ترک اعتیاد

ویتامین ها به بدن فرد معتاد کمک می کنند تا سموم را به راحتی دفع کرده و سیستم ایمنی را بازسازی کند. علاوه بر این، مکمل ها می تواند به کاهش اضطراب و بیقراری ناشی از ترک کمک کنند. ویتامین ها همچنین به جایگزینی کمبودهایی که در اثر مصرف مکرر  و یا سوء استفاده از مواد مخدر ایجاد شده اند کمک می کنند.

علاوه بر این، کمبود ویتامین تا حدی مسئول بسیاری از بی حالی، تحریک پوست، از دست دادن حافظه و افسردگی است که افراد در مراحل اولیه سم زدایی و بهبودی تجربه می کنند. یک مولتی ویتامین خوب به بهینه سازی عملکرد بدن کمک کرده و به فرد کمک می کند این دوران را بهتر طی کند.

ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوره ترک اعتیاد

در اینجا شش ویتامین و مواد معدنی وجود دارد که به حذف سموم کمک می کنند و اغلب در طول سم زدایی از مواد مخدر یا الکل مفید هستند:

ویتامین C

سوء مصرف مواد مخدر و الکل اغلب بدن را از ویتامین C خالی می کند. مصرف اضافی ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی مفید می باشد. همچنین می تواند به کاهش استرسی که بدن حین ترک تحمل می کند (که پس از ترک به حالت عادی باز می گردد)، کمک کند.

فرد می تواند ویتامین C را از منابع مختلف مانند مرکبات و سبزیجات سبز مانند فلفل دریافت کند. مصرف قرص جوشان ویتامین سی نیز به جبران این ویتامین کمک می کند.

ویتامین B

پس از سال ها مصرف مواد مخدر، اغلب ویتامین های B بدن به شدت کاهش می یابد. B1 (تیامین)، B3 (نیاسین) و B5 (پانتوتنیک اسید) در تبدیل قند از بدن به انرژی نقش دارند. علاوه بر این، B6 و B12 نقش مهمی در تولید سلول های خونی و حفظ سلامت سیستم عصبی دارند. B8 (اینوزیتول) و B9 (اسید فولیک) در درمان کمبودهای مربوط به عادات غذایی و تغییرات مرتبط با مواد در مسیر گوارش مفید هستند.

ویتامین‌های B به ویژه نیاسین دارای خواص پاک‌کنندگی هستند که به حذف سریع سموم وارد شده در طول مصرف دارو کمک می‌کنند. مصرف هر یک از این ویتامین ها کمک می کند تا بدن به حالت عادی و منظم تر برسد.

ویتامین E

ویتامین E نوعی آنتی اکسیدان است که به کاهش آسیب ناشی از مواد شیمیایی و استرس اکسیداتیو کمک می کند. این ویتامین برای بازیابی عملکرد مناسب سلول های خونی عمل می کند و به ترمیم آسیب های پوستی که به دلیل برداشتن بیش از حد پوست یا آبسه های ایجاد شده در اثر تزریق دارو رخ داده است، کمک می کند.

امگا ۳

امگا ۳ و روغن ماهی عملکرد مغز را بهبود می بخشد و در نتیجه افکار مثبت و سلامت روحی و جسمی را برای افراد ترک کرده به ارمغان می آورد.

اسیدهای چرب امگا ۳ از مغز در برابر هرگونه التهاب محافظت می کند و از تخریب سلول های عصبی جلوگیری می کند. گردش خون در مغز را افزایش می دهد و عملکرد سلول های مغز را برای برقراری ارتباط با یکدیگر بهبود می بخشد.

کلسیم و منیزیم

یکی از علائم اصلی ترک مواد مخدر و الکل اضطراب است که می تواند شدید باشد. کلسیم و منیزیم به آرامش سیستم عصبی مرکزی و تسکین اضطراب کمک می کند. این دو ماده معدنی همچنین به کاهش تنش عضلانی، انقباضات و اسپاسم هایی که اغلب در طول سم زدایی رخ می دهد، کمک می کنند.

غذاهایی که سرشار از کلسیم و منیزیم هستند عبارتند از محصولات لبنی، سبزیجات برگ سبز و غلات.

بعد از ترک اعتیاد چه غذاهایی بخوریم

ترک اعتیاد و سم زدایی فرایند دشواری است. بدن زمان ترک مواد مخدر تغییرات قابل توجهی را تجربه می کند، در این دوران مهم باید به بهترین شکل ممکن غذا بخورید.

برخی از مواد غذایی به سطح راحتی و مدت زمانی که بدن بعد از ترک مواد مخدر ریکاوری می گردد، کمک کند. غذاهای زیر در سم زدایی موثر هستند:

نوشیدن آب فراوان

کارشناسان نوشیدن ۹ تا ۱۲ لیوان آب در روز را توصیه می کنند زیرا به کلیه ها و کبد در دفع سموم از بدن کمک می کند. آب همچنین ناراحتی ناشی از ترک را کاهش می دهد.

پروتئین

بدن فرد بهبود یافته حتی بعد از ترک اعتیاد نیز در حال مبارزه است. پروتئین برای این منظور مفید است زیرا به بدن در ترمیم بافت ها و سلول ها کمک می کند و اندام ها را بازسازی می کند. برخی از منابع پروتئینی سالم عبارتند از ماهی، مرغ، تخم مرغ و آجیل.

میوه ها و سبزیجات

از آنجایی که میوه ها و سبزیجات حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند، به سرعت در سیستم گوارش حرکت می کنند. برخی از میوه ها و سبزیجات فوق العاده مفید برای بعد از ترک اعتیاد شامل تمشک، گلابی، پرتقال، توت فرنگی، موز و انجیر است.

چربی های سالم

با شنیدن نام چربی نترسید. منظور ما چربی های سالم شامل ماهی، آجیل، آووکادو و برخی روغن های گیاهی مانند زیتون و کنجد می باشند. پس از مصرف این چربی ها بدن احساس سیری و رضایت می کند. این غذاها سرشار از امگا ۳ هستند که اعتقاد بر این است که میل دوباره به مواد را کاهش می دهد و به جلوگیری از احساس افسردگی کمک می کند.

غلات کامل

کربوهیدرات ها اهمیت زیادی دارند زیرا فیبر و انرژی را تامین می کنند. سعی کنید از غذاهای تصفیه شده مانند نان سفید خودداری کنید. اگرچه آنها کربوهیدرات هایی را برای انرژی ارائه می دهند، اما بهتر است با گزینه های سالم تر جایگزین شوند. غلات کامل حاوی فیبر بیشتری هستند و در نتیجه مشکلات گوارشی کمتری ایجاد می شود.

پروبیوتیک ها

سوء مصرف مواد مخدر و الکل سیستم گوارشی افراد مصرف کننده را با مختل می کند. شکایات رایج در بین معتادان شامل اسهال، یبوست، نفخ و درد شکم است. پروبیوتیک ها باکتری های طبیعی هستند که در روده ها تشکیل می شوند و این باکتری های سالم کاملاً مفید هستند. با ترمیم اختلالات سیستم گوارشی، معتادان در حال بهبودی می توانند خود را از حالت تهوع، نفخ و ناراحتی که اغلب همراه با سم زدایی است، در امان نگه دارند.

سخن پایانی
مواد مخدر و الکل تمام ویتامین های محلول در بدن را به ویژه در مراحل اولیه ترک تخلیه می کنند. مصرف قرص مولتی ویتامین به بازیابی سطوح پایین ویتامین هایی که بدن به شدت به آن نیاز دارد کمک می کند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.