تفاوت قرص بیوتین و آمپول بیوتین چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
بیوتین یا ویتامین B7 مهم ترین ویتامین از بین هشت ویتامین خانواده B است که مواد مغذی مو را تامین می کند. این ویتامین برای تبدیل غذا به انرژی به بدن کمک می کند. همچنین تولید کلاژن را تحریک می سازد؛ کلاژن ماده اصلی تشکیل دهند پوست، مو و ناخن است.
قرص بیوتین مکمل محبوبی است که برای سلامت پوست، مو و ناخن به فروش می رسد. آمپول بیوتین دیگر فرم دارویی بیوتین است که معمولا به تنهایی یا همراه با آمپول بپانتین تزریق می شود. در این مقاله از مجله سلامتی داروبوم قصد داریم به تفاوت قرص بیوتین و آمپول بیوتین بپردازیم. تا پایان همراه ما باشید.

چرا بیوتین؟

یکی از شایع ترین علل ریزش مو ناشی از کمبود بیوتین است. افرادی که سطح بیوتین بدنشان کم باشد ممکن است در کنار ریزش مو علائم دیگری مانند خستگی، ترک خوردن گوشه دهان و سوزن سوزن شدن دست ها و پاها را نیز تجربه کنند. مصرف بین ۳۰ تا ۱۰۰ میکروگرم بیوتین در روز برای افراد بالای ۱۸ سال توصیه می شود. بیوتین به مقدار کمی در غذاها یافت می شود، بنابراین اغلب افراد به ویژه در صورت کمبود یا بیماری به مصرف بیوتین روی آورده اند. انواع فرم دارویی بیوتین به شکل قرص، کپسول و آمپول است.

قرص بیوتین

قرص بیوتین مواد مغذی ضروری رشد و نگهداری مو را تامین می کند. این قرص به کاهش ریزش مو کمک می کند و به موها حجم می دهد. علاوه بر مزایایی که برای سلامت مو دارد، در تولید کراتین نیز موثر است.

آمپول بیوتین

بیوتین به فرم آمپول مواد مغذی را مستقیم از طریق جریان خون به ریشه مو می رساند. همچنین سلامت موها را تقویت می کند. تزریق آمپول بیوتین یکی از مرسوم ترین روش ها برای درمان ریزش مو است.

تفاوت قرص بیوتین و آمپول بیوتین

دریافت بیوتین به فرم خوراکی یا تزریق هر دو سطح این ویتامین در بدن را به خوبی تامین می کند اما تفاوت های قرص و آمپول بیوتین در چیست؟

دوز

معمولا هر شرکت دارویی برای تولید مکمل های خود دوز خاصی را مدنظر قرار می دهد. به طور معمول در بازار دارویی ایران قرص بیوتین در دوزهای ۳۰۰ و ۸۰۰ میکروگرم و ۱، ۲٫۵، ۵ و ۱۰میلی گرم به فروش می رسد. رایج ترین دوز آمپول بیوتین ۵ میل گرم است.

سرعت درمان

بسته به شرایط و سطح ویتامین B7 بدن قرص بیوتین یا آمپول بیوتین تجویز می شود. در صورتیکه نیاز به تامین سریع بیوتین است آمپول و درصورتیکه تعجیل در درمان ضروری نیست از قرص بیوتین استفاده می شود.

مقدار جذب

جذب بیوتین از طریق آمپول سریع تر از قرص بیوتین صورت می گیرد. دوز آمپول تقویت مو بیوتین ۵mg است که تمام آن یکباره توسط بدن جذب می شود و معمولا برای افرادی که نیاز دارند دوز بالایی را در یک دفعه دریافت کنند، مناسب است. معمولا آمپول بیوتین یک یا دو بار در هفته تزریق می شود. اما جذب قرص بیوتین کندتر است. قرص بیوتین به مرور در بدن آزاد می شود، از همین رو  مصرف روزانه آن مانعی ندارد.

دوره مصرف

از آنجایی که جذب ویتامین B7 به شکل آمپول سریع تر از فرم قرص است و همچنین دوز آمپول بیشتر است، بنابراین آمپول در فواصل طولانی تر استفاده می شود. آمپول بیوتین که اغلب در کنار آمپول بپانتن توصیه می شود در هفته یک یا دو بار دریافت می شود. قرص بیوتین به صورت روزانه مصرف می شود. با توجه به این که دوز قرص کمتر از آمپول است نتایج مصرف آن بعد از سه ماه مشخص می شود اما آمپول زود بازده است. دوره تزریق بیوتین معمولا ۶ هفته است که در شرایطی تا سه ماه هم ادامه دارد.

ایمنی

معمولا تامین بیوتین از طریق مکمل ایمن تر از تزریق است. فقط در شرایط اورژانسی یا زمانی که بیمار در بلع قرص مشکل دارد آمپول بیوتین توصیه می شود. همچنین تزریق آمپول ناگهان مقدار ویتامین B7 در بدن را افزایش می دهد که ممکن است مقادیری از آن از طریق ادرار از بدن خارج شود. اما مصرف بیوتین به شکل قرص این مشکلات را ندارد و دوز آن در بدن پایدارتر است.

ترجیح فردی

برخی افراد به طور کلی با تزریقات مشکل دارند و ترجیح می دهند فرم خوراکی بیوتین به شکل قرص یا کپسول را مصرف کنند. قرص تقویت مو بیوتین خاصیت انرژی بخشی دارد که بهتر است بعد از صبحانه مصرف شود. مصرف آن در ساعات پایانی روز ممکن است موجب اختلال در خواب شبانه شود.

سخن پایانی
در این مقاله به طور جامع درباره تفاوت های قرص و آمپول بیوتین از جنبه دوز، جذب، ایمنی و زمان مصرف صحبت کردیم. انواع قرص بیوتین و در دوزهای مختلف در داروخانه آنلاین داروبوم موجود است. آمپول بیوتین نیز فقط در دوز ۵ میلی گرم دردسترس است. تزریق آمپول یک روش تهاجمی است و توصیه اکثر پزشکان مصرف تدریجی بیوتین در بازه حداقل سه ماهه است.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.