تفاوت ویتامین D و D3 چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
شاید شما هم با مراجعه به داروخانه یا گشت و گذار در اینترنت به اسم ویتامین D3 یا قرص ویتامین d3 برخورده باشید، همه ما با ویتامین D آشنایی داریم و منبع آن را تابش نور خورشید می دانیم. با این حال ممکن است برای شما هم سوال پیش آمده است که فرق ویتامین D و D3  چیست؟ D3 یکی از اشکال ویتامین D است. D3 و D2 (یکی دیگر از اشکال ویتامین دی) هر دو  باید توسط کبد و سپس توسط کلیه ها به شکل اصلی ویتامین D تبدیل می شوند تا در بدن نقش خود را ایفا کنند. در این مقاله از مجله داروبوم قصد داریم این پرسش ها را بر اساس منابع پزشکی بررسی کنیم؛ ویتامین D3 برای چیست؟ آیا ویتامین D و D3 یکسان هستند؟ منابع ویتامین D3؟ ویتامین D بهتر است یا D3؟

ویتامین D چیست؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که در برخی غذاها و مکمل‌ها یافت می‌شود، اما زمانی که پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش نور خورشید قرار می‌گیرد، می‌تواند توسط بدن ساخته شود. در واقع ویتامین د تنها ویتامین از ۱۳ ویتامین ضروری است که بدن می تواند به تنهایی آن را بسازد. با این حال، بسیاری از افراد به دلیل عدم دریافت نور خورشید به اندازه کافی دچار کمبود ویتامین D می شوند.

یکی از نقش های اصلی ویتامین D، افزایش جذب کلسیم است که امکان معدنی سازی و رشد مناسب استخوان را فراهم می کند. همچنین نقش های متنوعی در سراسر بدن ایفا می کند، از جمله کاهش التهاب، حمایت از عملکرد سیستم ایمنی و متابولیسم گلوکز.

مقاله پیشنهادی:
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویتامین D و فواید آن مقاله “ویتامین D چیست” را مطالعه فرمایید.

ویتامین D3 چیست؟

ویتامین D به چهار شکل موجود است اما فقط دو شکل اصلی ویتامین D برای انسان حیاتی است؛ ویتامین D2 (ارگوکلسیفرول) و ویتامین D3 (کوله کلسیفرول).

تفاوت بین ویتامین D و D3 چیست؟

بنابراین ویتامین D3 یا کوله کلسیفرول یکی از اشکال ویتامین D است. هر دو D2 و D3 باید توسط کبد و سپس توسط کلیه ها به شکل اصلی ویتامین D تبدیل شوند.

D3 محلول در چربی است، به این معنی که بدن آن را همراه با چربی های موجود در رژیم غذایی جذب می کند. شاید شنیده باشید که از آن به عنوان ویتامین آفتاب یاد می شود. این امر به این دلیل است که وقتی در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرید، بدن شما می تواند ویتامین D3 را در پوست بسازد. بدن از طریق واکنشی که توسط پرتوهای فرابنفش B (UVB) آغاز می شود، نوعی کلسترول را به ویتامین D3 تبدیل می کند.

محصول پیشنهادی
برای خرید قرص ویتامین D در انواع ایرانی و خارجی با مناسب ترین قیمت به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.

تفاوت ویتامین D2 و D3 چیست؟

برخی تفاوت های کلیدی بین ویتامین D2 و D3 وجود دارد. اگرچه در حال حاضر بسیاری از غذاها با ویتامین D2 غنی شده اند مانند آب پرتقال، نان گندم کامل، غلات و شیر با این حال این ویتامین به طور طبیعی فقط در منابع گیاهی مانند قارچ و مخمر یافت می شود.

از سوی دیگر، ویتامین D3 در منابع حیوانی از جمله زرده تخم مرغ، جگر  و برخی از ماهی های چرب مانند سالمون یافت می شود.

به نظر می‌رسد که D3 سطح ویتامین D فعال ما را نسبت به D2 به طور موثرتری افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که احتمالا نام آن را بیشتر از D2 شنیده اید.

ویتامین D بهتر است یا D3؟

ویتامین D در بدن توسط کبد به ۲۵ هیدروکسی ویتامین D2 و D3 به همین ترتیب به ۲۵ هیدروکسی ویتامین D3 تبدیل می شوند. مطالعات نشان داده اند که مصرف ویتامین D3 منجر به افزایش سطح ۲۵D می شود که به نوبه خود منجر به مشارکت بیشتر در ذخایر ویتامین D بدن می شود.

ویتامین Dو ویتامین D3 هر کدام مکمل های موثر ویتامین D هستند. هر دو مکمل در داروخانه ها یافت می شود. مطالعات نشان داده اند که مکمل های ویتامین D3 ممکن است در افزایش ذخایر ویتامین D بدن برتر باشند. مکمل ویتامین D فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما پزشک باید از آزمایش‌های آزمایشگاهی برای توصیه مقدار ویتامین D و نوع ویتامین D استفاده کند.

ویتامین D یا D3 در بارداری

بسیاری از خانم ها سوال دارند که «آیا می توانم در دوران بارداری از ویتامین D یا D3 استفاده کنم؟» مصرف ویتامین D و ویتامین D3 در دوران بارداری و تحت نظر پزشک بی خطر است. بهتر است پزشک دوز مکمل روزانه را توصیه کند. همچنین باید علائم سمیت نادر ویتامین D را تحت نظر داشته باشد.

عوارض ویتامین D3 چیست؟

برخی از افراد نباید از مکمل های ویتامین D3 استفاده کنند زیرا در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه، هیپرکلسمی یا سمیت ویتامین D هستند. زنان باردار و مادران شیرده نیز باید از مصرف مکمل های ویتامین D3 تا زمانی که با پزشک خود صحبت کنند خودداری کنند.

چه مدت باید ویتامین D3 مصرف کرد؟

شما باید تا زمانی که پزشک تجویز کرده است از مکمل های ویتامین D استفاده کنید. اگر مصرف مکمل های ویتامین D را متوقف کنید، سطح ویتامین D شما احتمالا کاهش می یابد.

اگر سطوح پایین ویتامین D دارید، ممکن است پزشک مصرف مکمل های ویتامین D3 را به شما توصیه کند. با این حال، برای مصرف مکمل های ویتامین D3 حتما نباید کمبود خاصی داشته باشید.

چگونه بفهمم مکمل D من D3 است یا ویتامین D؟

برای اینکه بدانید مکمل D شما D3 است یا ویتامین D، به ترکیبات آن نگاه کنید. اگر روی برچسب “ویتامین D3” نوشته شده باشد، مکملی حاوی D3 است. اگر فقط روی برچسب “ویتامین D” نوشته شده باشد، این مکمل حاوی ویتامین D است.

اگر می‌پرسید به کدام ویتامین D نیاز دارید، به سن و وضعیت سلامتی شما بستگی دارد. میزان مصرف روزانه ویتامین D مطابق زیر است:

  • ۱۵ میکروگرم در روز برای افراد ۱ تا ۷۰ سال
  • ۲۰ میکروگرم در روز برای افراد ۷۱ سال و بالاتر
  • ۱۰ میکروگرم در روز برای نوزادان

اگر از مکمل D استفاده می کنید، حتماً کلسیم نیز مصرف کنید. ویتامین D به بدن شما کمک می کند تا کلسیم را بهتر جذب کند. ویتامین D و کلسیم برای سلامت استخوان مهم هستند. ویتامین D به بدن شما کمک می کند تا کلسیم را جذب کند. کمبود ویتامین D یا کلسیم می تواند منجر به پوکی استخوان شود، وضعیتی که منجر به استخوان های ضعیف و شکننده می شود و به بیماری راشیتسم معروف است.

سخن پایانی
ویتامین D3 یکی از رایج ترین اشکال ویتامین D است که بدن هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید می کند. ویتامین D در غذا و مکمل ها یافت می شود. این ویتامین به جذب کلسیم کمک می کند و در پیشگیری از پوکی استخوان می باشد. قرص ویتامین D3 و قرص ویتامین D با تجویز پزشک یا داروساز مصرف می شود.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.