دلایل دیر خوب شدن زخم چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
چرا زخم های بدنمان دیر خوب می شود؟ قبل از پاسخ دادن به این سوال در نظر داشته باشید که بروز زخم اجتناب ناپذیر است اما بکارگیری برخی نکات به خوب شدن سریع زخم و پیشگیری از تبدیل زخم حاد به مزمن کمک می کند. در این مقاله از مجله داروبوم درباره دلایل دیر خوب شدن زخم صحبت می کنیم. تا پایان همراه ما باشید.

دلایل دیر خوب شدن زخم

بسته به مدت زمان خوب شدن زخم به دو دسته زخم تازه و زخم مزمن با هم تفاوت دارند. زخم تازه قرمز، ملتهب و متورم است و در مدت زمان قابل پیش بینی بهبود می یابد. اما زخم مزمن در مدت زمان یک ماه هیچ نشانه ای از بهبود بروز نمی دهد و معمولا بافت زخم علائمی مانند بوی بد، تغییر رنگ، بی حسی اطراف زخم، ترشح و تورم قابل ملاحظه دارد. دیر خوب شدن زخم ممکن است به دلیل یک بیماری زمینه ای مانند دیابت یا قلبی باشد. اما دیر خوب شدن زخم ها می تواند ناشی از دلایل دیگری مانند موارد زیر باشد:

دیر خوب شدن زخم ها

سن

افزایش سن روی جنبه های مختلف عملکرد بدن تاثیر می گذارد از جمله توانایی بدن برای التیام زخم ها کاهش می یابد. باید توجه داشت که با افزایش سن پوست نازک و آسیب پذیرتر می شود بنابراین زخم های مزمن بیشتر بروز می یابند. در سنین بالا زمان بیشتری طول می کشد تا زخم های فرد بهبودی یابند.

گردش خون ضعیف

در طی فرایند بهبودی و بازسازی بافت نیاز است که سلول های جدید به محل زخم منتقل شوند؛ در این شرایط گلبول های قرمز نقش مهمی را ایفا می کنند. اما گردش خون ضعیف منجر به طولانی شدن زمان بهبود زخم می شود. شرایطی مانند چاقی و دیابت باعث تضعیف گردش خون می شود. ورزش کردن و استفاده از برخی مکمل ها مانند ال آرژنین به بهبود جریان خون کمک می کنند.

عفونت

تا زمانی که زخم باز است احتمال ورود انواع باکتری، ویروس و قارچ به داخل زخم وجود دارد. عفونت روند بهبودی زخم را به تاخیر می اندازد چرا که بدن به جای التیام زخم سرگرم مبارزه با عفونت می شود. در چنین شرایطی ممکن است در ناحیه زخم درد، قرمزی، تورم، بوی بد و ترشح چرکی مشاهده شود. معمولا برای بهبود سریع تر و دفع عفونت ها آنتی بیوتیک تجویز می شود.

داروخانه آنلاین داروبوم ارائه دهنده انواع مکمل های لاغری و چربی سوز با ارسال رایگان و تحویل درب محل در خدمت مشتریان گرامی است.

اضافه وزن

افرادی که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند به احتمال زیاد زخم هایشان دیرتر خوب می شود. همچنین ممکن است با عوارض زخم مانند عفونت درگیر شوند.

اضافه وزن فشار زیادی را به ناحیه زخم وارد می کند و مقدار مواد مغذی و اکسیژن کافی برای سوخت رسانی موردنیاز بهبودی زخم را کاهش می دهد. همچنین زخم های موجود در چین و چروک های پوست به علت اصطکاک مداوم و تجزیه بافت، دیرتر خوب می شوند.

تغذیه ضعیف

التیام سریع تر زخم به رژیم غذایی مقوی نیاز دارد. اگر زخم از نوع عفونی باشد نیاز بدن به پروتئین و کالری افزایش می یابد. اگر مواد مغذی و پروتئین کافی برای بهبود زخم موجود نباشد بدن برای خوب شدن پروتئین بدن را تجزیه کند. در این حالت روند بهبودی زخم آهسته است یا به تاخیر می افتد.

دیابت

گلوکز خون بالا گردش خون در افراد دیابتی را کاهش داده و سیستم ایمنی شخص را تضعیف و در مبارزه با عفونت ها ناتوان می کند. همچنین به دلیل آسیب احتمالی که به اعصاب نوروپاتی افراد دیابتی وارد می شود گردش خون ضعیف شده و رسیدن خون مورد نیاز برای ترمیم پوست در نواحی زخم شده دشوار می شود.

سخن پایانی
در این مقاله عمده دلایل دیر خوب شدن زخم ها را شناختیم. هر یک از این علت ها به نحوی روی مدت زمان خوب شدن زخم ها موثر هستند. برخی از این عوامل به راحتی قابل جبران هستند؛ به طور مثال رژیم غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی موجب خشک شدن سریع زخم ها می شود.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.