راهکارهایی جهت تقویت حافظه

مردم امروزه بیش از هر زمان دیگری به دنبال راهکارهایی جهت تقویت حافظه و مقابله با مشکلات حافظه هستند. دانش آموزان تحت فشار دائمی برای افزایش عملکرد ذهنی هستند، کارمندانی که درم شاغل پرفشار از کافئین و داروهای مختلف برای کنترل شرایط استفاده می کنن. جمعیت رو به افزایش و دریایی از اطلاعات که باید به ذهن سپرده شود؛ همه این موارد باعث شده است تا اهمیت و سلامت مغز بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کند.

مواد غذایی سالم و متنوع یکی از بهترین راهکارهایی جهت تقویت حافظه هستند. این مواد مغذی می توانند تأثیر زیادی بر ساختار و سلامت مغز ما داشته باشند، خوردن یک رژیم غذایی تقویت کننده مغز می تواند عملکرد کوتاه مدت و بلندمدت مغز را پشتیبانی کند. مغز یک اندام انرژی بر است که حدود ۲۰ درصد کالری بدن را استفاده می کند.

غذاهایی که میخوریم می تواند اثرات و عملکردهای کوتاه و بلندمدت مغز را پشتیبانی کند. مغز برای سالم ماندن به مواد مغذی خاصی نیاز دارد. به عنوان مثال اسیدهای چرب امگا۳ به ساخت ترمیم سلول های مغز کمک می کنند و آنتی اکسیدان ها، استرس و التهاب سلولی را کاهش می دهد که با پیری پوست و عوامل آسیب رسان نیز مقابله می کنند.

چند روش جهت تقویت حافظه

امروزه انواع مکمل ها و داروها با تبلیغات فراوانی به شما وعده می دهند که می توانند تمرکز، قدرت حافظه و عملکرد مغز را بهبود بخشند. اما آیا تمام این داروها اثر مثبتی برروی بدن دارند؟

نمی توان انکار کرد که با بالا رفتن سن، بدن ما هم دستخوش تغییراتی می شود، نکته مثبت این است که اگر غذاها و نوشیدنی های خود را هدفمندانه انتخاب کنید می تواند شانس بیشتری برای داشتن مغز سالم و حافظه قوی داشته باشید.

در این میان برخی از مکمل ها محبوبیت بیشتری نسبت به سایر مدلها کسب کردند. برخی از مکمل های محبوبتر که به عنوان راهکارهایی جهت تقویت حافظه تولید شده اند می توان به روغن ماهی، عصاره جینکوبیلوبا اشاره کرد. این دو عنصر در حال حاضر جزء قوی ترین محصولات در حال حاضر شناخته می شوند.

مکمل های تشکیل شده از عناصر طبیعی که تأثیر مفیدی بر عملکرد مغز در افراد سالم دارند. بسیاری از این مکمل ها می توانند حافظه، انگیزه، خلاقیت و هوشیاری و همچنین عملکرد شناختی را تقویت کنند. مکمل های تقویت حافظه همچنین می توانند کاهش سطح عملکرد مغز در اثر افزایش سن را نیز کاهش دهند.

روش های تقویت حافظه

چگونه از سلامت مغز و حافظه حمایت کنیم؟

افراد می توانند با انجام اقداماتی برای اطمنان از داشتن رژیم غذایی و سبک زندگی سالم از حافظه و سلامت مغز خود اطمینان کسب کنند.

  • برای تأمین تمام مواد مغذی ضروری، از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید.
  • از خطر چاقی و دیابت اجتناب کنید و سبک زندگی فعال بویژه در میانسالی انتخاب کنید.
  • مصرف الکل، سیگار و سایر موادی که باعث ابتلا به زوال عقل می شوند را ترک کنید.
  • کنترل فشارخون در سنین ۴۰ سالگی
  • عدم قرارگرفتن در معرض آلودگی هوا و دود دخانیات
  • مصرف مواد مؤثر در تقویت حافظه

از دست دادن حافظه بر اثر افزایش سن نگرانی بسیاری از ماست، اینکه آیا ممکن است ما نیز جزء ۱۰ میلیون نفری که به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند باشیم یا خیر تصور سختی باشد. اما روش های ساده ای برای جلوگیری از این اتفاق وجود دارد.

امروزه راهکارهایی جهت تقویت حافظه مختلفی از جمله مکمل های تقویت حافظه و مغز وجود دارد که تشکیل شده از یک یا چندین ماده برای حمایت از مغز هستند.

  • جینکوبیلوبا

یکی از معروفترین و شاخصترین ترکیبات در قرص های بهبود مغز و حافظه عصاره گیاه جینکوبیلوبا است. این گیاه قدیمی بیشتر در آسیای شرقی رشد می کند. ترکیبات فعال موجود در جینکوبیلوبا می تواند قرص برای تقویت حافظه و مغز باشد چراکه باعث بهبود گردش خون شده و مواد مغذی مورد نیاز را به مغز می رساند همچنین با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد از عصب های بدن محافظت می کند.

  • فاونوئیدها، کاکائو و کافئین

دانشمندان و محققان دررابطه با مزایای کافئین برای سلامت مغز به نتایج مثبتی رسیده اند. برخی از مطالعات نشان داده اند که کافئین جریان خون به مغز، توجه و سرعت پردازش را بهبود می بخشد. قهوه با افزایش سطح متابولیسم بدن برروی سوزاندن پروتئین بتا آمیلوئید که یک پروتئین مضر و مخرب برای سلولهای مغزی است اثر می گذارد.

  • اسیدهای چرب امگا۳

مکمل های روغن ماهی امگا۳ اثرات بسیار زیادی بر کند شدن و یا توقف روند زوال حافظه دارد. مصرف بیشتر اسید چرب امگا۳ از غذاهایی مانند ماهی های آب سرد، روغن های گیاهی، آجیل به شدت با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط است.

ماهی ها سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ هستند که باعث کاهش سطح پروتئین بتاآمیلوئید در خون وسلامت بهتر عروق می شوند. مطالعات نشان داده است، افرادی که در رژیم غذایی خود از مواد سرشار از امگا۳ استفاده می کنند کمتر در معرض ابتلا به آلزایمر هستند.

در حالی که شواهد زیادی وجود دارد که اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامت مغز و تقویت حافظه، سیستم ایمنی و قلب و عروق مهم هستند، اما نمی توان نقش امگا ۳ در بدن سازی و ساخت توده عضلانی را انکار کرد. به این دلیل خواص ضد التهابی امگا ۳ ورزشکاران درد و تورم عضلانی کمتری احساس می کنند. همچنین امگا ۳ می تواند به حفظ قدرت عضلانی در کنار رژیم غذایی، که جزء منظم تمرینات بدنسازان است، کمک کند.

  • ویتامین ها و مواد معدنی

برخی براین باورند که مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی باعث سلامت مغز و عملکرد بهتر آن می شوند. قطعا راهکارهایی جهت تقویت حافظه که بصورت طبیعی باشد بهترین روش ها هستند. برخی از این ویتامین ها شامل ویتامین های گروه ب خصوصا ب۱۲، ویتامین E، ویتامین D و ویتامین C می شود.

مس یک ماده ضروری برای تولید انرژی است، آنتی اکسیدان محافظت کننده و سنتز انتقال دهنده های عصبی و بافت همبند کمک می کند. فولات، آهن، تیامین، ویتامین B6 نیز عناصر مؤثری هستند.

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که انواع گونه های اکسیژن فعال را خنثی می کند، استرس اکسیداتیو رویدادی است که به عنوان مسبب اولیه در شروع بیماری های نورودژنراتیو مختلف از جمله آلزیمر شناخته می شود.

بهترین قرص تقویت حافظه

بهترین قرص برای تقویت حافظه

با انواع ویتامین و مواد مغذی مؤثر بر تقویت مغز و حافظه آشنا شدید. امروزه مکمل های فراوانی بر پایه این مواد تولید شده اند که بصورت تخصصی بر تقویت مغز و عملکرد حافظه اثر می گذارند. انواع مکمل های خارجی و ایرانی که مستقیما برای تقویت حافظه و یا جلوگیری از ابتلا به آلزایمر مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه برخی از معروفترین و مؤثرترین این مکمل ها معرفی شده اند:

  • کپسول جینکوبیلوبا ویتارمونیل

کپسول جینکوبیلوبا مکمل تشکیل شده از عصاره برگ گیاه جینکوبیلوبا است. این مکمل از برند ویتارمونیل و محصولی از کشور فرانسه می باشد که توسط شرکت دارویی تکاژه (تدبیر کالای جم) وارد می شود. کپسول جینکوبیلوبا برای افزایش قدرت تمرکز و حافظه، برای بزرگسالان توصیه و مورد مصرف قرار می گیرد.

  • قرص نروزان ویتابیوتیکس اورجینال

کپسول نروزان ترکیب شده از عناصر مفید و مؤثر بر بهبود عملکرد مغز و حافظه تهیه و تولید شده است. این مکمل حاوی فسفاتیدیل کولین، فسفاتیدیل سرین، ویتامین D، ویتامین B6، ویتامین C، اسید فولیک و عصاره برگ درخت جینکوبیلوبا می باشد. قرص نروزان علاوه بر تقویت و بهبود عملکرد شناختی در تقویت حافظه و حتی کمک به بهبود خلق و خوی انسان نیز مؤثر است و بزرگسالان همچنین نوجوانان بالای ۱۵ سال می توانند از این مکمل استفاده کنند.

قیمت قرص نروزان ویتابیوتیکس اورجینال
  • کپسول نورو پلاس یوروویتال

یکی از بهترین راهکارهایی جهت تقویت حافظه استفاده از مکمل ضد آلزایمر است. کپسول نورو پلاس یوروویتال است. این مکمل با خاصیت آنتی اسیدانی که دارد به درمان کم خونی بدن کمک کرده و با اکسیژن رسانی به مغز مانع زوال و از کار افتادگی آن می شوند. یکی از ترکیبات این مکمل جینسینگ است. از دیگر عناصر می توان به امگا۳، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین B1، ویتامین B2، B6، B12، بیوتین، پانتوتنیک اسید، فولیک اسید، آهن و سلنیوم اشاره کرد.

  • کپسول فوسجینجال مارنیز

با تقویت حافظه و تمرکز باعث سلامت ذهن و قدرت یادگیری می شود. همچنین در درمان افسردگی و بهبود خلق و خو نیز مفید است. کپسول فوسجینجال مارنیز بر سرعت درک مفاهیم و مهارت های شناختی فرد اثر می گذارد. این مکمل با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد از سلولهای مغزی در برابر عوامل آسیب زای محیطی محافظت می کند.

  • کپسول مموری پلاس مارنیز

این مکمل با اثر آنتی اکسیدانی قوی که دارد از سلولهای مغز محافظت می کند به افزایش تمرکز کمک کرده و باعث بهبود مهارت های شناختی می شود. علاوه بر آن در تقویت حافظه و قدرت تمرکز نیز مؤثر می باشد.

مکمل دیگری از همین برند به نام کپسول فوسجینجال مارنیز نیز وجود دارد که عملکردی مشابه دارد و برای بهبود مشکلات افسردگی، رفع بی حالی و افزایش تمرکز و قدرت یادگیری مصرف می شود. این دو کپسول از معروفترین و پرمخاطب ترین مکمل های تقویت حافظه کپسول مموری پلاس مارنیز هستند که متأسفانه امروزه در داروخانه ها موجود نمی باشد. به عنوان جایگزین مکمل نروزان گزینه مناسبی است.

  • کپسول ممورال گل دارو

مکمل جلوگیری از بروز علائم آلزایمر، ضد التهاب، ضد رماتیسم، کمک به درمان بیماری ام اس و تقویت کننده حافظه می باشد. با ترکیباتی نظیر الئوگم رزین کندر و گرانول به همراه ریشه زنجبیل به گردش خون کمک می کند و باعث تقویت حافظه و عملکرد مغز می شود.

  • کپسول جینک اکتیو گلدن لایف

یکی از مکمل های مناسب برای تقویت مغز که از عصاره جنیکوبیلوبا تهیه شده است. جزء راهکارهایی جهت تقویت حافظه تضمینی است. این مکمل کاملا گیاهی که برای مصرف سالمندان برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر بسیار مناسب می باشد.

  • کپسول نوروفیت آپوویتال

نوروفیت تشکیل شده از سلنیوم، امگا۳ و جینسینگ می تواند با تقویت نورون ها و عصب های مغزی عملکرد فوق العاده ای در تقویت عملکرد مغز داشته باشد. همچنین در بهبود کم خونی مؤثر است و باعث اکسیژن رسانی بهتر به مغز می شود.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.