قرص آهن چیست و خواص قرص آهن

آنچه در این مقاله می خوانید:
قرص آهن یکی از مکمل های پر مصرف و رایج بخصوص در میان بانوان است. آهن یک ماده معدنی است که برای زندگی ضروری است. این ماده معدنی نقش کلیدی در ساخت گلبولهای قرمز خون دارد، گلبول های قرمز نیز وظیفه انتقال اکسیژن به سرتاسر بدن را دارند. شما می توانید از غذاهای مختلف آهن دریافت کنید اما اگر مواد غذایی مصرفی شما، مقدار کافی آهن نداشته باشد، شما به کاهش سطح پایین گلبول های قرمز و در پی آن نوعی از کمی خونی که به کم خونی ناشی از فقر آهن مصطلح است، دچار می شوید. در چنین مواقعی پزشک استفاده از انواع قرص آهن را تجویز می کند.

رابطه قرص آهن و کم خونی

قرص آهن یکی از مکمل‌های غذایی رایج و پرکاربرد است که برای پیشگیری و درمان کم خونی تجویز می‌شود. بطور کلی مواد معدنی بسیاری هستند که می توانند سلامت عمومی بدن را تضمین کنند. کم خونی شرایطی است که با کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون یا مقدار هموگلوبین تعریف می‌شود. روند پیشرفت این بیماری نسبتاً کند است به همین دلیل علائم کم خونی در ابتدا غالباً مبهم هستند. علائم مهم این بیماری شامل احساس خستگی، ضعف، تنگی نفس یا کاهش توانایی فعالیت بدنی است.

کم خونی اگر به سرعت پیشرفت کند با علائم شدیدتری شامل گیجی، احساس ناتوانی در انجام کارها و تشنگی بیش از حد همراه خواهد بود. کودکان مبتلا به کم خونی فقر آهن ممکن است در رشد و نمو دچار مشکل شوند به همین دلیل استفاده از مکمل کودکان در سنین پایین توصیه می شود تا روند رشد به خوبی و در حالت استاندارد باشد. بسته به علت زمینه‌ای، ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد. کم خونی فقر آهن در اثر از دست دادن خون و عدم دریافت مقدار کافی آهن از رژیم غذایی به علل مختلف ایجاد می‌شود. از دست دادن خون می‌تواند شامل دوره‌های سنگین عادت ماهیانه، زایمان، فیبروم رحم، زخم معده، سرطان روده بزرگ و خونریزی دستگاه ادراری باشد.

جذب ضعیف آهن از طریق رژیم غذایی نیز ممکن است در نتیجه بیماری‌های التهابی روده، بیماری سلیاک یا جراحی مانند بای پس معده رخ دهد. ابتلا به کرم‌های انگلی، مالاریا و ایدز نیز خطر کم خونی فقر آهن را افزایش می‌دهند. تنها راه تشخیص این بیماری آزمایش خون است.

در صورت ابتلا به کم خونی فقر آهن مصرف رژیم غذایی سرشار از آهن و یا مکمل آهن می‌تواند کمک کننده باشد. غذاهای سرشار از آهن شامل گوشت، آجیل، اسفناج و خوراکی‌هایی است که با آرد غنی شده از آهن تهیه می‌شوند. برای درمان این بیماری مکمل‌های آهن و ویتامین C ممکن است توصیه شوند. در موارد شدید، این بیماری با تزریق خون یا تزریق آهن درمان می‌شود.

خواص قرص آهن

مکمل آهن اغلب برای انواع خاصی از کم خونی استفاده می شود. کم خونی می تواند باعث خستگی و سایر علائم در بدن شود. اگر علائم کم خونی دارید، بهتر است پیش از اقدام به مصرف هرنوع مکمل، به پزشک مراجعه کنید و سعی نکنید که به تنهایی کمخونی خود را درمان کنید.

مکمل های آهن اغلب برای درمان کم خونی ناشی از موارد زیر تجویز می شوند:

  • بارداری
  • قاعدگی های سنگین
  • بیماری کلیوی
  • شیمی درمانی

کسانی که ممکن است در معرض خطر کمبود آهن باشند شامل نوزادان نارس، کودکان خردسال، دختران نوجوان و زنان باردار هستند. همچنین افرادی که شرایط جسمانی خاصی دارند مثلا دچار نارسایی مزمن قلبی، بیماری کرون، بیماری سلیاک، کولیت اولستراتیو هستند باید از قرص آهن و کم خونی استفاده کنند. زنان باردار یا در سنین بارداری نباید دچار کم خونی باشند.

مقدار آهن مورد نیاز بدن براساس رژیم غذایی، سن و جنسیت تعیین می شود. در جدول زیر مقدار نیاز روزانه کودکان را مشاهده می کنید.

سنمقدار
۷-۱۲ ماهه۱۱ میلی گرم در روز
۱-۳ سال۷ میلی گرم در روز
۴-۸ سال۱۰ میلی گرم در روز
۹-۱۳ سال۸ میلی گرم در روز

همچنان که انسان در سنین مختلف به مقدار خاصی از آهن نیاز دارد. این تفاوت در مقدار نیاز روزانه آهن در زنان و مردان نیز وجود دارد. در جدول زیر مقدار نیاز زنان در سنین مختلف و تفاوت آن با مقدار آهن مورد نیاز آقایان مشاهده می کنید:

سنمقدار نیاز روزانه بانوانمقدار نیاز روزانه آقایان
۱۴-۱۸ سال۱۵ میلی گرم در روز۱۱ میلی گرم در روز
۱۹-۵۰ سال۱۸ میلی گرم در روز۸ میلی گرم در روز
۵۱ سال به بالا۸ میلی گرم در روز۸ میلی گرم در روز
زنان باردار۲۷ میلی گرم در روز
دوران شیردهی۱۰-۹ میلی گرم در روز

انواع قرص آهن

اغلب افراد آهن مورد نیاز بدن را از طریق خوردن غذا دریافت می کنند. اما در مواردی ممکن است رژیم غذایی آهن کافی برای بدن را تأمین نکند و یا به دلیل شرایط خاص جسمانی همچون دوران قاعدگی، بارداری و یا گیاهخواری دچار کم خونی و فقر آهن شوید. در این مواقع استفاده از مکمل های آهن یک مزیت محسوب می شود. شما می توانید آهن مورد نیاز بدن خود را با یک قرص یا مایع با دوز بالا تأمین کنید.

مکمل های آهن در اشکال و ترکیبات مختلفی وجود دارند که هرکدام می توانند براساس ویژگی های خاص خود برای جبران کمخونی شما و تأمین آهن مورد نیاز بدن مؤثر باشند.

۱- مکمل های خوراکی حاوی آهن

شامل انواع قرص آهن، کپسول، سافت ژل، شربت و قطره آهن هستند که بسته به نحوه مصرف در سنین مختلف استفاده می شوند. این مکمل ها ترکیباتی چون سولفات آهن، فروس گلوکونات، سیترات آهن را دارا می باشند.

۲- مکمل های تزریقی حاوی آهن

در شرایطی که فرد امکان خوردن مکمل های خوراکی یا قرص آهن را نداشته باشد از روش تزریق استفاده می کند. مکمل آهن تزریقی در چند شکل موجود است ازجمله، دکستران آهن، ساکارز آهن و گلوکونات آهن، دلایل مختلفی برای انتخاب این نوع از مکمل آهن وجود دارد از جمله آنکه:

  1. بدن فرد نمی تواند مکمل های خوراکی آهن را تحمل کند.
  2. فرد در بازه زمانی کوتاهی مقدار زیادی خون از دست داده است.
  3. دستگاه گوارش در جذب آهن مشکل دارد.

فواید قرص آهن برای مو

یکی از شایع ترین علائم کمبود آهن بدن ریزش شدید موها می باشد. با کاهش سطح آهن، بدن شروع به استفاده از ذخایر آهن برای تأمین آن می کند. بنابراین، شما بلافاصله پس از ابتلا به کمبود آهن علائم آن را مشاهده نخواهید کرد. ریزش مو، از اثراتی است که می توانید به کاهش سطح آهن بدن پی ببرید.

بیشتر بخوانید: بهترین قرص آهن برای ریزش مو کدام است؟

بهترین قرص آهن

همانطور که در جدول مقدار آهن مورد نیاز در هر سن و جنس آورده شد، بانوان نیاز به آهن با مقدار مشخص و متفاوتی نسبت به مردان دارند. بهترین قرص آهن برای خانم‎ها نوعی است که مقدار آهن موجود در آن برای نیازهای شخصی او مناسب باشد. مقدار بیش از حد زیاد یا بسیار کم، نمی تواند اثرگذاری خوبی برای آنها داشته باشد. هرنوع از مکمل ها براساس نیاز خانم ها در دوره و شرایط خاص، فرموله شده اند.

۱- قرص فیفول

فیفول مکمل آهن و کم خونی معروفی است که برای همه شناخته شده، اثرگذاری ویژه ترکیب آهن و اسید فولیک باعث شده است در جبران کم خونی بخصوص در سنین پس از بلوغ دختران و دوران قاعدگی گزینه بسیار مناسبی باشد. کپسول فیفول حاوی ۱۵۰ میلی گرم آهن در هر عدد کپسول است. دختران پس از ۱۲سالگی می توانند روزانه یک عدد کپسول استفاده کنند. در مواردی که فرد دچار کمبود آهن شدید هست نیز می تواند برای جبران کمخونی از کپسول فیفول استفاده کند.

این کپسول خاصیت جذب تدریجی و یا آهسته رهش دارد که بهترین حالت جذب و بدون ایجاد مشکلات گوارشی است و اغلب پزشکان ففول را به زنان باردار توصیه می کنند.

کپسول فیفول

بیشتر بخوانید: بهترین قرص آهن برای خانم ها چیست؟

۲- کپسول ایزی آیرون

این نوع قرص آهن نیز یکی از محبوبترین و اثرگذارترین انواع قرص آهن می باشد. ترکیبات کاملی از ویتامین C، ویتامین ب۱۲ و اسید فولیک که در جبران کم خونی فرد بسیار مؤثر است. ۲۷ میلی گرم آهن موجود در قرص ایزی آیرون باعث می شود که نیاز روزانه بدن به آهن کاملا تأمین شود.

اغلب زنان در دوران بارداری می توانند از کپسول ایزی آیرون استفاده کنند چراکه باعث مشکلات گوارشی، یبوست و احساس تهوع نمی شود.

ایزی آیرون نچرال ورد

۳- کپسول فرو پلاس یوروویتال

یکی از قوی ترین مکمل های تأمین آهن بدن، بدون شک کپسول فرو پلاس است. این مکمل در تعداد ۶۰ عددی تولید می شود، کپسول فرو پلاس حاوی ۳۶ میل آهن است. فرکو پلاس علاوه بر ۲۱ میل آهن بوده و سایر ویتامین های مؤثر در خونسازی را نیز دارد. ازجمله این ویتامین ها می توان به ویتامین c، ب۱، ب۲، نیاسین یا ب۳، پانتونیک اسید، ویتامین ب۶، ب۱۲ و فولیک اسید اشاره کرد.

کپسول فرو پلاس یوروویتال

بهترین زمان مصرف قرص آهن

انتخاب بهترین زمان مصرف قرص آهن برای به حداکثر رساندن جذب و استفاده از تمامی مزایای مکمل آهن لازم است. زمان ایده آل برای مصرف مکمل آهن، یک ساعت قبل از غذا یا دوساعت بعد از آن است تا از خالی بودن معده اطمینان حاصل شود. همچنین می توانید مکمل آهن را پیش از خواب استفاده کنید. این حالت احتمالا مطمئن ترین حالت برای خالی بودن و خالی ماندن معده است.

اگر پس از مصرف قرص آهن احساس کردید که نیاز به خوردن غذا دارید حتما یک تکه میوه، فلفل دلمه ای و یا مرکبات مصرف کنید چرا که ویتامین c می تواند به بهبود جذب آهن کمک کند. همچنین این میوه ها فیبر نسبتا کمی دارند و خللی در جذب آهن بوجود نمی آورند.

سخن پایانی
در این مقاله درباره قرص آهن و خواص آن صحبت کردیم و در انتها چند نمونه از بهترین قرص آهن برای رفع کم خونی و خستگی و بی حالی معرفی کردیم. برای خرید این مکمل ها و سایر انواع قرص آهن می توانید به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.