بهترین قرص آهن برای خانم ها چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
برای انتخاب بهترین قرص آهن برای خانم ها باید دقت کنید که این قرص علاوه بر آهن حاوی ویتامین سی نیز باشد زیرا کمک می‌کند قابلیت جذب آهن بیشتر شود و علاوه بر این نیز بهتر است حاوی اسید فولیک و ویتامین B12 نیز باشد زیرا این دو ویتامین می‌توانند به درمان کم خونی نیز کمک کنند.
در حال حاضر در داروخانه قرص های آهن متعددی وجود دارد اما با توجه به نکات گفته شده قرص آهن خارجی ایزی ایرون، فرودین، فروکامپلیت سوپرابیون و فیفول مکمل هایی هستند که حاوی ویتامین هایی مفید برای جذب بهتر آهن می‌باشند و به همین دلیل بهترین قرص آهن برای خانم ها در نظر گرفته می‌شوند.

چرا کم خونی فقر آهن در زنان شایع‌تر است؟

بارداری، خونریزی قابل توجه در دوران قاعدگی و فیبروم رحم از جمله دلایلی است که زنان را در معرض کم خونی فقر آهن قرار می‌دهد. خونریزی شدید قاعدگی زمانی اتفاق می‌افتد که خانمی خونریزی بیشتر یا طولانی‌تری نسبت به دیگر زنان داشته باشد. استفاده از مکمل قاعدگی برای گذراندن راحتتر این دوره معمولا توصیه می شود. خونریزی قاعدگی معمولاً ۴ تا ۵ روز طول می‌کشد و زنانی که خونریزی قاعدگی بیش از حد دارند، معمولاً دوره آن‌ها بیش از هفت روز طول می‌کشد.

فیبروم می‌تواند یکی از علل خونریزی بیش از حد در دوران قاعدگی باشد؛ مانند کم خونی فقر آهن، فیبروم رحم نیز اغلب علائمی ایجاد نمی‌کند. فیبروم سرطان نیست اما می‌تواند باعث خونریزی شدید قاعدگی شود که در نهایت منجر به کم خونی فقر آهن خواهد شد. طبق آمار منتشر شده حدود ۲۰ درصد از زنان در سنین باروری مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن هستند. زنان باردار حتی بیشتر دچار کم خونی فقر آهن می‌شوند زیرا برای حمایت از جنین در حال رشد به مقدار بیشتری خون نیاز دارند.

علائم کم خونی ناشی از کمبود آهن

علائم کم خونی فقر آهن به تدریج ایجاد می‌شود و شبیه علائمی است که توسط انواع دیگر کم خونی رخ می‌دهد. شایع‌ترین علائم شامل خستگی، ضعف و رنگ پریدگی است. بسیاری از افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن شدید دچار سندرم پیکا هستند یعنی میل به خوردن چیزهای غیر معمول مانند یخ، خاک، خاک رس یا گچ دارند.

کم خونی فقر آهن معمولاً به آرامی ایجاد می‌شود زیرا ممکن است چندین ماه طول بکشد تا ذخایر آهن بدن به پایان برسد. با کاهش ذخایر آهن، مغز استخوان به تدریج سلول‌های قرمز خون کمتری تولید می‌کند. هنگامی که ذخایر آهن تخلیه می‌شود، تعداد گلبول‌های قرمز خون نه تنها کمتر می‌شوند بلکه به طور غیر طبیعی کوچک‌تر از حالت معمول هستند.

عوارض حاصل از کم خونی فقر آهن

در بیشتر موارد کم خونی فقر آهن خفیف است و عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند. این وضعیت معمولاً به راحتی قابل اصلاح است. با این حال، اگر کم خونی یا کمبود آهن درمان نشود، می‌تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی شود که شامل موارد زیر است.

۱- ضربان قلب سریع یا نامنظم

وقتی کم خون هستید، قلب شما باید خون بیشتری پمپ کند تا کمبود اکسیژن را جبران کند. این مسئله می‌تواند منجر به ضربان قلب نامنظم و تپش قلب شود. در موارد شدید این مسئله می‌تواند منجر به نارسایی قلبی یا بزرگ شدن قلب شود.

۲- مشکلات بارداری

در موارد شدید کمبود آهن، ممکن است باعث زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد هنگام تولد شود. اکثر زنان باردار مکمل‌های آهن را به عنوان بخشی از مراقبت‌های دوران بارداری خود استفاده می‌کنند تا از این اتفاق جلوگیری کنند.

۳- تأخیر در رشد در نوزادان و کودکان

استفاده از مکمل رشد کودکان معمولا توسط پزشک اطفال و متخصص تغذیه توصیه می شود.چرا که نوزادان و کودکانی که به شدت دچار کمبود آهن هستند ممکن است رشد آن‌ها به تأخیر بیافتد. همچنین ممکن است آن‌ها را بیشتر در معرض عفونت قرار دهد. 

بیشتر بخوانید: عوارض قرص آهن و فولیک اسید کدامند؟

روش‌های درمان و کنترل کم خونی فقر آهن

کم خونی فقر آهن معمولاً به دو روش درمان می‌شود که شامل افزایش مصرف آهن و درمان هرگونه بیماری زمینه‌ای است. پزشکان با استفاده از قرص آهن به درمان کم خونی کمک می‌کنند. این مکمل‌ها اغلب بدون نسخه پزشک در دسترس هستند و باید طبق دستورالعمل آن‌ها را مصرف کرد زیرا مصرف زیاد آهن می‌تواند سمی باشد و به کبد آسیب برساند.

همچنین اگر مشکل کبدی داشته باشید استفاده از قرص کبد چرب می تواند مؤثر باشد. درمان کم خونی همچنین شامل افزودن مقدار بیشتری آهن و ویتامین C به رژیم غذایی است. غذاهای غنی از آهن شامل لوبیا، گوشت قرمز، میوه‌های خشک، غلات غنی شده با آهن و نخود است.

اگر یک بیماری زمینه‌ای وجود داشته باشد ممکن است نیاز به درمان بیشتری باشد. درمان شرایط زمینه‌ای به نوع مشکل بستگی دارد و ممکن است به معنی دریافت داروهای اضافی، آنتی بیوتیک یا جراحی باشد. چه شخصی بخواهد خودش کم خونی فقر آهن را درمان کند و چه توصیه‌های پزشک را دنبال کند، یادآوری این نکته مهم است که اصلاح کمبود آهن زمان بر است. علائم ممکن است پس از یک هفته درمان بهبود یابد، اما ممکن است چندین ماه یا بیشتر طول بکشد تا سطح آهن خون افزایش یابد. در واقع مکمل‌های آهن معمولاً به مدت ۶ ماه بعد از اینکه شمارش خون به حالت طبیعی باز می‌گردد، ادامه می‌یابند تا ذخایر بدن کاملاً پر شود.

انواع قرص آهن

قرص آهن مکمل غذایی است که در انواع مختلفی تولید و در داروخانه عرضه می‌شود که تفاوت این قرص های آهن در نوع نمکی است که به عنوان ماده اولیه در این قرص ها استفاده می‌شود زیرا می‌تواند بر روی اثر بخشی آنها تأثیر مستقیمی داشته باشد، انواع قرص آهن شامل:

فومارات آهن که اغلب عوارض جانبی فراوانی دارد و برای افراد مبتلا به بیماری های گوارشی و افرادی که به بیماری کرون مبتلا هستند مناسب نیست.

سولفات آهن که به عنوان پرمصرف ترین نوع آهن شناخته می‌شود زیرا می‌تواند کم خونی را درمان کند و علاوه بر این نیز قیمت بسیار کمتری دارد.

بیس گلیسینات آهن و گلوکونات آهن نیز انواع دیگر قرص های آهن هستند که گلوکونات با اینکه بسیار محبوبیت دارد اما مقدار بسیار پایینی از آهن المنتال را در مواد تشکیل دهنده خود دارد.

بهترین قرص آهن برای خانم ها

قرص آهن ایرانی مانند قرص های آهن خارجی موجود در داروخانه از کیفیت مناسبی برخوردار است به عنوان مثال کپسول فروکامپلیت سوپرابیون به عنوان یک محصول ایرانی می‌تواند کم خونی هایی که به دلیل کمبود آهن در بدن ایجاد می‌شود را درمان کند و علائمی مانند خستگی، بی حوصلگی، سردرد و رنگ پریدگی ها را درمان کند.

اما از آنجایی که بسیاری از خانم ها قرص آهن خارجی را ترجیح می دهند، در این بخش تعدادی از بهترین مکمل های آهن خارجی را معرفی می کنیم. این مکمل ها با قیمت مناسب در بیشتر داروخانه های سراسر کشور قابل تهیه هستند. برخی از این قرص های آهن علاوه بر داشتن دوز بالایی از آهن، حاوی ویتامین سی و فولیک اسید نیز می‌باشند که این ویتامین ها می‌توانند به بدن کمک کنند که آهن را بهتر جذب کند.

۱- کپسول فیفول اینترافارم

کپسول فیفول اینترافارم یکی از بهترین قرص های آهن خارجی موجود در داروخانه و تولید انگلیس است. این مکمل آهن حاوی سولفات آهن و اسید فولیک می‌باشد و برای رفع و درمان کم خونی تجویز و استفاده می‌شود زیرا می‌تواند به افراد مبتلا به آنمی و افراد مبتلا به افسردگی کمک کند. علاوه بر این نیز این قرص می‌تواند در دوران قاعدگی بانوان و خانم های باردار کمک کند که ذخیره آهن خود را حفظ کنند.

همچنین برای تامین آهن و اسید فولیک موردنیاز خانم ها و آقایان مناسب است. محتویات این کپسول به گونه ای طراحی شده است که به راحتی در دستگاه گوارش آزاد و سپس توسط بدن جذب می‌شود بنابراین باعث ایجاد اختلال در دستگاه گوارش نیز نخواهد شد و بهترین زمان مصرف این قرص عصرها می‌باشد و بهتر است با مواد لبنی این قرص را مصرف نکنید.

کپسول فیفول برای ریزش موها

۲- قرص فرودین هولیستیکا

قرص فرودین هولیستیکا ساخت کشور فرانسه است که برای افرادی که کم خون هستند و یا کمبود اسید فولیک و B12 دارند بسیار مناسب است و اغلب در هنگام تولید مثل، قبل از بارداری و دوران بارداری و شیردهی مصرف این قرص توصیه می‌شود زیرا می‌تواند به خوبی از ایجاد نواقص در لوله عصبی جنین جلوگیری کند.

علاوه بر این نیز این قرص آهن برای کودکانی که دچار فقر آهن هستند نیز قابل استفاده است و می‌تواند قدرت یادگیری و حافظه کودکان را تقویت کند و همچنین افراد گیاه خوار و ورزشکار نیز برای تأمین آهن بدن می توانند از این قرص استفاده کنند و بهتر است برای بهره مند شدن از مزایای آن این قرص را با معده خالی مصرف کنید.

قرص آهن فرودین برای ریزش موها

۳- کپسول ایزی آیرون نچرال ورد

کپسول ایزی آیرون نچرال ورد نوعی مکمل آهن است که به دلیل وجود بیس گلیسینات آهن به راحتی توسط بدن قابل جذب است و همچنین به مقدار بسیار کمی اختلال در دستگاه گوارش ایجاد می‌کند بنابراین برای افرادی که به طور مداوم خون اهدا می‌کنند و یا رژیم های گیاه خواری دارند و برای بانوان در دوران قاعدگی به منظور تأمین آهن مورد نیاز بدن بسیار مناسب است.

این قرص آهن علاوه بر اینکه جذب بالایی دارد و به راحتی آهن مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند و به دلیل اینکه حاوی ویتامین سی و اسید فولیک و  B12 نیز می‌باشد می‌تواند به تولید بیشتر سلول های قرمز خون و عملکرد بهتر آنها نیز کمک کند

بیشتر بخوانید: آیا کم خونی مانع بارداری می شود؟

۴- سافت ژل فروسیس ویواتون

سافت ژل فروسیس ویوا تون یکی از انواع قرص های آهن موجود در داروخانه است سرعت جذب بالایی دارد و بلع آن نیز بسیار راحت است و علاوه بر تامین آهن و اسید فولیک موردنیاز بدن از سلامت ناخن، پوست و مو نیز محافظت می‌کند و به دلیل اینکه فاقد مواد نگهدارنده و افزودنی های شیمیایی است اغلب مصرف آن عوارضی به دنبال ندارد.

این مکمل حاوی ترکیباتی مانند آهن و زینک، ویتامین سی و B12 و اسید فولیک می‌باشد که برای مصرف بانوان در دوران قاعدگی، بارداری و دوران شیردهی گزینه بسیار مناسبی است و می‌تواند علاوه بر تأمین آهن مورد نیاز از ذخایر آهن این افراد نیز محافظت کند.

سافت ژل فروسیس ویوا تون برای جبران کمبود آهن

بهترین زمان مصرف قرص آهن

مطالعات نشان داده است که برای اینکه آهن موجود در قرص آهن به طور کامل جذب بدن شود بهتر است که این قرص را با معده خالی یعنی یک ساعت قبل از وعده غذایی به عنوان مثال یک ساعت قبل از صبحانه و یا حداکثر دو ساعت بعد از وعده غذایی مصرف کنید.

در خانم های باردار به دلیل اینکه اغلب دچار حالت تهوع می‌شوند مخصوصاً هنگام صبح بهتر است این قرص در اواخر روز مصرف شود و در زنان شیرده نیز بهتر است در صورت نداشتن مشکلات معده اول صبح استفاده شود و در آقایان در صورتی که بنابه نظر پزشک مجبور به استفاده از قرص آهن هستند بهتر است این قرص را با معده خالی مصرف کنند.

محصول پیشنهادی:
مصرف قرص قاعدگی برای تنظیم قاعدگی و کاهش عوارض این دوران به خانم ها توصیه می شود.

روش و مقدار مصرف قرص آهن

از آنجا که خونریزی بیش از حد معمول‌ترین علت کمبود آهن است، اولین قدم تعیین علت آن و توقف خونریزی است. معمولاً مصرف مقدار طبیعی آهن از طریق رژیم غذایی نمی‌تواند از دست رفتن آهن ناشی از خونریزی مزمن را جبران کند. در نتیجه آهن از دست رفته باید با مصرف مکمل‌های آهن جایگزین شود. رفع کم خونی فقر آهن با قرص آهن معمولاً ۳ تا ۶ هفته حتی پس از قطع خونریزی طول می‌کشد.

لازم به ذکر است که میزان آهن مورد نیاز برای درمان بیماران مبتلا کمبود آهن بیشتر از مقدار موجود در اکثر مکمل‌های مولتی ویتامین روزانه است. بیشتر افراد مبتلا به فقر آهن به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی گرم آهن در روز (۲ تا ۵ میلی گرم آهن به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز) نیاز دارند.

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد کدام نوع قرص آهن از انواع دیگر بهتر است. برای اطمینان از مقدار مناسب آهن موجود در یک محصول، ترکیبات آن را بررسی کنید. علاوه بر این، آهن موجود در قرص های مولتی ویتامین ممکن است به شکل نمک‌های آهن (سولفات آهن، فومارات یا گلوکونات) باشند که باعث می‌شود مصرف کنندگان برای دریافت دوز مناسب سردرگم شوند.

آهن در روده کوچک جذب می‌شود، این بدان معنی است که ممکن است قرص‌های روکش دار آهن به خوبی عمل نکنند. اگر آنتی اسید مصرف می‌کنید باید قرص آهن را دو ساعت قبل یا چهار ساعت بعد از آن مصرف کنید. ویتامین C جذب آهن را بهبود می‌بخشد و برخی از پزشکان توصیه می‌کنند با هر قرص آهن، ۲۵۰ میلی گرم ویتامین C را مصرف کنید. عوارض جانبی احتمالی قرص آهن شامل ناراحتی شکمی، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست و مدفوع تیره است.

عوارض قرص آهن

بسیاری از افراد پس از مصرف قرص آهن با علائم گوارشی مانند درد در ناحیه معده، یبوست و حالت تهوع و سوزش سردل و اسهال مواجهه می‌شوند که در این مواقع بهتر است که از مصرف این مکمل با معده خالی خودداری کرده و قرص آهن را همراه با وعده غذایی مصرف کنید.

علاوه بر این نیز یکی دیگر از علائم شایع سیاه شدن رنگ مدفوع است که این مشکل خطری را به دنبال ندارد و دلیل آن نیز عدم جذب کامل آهن توسط بدن است و دیگر عوارض شایع مصرف قرص آهن می‌توان به دردهای عضلانی، لرز و تب همراه با عرق کردن، بثورات پوستی، تنگی نفس و گرگرفتگی اشاره کرد.

البته در صورتی که نحوه مصرف مکمل را با توجه به دستورالعمل درج شده در بروشور مکمل انجام دهید اغلب مشکلی به وجود نخواهد آمد.

سخن پایانی
در این مطلب با چند نمونه از بهترین قرص های آهن خارجی آشنا شدیم. همانند سایر مکمل های دارویی بهتر است برای مصرف این قرص ها به برچسب یا بروشور آن مراجعه شود اما به طور کلی این قرص به صورت ناشتا و با معده خالی بهتر است مصرف شود اما بیشتر افراد با این روش دچار دل درد و سایر مشکلات گوارشی می شوند. به این افراد توصیه می کنیم قرص آهن را یک ساعت قبل غذا یا دو ساعت بعد از صرف غذا با یک لیوان آب میل کنند.

منبع: healthline ، medicalnewstoday

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.