عوارض قرص آهن و فولیک اسید چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:ف
قرص آهن و فولیک اسید برای درمان کم خونی فقر آهن تجویز می‌شود. این دارو مانند هر داروی دیگری در صورت عدم مصرف صحیح می‌تواند عوارض جانبی به دنبال داشته باشد. مهمترین عوارض قرص آهن و فولیک اسید تهوع، اسهال، یبوست و دردهای شکمی است. حتما قبل از مصرف این قرص در رابطه با مصرف صحیح آن با پزشک خود صحبت کنید. در ادامه عوارض قرص آهن و فولیک اسید مفصل شرح داده می‌شود.

قرص آهن و اسید فولیک برای افراد به دلایل مختلف تجویز می‌شود. این دو ماده مغذی هم به صورت جداگانه و هم ترکیب با هم به شکل قرص، کپسول یا شربت در داروخانه موجود هستند. آهن و اسید فولیک با تامین دو ریزمغذی ضروری از سلامت بدن پشتیبانی کرده و به خصوص از کم خونی پیشگیری می‌کند.

قرص اسید فولیک و آهن فواید بسیاری برای سلامتی دارد و می‌توان در سنین مختلف از فواید آن بهره مند شد. این قرص خصوصا برای دوران بارداری و شیردهی بسیار حائز اهمیت است. تعیین دوز این قرص توسط پزشک بر اساس وضعیت فرد و سن او تعیین می‌شود. این قرص مانند هر داروی دیگری ممکن است در کنار فواید، عوارضی نیز داشته باشد.

تفاوت بین اسید فولیک و آهن

بسیاری افراد به اشتباه اسید فولیک و آهن را مشابه یکدیگر می دانند اما باید بگوییم بین اسید فولیک و آهن فرق وجود دارد؛ تفاوت فولیک اسید و آهن را با معرفی هر یک به طور جداگانه مشخص می شود.

اسید فولیک

اسید فولیک یا ویتامین B9 یکی از انواع ویتامین های ب کمپلکس است. این ویتامین علاوه بر دخالت در فرآیند تولید انرژی، در خونسازی نیز دخیل است. اسید فولیک در تولید گلبول‌ های قرمز خون نقش دارد بنابراین می‌تواند از کم خونی جلوگیری کند.

اسید فولیک یک ویتامین ضروری برای همه افراد است. اما به طور خاص برای زنان باردار و خانم ها در سن باروری حائز اهمیت است. مصرف اسید فولیک قبل  از بارداری و در حین آن از بروز نقص های مادرزادی جدی (نقص لوله عصبی) در جنین جلوگیری می‌کند.

این ویتامین در افراد بزرگسال با کنترل سطح هموسیستئین در بدن از بروز بیماری های قلبی- عروقی پیشگیری می‌کند. همچنین سطح پایین اسید فولیک با افزایش خطر ابتلا به سرطان های روده بزرگ مرتبط است.

کپسول فروگلوبین ب12

آهن

آهن یک مینرال (ماده معدنی) ضروری است که برای حفظ سلامتی مهم است. آهن در بدن برای تولید هموگلوبین و میوگلوبین مورد استفاده قرار می‌گیرد. میوگلوبین در سلول های ماهیچه ذخیره می‌شود ولی هموگلوبین در تولید گلبول های قرمز نقش دارد. کمبود آهن در بدن یکی از دلایل اصلی کم خونی است که به عنوان کم خونی فقر آهن شناخته می‌شود.

علاوه بر این آهن باعث افزایش تولید انرژی در بدن شده و کسالت و بی حالی را برطرف می‌کند. این مینرال استقامت بدن را افزایش داده و باعث افزایش تمرکز می‌شود زیرا خونرسانی به مغز را افزایش می‌دهد. تامین آهن حتی به خواب بهتر کمک کرده و سیستم ایمنی فرد را برای مقابله با ویروس ها و باکتری ها تقویت می‌کند.

در سایت drugs.com می خوانیم:
اگر قرص آهن و فولیک اسید را با معده خالی مصرف کنید موثرتر خواهد بود. اما درصورتیکه باعث ناراحتی معده شود، بهتر است آن را همراه غذا مصرف کنید. برخی از غذاها مانند تخم مرغ، غلات کامل، محصولات لبنی، قهوه و چای ممکن است در روند جذب آهن و اسید فولیک اختلال ایجاد کنند. اگر آهن و اسید فولیک در شما باعث ناراحتی معده می شود، آن را بعد از غذا مصرف کنید.

فواید قرص آهن و اسید فولیک

مکمل آهن و اسید فولیک برای پیشگیری و درمان کم خونی تجویز می‌شود. مهمترین فایده این مکمل جبران کمبودهای احتمالی این ریزمغذی ها در بدن است. علاوه بر این به درمان انواع کم خونی نیز کمک می‌کند. قرص آهن و قرص اسید فولیک توسط بسیاری از شرکت های ایرانی و خارجی تولید و به بازار عرضه می‌شود.

قرص آهن برای پیشگیری از کم خونی فقر آهن و مگالوبلاستیک بسیار مفید است و به  تامین انرژی و رفع احساس خستگی و کسالت کمک می‌کند. همچنین باعث تقویت ایمنی، بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی خواهد شد. این قرص برای کاهش ریزش موی ناشی از کم خونی نیز مفید است. زیرا با بهبود گردش خون در پوست سر و افزایش اکسیژن رسانی به فولیکول های مو از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین قرص آهن برای خانم ها چیست؟

قرص آهن-فولیک اسید در بارداری

مصرف قرص آهن-فولیک اسید در بارداری برای پیشگیری از کم خونی ضروری است. این قرص باعث افزایش خونسازی در بدن می‌شود که در خانم های باردار برای تامین نیاز مادر و جنین حائز اهمیت است. همچنین از نقص های مادرزادی جلوگیری کرده و خطر سقط جنین را کاهش می‌دهد.

سافت ژل فروسیس ویوا تون برای جبران کمبود آهن

عوارض قرص آهن و اسید فولیک

عوارض قرص آهن و اسید فولیک در دوز تجویز شده بر اساس سن، بیشتر گوارشی و خفیف است. اما در صورت مصرف بیش از حد ممکن است عوارض شدیدتری را تجربه کنید که شامل اسهال، تهوع، یبوست و غیره است.

آیا می توانم قرص فولیک اسید و آهن را با هم مصرف کنم؟

قرص فولیک اسید و آهن معمولا برای پیشگیری و درمان کم خونی باهم تجویز می‌شود. این دو ریزمغذی حتی در قالب یک قرص برای راحتی افراد تولید و به بازار عرضه شده است. فولیک اسید و آهن باهم تداخلی نداشته و جذب آنها در کنار هم افزایش می‌یابد. این دو ریزمغذی برای تولید گلبول قرمز، هموگلوبین و اکسیژن رسانی در بدن ضروری هستند.

کپسول فیفول برای ریزش موها

دوز مصرف آهن و اسید فولیک

دوز مصرف آهن و اسید فولیک برای شرایط سنی و وضعیت های مختلف متفاوت است که در ادامه شرح می دهیم:

۱- دوز آهن اسید فولیک برای بزرگسالان

دوز آهن اسید فولیک برای بزرگسالان بر اساس مقدار این ریزمغذی ها در قرص متفاوت است و معمولا توسط پزشک تعیین می‌شود. به عنوان مثال اگر قرص آهن اسید فولیک شما حاوی ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید و ۶۰ میلی گرم آهن المنتال در هر کپسول باشد به عنوان یک بزرگسال روزانه می‌توانید یک عدد کپسول استفاده نمایید.

۲- دوز اسید فولیک آهن برای نوجوانان

در دوران نوجوانی به دلیل سرعت رشد و تکامل، کم خونی بسیار محتمل است. خصوصا در دختران نوجوان به دلیل شروع عادت ماهیانه مصرف قرص اسید فولیک آهن بسیار حائز اهمیت است. دوز اسید فولیک آهن برای نوجوانان دختر و پسر ۶۰ میلی ‌گرم آهن المنتال +۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک است.

۳- دوز قرص آهن و اسید فولیک در بارداری

در دوران بارداری بدن به حجم بیشتری از مایعات و خون نیاز دارد. خونرسانی به جنین در حال رشد باعث افزایش تولید گلبول قرمز در بدن مادر می‌شود. برای پیشگیری از کم خونی و نقص های جنینی ناشی از کمبود اسید فولیک، قرص آهن و اسید فولیک برای خانم های باردار ضروری خواهد بود. دوز قرص آهن و اسید فولیک در بارداری ۶۰ میلی ‌گرم آهن المنتال +۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک از ماه چهارم تا پایان بارداری است.

سخن پایانی
قرص آهن و اسید فولیک جداگانه یا در قالب یک قرص برای پیشگیری و درمان کم خونی است. این قرص توسط شرکت های مختلف با دوزهای مختلف تولید می‌شود. پزشک بر اساس وضعیت بیمار می‌تواند دوزهای مختلف این قرص را تجویز کند. شما با مصرف قرص آهن و اسید فولیک ممکن است عوارضی را تجربه کنید که معمولا به سرعت برطرف می‌شود.

منبع: webmd

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.