طریقه استفاده از ژل بهداشتی بانوان چگونه است؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
با این که اکثر خانم ها می دانند ژل بهداشتی بانوان برای چی خوبه؟ اما درباره طریقه مصرف این محصول سوالات زیادی مطرح است. در این مقاله به طور کامل و جامع به تمام پرسش ها درباره طرز استفاده ژل بهداشتی بانوان پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

قبل از این که بخواهیم نکات کلیدی درباره طریقه مصرف و زمان استفاده از ژل بهداشتی بانوان را ذکر کنیم بهتر است درباره ماهیت و چرایی استفاده از آن اطلاعاتی کسب کنیم. پس بدون اتلاف وقت به سراغ معرفی ژل بهداشتی بانوان و مزیت های آن می رویم.

ژل شستشوی بانوان چیه و برای چی کاربرد دارد؟

ژل بهداشتی بانوان که با نام ژل شستشوی واژن نیز شناخته می شود محصولی که برای رعایت بهداشت ناحیه تناسلی زنان طراحی و به بازار عرضه شده است. احتمالا می پرسید مگر شستشوی واژن ضروری است؟

بله واژن را باید روزانه شستشو داد، اما شستشوی داخل واژن اصلا صحیح نیست مگر با توصیه پزشک زنان که در آن صورت هم دوش واژینال انجام می گیرد. ناحیه واژینال به دلیل بافت و ساختاری که دارد باید به درستی تمیز و خشک شود تا از بروز مشکلات زنانه جلوگیری شود.

مزایای استفاده از ژل بهداشتی بانوان:

  • حفظ PH طبیعی ناحیه تناسلی
  • خاصیت آنتی باکتریال
  • جلوگیری از بوی نامطبوع
  • خاصیت رطوبت رسانی
  • خاصیت روشن کنندگی
  • کاهش ترشحات واژن
طرز استفاده از ژل بهداشتی بانوان

طرز استفاده ژل بهداشتی بانوان

طریقه استفاده از ژل بهداشتی بانوان به ترتیب زیر است:

۱- ابتدا دست های خود را با آب و صابون ضد عفونی کنید.

۲- ناحیه تناسلی خارجی را با آب مرطوب کنید.

۳- مقدار یک بند انگشت از ژل شست و شوی بانوان را روی این ناحیه بزنید تا کف ملایمی ایجاد شود.

۴- حدود ۳۰ تا ۶۰ ثانیه صبر کنید تا تاثیر خود را بگذارد.

۵- سپس با آب ولرم بشویید و با حوله یا دستمال خشک (ترجیحا نخی) به آرامی خشک کنید.

زمان استفاده از ژل بهداشتی بانوان

در ادامه به رایج ترین سوالات درباره زمان استفاده از ژل بهداشتی بانوان پاسخ می دهیم.

– دفعات شستن ناحیه تناسلی در روز چند بار است؟

شستشوی مکرر ناحیه تناسلی خارجی می تواند خشکی واژن و مشکلات ناشی از آن را تشدید کند. اکثر متخصصان زنان توصیه می کنند در روز حداکثر دو مرتبه از ژل شستشو مخصوص بانوان استفاده شود.

– استفاده از ژل بهداشتی بانوان در دوران قاعدگی مجاز است؟

درباره استفاده از ژل بهداشتی در دوران قاعدگی نظرات متناقض است برخی ادعا می کنند باعث کیست می شود و برخی نیز استفاده از آن را از الزامات بهداشتی می دانند.

بیشتر بخوانید: دلایل حساسیت به نوار بهداشتی،‌ راه‌های پیشگیری و درمان آن

نکات مهم در حین استفاده از ژل بهداشتی بانوان

۱- برای شستشوی ناحیه تناسلی با ژل بهداشتی از آب ولرم رو به گرم استفاده کنید.

۲- برای خشک کردن ناحیه تناسلی از دستمال یا حوله نرم استفاده کنید.

۳- دقت کنید در محل تناسلی و اطراف آن زخم وجود نداشته باشد.

۴- به خوبی آبکشی را انجام دهید تا ذره ای از ژل شستشو یا کف حاصل از آن به داخل واژن وارد نشود.

اشتباهات رایج در رابطه با شستن واژن

برخی از خانم ها از نکات مهم درباره استفاده از ژل بهداشتی و شستشوی واژن آگاهی کافی ندارند و نه تنها از فواید ژل بهداشتی بانوان بهره ای نمی برند بلکه دچار پیامدهای نامطلوبی نیز می شوند.

در اینجا تعدادی از رایج ترین اشتباهات بانوان در شستشوی واژن را بررسی می کنیم:

۱- استفاده از دوش واژینال

دوش واژینال یا شستشوی ناحیه داخلی واژن از بزرگترین اشتباهاتی است که خانم ها مرتکب می شوند. درون واژن باکتری هایی وجود دارد که تعدادی از آنها مفید و برخی نیز مضر هستند. دوش واژینال تعادل این دو نوع باکتری را از بین می برد و در نتیجه احتمال بیماری های مرتبط را افزایش می دهد.

۲- استفاده از دستکش

عده ای از خانم هنگام شستن ناحیه تناسلی از دستکش برای این کار استفاده می کنند. با این تصور که دستکش مانع انتقال آلودگی دست با این ناحیه می شود. در برخی افراد نیز وسواس علت این کار است.

اما توجه کنید دستکش های لاتکس و یکبار مصرف از مواد شیمیایی تولید شده اند و خود ممکن است باعث انتقال عفونت به این ناحیه شوند.

بنابراین قبل از شستشوی واژن و اطراف آن دستان خود را با آب و صابون بشویید. سپس بدون دستکش ناحیه تناسلی را تمیز کنید.

۳- شستشو با شامپو و پاک کننده های صابونی

بسیاری از خانم ها زمان استحمام از شامپو یا صابونی که برای شستشوی بدن به کار می برند برای شستن بخش خارجی ناحیه تناسلی نیز استفاده می کنند. فرمول این محصولات برای پاک سازی پوست بدن مناسب است و ژل بهداشتی بانوان بهترین محصول برای شستشوی واژن به شمار می آید.

علاوه بر این ها استفاده از هر نوع مواد از قبیل سرکه، جوش شیرین و… برای ضد عفونی ناحیه تناسلی (که افراد عوام به آن توصیه می کنند) خطرناک است و تاثیری در از بین بردن عفونت ندارد. البته شست و شوی واژن با بتادین اگر از سوی متخصص زنان یا ماما تجویز شده باشد، مانعی ندارد.

اما اکیدا توصیه می کنیم استفاده خودسرانه از بتادین همانند سرکه و جوش شیرین باعث برهم خوردن تعادل PH واژن و نابودی باکتری های مفید می شود.

سخن پایانی
به یاد داشته باشید استفاده از ژل بهداشتی بانوان جنبه بهداشتی و پیشگیرانه دارد. اگر احساس سوزش، خارش، بوی نامطبوع داشتید و یا تغییر رنگ در ترشحات واژینال مشاهده کردید، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت صلاحدید دارو مصرف کنید.

منبع: wikihow.com , medicalnewstoday.com

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.