راه های انتقال زگیل تناسلی چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
زگیل تناسلی از بیماری های منتقل شونده ویروسی است که درصد ابتلا به آن در سراسر دنیا بسیار بالا و رو به افزایش است. علت بروز این بیماری ویروس HPV است. شایع ترین راه انتقال زگیل تناسلی تماس پوستی ناحیه تناسلی با فرد آلوده به ویروس، واژن، مقعد و رابطه جنسی و رابطه دهانی است. اطلاعات کافی از روش های انتقال زگیل تناسلی تا حد زیادی از ابتلا به آن پیشگیری می کند. در این مطلب از مجله داروبوم در این باره صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی بیماری مقاربتی شایع است که از ویروس اچ پی وی یا ویروس پاپیلومای انسانی به وجود می آید. ویروس HPV قدرت سرایت بالایی دارد و در هر دو جنس زن و مرد شایع است اما در زنان خطرناک تر است.

این بیماری به شکل برآمدگی های کوچک شبیه گل کلم اطراف یا روی آلت تناسلی بروز می یابد. از راه تماس پوست فرد سالم با پوست آلت تناسلی فرد آلوده به ویروس HPV منتقل می شود.

زگیل تناسلی به غیر از ناحیه تناسلی، در بخش هایی از بدن مانند مقعد، دهان و ران ها نیز می تواند وجود داشته باشد.

راه های انتقال زگیل تناسلی

در ادامه مهم ترین راه های انتقال زگیل تناسلی را معرفی می کنیم:

برقراری رابطه جنسی

اصلی ترین راه ابتلا به زگیل تناسلی رابطه جنسی با دخول است. اما رابطه جنسی مقعدی و دهانی نیز می تواند از علت های ایجاد زگیل تناسلی باشد به ویژه در افرادی که رابطه محافظت نشده با شرکای جنسی متعدد یا نامطئن دارند.

در نظر بگیرید استفاده از کاندوم به طور کامل از انتقال این ویروس جلوگیری نمی کند زیرا تمام آلت تناسلی با کاندوم پوشیده نمی شود. اما سد محافظی ارائه می دهد که خطر ابتلا را کمتر می کند. توصیه می کنیم حتما در رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید و در انتخاب شریک جنسی خود دقت کافی داشته باشید.

محصول پیشنهادی: برای خرید اینترنتی کاندوم در انواع مدل ها به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.

رابطه دهانی

رابطه جنسی دهانی یا اورال می تواند منجر به انتقال ویروس HPV و ایجاد زگیل تناسلی بر روی زبان، لب ها و داخل دهان و گلو شود. همچنین شکل این نوع زگیل در دهان تفاوت چندانی با زائده های گوشتی ناحیه مقعد و تناسلی ندارد. البته زگیل دهان دارای دو نوع کم خطر و پر خطر می باشد. در نوع کم خطر این زائده ها بدون درمان از بین می روند. ولی در نوع پرخطر وجود این نوع زائده منجر به سرطان زبان و دهان می شود.

راه های انتقال زگیل تناسلی

احتمال ابتلا به زگیل های تناسلی بدون رابطه جنسی

همان طور که اشاره شد عمده ترین علت ابتلا به زگیل تناسلی عدم رعایت بهداشت جنسی است. اما فقط از راه رابطه جنسی با دخول ایجاد نمی شود بلکه هر نوع تماس پوست ناحیه تناسلی با پوست فرد آلوده به ویروس اچ پی وی می تواند باعث انتقال بیماری شود.

عوامل دیگری که باعث ابتلا به زگیل تناسلی می شوند، عبارتند از:

۱- انتقال زگیل تناسلی از طریق لیزر موهای زائد

یکی از راه های انتقال زگیل تناسلی بدون رابطه در زنان و مردان لیزر موهای زائد است. اما احتمال آن زمانی بالاست که در کلینیک های نامعتبر یا محیط های غیر بهداشتی صورت بگیرد. سری دستگاه لیزر باید برای هر شخص به طور جداگانه مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین حتما در انتخاب مرکز معتبر و بهداشتی و دستگاه لیزر با سری جداگانه دقت کنید.

۲- انتقال زگیل تناسلی از طریق اپیلاسیون

اپیلاسیون یکی از راه های انتقال زگیل تناسلی بدون وجود رابطه جنسی است. پس اگر مواد و وسایل مورد استفاده برای اپیلاسیون بهداشتی نباشد و برای چندمین بار به کار برده شود موجب انتقال ویروس HPV می گردد. البته این مسئله زمانی به وقوع می پیوندد که از وسایل فرد مبتلا برای دیگری استفاده شود. همچنین خونریزی هنگام اپیلاسیون درصد ابتلا به این نوع بیماری و سایر عارضه ها را افزایش می دهد. پس قبل از انجام عمل اپیلاسیون باید از لوازم یکبار مصرف و بهداشتی مرکز مدنظر مطمئن شد.

۳- انتقال زگیل تناسلی از طریق تیغ اصلاح

اگر فردی از تیغ شخص مبتلا به زگیل استفاده نماید به ویژه اگر دارای زخم و برش باشد، خیلی سریع ویروس به بدن او منتقل می شود. پس به هیچ عنوان از لوازم و تیغ شخص دیگری استفاده نشود تا درصد ابتلا به این نوع ویروس به صفر برسد.

۴- انتقال زگیل تناسلی از طریق بوسیدن

تابه‌حال هیچ کدام از تحقیقات و بررسی ها از انتقال زگیل تناسلی از طریق بوسیدن را اثبات نکرده است. ولی با بوسیدن عمیق شخص دارای زگیل در ناحیه زبان و دهان ممکن است این نوع ویروس دهانی را انتقال دهد.

۵- ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن

ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن فرد درصد ابتلا به ویروس را افزایش می دهد. زیرا زمانی که سیستم ایمنی در فرد ضعیف باشد همچون فرد سالم نمی تواند با ویروس ها یا عفونت های انتقال دهنده زگیل مبارزه کند. البته ضعف سیستم ایمنی به دلیل بیماری های خاص، اختلالات ژنتیکی و سوء تغذیه است. همچنین از طریق مصرف داروهایی همچون داروهای پیوند عضو، رادیوتراپی و ضد سرطان نیز ایجاد می گردد. درنتیجه افراد مبتلا به سرطان بیشتر از افرادی معمولی به زگیل از نوع تناسلی مبتلا می شوند.

قرص پاورفیت برای پیشگیری و درمان زگیل تناسلی

انواع مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن در داروخانه ها بدون نسخه عرضه می شوند که با تهیه آنها می توانید سطح ایمنی بدن خود را ارتقا دهید. یکی از مکمل هایی که به طور خاص برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی تولید شده است، قرص پاورفیت است. ترکیبات پاورفیت حاوی عصاره کامل قارچ شیتاکه است که تحقیقات متعدد اثرات آنتی اکسیدانی این قارچ و درمانی کمکی آن برای زگیل تناسلی را به اثبات رسانده اند.

قیمت قرص پاورفیت

مقاله پیشنهادی: آیا قرص پاورفیت برای زگیل تناسلی موثر است؟

سوال های پرتکرار

۱- آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق دستشویی ممکن است؟

انتقال ویروس اچ پی وی از طریق دستشویی های عمومی بسیار نادر است اما بهتر است هنگام استفاده از توالت های عمومی بهداشت را به طور کامل رعایت کنید و دست های خود را بعد از دستشویی بشویید.

۲- آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق لباس ممکن است؟

انتقال زگیل تناسلی از راه لباس غیر ممکن است مگر در صورت استفاده از لباس زیر فرد آلوده به ویروس به ویژه اگر رطوبت داشته باشد ممکن است موجب انتقال ویروس شود. هرگز لبه استخر نشینید و با حوله و وسایل دیگران تماس نداشته باشید.

۳- آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق استخر ممکن است؟

ویروس زگیل تناسلی از راه استخر و جکوزی منتقل نمی شود اما احتمال دارد از راه تماس با حوله یا وسایل فرد آلوده، ویروس منتقل گردد. به ویژه که ویروس در محیط های مرطوب عمر بیشتری دارد.

سخن پایانی
در این مطلب از مجله داروخانه داروبوم درباره راه های انتقال ویروس HPV و زگیل تناسلی صحبت کردیم. بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس افزایش آگاهی و رعایت نکات گفته شده است. همچنین استفاده از کاندوم یک مانع فیزیکی برای جلوگیری از انتقال است.

منبع: mayoclinic.org

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.