برای درمان آرتروز چه بخوریم؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
آرتروز یکی از بیماری های شایع به ویژه در سنین بالاست که می تواند علائم زیادی را به همراه داشته باشد. آرتروز از جمله بیماری هایی است که درمان مشخصی برای آن وجود ندارد؛ اما افراد می توانند با مصرف برخی غذاهای خاص و پرهیز از مصرف مواد غذایی مضر این بیماری را کنترل و بهبود ببخشند. همچنین انواع قرص ضد آرتروز در داروخانه های موجود است. اگر می خواهید بدانید که برای درمان آرتروز چه بخوریم؟ با ما همراه باشید.

عوامل ایجاد آرتروز

آرتروز زمانی اتفاق می افتد که غضروف های بین مفصلی تخریب شده باشند. این غضروف ها وظیفه محافظت از مفاصل را برعهده دارند و می توانند مانع از ایجاد ساییدگی بین مفاصل شوند. زمانی که این غضروف ها تخریب شوند، ساییدگی در بین دو استخوان مفصل ایجاد می شود. در درجه اول این ساییدگی درد زیادی را به همراه دارد. اما کم کم به غیر از درد می تواند علائم دیگری را به همراه داشته باشد که از جمله آن ها می توان به قفل شدن مفاصل اشاره کرد. ساییدگی بین دو استخوان، منجر به استخوان سازی بیشتر شده و یک زائده استخوانی بین مفصل ایجاد می شود.

علائم و نشانه های آرتروز

آرتروز می تواند مفاصل متنوعی را درگیر کند که رایج ترین آن ها زانو است. با این حال اگر علائم زیر برای هر یک از مفاصل وجود داشته باشند، احتمال اینکه فرد دارای آرتروز باشد، وجود دارد.  

  • کاهش دامنه حرکتی مفاصل
  • درد در مفاصل
  • التهاب و ورم در مفاصل
  • احساس بی ثباتی در مفاصل
  • و …

ویتامین های مفید برای آرتروز

همانطور که اشاره کردیم، درمان آرتروز به طور کامل امکان پذیر نیست. چون این بیماری درمان مشخصی ندارد. اما افراد می توانند با مصرف مواد غذایی، ویتامین های مفید و ریز مغذی های مختلف، آرتروز ایجاد شده در مفاصل خودشان را تا حد زیادی درمان کنند.

کلسیم

کلسیم یکی از انواع مواد معدنی مفید برای درمان آرتروز است. این ماده معدنی می تواند برای استخوان سازی ضروری باشد. به همین خاطر، برای سلامت استخوان ها و کنترل بیماری ها، استفاده از کلسیم ضروری است.

ویتامین D

ویتامین دی، یکی از انواع ویتامین های ضروری است که فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. این ویتامین باعث تولید استخوان بیشتر و جلوگیری از تخریب سلول های استخوانی می شود. مصرف ویتامین دی برای افرادی که از بیماری آرتروز رنج می برند، ضروری است.

امگا ۳

امگا ۳ برای آرتروز مفید است. بسیاری از تحقیقات علمی نشان می دهند که امگا ۳ باعث کاهش التهاب در مفاصل می شود. به همین خاطر روند پیشرفت آرتروز با مصرف امگا ۳ کاهش پیدا می کند و حتی می توان علائم بیماری ها را با مصرف این اسیدهای چرب کاهش داد.

آهن

آهن یک یون مغذی برای بدن است که نقش موثری در بهبود اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن را برعهده دارد. مصرف آهن می تواند برای رفع بی حسی و بی حالی افراد در اثر کم خونی موثر باشد. افرادی که آرتروز دارند به دلیل داشتن شرایط خاص، بیشتر از افراد دیگر با مشکل کم خونی ناشی از فقر آهن مواجه می شوند. به همین خاطر، لازم است که این افراد بیشتر از دیگران از آهن استفاده کنند.

البته مصرف قرص آرتروز نیز می تواند دلیلی برای کاهش آهن در بدن باشد. به همین خاطر، مصرف آهن (البته پس از اثبات کمبود آهن) در صورت ابتلا به آرتروز ضروری است.

غذاهای مفید برای آرتروز

برای درمان آرتروز چه بخوریم؟

بسیاری از افرادی که با مشکل آرتروز مواجه اند، در مورد اینکه برای درمان آرتروز چه بخورند؟ ابهام دارند. به طور کلی، مواد غذایی مفید برای درمان آرتروز کم نیستند و می توانید بر اساس شرایط جسمی خودتان، هر یک از این مواد غذایی را مصرف کنید.

ماهی

ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است. پس می تواند در کنترل التهاب و درد ناشی از آرتروز موثر باشد.

روغن زیتون

روغن زیتون برای کاهش التهاب، درد مفاصل و مشکلات دیگر مفصل و استخوان ها بسیار موثر است.

آب پرتقال

ویتامین سی موجود در آب پرتقال برای کاهش التهاب و حذف رادیکال های آزاد در غضروف و مفاصل، موثر است. پس می توانید از قرص آرتروزی که حاوی ویتامین سی هست هم استفاده کنید.

سویا

سویا به نوعی می تواند باعث تسکین التهاب شود. مصرف سویا به صورت روزانه در کنترل این بیماری موثر است.

زنجبیل

زنجبیل ترمیم کننده و التیام دهنده قوی است. اگر به دنبال یک گیاه درمانی مفید و گرم هستید، می توانید از زنجبیل استفاده کنید. تحقیقات نشان می دهند که زنجبیل کاهش دهنده التهاب نیز هستند. پس قرص زنجبیل به عنوان بهترین قرص برای درمان آرتروز نیز شناخته می شود.

آناناس

آناناس به دلیل داشتن یک ماده خاص، می تواند در کنترل التهاب موثر باشد. آناناس در ترمیم زخم ها و درمان بیماری های پوستی نیز موثر است.

برای مشاهده انواع قرص غضروف ساز برای زانو می توانید به صفحه «قرص غضروف ساز» در داروخانه داروبوم مراجعه کنید.

غذاهای مضر برای آرتروز

التهاب در آرتروز، دلیلی برای ایجاد درد است. افرادی که با بیماری آرتروز دست و پنجه نرم می کنند، باید تا حد ممکن از مصرف غذاهای مضر برای آرتروز جلوگیری کنند. غذاهایی مانند شیرینی ها و مواد قندی، نمک زیاد، غذاهای آماده و فست فود می توانند باعث ایجاد درد بیشتر در آرتروز شوند. پس سعی کنید که از مصرف این مواد غذایی و غذاهای چرب و شور خودداری کنید.

بهترین داروی آرتروز

قرص آرتروز باید حاوی ترکیبات ضد التهاب و کنترل کننده درد باشد که در ادامه به دو نمونه از بهترین داروها و قرص برای درمان آرتروز اشاره می کنیم.

۱- کپسول آوودین

کپسول آوودین هولیستیکا یکی از انواع کپسول های مفید در داروخانه ها است که می تواند برای درمان التهاب مفاصل مورد استفاده قرار گیرد. این کپسول حاوی آووکادو و سویاست. مصرف این کپسول باعث می شود تا غضروف های آسیب دیده شما بهبود پیدا کنند.

۲- کپسول مگنیفورت

کپسول مگنیفورت آرین سلامت سینا یکی از بهترین قرص برای درمان آرتروز است. این کپسول حاوی منیزیم، ویتامین دی، ویتامین های گروه ب و ترکیبات مفید دیگر است که هر کدام می توانند روی سلامت استخوان ها و غضروف ها موثر باشند. این کپسول بدون گلوتن است و همه می توانند آن را میل کنند.

۳- قرص گلوکزامین

از بهترین مکمل های دارویی برای درمان آتروز انواع قرص گلوکزامین است. قرص گلوکزامین شامل ترکیباتی مانند گلوکوزامین، کندروتین، ام اس ام، کلاژن، منیزیم، ویتامین C و سایر مواد مغذی است. گلوکزامین ماده ای طبیعی در بدن است که به بهبود عملکرد مفاصل و استخوان ها کمک می کند.

سخن پایانی
در این مقاله در مورد بیماری آرتروز و مواد غذایی مفید برای آرتروز صحبت کردیم. اگر به دنبال مصرف قرص آرتروز هستید، می توانید با خیالی آسوده قرص هایی که در این مقاله معرفی کردیم را از داروبوم بخرید و مطابق دستورالعمل مصرف میل کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.