فرق مسواک سافت، مدیوم و هارد چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
اگر قصد تمیز کردن دندان های خودتان را دارید، توصیه ما و دندانپزشکان این است که از مسواک سافت استفاده کنید. مسواک های مدیوم هم می توانند تا حدی گزینه خوبی برای تمیز کردن دندان های شما باشند؛ اما مسواک های هارد اصلا برای تمیز کردن دندان های شما مطلوب نمی باشند. پس سعی کنید که از مسواک های نرم برای تمیز کردن دندان های خودتان استفاده کنید. (برای اطلاع از قیمت مسواک در مدل های مختلف و برندهای متنوع به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.)

ضرورت استفاده از مسواک

مسواک یکی از لوازم بهداشتی ضروری برای همه افراد محسوب می شود. اگرچه زدن مسواک می تواند به بهداشت دهان و دندان شما کمک کند و از بروز بیماری های دندانی جلوگیری کند، اما انتخاب بهترین مسواک نیز تاثیر کمی روی سلامت دندان ها ندارد. این روزها در داروخانه ها شاهد فروش مسواک های هارد، مدیوم و سافت هستیم. شاید برای شما هم این سوال مطرح شده باشد که فرق مسواک سافت، مدیوم و هارد چیست؟ در این مقاله قصد داریم در مورد این مسواک ها و کاربردهای آن ها صحبت کنیم. پس اگر میان انتخاب هر کدام از این مسواک ها مردد هستید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

انواع مسواک

رعایت بهداشت دهان و دندان در گرو استفاده از لوازم بهداشتی مناسب است. مسواک ها از جمله محصولاتی هستند که می توانند برای تمیز کردن دندان ها و حذف آلودگی از روی دندان ها استفاده شوند. انتخاب بهترین مسواک، نه تنها می تواند به سلامت دندان ها کمک کند، بلکه تاثیر زیادی روی سلامت عمومی بدن نیز دارد. محققان زیادی وجود دارند که در مورد تاثیر و اثربخشی مسواک و رعایت بهداشت دهان و دندان در سلامت عمومی و پیشگیری از بیماری های مختلف تحقیق کرده اند.

با توجه به اینکه هر یک از مردم شرایط خاصی در لثه ها و دندان های خودشان دارند، انتخاب بهترین مسواک می تواند به سلامت آن ها کمک کند. به همین خاطر، در حال حاضر تنوع بالایی از انواع مسواک در بازار وجود دارند که هر کدام برای هر فرد با شرایط خاصی از لثه قابل استفاده می باشند. مسواک ها از نظر میزان سفتی و زبری برس های خودشان به چندین مدل مختلف تقسیم بندی می شوند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

بیشتر بخوانید: روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

تفاوت برس های مسواک از لحاظ تمیزکنندگی

یکی از چالش های افراد در هنگام خرید مسواک این است که نمی دانند کدام مسواک تمیز کنندگی بهتری دارد؟ همانطور که می دانید مسواک های موجود در بازار از نظر زبری به سه دسته مسواک سافت، مسواک مدیوم و مسواک هارد تقسیم بندی می شوند. انتخاب هر کدام از انواع این مسواک ها بستگی به نظر دندانپزشک و شرایط لثه های شما دارد. اما با ما همراه باشید تا دلایل اینکه مسواک های سافت بهترین گزینه برای تمیز کردن دندان های شما هستند را به شما توضیح دهیم.

۱- سافت (نرم)

مسواک نرم به انگلیسی با نام مسواک سافت نیز شناخته می شود. مسواک های نرم یکی از انواع مسواک های موجود در بازار هستند که با برس نرم به شما عزیزان ارائه می شوند. یعنی می توانید این مسواک ها را برای لثه های حساس هم مورد استفاده قرار دهید. برس مسواک های نرم بسیار لطیف هستند. به طوری که در هنگام کشیدن آن ها روی لثه و دندان احساس ناراحتی نخواهید کرد.

از مزایای مسواک سافت می توان به عدم آسیب به مینای دندان ها در هنگام کشیدن آن ها روی دندان اشاره کرد. این مسواک ها برای افرادی که پس از کشیدن مسواک روی دندان، با خونریزی لثه مواجه می شوند، گزینه بسیار خوبی محسوب می گردند. البته در کنار این مسواک ها مسواک های فوق نرم یا اکسترا سافت هم وجود دارند که می توانند برای افرادی که لثه های فوق حساس دارند، گزینه بسیار خوبی محسوب شوند.

۲- مدیوم (متوسط)

همانطور که از نام مسواک مدیوم مشخص است، این مسواک ها دارای برس های متوسط هستند. یعنی نه برس های آن ها آنقدر سفت هستند که در هنگام کشیدن روی دندان ها احساس بدی داشته باشید، نه آنقدر نرم هستند. مسواک های مدیوم نیز می توانند برای تمیز کردن دندان ها گزینه خوبی باشند؛ اما ممکن است به دندان ها و لثه ها آسیب وارد کنند. پس مسواک سافت یا نرم گزینه بهتری برای تمیز کردن دهان و دندان است.

۳- هارد (سخت یا زبر)

مسواک هارد که به معنای مسواک های زبر و سخت هستند، اصلا توسط پزشکان و دندانپزشکان به بیماران توصیه نمی شوند. این مسواک ها می توانند آسیب زیادی به مینای دندان های شما وارد کنند. بنابراین، بهتر است که از زدن مسواک هارد به دندان های خودتان جلوگیری کنید

تفاوت برس های مسواک از لحاظ تمیزکنندگی

هنگام خرید به نوک موهای مسواک توجه کنید

یکی از مهم ترین موضوعاتی که باید حتما در هنگام خرید مسواک به آن توجه داشته باشید، نوک موهای مسواک است. نوک موهای مسواک نشان دهنده میزان سفتی و سختی مسواک است. به همین خاطر، در صورتی که مسواک ها با نوک موهای نرم تولید شده باشند، می توانید آن ها را با طول عمر بالا و برای دندان های خودتان مورد استفاده قرار دهید.

البته شکل نوک موهای مسواک نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. بهتر است که مسواک هایی را خریداری کنید که نوک موهای آن ها به صورت گرد طراحی شده باشد. در این صورت می توانید با کمترین آسیب به دندان ها و لثه ها از این مسواک ها استفاده کنید و شاهد اثربخشی فوق العاده آن ها باشید.

بیشتر بخوانید: مسواک ارتودنسی برای چیست؟

عمر مسواک

فرقی نمی کند که مسواک سافت، مدیوم یا هارد خریداری کرده اید و می خواهید از هر کدام یک از این مسواک ها استفاده کنید! موضوعی که همواره باید به آن توجه داشته باشید، طول عمر مسواک است. مسواک ها به عنوان یکی از لوازم بهداشتی شخصی می توانند تاثیر زیادی روی سلامت دندان ها داشته باشد. اما اگر بیش از اندازه از مسواک ها استفاده کنید، احتمالا نه تنها به سلامت دهان و دندان خودتان کمک نمی کنید، بلکه ممکن است به دندان های خودتان نیز آسیب وارد کنید.

طول عمر هر مسواکی به نحوه استفاده شما دارد. اگر هر روز از مسواک استفاده می کنید که باید همینطور هم باید، می بایست بین ۹۰ الی ۱۲۰ روز که گذشت اقدام به تعویض مسواک کنید. در این زمان است که موهای مسواک کار خودشان را برای تمیز کردن دندان های شما انجام داده اند و باید حتما دور انداخته شوند. استفاده بیش از ۳ ماه از مسواک، می تواند به دندان های شما آسیب بسیار زیادی وارد کند.

سخن پایانی
اگر می خواهید بهترین مسواک سافت، مدیوم یا هارد را با قدرت تمیز کنندگی عالی برای دندان های خودتان خریداری کنید، می توانید به داروخانه اینترنتی داروبوم و صفحه محصولات مسواک مراجعه کنید. با بررسی قیمت و مشخصات مسواک حتما گزینه ایده آل خود را پیدا خواهید کرد.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.