مسواک ارتودنسی برای چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
مسواک ارتودنسی با طراحی ویژه برای افرادی قابل استفاده است که دندان های خود را به دلایل مختلف اردتودنسی کرده‌اند. شکل خاص برس های این مسواک کمک می‌کند به راحتی بین بریس ها و براکت ها حرکت کرده و باقی مانده مواد غذایی را کاملا پاک کند. با استفاده از مسواک ارتودنسی پاکسازی دندان ها تسهیل شده و احتمال پوسیدگی دندان ها کاهش می‌یابد. در ادامه توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می‌دهیم که مسواک ارتودنسی برای چیست لطفا با ما همراه باشید. (برای اطلاع از قیمت مسواک ارتودنسی و سایر انواع مسواک ها به سایت داروخانه داروبوم مراجعه فرمایید.)

مسواک قطعا فواید بسیاری دارد و انسان ها در طول سالیان از آن بهره برده‌اند. ارزان و مقرون به صرفه بودن و همچنین قابل حمل بودن از مزایای مسواک ها است. مسواک ها کاملا تحت کنترل شما هستند و می‌توانید آنها را به هر جهت که می خواهید برای پاک کردن دندان ها حرکت دهید.

مسواک ارتودنسی یک وسیله مفید برای تمیز کردن لا به لای بریس ها و براکت ها است. این مسواک ها طوری طراحی شده‌اند که فضای بین دندان ها را تمیز کرده و مانع پوسیدگی دندان ها می‌شوند. مسواک ارتودنسی اشکال مختلفی دارد و کمک می‌کند در دوران استفاده از ارتودنسی بتوانیم به خوبی بهداشت دهان و دندان را رعایت کنیم.

فرق مسواک ارتودنسی با مسواک معمولی

فرق مسواک ارتودنسی با مسواک معمولی سبک بودن آن برای کنترل بیشتر و همچنین برس هایی با اشکال خاص است که حرکت آنها را بین بریس ها و براکت ها تسهیل می‌کند. این مسواک ها انواع مختلفی دارند و طبق توصیه دندانپزشک می‌توانید یک یا چند عدد از آنها را مورد استفاده قرار دهید.

ویژگی های مسواک خوب مخصوص ارتودنسی 

مسواک ارتودنسی به واسطه شکل خاص خود ویژگی های منحصر به فردی دارد. این مسواک ها با برس های نرم خود با ملایمت دندان ها را تمیز کرده و با حرکت در بین بریس ها باقی مانده های مواد غذایی و پلاک ها را پاک می‌کنند. در ادامه مقاله به ویژگی های مسواک خوب مخصوص ارتودنسی می‌پردازیم.

۱- دسته بلند

دسته بلند مسواک ارتودنسی کمک می‌کند راحت تر به بریس های دندانی دسترسی داشته باشید. همچنین باعث می‌شود بریس های انتهای را بهتر تمیز کنید.

۲- سر کوچک

سر کوچک مسواک ارتودنسی کمک می‌کند به خوبی بین بریس ها و دندان ها حرکت کرده و نقاط غیرقابل دسترسی را پاکسازی کند.

۳- برس نرم و پلاستیکی

برس نرم و پلاستیکی مسواک اردتودنسی مانع آسیب به دندان ها و فرسایش مینا می‌شود. برس نرم خیلی بهتر بین بریس ها حرکت می‌کند  و به پاکسازی دندان ها کمک می‌کند.

۴- زاویه و منحنی سر مسواک

مسواک های ارتودنسی با سر زاویه دار و منحنی شکل خود به راحتی لا به لای بریس ها و براکت ها حرکت کرده و دندان ها را تمیز می‌کنند.

۵- برس گرد

گرد بودن برس مسواک ارتودنسی مشخصه اصلی این مسواک ها است. این طرح ویژه مانع آسیب های دهانی شده و برای تمیز کردن تجهیزات ارتودنسی بسیار موثر است.

۶- ضد حساسیت

مسواک ارتودنسی باید ضد حساسیت باشد تا مانع تشدید حساسیت های دهانی و تورم لثه ها ناشی از براکت ها شود.

بیشتر بخوانید: فرق مسواک سافت، مدیوم و هارد چیست؟

انواع مسواک ارتودنسی

مسواک ارتودنسی برای دسترسی به لا به لای بریس ها و براکت ها در انواع مختلف موجود است. هر یک از این مسواک ها کارکرد خاصی دارند که در ادامه شرح داده می‌شود.

۱- مسواک ارتودنسی منحنی

مسواک ارتودنسی منحنی یک وسیله عالی برای تمیز کردن فاصله بین دندان های انتهایی است. این مسواک کمک می‌کند بین بریس ها و براکت ها را به راحتی تمیز کنید.

۲- مسواک V شکل

مسواک V شکل یک وسیله فوق العاده برای پاکسازی پلاک های دندانی است. شکل خاص برس این مسواک فضای میانی بین سیم ها، بریس ها و براکت ها را به راحتی پاک خواهد کرد.

۳- مسواک بین دندانی

این مسواک دارای فرچه نرم و کوتاه است و فضاهای بین دندان و بریس ها را بطور کامل پاکسازی می‌کند. استفاده از مسواک بین دندانی در ارتودنسی بسیار حائز اهمیت است.

در وبسایت clinicanoguerol.com می خوانیم:
برای از بین بردن باکتری ها و بقایای مواد غذایی که بین دندان ها باقی می ماند مسواک های برقی موثرتر هستند، اما اگر از ارتودنسی ثابت استفاده می کنید، باید به آرامی از آن استفاده کنید و از سری مسواک با اندازه مناسب استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است یکی از براکت ها گم شود.

نحوه استفاده از مسواک ارتودنسی 

در شرایطی که دندان های شما ارتودنسی شده است باید ابتدا با مسواک معمولی دندان های خودتان را طبق اصول مسواک بزنید. سپس با مسواک ارتودنسی که پزشک به شما توصیه کرده است دندان ها را بطور کامل پاکسازی کنید.

استفاده صحیح از مسواک ارتودنسی می‌تواند باقی مانده غذاهای بین بریس ها و براکت ها را به خوبی پاک کند. بنابراین مانع ایجاد پلاک های دندانی و پوسیدگی دندان ها می‌شود. برای این منظور مسواک ارتودنسی را با زاویه ۴۵ درجه در دست گرفته و وارد محوطه دهان کنید. مسواک را زیر بریس ها و بین دندان ها قرار دهید.

مسواک را به آرامی با حرکت بالا و پایین ۴-۵ بار در بین دندان ها حرکت دهید. سپس مسواک را به صورت دورانی روی دندان ها و بریس ها حرکت دهید تا دندان ها به خوبی پاک شوند.

پس از پاک کردن فاصله بین دندان ها بین سیم ‌ها، اطراف براکت‌ ها و فاصله آنها را هم پاکسازی کنید. در نهایت دهان را شسته و از دهانشویه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

بهترین مارک مسواک مخصوص ارتودنسی

مسواک مخصوص ارتودنسی توسط شرکت های بسیاری تولید و به بازار عرضه می‌شود. در ادامه به بهترین مارک های آن اشاره شده است.

۱- مسواک ارتودنسی براکت کلین تریزا

مسواک ارتودنسی براکت کلین تریزا دارای سر گرد بوده و با یک دسته ارگونومیک به پاکسازی دندان ها کمک خواهد کرد. برس این مسواک با الیاف و کوتاه بلند به خوبی اطراف بریس ها و براکت های دندان را تمیز می‌کند. 

قیمت مسواک ارتودنسی براکت کلین تریزا

۲- مسواک ارتودنسی Ortho Xtreme با برس متوسط پیرروت

مسواک ارتودنسی Ortho Xtreme با برس متوسط پیرروت دارای سری گرد و موهای مارپیچی است. این مسواک دسترسی راحت به دندان‌ های عقب را امکان پذیر کرده و دارای دسته‌ ارگونومیگ است. همچنین دارای درپوش محافظ سری مسواک و تمیزکننده‌ زبان است.

مسواک ارتودنسی Ortho Xtreme با برس متوسط پیرروت

۳- مسواک بین دندانی ایزی پیک سایز متوسط تپه

مسواک بین دندانی ایزی پیک سایز متوسط تپه برای تمیز کردن براکت ها و دندان های ایمپلنت شده فوق العاده است. با این مسواک به راحتی می‌توانید فضای بین دندان های عقبی را نیز پاکسازی کنید. این مسواک جایگزین بسیار مناسبی برای خلال و نخ دندان است.

خرید مسواک بین دندانی ایزی پیک سایز متوسط تپه

سخن پایانی
اهمیت بالای مراقبت از دندان های ارتودنسی شده منجر به طراحی مسواک های مخصوص شده است. مسواک های ارتودنسی با اشکال مختلف خود کمک می‌کنند فضای میانی بریس ها و براکت ها راحت تر تمیز شود. بنابراین احتمال پوسیدگی دندان و ایجاد پلاک های دندانی را کاهش می‌دهند.

منبع: bluebirdfamilydentistry.com

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.