عوارض قرص کلسیم چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
در کنار فواید بیشمار قرص کلسیم، باید از عوارض آن نیز مطلع باشید. مصرف بیش از حد قرص کلسیم، مشکلات و عوارضی را در پی خواهد داشت. عوارض مصرف بیش از حد کلسیم شامل مواردی مثل مشکلات گوارشی، مشکلات قلبی و مغزی و بسیاری خطرات دیگر برای فرد می باشد. افزایش کلسیم در بدن نیز در برخی موارد بدون علامت بوده و تنها با انجام آزمایش خون، مشخص خواهد شد. مصرف دوز مناسب کلسیم و مقدار کافی آن، بسیار حائز اهمیت می باشد. با مصرف صحیح قرص کلسیم، از بروز عوارض و بیماری های مختلف پیشگیری کرده و سلامت بدن را حفظ خواهید کرد.

عوارض مصرف بیش از حد کلسیم

کلسیم چیست؟ کلسیم یک ماده ضروری برای حفظ سلامت و تقویت استخوان ها و دندان ها می باشد. منابع غذایی زیادی وجود دارد که سرشار از کلسیم بوده و کلسیم مورد نیاز بدن را تامین می کنند. با افزایش سن، میزان کلسیم و جذب کلسیم در بدن کاهش می یابد، در چنین مواردی پزشکان مصرف قرص کلسیم را توصیه می کنند. مصرف میزان مناسب و دوز مورد نیاز کلسیم، فواید بسیاری برای حفظ سلامتی بدن و پیشگیری از بیماری هایی مثل پوکی استخوان دارد.

مقاله پیشنهادی:
از فواید قرص کلسیم بیشتر بدانید!

مقدار توصیه شده روزانه کلسیم برای افراد بزرگسال

بهترین روش برای دریافت کلسیم مورد نیاز بدن، رژیم غذایی می باشد. اگر فرد نتواند از طریق رژیم مناسب، کلسیم مورد نیاز بدن را تامین کند، مصرف قرص کلسیم توصیه می شود. میزان مورد نیاز کلسیم به عوامل مختلفی مثل سن و جنسیت بستگی دارد. میزان مورد نیاز کلسیم به تشخیص پزشک بستگی دارد. پزشک پس از بررسی شرایط جسمانی بیمار، میزان مورد نیاز را توصیه و تجویز می کند.

زنان و مردان در سنین مختلفی به میزان متفاوتی از کلسیم نیاز دارند. به توصیه پزشکان این مقادیر عبارتند از:

  • مردان بین ۱۹ تا ۷۰ سال، به ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم
  • مردان بالای ۷۰ سال به ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم
  • زنان بین ۱۹ تا ۵۰ سال به ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم
  • زنان بالای ۵۰ سال نیز به ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم

حداکثر دوز توصیه شده کلسیم برای بزرگسالان ۲۰۰۰ میلی گرم در روز می باشد.

برای پیشگیری از بروز عوارض قرص کلسیم، حتما باید دوز پیشنهادی پزشک و مقدار مورد نیاز مصرف شود. مصرف بیش از حد این ماده مشکلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت، به همین دلیل دوز مورد نیاز بدن را حتما با مشورت و توصیه پزشک مصرف کنید.

در وبسایت معتبر everydayhealth می خوانیم:

عوارض مصرف قرص کلسیم با نشانه هایی همراه است. اگر هر یک از این علائم شدید است یا از بین نمی رود، به پزشک خود اطلاع دهید:

ناراحتی معده
استفراغ
دل درد
آروغ زدن
یبوست
خشکی دهان
افزایش ادرار
از دست دادن اشتها
احساس طعم فلزی در دهان

۱- هیپرکلسمی

یکی از عوارض مصرف بیش از حد کلسیم هیپرکلسمی می باشد. هیپرکلسمی شرایطی است که در آن سطح کلسیم خون بیش از حد نرمال شده و مشکلات بسیاری را در پی خواهد داشت. زمانی که هیپرکلسمی خفیف باشد، ممکن است بدون علامت بوده و فرد متوجه آن نشود. در شرایطی که هیپرکلسمی جدی تر می شود عوارض و مشکلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

مشکلات گوارشی و معده درد، ضعف عضلانی و درد استخوان، تکرر ادرار و تشنگی بیش از حد، افسردگی و اضطراب، گیجی، بی حالی و خستگی، فشار خون بالا و مشکلات قلبی از علائم هیپرکلسمی می باشند. اگر هیپرکلسمی درمان نشود، منجر به بیماری هایی مثل پوکی استخوان، سنگ کلیه و بیماری های قلبی خواهد شد. هیپرکلسمی خفیف و بدون علامت ممکن است نیاز به درمان نداشته و خود به خود بهبود پیدا کند، اما در شرایط جدی تر، پزشکان پس از انجام آزمایشات متعدد برای تنظیم میزان کلسیم بدن، داروهای مناسب را تجویز می کنند.

مقاله پیشنهادی:
چگونه کلسیم خون را کاهش دهیم؟

۲- یبوست

از عوارض دیگر قرص کلسیم و مصرف بیش از حد آن، ایجاد یبوست می باشد. اگر کلسیم در دوزهای بالا و به صورت مکرر مصرف شود، فرد دچار یبوست شده و مشکلات گوارشی ایجاد می کند. پزشکان به افرادی که به دوز بالای کلسیم نیاز دارند، توصیه می کنند که دوز روزانه را تقسیم کرده و در چند نوبت مصرف کنند. برای جلوگیری از بروز یبوست در زمان مصرف قرص کلسیم، مصرف مواد غذایی حاوی فیبر را افزایش داده و آب و مایعات را به میزان فراوان بنوشید. انتخاب نوع قرص و مکمل مناسب، در کاهش عوارض قرص کلسیم نیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

۳- سندرم قلیایی کلسیم

از عوارض شایع مصرف بیش از حد کلسیم، سندروم قلیایی کلسیم می باشد. افرادی که بیش از مصرف مجاز، کلسیم مصرف کرده و یا بدون نسخه و تجویز پزشک، اقدام به مصرف قرص های کلسیم می کنند، به این سندرم مبتلا می شوند. در سندرم قلیایی کلسیم، میزان کلسیم در خون به میزان خطرناکی افزایش پیدا می کند که منجر به بیماری های مختلفی مثل افزایش فشار خون و نارسایی کلیه خواهد شد. اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود، بهبودی به سرعت حاصل شده و سلامت فرد حفظ می شود.

قرص کلسیم و افزایش بروز حملات قلبی

۴- افزایش بروز حملات قلبی

بروز حملات قلبی از دیگر عوارض مصرف بیش از حد کلسیم می باشد. میزان بالای کلسیم و رسوب کلسیم در عروق، خطر حمله قلبی را افزایش می دهد، به همین دلیل این قرص باید با احتیاط و حتما تحت نظر پزشک مصرف شود. افرادی که کلسیم مورد نیاز بدن خود را از طریق رژیم غذایی به دست می آورند، کمتر در معرض حملات و مشکلات قلبی قرار می گیرند.

۵- افزایش ریسک سرطان پروستات

افزایش ریسک سرطان پروستات نیز از عوارض مصرف بیش از حد کلسیم می باشد. مصرف کلسیم باید با توجه به نیاز بدن باشد و مصرف دوز بالا و دریافت کلسیم بی رویه، خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد. با کنترل میزان کلسیم خون و دریافت کلسیم مورد نیاز، می توان خطر ابتلا به این سرطان را کاهش داد.

محصول پیشنهادی
برای خرید قرص پروستات به منظور کم کردن التهاب پروستات و کوچک کردن آن از داروساز داروخانه آنلاین داروبوم مشاوره رایگان دریافت کنید.

۶- احتمال ایجاد سنگ کلیه

کسانی که قرص کلسیم مصرف می کنند، در صورت مصرف بی رویه و افزایش کلسیم خون به عوارض کلسیم مبتلا خواهند شد. ایجاد سنگ کلیه یکی از عوارض افزایش کلسیم خون می باشد. کسانی که کلیه های سنگ ساز دارند باید قرص کلسیم را حتما با مشورت و تجویز پزشک مصرف کنند.

مقاله پیشنهادی:
برای اطلاع از ارتباط قرص کلسیم و کلیه سنگ ساز مقاله «اگر کلیه سنگ ساز داریم می توانیم قرص کلسیم بخوریم» را بخوانید.

تداخل دارویی قرص کلسیم

عوارض قرص کلسیم با مصرف همزمان داروهای دیگر و ایجاد تداخل دارویی بروز پیدا خواهد کرد. قرص کلسیم ممکن است با بسیاری از داروها تداخل داشته و مشکلاتی را به وجود آورد. برای جلوگیری از ایجاد تداخل دارویی، قبل از مصرف قرص کلسیم حتما با پزشک مشورت کنید. اما برای آگاهی بیشتر شما بهتر است بدانید که قرص کلسیم با داروها و مکمل های زیر منع مصرف دارد.

  • داروهای فشار خون بالا
  • قرص آهن
  • داروهای بیماران قلبی
  • داروی بیماران دیابتی
  • داروی صرع
  • داروهای کلیوی

چگونه از عوارض مصرف قرص کلسیم جلوگیری کنیم؟

پزشکان برای جلوگیری از بروز عوارض قرص کلسیم توصیه می کنند که این قرص را حتما با تجویز پزشک مصرف کنید. در صورت مصرف دوز بالای این مکمل آن را در چندین نوبت مصرف کرده و آب و مایعات فراوان بنوشید.

سخن پایانی
عوارض قرص کلسیم نیز مانند داروهای دیگر در صورت مصرف بیش از حد ایجاد می شود. این قرص در صورت مصرف صحیح و دوز مناسب یک قرص ایمن و بی خطر می باشد و به سلامت بدن کمک می کند.

منبع: webmd

مطالب مرتبط
2 نظرات
  1. سحر

    سلام..ورم صورت میتواند از عوارض مصرف قرص کلسیم باشد؟؟

    1. کارشناس داروبوم

      سلام کاربر گرامی
      در هیچ منبعی پف یا ورم به عنوان عوارض قرص کلسیم ذکر نشده است.
      با تشکر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.