فواید قرص کلسیم برای مو چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
کلسیم یکی از مینرال های مفید برای سلامتی است که در رشد و سلامت موها نیز دخیل است. این ماده مغذی معمولاً از طریق رژیم غذایی تأمین می‌شود اما در صورت کمبود، قرص کلسیم برای شما تجویز خواهد شد. اگرچه قرص کلسیم بیشتر برای سلامت استخوان ها تجویز می‌شود اما می‌تواند برای رشد مو و جلوگیری از رشد مو نیز مفید باشد. اگر مایلید بدانید که فواید قرص کلسیم برای مو چیست در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

اگرچه کلسیم یک ماده معدنی است که بیشتر برای حفظ سلامت استخوان‌ ها، دندان ‌ها و قدرت عضلات تجویز می‌شود اما از اینکه بدانید چقدر می‌تواند برای سلامت مو و پوست مفید باشد، شگفت‌ زده خواهید شد.

از آنجایی که این مینرال در ترشح هورمون ها و آنزیم ها برای انجام عملکرد طبیعی بدن نقش دارد، هنگامی که سطح کلسیم در بدن کاهش می‌یابد، مشکلات زیادی در بدن رخ می‌دهد که یکی از آنها ریزش مو است.

بیشتر بخوانید: کلسیم چیست؟

ارتباط کمبود کلسیم و ریزش مو چیست؟

مواد معدنی و ویتامین ها ریز مغذی هایی هستند که برای رشد موهای سالم مورد نیاز هستند. آنها از این جهت ضروری هستند که مستقیماً مسئول سلامت فولیکول مو هستند.

مصرف روزانه کلسیم در واقع نقش مهمی در سلامت موهای شما و رشد مداوم و سالم آنها دارد. اما اینکه تا چه حد ریزش موی شما می‌تواند با مصرف کلسیم مرتبط باشد، بحثی کاملاً متفاوت است.

به بیان ساده، کلسیم ممکن است دلیل یا راه حلی برای ریزش موی فعلی شما نباشد، اما نقش آن در تولید موهای سالم را نمی‌توان نادیده گرفت. بنابراین اگر کمبود کلسیم دارید، ممکن است علائم ریزش موی منتشر یا تکه ‌ای را روی پوست سر خود مشاهده کنید.

در وبسایت bebeautiful می خوانیم:
کلسیم برای سلامت موها مهم است زیرا یکی از دلایل اصلی ریزش مو کمبود کلسیم است. اگر با نازک شدن مو یا ریزش مو مواجه هستید، باید غذاهای غنی از کلسیم مصرف کنید. می توانید با مصرف قرص کلسیم، سطح کلسیم بدن خود را افزایش دهید.

مزایای کلسیم برای رشد موها

بسیاری از مردم نمی‌دانند که کلسیم فواید زیادی برای موها دارد. این مینرال برای حفظ سلامت فولیکول های مو و تقویت رشد مو مهم است. کلسیم همچنین به محافظت از تارهای مو در برابر آسیب و شکستگی کمک می‌کند که آن را به بخش مهمی از هر رژیم مراقبت از مو تبدیل کرده است.

علاوه بر این، کلسیم می‌تواند به مرطوب نگه داشتن پوست سر کمک کند، که به کاهش شوره سر و سایر مشکلات پوست سر کمک می‌کند.

توجه داشته باشید که قرص کلسیم به تنهایی نمی‌تواند به رفع ریزش مو کمک کند. این به این دلیل است که همراه با کمبود کلسیم، علل ریشه‌ ای دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند ریزش مو را تسریع کند. بنابراین، مصرف این قرص ها ممکن است به کاهش ریزش مو یا توقف ریزش مو کمک کند، اما لزوماً باعث رشد مجدد نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: از فواید قرص کلسیم بیشتر بدانید!

مصرف کلسیم می‌تواند به جذب آهن کمک کند؟

مطالعات طولانی مدت نشان داده است که کلسیم تأثیری بر جذب آهن در بدن ندارد یا تاثیر آن محدود است. در واقع همه رژیم‌ های غذایی حاوی عوامل تغذیه‌ ای هستند که بر جذب آهن تاثیر می‌گذارند.

آهن عملکردهای حیاتی مختلفی از جمله انتقال اکسیژن، تقویت ایمنی و تقسیم و تمایز سلولی را در بدن انجام می‌دهد. سطح آهن در بدن عمدتاً با جذب روده ای کنترل می‌شود. بنابراین، فراهمی زیستی مؤثر آهن در روده برای حفظ سطح کافی هموگلوبین در بدن ضروری است.

بیشتر بخوانید: بهترین قرص آهن برای ریزش مو کدام است؟

لازم به ذکر است که فعل و انفعالات بین مواد مغذی موجود در غذاها ممکن است در جذب آهن روده ای رژیم غذایی نقش داشته باشد. به طوری که فیتات ها و پلی فنول ها به عنوان بازدارنده جذب آهن عمل می‌کنند و اسید آسکوربیک و پروتئین ها به عنوان افزایش دهنده جذب آهن هستند.

گاهی اوقات به افرادی که سطح آهن پایینی دارند یا به زنان باردار توصیه می‌شود به جای مصرف در طول وعده های غذایی بین وعده های غذایی شیر بنوشند، زیرا تصور می‌شود کلسیم موجود در شیر مانع از جذب آهن می‌شود. با این حال تحقیقات طولانی مدت هیچ اثر نامطلوبی از کلسیم بر جذب آهن نشان نمی‌دهد.

جذب آهن از رژیم غذایی به چندین عامل بستگی دارد. مثلا مطالعات یک وعده غذایی نشان داده است که اسید اسکوربیک (ویتامین C) اثر مطلوبی بر جذب آهن دارد. با این حال، مطالعات مربوط به مصرف طولانی ‌مدت قرص کلسیم نشان می‌دهد که کلسیم هیچ تأثیری بر جذب آهن ندارد.

اثرات قرص کلسیم روی موها

اثرات کمبود کلسیم روی موها

به گفته اکثر متخصصان، نقش دقیق کلسیم در رشد مو نامشخص است. برخی از کارشناسان به نقش حیاتی آن در تولید و عملکرد آنزیم اشاره می‌کنند، در حالی که برخی دیگر نمی‌توانند نقشی برای آن در نظر بگیرند.

بررسی مطالعات نشان می‌دهد که سطوح پایین کلسیم در رژیم غذایی و به طور کلی کمبود کلسیم می‌تواند عاملی مؤثر در کاهش سلامت مو با افزایش سن افراد باشد.

این مطالعه نشان داد که زنان با افزایش سن به دلیل تأثیرات دوره‌ های قاعدگی و یائسگی بر سطح کلسیم، بیشتر مستعد کمبود این مینرال هستند. حتی زنانی که یائسه نمی‌شوند همچنان در طول زندگی خود کاهش تدریجی کلسیم خواهند داشت.

بنابراین، کلسیم قطعاً در حفظ سلامت فولیکول‌ های مو دخیل است اما تحقیقات نمی‌توانند دقیقاً به این نقش اشاره کنند. در نهایت باید گفت کلسیم برای رشد موی سالم ضروری است، حتی اگر مشخص نباشد که چگونه!

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد موش‌ هایی که از مادری با کمبود کلسیم و ویتامین D تغذیه می‌کردند به میزان قابل توجهی دچار آلوپسی (ریزش مو) شدند و پس از اصلاح رژیم غذایی مادر، شروع به رشد طبیعی مو کردند.

یک بررسی نیز به کمبود ویتامین D و سطوح پایین کلسیم در افراد مبتلا به ریزش موی خود ایمنی، که به عنوان آلوپسی آره آتا نیز شناخته می‌شود، پرداخت. آنها دریافتند در حالی که سطح ویتامین D با ریزش مو ارتباط  دارد، به نظر نمی رسد که سطح کلسیم خیلی با آن مرتبط باشد.

بیشتر بخوانید: قرص کلسیم ایرانی بهتر است یا خارجی؟

همچنین ممکن است بخشی از نقش کلسیم در تشکیل رنگدانه مو باشد. یک مطالعه کوچک کلسیم را به عنوان یکی از چندین ماده مغذی ضروری برای مو مورد بررسی قرار داد و دریافت که سطوح پایین کلسیم می‌تواند با سفید شدن زود هنگام مو مرتبط باشد. بنابراین کلسیم با مکانیسم های مختلف با سلامت موها در ارتباط است.

مصرف قرص کلسیم به تولید و بازسازی سلول های جدید بدن از جمله تجدید سلول های مو کمک می‌کند. به همین دلیل بسیار مهم است که غذاهای حاوی کلسیم را به طور منظم در رژیم غذایی خود بگنجانید یا از قرص کلسیم استفاده کنید.

بهترین قرص کلسیم برای ریزش مو

قرص کلسیم معمولاً برای ریزش مو تولید نمی‌شود و بیشتر برای سلامت استخوان ها و مفاصل در دسترس است. با اینحال اگر شما فکر می‌کنید که ریزش موی شما ناشی از کمبود کلسیم است می‌توانید از انواع قرص های کلسیم موجود در داروخانه به این منظور استفاده کنید. قرص کلسی پاور و قرص کلسیم دی قرص هایی هستند که می‌توانید با تجویز پزشک تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید.

سخن پایانی
مواد غذایی که ما مصرف می‌کنیم با سلامت موهای ما ارتباط مستقیم دارند. نقش ویتامین ها در رشد مو کاملاً شناخته شده است اما مینرال ها نیز در این امر دخیل هستند. یکی از این ترکیبات کلسیم است که نقش آن در سلامت موها خیلی شناخته شده نیست اما کمبود آن می‌تواند باعث ریزش مو و مشکلات مختلف پوست سر شود.

منبع: livestrong

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.