قرص ویتامین b12 برای چی خوبه؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
هر یک از ویتامین های گروه ب می توانند فواید زیادی برای بدن داشته باشند. ویتامین ب ۱۲ نیز یکی از انواع این ویتامین هاست که نقش موثری در بهبود سلامت جسمانی و پیشگیری از بیماری های مختلف دارد. قرص ویتامین B12 برای پیشگیری و درمان مشکلات ناشی از کمبود این ویتامین در بدن توصیه می شود. اگر می خواهید بدانید که قرص ویتامین ب۱۲ برای چی خوبه و خواص ویتامین b12 شامل چه مواردی می شود، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

قرص ویتامین b12 چیست؟

ویتامین b12 یکی از انواع ویتامین های ضروری برای بدن است که دارای یک فلز به نام کبالت می باشد. این ویتامین تاثیر زیادی روی سلامت جسمانی دارد و می تواند از بروز بیماری های مختلف پیشگیری کند. ویتامین ب۱۲ از جمله ویتامین های محلول در آب است که مصرف آن می تواند باعث لاغری، تقویت انرژی و … شود. قرص ویتامین ب۱۲، یکی از انواع مکمل های غذایی است که می تواند برای تامین ویتامین b 12 مورد نیاز بدن مورد استفاده قرار گیرد. معمولا قرص های حاوی این ویتامین می توانند به صورت مجزا از داروخانه ها خریداری شوند. اما معمولا ترکیبات این قرص ها متنوع بوده و شامل فقط یک نوع ویتامین نمی شود.

ویتامین b12 و لاغری

برخی از آمارها نشان می دهند که مصرف ویتامین ب ۱۲ می تواند باعث افزایش سوخت و ساز در بدن و بهبود عملکرد غده تیروئید شود. به همین خاطر، افرادی که نیاز به کاهش وزن و لاغری دارند، می توانند از مکمل های حاوی این ویتامین استفاده کنند. البته فراموش نکنید که هنوز هیچ دلیل قطعی برای تاثیر این ویتامین روی لاغری وجود ندارد.

رفع خستگی و بی حالی

ویتامین ب ۱۲ یکی از ویتامین های موثر در درمان خستگی و بی حالی است. همه ویتامین های گروه ب می توانند به نوعی در پیشگیری از خستگی موثر باشند که ویتامین b12 نیز از جمله این ویتامین هاست. این ویتامین با تولید گلبول قرمز با تعداد بیشتر، به شما برای رسیدن به انرژی زیاد کمک می کند. پس افرادی که با مشکل کمبود انرژی مواجه هستند، می توانند اقدام به مصرف این ویتامین کنند.

بهبود کم خونی

یکی از خواص ویتامین ب ۱۲، بهبود کم خونی است. این ویتامین می تواند باعث تشکیل گلبول های قرمز و سالم در بدن شود. افرادی که با مشکل کمبود ویتامین ب ۱۲ در بدن خودشان مواجه اند، معمولا گلبول های قرمز سالمی ندارند. از طرفی گلبول های قرمز تولید شده در اثر کمبود ویتامین ب ۱۲، بسیار حساس و شکننده است. به طوری که در اثر گذر زمان دچار تخریب و تغییر شکل خواهند شد. به همین خاطر، معمولا افرادی که با مشکل کم خونی مواجه هستند، باید اقدام به مصرف ویتامین b12 کنند تا تعداد گلبول های قرمز و سالم خون بیشتر شود.

رشد مناسب کودکان

هر عاملی که باعث ایجاد کم خونی و کاهش تعداد گلبول های قرمز در خون شود، می تواند بر روی رشد مناسب کودکان موثر باشد. ویتامین ب ۱۲ به عنوان یکی از ویتامین های ضروری برای تولید گلبول قرمز است که کمبود آن روی رشد مناسب کودکان از نظر جسمی و حرکتی تاثیر خواهد گذاشت.

فواید ویتامین b12 برای مو

ویتامین ب ۱۲ با تولید بیشتر گلبول قرمز در بدن، می تواند نقش موثری در بهبود خونرسانی به بافت های مختلف بدن داشته باشد. افرادی که با مشکل ریزش مو و نازک شدن تارهای مو مواجه هستند، می توانند برای کنترل شرایط خودشان از قرص های حاوی ویتامین های گروه ب و ویتامین ب ۱۲ استفاده کنند.

فواید ویتامین b12 برای زنان

ویتامین b12 از جمله ویتامین های ضروری برای زنان محسوب می شود که می تواند تاثیر زیادی روی سلامت جسمانی داشته باشد. این ویتامین می تواند از نقایص مادرزادی کودکان قبل از تولد جلوگیری کند. بنابراین، زنان باردار و زنانی که قصد بارداری دارند، باید حتما از کافی بودن این ویتامین در بدن خودشان اطمینان حاصل کنند.

فواید ویتامین b12 برای مردان

ویتامین ب ۱۲ به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، می تواند در تقویت اسپرم و حذف رادیکال های آزاد موجود در بدن مورد استفاده قرار گیرد. این ویتامین می تواند باعث کنترل و پیشگیری از بیماری های مختلف در آقایان شود. افرادی که با اختلال نعوظ مواجه هستند، باید حتما از وجود ویتامین b12 کافی در بدن خودشان اطمینان حاصل کنند. چون مطالعات نشان می دهند که کمبود ویتامین ب ۱۲، می تواند باعث ایجاد اختلال در نعوظ آقایان شود.

 افراد مستعد کمبود ویتامین B12

  • زنان باردار
  • افراد مصرف کننده الکل
  • افراد دارای بیماری سلیاک
  • افرادی که جراحی لاغری انجام داده اند
  • افراد دارای بیماری التهاب روده
  • و …

کمبود ویتامین ب ۱۲ باعث چه می شود؟

اثرات کمبود ویتامین b12 که از جمله آن ها می توان به خستگی، کم خونی، پوست رنگ پریده، درد و التهاب زبان و دهان و … اشاره کرد. البته ممکن است برخی از افراد دارای مشکل کمبود این ویتامین، با مشکلات دیگری مواجه شوند یا اینکه هیچ علائمی نداشته باشند.

چگونه کمبود ویتامین b12 را جبران کنیم؟

برای درمان کمبود ویتامین b12، می توان از مکمل های حاوی این ویتامین و یا منابع غذایی غنی از ویتامین ب ۱۲ استفاده کرد. منابع غذایی مختلفی مانند گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ، لبنیات و … همگی می توانند باعث جبران کمبود این ویتامین در بدن شوند. البته در مواردی که افراد با مشکل کمبود ویتامین b12 شدید مواجه باشند، لازم است که کمبود این ویتامین با مصرف قرص ویتامین b12 یا تزریق آمپول جبران شود.

نحوه مصرف قرص ویتامین b12

قرص ویتامین b12 یکی از منابع مکمل برای تامین این ویتامین هاست. خواص ویتامین b12 در قرص های حاوی این ویتامین وجود دارد؛ پس این قرص ها می توانند در پیشگیری از بیماری ها و بهبود شرایط جسمی موثر باشند. برای مصرف قرص حاوی ویتامین b12 لازم است که مکمل های حاوی این قرص را با مقداری آب مورد استفاده قرار داد. در صورتی که با مشکل معده و اسید معده مواجه هستید، بهتر است که این قرص را بعد از غذا میل کنید تا دچار مشکلات گوارشی مختلف نشوید.

عوارض ویتامین ب ۱۲

مصرف ویتامین B12 خوراکی در دوزهای توصیه شده برای افراد سالم بی خطر است. همچنین استفاده از نوع تزریقی آن که برای درمان کمبودهای قابل توجه استفاده می‌شود، می‌تواند عوارض جانبی زیر را ایجاد کند:

  • اسهال خفیف
  • خارش
  • بثورات پوستی
  • سردرد
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • ادم ریوی و نارسایی احتقانی قلب در اوایل درمان

ویتامین B12 می‌تواند واکنش های آلرژیک بسیار نادر اما جدی ایجاد کند (آنافیلاکسی) که شامل تورم صورت، زبان و گلو و مشکل در بلع و تنفس است. اگر پس از مصرف ویتامین B12 این علائم را مشاهده کردید بلافاصله با خدمات اورژانس محلی تماس بگیرید.

سخن پایانی
قرص ویتامین B12 از جمله مکمل های غذایی است که کمبودهای تغذیه ای این ویتامین را درمان می کند. معمولا کاهش سطح ویتامین B12 در خانم ها و کودکان رخ می دهد اما آقایان نیز با این اختلال مواجه می شوند. برای خرید قرص ویتامین B12 و بهره مندی از مزایای این ماده مغذی می توانید به سایت داروبوم مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.