قویترین غضروف ساز طبیعی و خانگی

آنچه در این مقاله می خوانید:
مفاصل ما که از غضروف تشکیل شده‌اند که به مرور زمان دچار ساییدگی می‌شوند. ورزش های سنگین و رژیم های غذایی محدود آسیب جدی به غضروف مفاصل وارد می‌کنند. برای پیشگیری از التهاب و سائیدگی مفاصل می‌توان از غضروف سازهای خانگی یا قرص غضروف ساز استفاده کرد.
میوه ها و سبزیجات حاوی مواد مغذی گیاهی و آنتی اکسیدان های ضد التهاب مفید برای مفاصل مانند ویتامین های C، D و E و سلنیوم هستند. علاوه بر این ماهی های چرب نیز با دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳ بهترین مواد غذایی غضروف ساز هستند.

چرا غضروف دچار فرسودگی می‌شود؟

غضروف ها برای حرکت استخوان ها استفاده می‌شوند و تحرک ما را امکان پذیر می‌کنند. بافت غضروف بافت بسیار فعالی خصوصا در دست ها و پاها است. فعالیت بیش از حد یکی از دلایلی است که به مرور زمان باعث فرسودگی غضروف ها می‌شود. کارهای سنگین روزانه، ضربه، کمبودهای غذایی، اضافه وزن و استفاده از برخی داروها این بافت ها را بیش از پیش در معرض فرسودگی قرار می‌دهد.

برای تقویت غضروف زانو چه بخوریم؟

غضروف زانو به دلیل تحمل وزن بیش از سایر غضروف های بدن در معرض آسیب و فرسودگی است. برای حفظ سلامت غضروف زانو علاوه بر داشتن سبک زندگی سالم برای کنترل وزن می‌توانید از مواد غذایی غضروف ساز نیز کمک بگیرید. در ادامه به انواع خوراکی های غضروف ساز طبیعی اشاره شده است.

۱- لبنیات

انواع لبنیات با دارا بودن ریزمغذی های مهم مانند کلسیم، فسفر و همچنین پروبیوتیک ها برای حفظ سلامت استخوان ها و غضروف ها بسیار مهم هستند. مصرف لبنیات در هر سنی برای انسان مفید است و سلامت عمومی را بهبود می‌بخشد.

۲- برنج قهوه ای

برنج قهوه ای سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند سلنیوم است که با التهاب مقابله کرده و سلامت مفاصل را حفظ می‌کند. فیبر موجود در برنج قهوه ای نیز برای روده ها و کاهش وزن بسیار مفید است.

این ماده غذایی حاوی اسید هیالورونیک است که در بسیاری از داروهای مفصل و غضروف استفاده می‌شود. اسید هیالورونیک به روان شدن مفاصل کمک کرده و شوک وارده به مفاصل را جذب می‌کند.

۳- آب قلم

آب قلم قویترین غضروف ساز طبیعی شناخته شده است. آب قلم حاوی مقدار زیادی پروتئین و کلاژن است که برای حفظ سلامت استخوان ها و مفاصل مفید می‌باشد. شما می‌توانید از آب قلم در انواع سوپ ها و خورش ها استفاده نمایید.

۴- ماهی

ماهی و غذاهای دریایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین دی و کلسیم هستند که به ساخت غضروف کمک می‌کنند. مصرف ماهی در رژیم غذایی باعث استحکام استخوان ها و تقویت مفاصل خصوصا در سنین کودکی می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین قرص برای درد مفاصل چیست؟

۵- زردچوبه

زردچوبه یکی از ادویه های پرکاربرد و مفید برای ساخت غضروف است. کورکومین موجود در زردچوبه از التهاب مفاصل جلوگیری کرده و به ترمیم آنها کمک می‌کند. خواص این ادویه باعث شده که به صورت مکمل برای کاهش دردهای مفصلی عرضه شود.

۶- آجیل

آجیل از انواع مغزهایی تشکیل شده است که سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان های طبیعی هستند. استفاده از مغزها در رژیم غذایی روزانه به غضروف سازی و ترمیم آسیب های مختلف غضروف و استخوان کمک می‌کند. برای به حداکثر رساندن میزان هیالورونیک اسید در رژیم غذایی، بدن شما به منیزیم نیاز دارد. بادام، آجیل برزیلی و دانه های کنجد همگی منابع عالی منیزیم هستند.

۷- سبزیجات تیره

سبزیجات با برگ تیره حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که باعث کاهش التهاب غضروف ها می‌شود. مینرال هایی مانند کلسیم، منیزیم، ویتامین های مختلف موجود در کلم، کاهو، بروکلی برای حفظ سلامت استخوان ها و مفاصل بسیار مفید هستند.

۸- پای مرغ برای غضروف سازی

پای مرغ سرشار از کلاژن و مواد مغذی مفید برای استخوان ها و غضروف های بدن است. پای مرغ قویترین غضروف ساز طبیعی است و از مفاصل بدن در برابر آسیب و سائیدگی محافظت می‌کند.

بیشتر بخوانید: برای تقویت مفاصل چه بخوریم؟

برای حفظ سلامت غضروف ها از چه مکملی استفاده کنیم؟

با افزایش سن، غضروف های ما به طور پیوسته تحلیل می‌روند. مکمل گلوکزامین برای سالم نگه داشتن غضروف بسیار مفید است. این ترکیب به طور طبیعی در مفاصل بدن یافت می‌شود اما به ندرت در رژیم غذایی وجود دارد. ما به گلوکزامین برای کمک به ساخت و ترمیم غضروف ها نیاز داریم. در ادامه دو مکمل بسیار مفید برای حفظ سلامت مفاصل معرفی می‌گردد.

۱- کپسول آلفلکسیل

کپسول آلفلکسیل با داشتن ترکیباتی مانند گلوکزامین، کندرویتین، MSM و کلاژن برای حفظ سلامت غضروف ها فوق العاده مفید است. استفاده از این مکمل درد و التهاب مفاصل را بهبود بخشیده و به بازسازی ساختار غضروف ها کمک می‌کند. کپسول آلفلکسیل به نرمی و انعطاف پذیری مفاصل کمک کرده و مانع تخریب بیشتر غضروف ها می‌شود. این مکمل برای بزرگسالان و حتی ورزشکارانی که مفاصل آنها در معرض آسیب هستند بسیار مفید است. آلفلکسیل یک غضروف ساز قوی برای زانو است.

قیمت قرص آلفلکسیل آلفا ویتامینز

۲- قرص آوودین

قرص آوودین حاوی ترکیبات و عصاره هایی با اثرات ضد درد و ضد التهاب است. در این محصول عصاره سویا، آووکادو و زنجبیل بکار رفته است که اثرات ترمیم کننده بر غضروف ها دارند. استفاده از قرص آوودین با کاهش دردهای مفصلی نیاز شما به مسکن را کاهش می‌دهد. همچنین از تخریب پیش رونده مفاصل جلوگیری کرده و برای بهبود دیسک کمر و سیاتیک نیز بسیار مفید و موثر است.

کپسول آوودین

سخن پایانی
بهترین رژیم غذایی برای غضروف سازی و محافظت از مفاصل شامل میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، روغن زیتون و تقریبا هر نوع مواد غذایی غیر فرآوری شده است. همچنین بهتر است گوشت قرمز مصرفی خود را با ماهی یا مرغ جایگزین کنید و مصرف سبزیجات و میوه های خود را افزایش دهید.

منبع: healthline

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.