ساده ترین نحوه دارو دادن به کودک چگونه است؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
دادن دارو به کودک، همواره یکی از چالش های بزرگ والدین بوده است. به خصوص اگر والدین تجربه کافی برای دادن دارو به کودک نداشته باشند. این روزها بسیاری از کودکان نیاز به مصرف مولتی ویتامین کودکان، قطره آهن، مکمل اشتها آور برای کودکان و یا داروهایی برای تقویت سیستم ایمنی کودکان دارند. اگرچه برخی از این داروهای مفید هستند، ولی ضروری نمی باشند؛ اما این موضوع دلیل نمی شود تا با نحوه دارو دادن به کودکان آشنایی پیدا نکنید. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با طرز دادن شربت به کودک آشنا کنیم.

روش دارو دادن به کودک بد دارو

نحوه دارو دادن به کودک، کار چندان آسانی نیست. به هر حال اکثر کودکان از خوردن دارو امتناع می کنند و با دست و پا زدن، می خواهند از زیر مصرف دارو فرار کنند. نحوه دارو دادن به کودک باید به گونه ای باشد که احتمال خفگی و یا استفراغ کودک وجود نداشته باشد. چرا که در برخی از موارد والدین تلاش می کنند که با هر روشی دارو را به کودک بدهند؛ اما متاسفانه بعد از آن شاهد سرفه های شدید کودک هستند.

اولین نکته ای که باید برای دارو دادن به بچه در نظر داشته باشید این است که هرگز هنگامی کودک تقلای شدید دارد و یا دست و پا می زند، به او دارو ندهید. اگر هر بار برای دادن دارو به کودک، مجبور هستید که دست و پای او را بگیرید و به او دارو بدهید، بهتر است که با پزشک کودک مشورت کنید. شاید با تعویض دارو و طعم آن این مشکل برطرف شود.

البته سن کودک نیز در نحوه دارو دادن به او مهم است. به طور مثال، کودکان زیر ۳ سال هنوز علاقه ای به خوردن دارو ندارند و احتمالا برای نخوردن آن تلاش های زیادی می کنند. اما کودکان بالای ۳ سال، می توانند با روش های مناسبی به خوردن دارو ترغیب شوند. هر چقدر سن کودک بالاتر می رود، راحت تر با دارو خوردن کنار خواهد آمد.

چگونه به نوزاد دارو دهیم؟

شاید تا به حال این دغدغه ها برای شما وجود داشته است که چگونه می توانید به نوزاد دارو بدهید؟ دادن دارو به بچه نوزاد کار چندان ساده ای نیست و بهتر است که با کمک دو بزرگسال انجام شود. برای این کار لازم است که ابتدا نوزاد را روی دستان خودتان بخوابانید. سعی کنید که سر او را به سمت بالا نگه دارید تا از پریدن دارو در گلوی نوزاد جلوگیری کنید.

نفر دوم که می تواند پدر نوزاد باشد، باید قطره حاوی داروی نوزاد را به آرامی به درون دهان نوزاد ببرد. بهتر است که قطره در کنار دهان نوزاد قرار داده شود تا به آرامی به بخش میانی حلق نوزاد برود. قطره را به آرامی فشار دهید تا دارو به صورت مرحله به مرحله وارد دهان نوزاد شود. اگر قرار است از سرنگ استفاده کنید، بهتر است مقداری از سرنگ را درون دهان نوزاد قرار دهید و به آرامی آن را در دهان نوزاد فشار دهید.

در صورتی که نوزاد برای باز کردن دهان خود همکاری نمی کند، فردی که نوزاد را روی دستان خود خوابانده است، می توانید به آرامی با دو انگشت خود لب و دهان نوزاد را به سمت پایین بکشد.

نحوه دادن قطره آهن به کودک

یکی از چالش برانگیزترین داروهایی که والدین به کودک خود می دهند، قطره آهن است. همانطور که می دانید قطره آهن می تواند باعث سیاه شدن دندان ها شود و لکه هایی را روی دندان ها به وجود آورد. دادن قطره آهن به کودک، باید به صورت اصولی انجام شود تا نگرانی از این جهت برای والدین وجود نداشته باشد.

به طور کلی، برای اطلاع از نحوه دادن قطره آهن به کودک باید بررسی کنید که قطره آهن دارای خاصیت ضد لکه دندان می باشد یا خیر. چرا که اکثر قطره های آهن جدید دارای یک پوشش خاصی هستند که باعث تیرگی دندان ها نمی شوند. اگر از این نوع قطره آهن خریداری کرده اید، نیازی به نگران نیست و می توانید با سرنگ و یا قاشق آن را به کودک بدهید.

اما در صورتی که از قطره های آهنی که باعث لک روی دندان ها می شوند، استفاده می کنید؛ می توانید از قطره چکان کمک بگیرید. بهتر است که قطره آهن را درون حلق کودکان بریزید تا با دندان ها تماسی نداشته باشد.

طرز دادن شربت به کودک

در صورتی که با نحوه دارو دادن به کودک با مدل مایع آشنایی ندارید، با ما همراه باشید.

  • ابتدا میزان مناسب دارو را با ابزارهای مناسب اندازه گیری کنید.
  • سپس، سرنگ یا قطره چکان حاوی شربت را نزدیک دهان بچه قرار دهید. سعی کنید که خود کودک را ترغیب کنید تا دهانش را باز کند.
  • بهتر است که کودک در حالت نشسته باشد تا از خفگی و یا پریدن در گلوی بچه جلوگیری کنید.
  • حالا به آرامی قطره چکان و یا سرنگ را فشار دهید. سعی کنید که این کار را مرحله به مرحله انجام دهید تا کودک فرصت قورت دادن داروی خود را داشته باشد.
  • پس از اتمام کار حتما سرنگ و قطره چکان را بشویید و برای استفاده مجدد آماده کنید.

معرفی قطره آهن

قطره آهن از جمله مکمل های کودکان است که در انواع مختلفی در بازار کشور ایران وجود دارد. معمولا متخصصین تغذیه به اکثر کودکان توصیه به مصرف قطره آهن می کنند. چرا که در بازه زمانی مشخصی از رشد، نیاز کودکان به آهن بسیار افزایش پیدا می کند و بدن قادر به برطرف کردن آن نیست.

نحوه انتخاب ابزار مناسب مصرف دوز دارو برای بچه

برای دادن دارو به کودک، مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کنید اندازه گیری است. ابزارهای مختلفی برای اندازه گیری دوز داروی مناسب وجود دارند که شامل موارد زیر می باشند:

  • پیمانه
  • سرنگ
  • قاشق
  • قطره چکان

بهترین ابزار برای اندازه گیری دوز دارو سرنگ است. اما در صورت عدم وجود سرنگ می توانید از قطره چکان و یا پیمانه نیز استفاده کنید. معمولا اندازه گیری دوز دارو با قاشق دقیق نیست و به والدین عزیز توصیه نمی شود.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.