پروتئین کازئین چیست؟ عوارض و فواید آن

پروتئین کازئین

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
دنبال بهترین مکمل برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن خود هستید؟ نمی‌دانید چه نوع مکملی می‌تواند تمام پروتئین‌های مورد نیاز شما را تامین نماید؟اگر به دنبال مکملی عالی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن خود هستید بدون شک مکمل کازئین بهترین نوع است. این مکمل بدنسازی در تامین پروتئین بدن، عضله ساز، چربی سوزی، تسریع ریکاوری و… نقش مهمی را به دنبال دارد.

کازئین چیست؟

کازئین یکی از بهترین مکمل‌های عضله ساز است و حاوی پپتیدهای بیواکتیو ارزشمندی برای تقویت سیستم ایمنی و گوارش هستند. برخی از این پپتیدها با کاهش فشارخون برای قلب مفید هستند و تشکیل لخته‌های خونی را در عروق کاهش می‌دهند. علاوه براین برخی از این پپتیدها به مینرال هایی مانند کلسیم و فسفر متصل شده و قابلیت هضم آن‌ها را معده افزایش می‌دهند.

مزایای مصرف مکمل کازئین
مزایای مصرف مکمل کازئین

مزایای مصرف کازئین

کازئین را می‌توان بهترین مکمل عضله ساز و چربی سوز نامید. کازئین از تجزیه عضلات جلوگیری کرده و باعث احساس سیری در افراد می‌شود. کازئین در معده شما دلمه تشکیل می‌دهد و همین دیرهضم بودن آن باعث می‌شود که به‌مرور و در مدت طولانی‌تری مواد مغذی و آمینواسیدهای خودش را به داخل جریان خون آزاد کند.

این مسئله باعث پدید آمدن احساس سیری در افراد شده و پس از پایان تمرینات ورزشی سطح پروتئین‌سازی را در بدن بالا نگه می‌دارد.

کازئین بهترین عضله ساز طبیعی است و یک پروتئین صد کاتابولیک است و با آزادسازی تدریجی آمینواسیدها به داخل خون بدن را در وضعیت آنابولیک و عضله سازی نگه می‌دارد؛ بنابراین یکی از بهترین پودرهای پروتئینی برای دوره پس از تمرینات است.

 کازئین میسلر
کازئین میسلر

انواع کازئین

پروتئین کازئین انواع مختلفی دارد که هر کدام از این‌ها تاثیر بسزایی در سلامت عمومی بدن دارند. برخی از انواع محتلف پروتئین کازئین عبارت است از:

۱٫ کازئین میسلر (micellar casein) 

کازئین میسلر زمانی که پروتئین کازئین از پروتئین وی، چربی و لاکتوز در فرآیند میکرو فیلترینگ جدا می‌شود، به دست می‌آید. سرعت هضم این پروتئین بسیار پایین است و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.

۲٫ کازئینات (Caseinates)

این نوع کازئین ازنظر هضم پس از کازئین میسلر قرار دارد و از قرار گرفتن کازئین در معرض سدیم و کلسیم به دست می‌آید. شما هنگام مصرف، ذرات این پروتئین را دردهان خودتان حس خواهید کرد.

۳٫ کازئین هیدرولیز شده (Casein Hydrolysate)

کازئین هیدرولیزات پروتئینی پیش هضم است و همین مسئله باعث افزایش سرعت آزادسازی آمینواسیدها به داخل جریان خون می‌شود. این نوع کازئین زودهضم است ولی بااین‌حال سرعت جذب آن از سایر پودرهای پروتئینی کمتر است.

پیشنهاد داروبوم برای خرید یکی از بهترین مکمل‌های پروتئین کازئین “پودر پروتئین کازئین نوتریمد” می‌باشد.

۴٫ کازئین آلفا A1 و A2

کازئین A1  از شیر گاوهای آمریکایی، اروپایی و استرالیایی به دست می‌آید.  کازئین A2 حاصل شیر گاوهای فرانسوی، آفریقایی و آسیایی است و در شیر بز نیز یافت می‌شود. کازئین A2 برای افراد حساس به لاکتوز یک فرآورده مناسب است.

شیر A1 و A2
شیر A1 و A2

فواید پروتئین کازئین برای بدن‌سازی

پروتئین کازئین یکی از مکمل‌های بدنسازی بسیار ضروری است که خواص بی‌شماری را به همراه دارد. بسیاری از ورزشکاران برای عضله سازی، چربی سوزی، افزایش قدرت، تسریع ریکاوری و… از این مکمل استفاده می‌نمایند.

۱٫ عضله سازی با کازئین

کازئین از تجزیه عضلات جلوگیری می‌کند و به همین دلیل یکی از پودرهای پروتئینی محبوب در بین ورزشکاران است. کازئین با آزادسازی آمینواسیدها عضله سازی را تسریع کرده و تحقیقات نشان داده است بدن‌سازانی که از این پروتئین‌سازی استفاده کرده‌اند بیش از سایر افراد که مکمل‌های دیگر مصرف کرده‌اند قادر به عضله سازی هستند.

محصول “پودر ایزو وی دوبیس” جهت رشد عضلات ، افزایش حجم و همچنین افزایش قدرت عضلانی با بالاترین کیفیت پروتئین پیشنهاد می شود.

مکمل چربی سوزی و لاغری
مکمل چربی سوزی و لاغری

۲٫ کازئین و چربی سوزی

کازئین با القاء سیری در افراد علاوه بر عضله سازی، چربی سوزی را تسریع می‌کند. مصرف کازئین باعث می‌شود که افراد کمتر گرسنه شوند و به همین دلیل مصرف کالری‌های اضافی در آن‌ها محدود می‌شود و درعین‌حال تأثیری بر عضله سازی نخواهد گذاشت.

اگر به دنبال سافت ژل جهت چربی سوزی و کاهش وزن هستید خرید محصول “قرص سی ال ای ژن استار” پیشنهاد می‌شود.

۳٫ کازئین و افزایش قدرت بدنی

یکی از اهداف اصلی تمرینات سخت بدن‌سازیافزایش قدرت بدنی ورزشکاران است. کازئین با تأمین انرژی و تولید آمینواسیدها حتی در هنگام خواب باعث افزایش قدرت و توانایی بدنی افراد شده و عملکرد ورزشی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

۴٫ کازئین و ترکیب بدنی

پودر کازئین با افزایش پروتئین‌سازی باعث افزایش توده عضلانی فاقد چربی می‌شود. کازئین باعث می‌شود شما یک رژیم غذایی فاقد چربی با پروتئین بالا داشته باشید و پروتئین‌ها باعث بهبود ترکیب بدنی افرد خواهند شد.

تحقیقات مختلف ثابت کرده است که کاهش کربوهیدرات و افزایش پروتئین در رژیم غذایی باعث بهبود ساختار بدنی در انسان‌ها می‌شود.

۵٫ کازئین و بهبود ریکاوری

مطالعات مختلف نشان داده است که مصرف پروتئین کازئین نیم ساعت قبل از خواب باعث پروتئین‌سازی در طول خواب می‌شود. ازآنجایی‌که هضم کازئین به‌کندی صورت می‌گیرد این پروتئین بیش از سایر پروتئین‌ها به بهبود ریکاوری پس از پایان تمرینات و در طول خواب کمک خواهد کرد.

۶٫ کازئین و کیفیت بهتر خواب

بسیاری از مطالعات تأثیر مثبت کازئین بر کیفیت خواب را اثبات کرده‌اند. بهبود خواب با مصرف کازئین به این دلیل است که پروتئین کازئین حاوی تریپتوفان است که به تنظیم خواب کمک می‌کند.

طریقه مصرف پروتئین کازئین 

اینکه شما چه مقدار پروتئین نیاز دارید به فاکتورهای زیادی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها می‌تواند سن و سطح فعالیت شما دارد. ولی افراد ورزشکار دو برابر افراد عادی در طول روز به پروتئین نیاز دارند؛ بنابراین برای مصرف مقدار مناسبی از کازئین و هر نوع پروتئین دیگری باید با پزشک یا مربی خودتان مشورت کنید.

بهترین طریقه مصرف پروتئین کازئین این است که از این مکمل صبح‌ها پس از صبحانه به مقدار مورد نیاز مصرف شود.

برای آشنایی بیشتر با انواع مکمل ها جهت افزایش حجم بدن و عضله سازی مطالعه مقاله “موثرترین مکمل ها برای افزایش حجم” پیشنهاد می‌شود.

مضرات کازئین

مصرف کازئین می‌تواند عوارض اندکی برای افراد داشته باشد که به دلیل محتوای لاکتوز این پودر پروتئین است. برخی افراد نسبت به لاکتوز حساس هستند و با مصرف کازئین دچار حالت‌هایی مانند تهوع، نفخ، دل‌پیچه و سردرد می‌شوند که خیلی جدی نیستند و سلامتی را به مخاطره نمی‌اندازند.

تحقیقات نشان داده است که پودرهای کازئین ممکن است حاوی آلودگی‌هایی باشد که این آلودگی‌ها شامل سرب، کادمیوم و BPA است که برای سلامتی مضر هستند؛ بنابراین مکمل‌های کازئین را از برندها و مراکز معتبر خریداری کنید.

سخن پایانی:
کازئین در طول پردازش شیر بدست می‌آید و در ابتدا یک ماده ژله‌ای است که به پودر تبدیل‌شده و برای عضله سازی به بازار عرضه می‌شود. وقتی شما پروتئین کازئین را مصرف می‌کنید سطح آمینواسیدهای خون شما به حداکثر مقدار خودش می‌رسد و عضله سازی را تسریع می‌کند. روند عضله سازی با مصرف کازئین تا ۴ ساعت پس از هضم این ماده ادامه خواهد داشت و به همین دلیل پودر کازئین یک مکمل محبوب برای ورزشکاران جهت تأمین آمینواسیدها در طول دوره خواب و استراحت محسوب می‌شود. برای خرید مکمل‌های کازئین و محصولات مشابه با آن می‌توانید از طریق لینک محصولات موجود در سایت داروبوم اقدام کنید.

منبع: healthtrends.com

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.