ویتامین های مورد نیاز قبل بارداری

آنچه در این مقاله می خوانید:
بارداری یکی از مهمترین مراحل زندگی زنان محسوب می شود. رشد و نمو جنین به سلامت جسمی، روحی و مهم تر از همه نوع تغذیه مادر بستگی دارد. خانم ها و آقایان باید با انواع ویتامین های قبل از بارداری آشنا باشند تا بتواند با تأمین ویتامین ها و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن خود، بستر مناسبی را برای لقاح، رشد و نمو جنین فراهم کنند.
چنانچه مادر در دوران بارداری دچار سوء تغذیه شود، سلامت جسمی و ذهنی جنین به خطر می افتد. خانم ها و آقایان باید روز به روز اطلاعات علمی خود را در این زمینه افزایش دهند تا از متولد شدن نوزادان دچار اختلال جلوگیری کنند. در این مقاله درباره انواع ویتامین های مورد نیاز قبل بارداری بیشتر توضیح می دهیم. در پایان نیز چند نمونه قرص مولتی ویتامین مینرال قبل بارداری را به شما عزیزان معرفی می کنیم. همراه ما باشید.

مصرف مکمل قبل از بارداری چه ضرورتی دارد؟

خانم ها و آقایان باید سه ماه قبل از اینکه برای بارداری اقدام کنند با توجه به تجویز و توصیه های پزشک از انواع مکملهای قبل بارداری استفاده کنند. هر چقدر که مواد مغذی مورد نیاز بدن بیشتر باشد، عمل لقاح اسپرم و تخمک در شرایط مناسب تر و با سرعت بیشتری انجام می شود. در صورتی که خانم یا آقا سوء تغذیه داشته باشد یا ویتامین های کافی مورد نیاز بدن خود را دریافت نکرده باشد، امکان عمل لقاح و تشکیل جنین کمتر می شود.

ضروری ترین ویتامین های قبل از بارداری

از مهم ترین انواع ویتامین های قبل از بارداری می توان به اسید فولیک، ویتامین ث، ویتامین ای، ویتامین B6، ویتامین B12 و ویتامین A  اشاره کرد. میزان ویتامین مورد نیاز بدن افراد به عوامل مختلفی مثل توده بدنی، وزن، بیماری و جنسیت بستگی دارد. به همین دلیل مقدار دوز انواع ویتامین قبل بارداری که خانم ها و آقایان باید مصرف کنند توسط پزشک تجویز می شود، در غیر این صورت ممکن است که عوارض جبران ناپذیری برای بدن و جنین ایجاد شود. در ادامه در مورد انواع ویتامین قبل بارداری بیشتر سخن می گوییم.

اسید فولیک

اسید فولیک یکی از انواع ویتامین های قبل از بارداری است. این  ویتامین B  به ساخت و ساز گلبول های قرمز کمک می کند‌. چنانچه مقدار این نوع ویتامین در بدن کم شود، زمینه مناسبی برای بروز انواع بیماری های کم خونی و تالاسمی فراهم می شود. کمبود این نوع ویتامین در سه ماه اول بارداری به رشد سیستم عصبی و ذهنی جنین آسیب می رساند. دوز مجاز مصرفی این نوع ویتامین قبل بارداری در طول روز ۴۰۰ میکروگرم است.

امگا ۳

امگا۳ یکی از انواع اسید های چرب سیر نشده است که از خشکی پوست و درد مفاصل جلوگیری می کند. این نوع اسید چرب برای واکنش ها و مکانیسم های لیپید ها ضروری است.

ویتامین ای

ویتامین ای یکی از قوی ترین مواد آنتی اکسیدان و ویتامین های قبل از بارداری   است که با محافظت از ماده ژنتیکی اسپرم، شانس لقاح و تخمک گذاری را افزایش می دهد. این نوع ویتامین، خون‌رسانی به لایه داخلی رحم مادر را افزایش می دهد. مقدار مجازی که خانم ها با آقایان می توانند قبل بارداری از این نوع ویتامین استفاده کنند، ۱۵ میلی گرم است.

ویتامین دی

یکی دیگر از ویتامین های قبل از بارداری، ویتامین دی است. مکانیسم تولید ویتامین دی در بدن به نور خورشید وابسته است. لذا خانم ها و آقایانی که در در طول روز از نور خورشید کمتر بهره می برند باید قبل بارداری ویتامین D600IU مصرف کنند. این نوع ویتامین به رشد ذهنی و تراکم استخوانی جنین کمک می کند.

ویتامین سی

ویتامین سی یکی دیگر از انواع ویتامین قبل بارداریاست که به رشد و تحرک اسپرم و عمل لقاح کمک می کند‌. این نوع ویتامین از سقط جنین و بروز اختلالات ژنتیکی در جنین جلوگیری می کند. مقدار مجاز مصرفی این نوع ویتامین قبل بارداری ۷۵ میلی گرم است.

آهن

در ساختار هموگلوبین از چهار اتم آهن استفاده می شود. کمبود آهن به منزله بروز  کم خونی و انواع لوسمی ها در بدن است. این ماده معدنی نقش مهمی در اکسیژن رسانی به بافت ها دارد. مقدار مجاز مصرفی قرص آهن در طول روز در دوران قبل از بارداری معادل ۱۸ میلی‌‌گرم است.

زینک

زینک به عنوان کوفاکتور واکنش های آنزیمی در بدن محسوب می شود. این ماده معدنی نقش مهمی در رشد موی سر دارد و باعث زیبایی و طراوت پوست می شود.

کلسیم

کلسیم نقش اصلی را در استخوان سازی و استحکام دندان دارد. خانم هایی که کمبود کلسیم دارند باید قبل از بارداری روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اگر به دنبال بهترین و موثرترین قرص افزایش باروری زنان هستید می‌توانید به صفحه “مکمل تقویت باروری زنان” مراجعه کنید.

بهترین مکمل های قبل بارداری

در ادامه برخی از موثرترین و بهترین مکمل های قبل از بارداری را معرفی خواهیم کرد:

سافت ژل پست ناتال ویتالی تون

سافت ژل پست ناتال ویتالی تون یکی از انواع مولی ویتامین ها است که از ویتامین های مختلفی مثل ویتامین های گروه B، ویتامین دی، ویتامین ای، آهن و سلنیوم تشکیل می شود. مصرف این مولتی ویتامین در دوران قبل، حین و بعد از بارداری و دوران شیردهی توصیه می شود. این مولتی ویتامین به شکل سافت ژل ساخته شده است تا بلع آن برای مادر راحت تر باشد و از بروز مشکلات گوارشی برای مادر جلوگیری کند.

قرص پرینامکس یوروویتال

قرص پرینامکس یوروویتال یکی از مهم ترین‌ انواع مکمل های غذایی و مولتی ویتامین های قبل از بارداری است که توسط کشور آلمان ساخته می شود‌ و در دسترس مردم در سراسر جهان قرار می گیرد. این قرص باعث افزایش شیر و کاهش ضعف و خستگی مادر در دوران شیردهی می شود. این قرص طبق دستور پزشک روزانه یک تا دو عدد به همراه آب مصرف می شود. قرص پرینامکس از ترکیبات مختلفی مثل کلاژن، انگور و آمینواسید متیونین ساخته می شود.  

قرص پرگنازون هلث اید

قرص پرگنازون هلث اید یکی از انواع مولتی ویتامین های قبل از بارداری است که از ۱۲ نوع ویتامین و ۱۱ نوع ماده معدنی تشکیل می شود. در ترکیب این نوع مکمل از ویتامین A  استفاده نمی شود. پرگنازون اسید فولیک، آهن و روی مورد نیاز مادر و جنین را در دوران شیردهی تأمین می کند.

معرفی قرص پرگناکر ویتابیوتیکس

قرص پرگناکر ویتابیوتیکس یکی دیگر از انواع مکمل های غذایی است که از ۱۹ نوع ویتامین و ماده معدنی مختلف تشکیل می شود. مصرف این نوع مکمل غذایی در دوران بارداری از متولد شدن نوزاد با وزن کم جلوگیری می کند‌.

سخن پایانی
در این محتوا در مورد انواع مکمل ها و ویتامین های قبل از بارداری صحبت کردیم. هیچ‌ کدام از ویتامین ها و مکمل های غذایی ذکر شده در متن، عوارض جدی ندارند. اما بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت انجام شود.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.