کم خونی و راه های درمان آن

Tomatoes, kale, micro green sprouts, salmon, olive oil, lentils, spirulina, yogurt, nuts, onions, sweet potato, etc.

آنچه در این مقاله می خوانید:
کم خونی انواع و اقسام مختلفی دارد که شایع ترین نوع آن کم خونی ناشی از فقر آهن است. این نوع کم خونی زمانی رخ می دهد که بدن آهن کافی برای تشکیل گلبول های قرمز سالم نداشته باشد. کم خونی فقر آهن معمولاً نتیجه دریافت ناکافی مواد غذایی و یا از دست دادن خون است. یک برنامه غذایی برای کم خونی فقر آهن باید شامل غذاهای غنی از آهن مانند گوشت و مرغ، غذاهای دریایی، سبزیجات سرشار از آهن، آجیل، دانه ها و لوبیا باشد. همچنین اجتناب از مصرف غذاهایی که می توانند در فرآیند جذب آهن اختلال ایجاد کنند نیز بسیار مهم است. همچنین در این شرایط پزشکان به افراد توصیه می‌کنند که قرص آهن مصرف کنند. در این مقاله از مجله داروبوم به طور مفصل درباره کم خونی و راه های درمان آن صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

چه عواملی باعث کم خونی می شود؟

کم خونی می تواند ناشی از عوامل بسیاری از جمله کمبود آهن در رژیم غذایی و در زنان قاعدگی سنگین باشد. خونریزی در معده و روده نیز می تواند باعث کم خونی فقر آهن شود. این نوع خونریزی گاهی از عوارض داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی یا ممکن است ناشی از زخم ها، توده ها، تورم در روده بزرگ یا مری و سرطان های خاص می باشد.

برخی افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به کم خونی فقر آهن هستند. این افراد شامل زنان باردار، مبتلایان به بیماری‌های خاص مانند بیماری کرون، افرادی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته‌اند، زنانی که قاعدگی سنگین دارند و کسانی که از رژیم غذایی گیاهخواری پیروی می‌کنند، هستند. در چنین مواردی معمولاً پزشکان برای درمان سریع کم خونی شدید به افراد توصیه می‌کنند که مکمل های آهن مصرف کنند.

مقدار توصیه شده روزانه آهن به سن و جنس فرد بستگی دارد. یک نوزاد کمتر از ۶ ماه فقط به ۰٫۲۷ میلی گرم آهن در روز نیاز دارد، در حالیکه مردان در سنین ۱۹ تا ۵۰ سال به ۸ میلی گرم در روز و زنان در همان محدوده سنی به ۱۸ میلی گرم آهن در روز نیاز دارند. در دوران بارداری، فرد باید مصرف روزانه آهن خود را به ۲۷ میلی گرم در روز افزایش دهد.

افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن نیاز به تقویت قابل توجهی دارند و به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی گرم آهن در روز یا ۲ تا ۵ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خود نیاز دارند. با این حال، توصیه ها درباره دوز متفاوت است، زیرا بدن دوزهای بالای مکمل های آهن را به طور موثر جذب نمی کند. فرد باید برای تصمیم گیری درباره دوز مناسب آهن را به عهده پزشک بگذارد.

برای درمان کم خونی چه بخوریم؟

برای درمان خانگی کم خونی می توان از غذاهای حاوی آهن و اسید فولیک در برنامه غذایی استفاده کرد. بهترین غذا برای کم خونی غذاهای حاوی سطوح بالای آهن هستند. ترکیب این مواد غذایی و درست کردن وعده های غذایی خوشمزه و مغذی که به افزایش دریافت آهن کمک می کند، بسیار آسان است.

  • میوه ها و سبزیجات: شاهی، کلم پیچ و انواع کلم، اسفناج، چغندر، مرکبات، فلفل قرمز و زرد، کلم بروکلی، نخود فرنگی.
  • آجیل و دانه ها: دانه کدو تنبل، بادام ، پسته هندی، شاهدانه، تخم آفتابگردان
  • گوشت و ماهی: گوشت گاو، گوشت بره، میگو، ساردین، ماهی تن، ماهی سالمون
  • حبوبات: لوبیا سیاه، نخود، سویا، لوبیا چیتی

غذاهای مضر برای کم خونی

غذاهای زیر می توانند در جذب آهن اختلال ایجاد کنند، از همین رو برای کم خونی مضر هستند.

  • چای و قهوه
  • شیر و برخی از لبنیات
  • غذاهای حاوی تانن مانند انگور و ذرت
  • غذاهای حاوی فیتات یا اسید فیتیک مانند برنج قهوه ای و گندم سبوس دار
  • غذاهای حاوی اگزالیک اسید مانند بادام زمینی، جعفری و شکلات

نکاتی برای دریافت آهن بیشتر در رژیم غذایی

اگرچه افزودن غذاهای سرشار از آهن به رژیم غذایی می تواند به افزایش سطح آهن خون کمک کند، اما بیشتر افراد مبتلا به کمبود آهن برای رسیدن به وضعیت آهن سالم نیاز به مصرف قرص آهن دارند. برخی از افراد آهن را به خوبی جذب نمی کنند و ممکن است نیاز به درمان های تزریقی داشته باشند. پزشک بهترین درمان را مطابق نیاز هر شخص توصیه می کند. با این حال می توانند با رعایت نکات زیر از کم خونی پیش گیری کرد.

  • از نوشیدن چای یا قهوه همراه با غذا خودداری کنید.
  • از خوردن غذاهای سرشار از کلسیم همزمان با غذاهای غنی از آهن خودداری کنید.
  • از غذاهای غنی از آهن در کنار غذاهای حاوی ویتامین C استفاده کنید.
  • غذاها را برای مدت کوتاه تری بپزید تا مواد مغذی آن حفظ شود.

بهترین قرص آهن برای درمان کم خونی

برای درمان کم خونی فقر آهن می توان مکمل های غذایی را در برنامه روزانه قرار داد تا ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را از این طریق تامین کرد. از مکمل های کم خونی که برای درمان سریع کم خونی استفاده می‌شوند، می‌توان به فیفول، فرودین، فروسیس و فروگلوبین اشاره کرد. در برخی افراد که به کم خونی شدید دچار می باشند برای درمان سریع کم خونی شدید آنها، تزریق وریدی آهن تجویز می شود تا جذب آن افزایش پیدا کرده و زودتر درمان شوند.

مکمل های آهن زیر در صورت تشخیص کمبود آهن یا کم خونی فقرآهن برای درمان کم خونی شدید در بانوان ضروری هستند.

قرص فیفول

کپسول فیفول اینترافارم انگلیسی یکی از بهترین مکمل های درمان کم خونی است که برای بهبود سلامت عمومی بدن نیز مفید است. قرص فیفول برای درمان کم خونی شدید در بانوان در دوران قاعدگی و همچنین بارداری تجویز می شود. این قرص حاوی سولفات آهن و اسید فولیک است و به عنوان قرص خونساز شناخته می شود.

برای اطلاع از قیمت و خرید قرص فیفول به صفحه این محصول به نام «قرص فیفول» در سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.

کپسول فروگلوبین

برای درمان کم خونی در مردان و زنان مکمل های متعددی موجود است. کپسول فروگلوبین ساخت انگلستان یکی از این مکمل ها برای تامین آهن مورد نیاز بدن است. علاوه بر آهن، زینک، مس، ویتامین B6 و B12 در ترکیبات فروگلوبین به چشم می خورد. از دیگر مزایای این قرص می توان به تقویت حافظه، رفع خستگی و ضعف عمومی بدن اشاره کرد.

برای اطلاع از ترکیبات و قیمت کپسول فروگلوبین به صفحه این محصول به نام «کپسول فروگلوبین» در سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.

کم خونی در کودکان نیز امری شایع است. در ادامه یک نمونه مکمل کم خونی کودکان را معرفی می کنیم.

قطره سیدرال گوچه

قطره سیدرال گوچه یک مکمل ایتالیایی برای رفع کم خونی کودکان و حاوی آهن است. این محصول برای استفاده راحت کودکان به صورت قطره عرضه می شود و عوارض دیگر مکمل های آهن که سیاه شدن دندان ها است را ندارد. هم چنین با طعم مطبوعی که دارد به راحتی مصرف می شود.

برای خرید مکمل کم خونی کودکان «قطره سیدرال گوچه» پیشنهاد می شود.

سخن پایانی
از ساده ترین راه های درمان خانگی کم خونی در افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن، افزودن غذاهای حاوی آهن در رژیم غذایی است. غذاها و نکات ذکر شده در این مطلب در پیش گیری و درمان این بیماری موثر است.
در حالیکه خوردن برخی سبزی‌های برگ سبز تیره، گوشت، غذاهای دریایی، لوبیا، آجیل و دانه‌ها می‌تواند به فرد در افزایش دریافت آهن کمک کند، قرص آهن می تواند برای افرادی که آهن کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند مفید باشد. پزشک دوز مناسب را با توجه به سن و جنسیت تعیین می کند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.