آیا می توان مکمل تاریخ گذشته مصرف کرد؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
بسیاری از افراد برای ارتقای سلامتی یا کنترل مشکلات و بیماری ها از مکمل ها کمک می گیرند. موارد متعدد مصرف مکمل ها موجب تولید انواع مکمل ها بر اساس سن، جنسیت، درمان و… شده است. اکثر ما ممکن است با مشورت داروساز یا تجویز پزشک مکملی را خریداری کنیم و چند روز اول با دقت خاصی آن را سر وقت مصرف کنیم. متاسفانه بعد از مدتی کاملا فراموش می کنیم که مکمل یا مولتی ویتامین خریده ایم. می گذرد تا زمانی که داخل کشو میز دوباره چشممان به بسته مکمل می خورد. دوباره به مصرف آن ترغیت می شویم اما ناگهان با مشاهده تاریخ انقضای مکمل کاملا به ذوقمان می خورد. تاریخ انقضای مکمل گذشته است. سوالی مطرح می شود که آیا می توان مکمل تاریخ گذشته مصرف کرد؟ در این مطلب از مجله داروبوم به این سوال و سوالات مشابه پاسخ خواهیم داد.

آیا ایمنی مکمل ها فقط تحت تاثیر تاریخ انقضا است؟

اگر تصور می کنید که اثربخشی مکمل ها به زمان انقضای آنها محدود می شود، سخت در اشتباه هستید. عوامل متعددی روی کیفیت مکمل اثرگذار است. این عوامل در ادامه لیست شده اند:

فرم مکمل: مکمل ها به شکل شربت و پاستیل خیلی زودتر از فرم قرص، کپسول و سافت ژل تغییر شکل می دهند.

نوع ظرف: حتما برخی مکمل ها را مشاهده کرده اید که در ظروف شیشه ای تیره رنگ نگهداری می شوند. این امر به خاطر افزایش ماندگاری آن مکمل صورت می گیرد.

نوع درپوش ظروف: درپوش مناسب محصول تاثیر زیادی بر حفظ خواص مکمل دارد. اگر درپوش قوطی به خوبی بسته نشود احتمال نفوذ رطوبت و در نتیجه تخریب سریع تر مکمل می شود.

شرایط نگهداری: روی بسته بندی اکثر مکمل ها و دارو ها نوشته شده است:«در جای خشک و خنگ نگهداری شود» این مطلب بی دلیل نیست. محیط مرطوب مانند کابینت حمام قرص و مکمل را زودتر خراب می کند همچنین باید از قرار دادن مکمل ها در معرض نور خورشید خودداری کرد.

آلودگی: اگر بعد از مصرف قرص فراموش می کنید که در قوطی را ببندید محتویات داخل قوطی کاملا به هوای محیط آلوده می شوند. همچنین سعی کنید برای برداشت قرص کمترین تماس را با سایر قرص ها داشته باشید. چرا که ممکن است آلودگی دست خود را به قرص های دیگر سرایت دهید.

مکمل تاریخ گذشته مضر است؟

برای پاسخ به این سوال باید به یک نکته مهم اشاره کنیم. اساسا درباره مکمل ها و مولتی ویتامین ها چیزی به نام تاریخ انقضا وجود ندارد. به عبارت ساده با منقضی شدن مکمل ایمنی آن زیر سوال نمی رود و چیزی که حائز اهمیت است اثربخشی و قدرت آن افت می کند.

اگر طبق گفته های بالا در ظاهر، طعم و بوی مکمل تغییری مشاهده نشده تا یک ماه بعد از گذشت تاریخ انقضای درج شده روی مکمل می توان آن را استفاده کرد.

بنابراین مکمل تاریخ گذشته مضر نیست بهتر است بگوییم کارایی که باید را نخواهد داشت. یعنی ممکن در بهبود علائم بیماری ما موثر نباشد یا زمان بیشتری نیاز باشد که از آن استفاده کنیم. یا اگر مکمل را برای یک نگرانی خاص یا ارتقای سلامت مولتی ویتامین مصرف می کنیم احتمال اینکه مقادیر مناسب از مواد مغذی را دریافت کنیم کمتر می شود.

مکمل ها تا چه زمان ماندگاری دارند؟

میانگین تاریخ انقضای مکمل ها معمولاً تا یک سال بعد از باز شدن آن است، اما می تواند بسته به برند متفاوت باشد. متداول است که شرکت های داروسازی با عناوینی مانند «بهتر است تا …» یا «تاریخ مصرف تا …» روی برچسب زمان حدودی مشخص می کنند.

عوارض مکمل تاریخ گذشته

مصرف مولتی ویتامین تاریخ مصرف گذشته خطرناک نیست، اما اگر این ویتامین قدرت خود را از دست داده باشد، هدر دادن زمان است. اگر مکمل بوی غیرعادی دارد یا تغییر رنگ داده است، نباید آن را مصرف کنید.

سخن پایانی
در این مقاله خواندیم که مصرف مکمل تاریخ گذشته ارتباطی با ایمنی آن ندارد و فقط اثربخش آن را کم می کند. افراد تا یک ماه بعد از منقضی شدن مکمل می توانند با مسئولیت خود از آن استفاده کنند.
البته این موضوع در افراد عادی و سالم صدق می کند. زنان باردار، نوزادان و خردسالان بهتر است با مشاهده تاریخ گذشته بودن مکمل از مصرف آن جدا خودداری کنند.

مطالب مرتبط
2 نظرات
  1. الی

    سلام وقت بخیر من پودر ماکا خریدم انقضاش تا۱/۲۰۲۳ هستش میتونم استفادش کنم وتا چند وقت بعد ازانقضا قابل مصرف هستش ممنون

    1. کارشناس داروبوم

      دوست عزیز سلام
      معمولا مکمل های غذایی تا یک ماه بعد از انقضا امکان مصرف دارد. بعد از این زمان بهره مصرف نشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.