قرص ویتامین d3 برای چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
ویتامین D3 به همراه D2 یکی از اشکال ویتامین دی هستند. D3 به دلیل نزدیک بودن به فرم طبیعی ویتامین دی در مکمل ها و غذاهای غنی شده با این ویتامین به وفور یافت می شود. ویتامین D3 از لانولین و به صورت آزمایشگاهی سنتز می شود. بدن از این ویتامین برای کمک به جذب کلسیم استفاده می کند و سطوح پایین D نیز با نرخ بالاتر سرطان مرتبط است.
شما می توانید زیر نور خورشید قرار بگیرید تا نیاز روزانه خود به ویتامین دی را برآورده کنید. اما به همین سادگی نیست. جغرافیا، پوشش و کرم ضدآفتاب موانع اصلی دریافت ویتامین دی از طریق آفتاب هستند. شاید به منابع غذایی ویتامین D مانند تخم مرغ، جگر و تخم کدو فکر کرده باشید. این ها بهترین راه دریافت این ویتامین حیاتی است اما در جذب ویتامین دی از طریق غذا در برخی افراد با اختلال روبه رو است یا به حد کافی منابع حاوی ویتامین دی در دسترس نیست. اینجاست که مکمل های ویتامین دی به نجات ما می آیند. در این مقاله ابتدا به توضیح این عنوان می پردازیم که ویتامین D3 برای چیست، سپس فواید و منابع تامین آن را معرفی می کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

قرص ویتامین D3 چیست؟

بسیاری از مواقع تصمیم گیری بین مصرف ویتامین D و ویتامین D3 مشکل است. اینکه قرص ویتامین D3 چیست و چه مزایایی نسبت به قرص ویتامین D دارد باعث می شود که نیاز به اطلاعات بیشتری دررابطه بین این دو اصطلاح وجود داشته باشد. ویتامین D3 که به عنوان “ویتامین آفتاب” نیز شناخته می‌شود مزایای فراوانی برای بدن دارد.

این ویتامین به عنوان یکی از ضروری‌ترین ویتامینها بوده که به محض ورود به جریان خون به جذب کلسیم و فسفر و در نتیجه تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند. این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی دارد و برای بهبود خلق و خو، سلامت قلب و حتی کاهش وزن مفید است. شما می‌توانید ویتامین D را از طریق رژیم غذایی و مکمل‌ها دریافت کنید و پوست شما نیز در معرض نور خورشید ویتامین D3 تولید می‌کند.

ویتامین D3 که به عنوان کوله کلسیفرول نیز شناخته می‌شود رایج‌ترین و قابل دسترس ترین ویتامین D است. اگرچه منابع غذایی طبیعی زیادی برای ویتامین D وجود ندارد، اما برخی از آن‌ها مانند قارچ‌ها می‌توانند نیاز روزانه شما را تأمین کنند. با این حال، معمول‌ترین راه دریافت این ویتامین تابش نور خورشید به پوست بدن است.

فرق ویتامین d و d3

ویتامین D3 مهم‌ترین فرم ویتامین D برای سلامتی انسان است و بهترین نوع آن به عنوان مکمل است. ویتامین D3 از لانولین یا به صورت سنتتیک تهیه می‌شود. ولی ویتامین D از گیاهان به شکل D2 (ارگوکالسیفرول) تهیه می‌شود که ساختار آن کمی با ویتامین D3 متفاوت است. همین مسئله باعث می‌شود برای تأمین ویتامین D مورد نیاز بدن مفید نباشد.

ویتامین D2 برای درمان هیپوپاراتیروئیدیسم (کاهش ترشح هورمون تیروئید)، راشیتیسم مقاوم به ویتامین D و هیپوفسفاتمی (سطح پایین فسفر در خون) استفاده می‌شود.

قرص ویتامین D3 برای درمان هیپوپاراتیروئیدیسم و به عنوان مکمل تقویت استخوان و برای رفع کمبود ویتامین D و همچنین پیشگیری از پوکی استخوان تجویز می‌شود. محققان اخیراً ویتامین D3 را از یک منبع ۱۰۰٪ گیاهی تهیه کرده‌اند که گیاهخواران نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

منابع ویتامین D3

برای تأمین ویتامین D3 دو راه وجود دارد از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا مصرف قرص ویتامین D3. قرار گرفتن در معرض نور خورشید بزرگ‌ترین منبع دریافت ویتامین D3 است. تابش اشعه ماورا بنفش به لایه اپیدرم پوست باعث می‌شود بدن ۷- دهیدرو کلسترول را به کوله کلسیفرول یا ویتامین D3 تبدیل کند.

ویتامین D3 از طریق رژیم غذایی نیز قابل تأمین است اما فقط تعداد کمی از مواد خوراکی حاوی ویتامین D3 هستند از جمله یونجه، گلسنگ، روغن کبد ماهی، گونه‌های ماهی “چرب” (ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، ماهی تن، ساردین)، تخم مرغ، گوشت گاو و جگر.

با این حال، کوله کلسیفرول همچنین به صورت سنتتیک برای استفاده به عنوان مکمل تولید می‌شود و بسیاری از غذاهای “غنی شده” اما فرآوری شده مانند غلات صبحانه نیز حاوی این ویتامین هستند.

محصول پیشنهادی
برای خرید قرص ویتامین D3 ایرانی و خارجی با تخفیف ویژه به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.

فواید قرص ویتامین D3 برای سلامتی

ویتامین د۳ یک ویتامین بسیار ضروری برای بدن است. این ویتامین سلامت عمومی شما را بهبود می‌بخشد مصرف همزمان قرص کلسیم و D3 از بروز مشکلاتی هچون آرتروز، افسردگی، سرطان، ضعف سیستم ایمنی و… جلوگیری می‌کند. بسیاری از افراد به دلیل سبک زندگی ناسالم  دچار کمبود این ویتامین هستند یکی از روش‌های تامین ویتامین d3 مورد نیاز بدن استفاده از مکمل های سرشار از این عنصر مثل ویتامین d3 هلث اید است.

۱٫ روحیه شما را تقویت می‌کند

مغز ما حاوی گیرنده‌های ویتامین D3 است و به همین دلیل سطح پایین ویتامین D3 ممکن است در ایجاد مشکلات خلقی نقش داشته باشد؛ زیرا ویتامین D3 یک ماده مغذی است که به بدن کمک می‌کند تا انتقال دهنده‌های عصبی را تولید کند – پیام‌رسان‌های شیمیایی که به تنظیم روحیه ما کمک می‌کنند.

۲٫ از قلب شما محافظت می‌کند

ویتامین D3 ممکن است در تنظیم قند خون و در نهایت حمایت طولانی مدت از سلامت قلب و عروق نقش داشته باشد. همچنین که در مکمل سلامت قلب نیز از ویتامین های تنظیم کننده چربی خون و قند خون بدن استفاده می شود. لازم به یادآوری است که همه عملکردهای بدن به هم مرتبط هستند، بنابراین وقتی از یک جنبه مانند سلامت قلب پشتیبانی می‌کنیم در واقع از همه عملکردهای اساسی بدن خود حمایت کرده‌ایم.

۳٫ استخوان‌های شما را تقویت می‌کند

قرص ویتامین D3 به تنظیم جذب کلسیم و فسفر کمک می‌کند که منجر به ساخت استخوان‌های سالم و قوی می‌شود. این ویتامین همچنین برای رشد و تشکیل استخوان نیز لازم است. کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به افزایش خطر شکستگی و پوکی استخوان شود.

۴٫ به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند

ویتامین D3 ممکن است در پیشگیری از سرطان – به طور خاص سرطان روده بزرگ، پروستات و پستان نقش داشته باشد. این تئوری منطقی است زیرا این ویتامین به تنظیم رشد سلول‌ها کمک می‌کند و به طور بالقوه ممکن است رشد رگ‌های خونی جدید را در بافت‌های سرطانی متوقف کند. با این حال تحقیقات بیشتری در این رابطه لازم است.

۵٫ به تقویت حافظه کمک می‌کند

از آنجایی که گیرنده‌های ویتامین D3 در مغز وجود دارند وقتی به اندازه کافی قرص ویتامین D3دریافت نکنید، عملکرد مغز دچار مشکل شده و خطر ابتلا به زوال عقل افزایش می‌یابد لذا مصرف ویتامین D3 به تقویت حافظه و یادگیری کمک می‌کند. در حقیقت، در یکی از مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۱۸ مشخص شد که  ویتامین D برای حفظ عملکردهای مهم بدن مانند هموستاز کلسیم، حفظ یکپارچگی اسکلت بدن و رشد عصبی ضروری است. کمبود ویتامین D با مشکلات مختلفی از جمله زوال عقل، افسردگی، دیابت، اوتیسم و اسکیزوفرنی همراه است.

۶٫ ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند

ویتامین D3 یک ویتامین جبران کننده است. سلول‌هایی که سیستم ایمنی بدن ما را تشکیل می‌دهند برای مبارزه با عوامل بیماری زا مانند ویروس‌ها و سایر میکروب‌ها به این ویتامین نیاز دارند. وقتی سطح ویتامین D3 کم یا ناکافی باشد، ممکن است بیشتر اوقات بیمار شوید و احتمالاً نتوانید به درستی با عفونت مبارزه کنید.

۷٫ فشار خون شما را کاهش می‌دهد

ویتامین D3 در کنترل فشارخون نقش دارد. کمبود ویتامین D ممکن است با بیماری قلبی و افزایش خطر فشار خون بالا در ارتباط باشد. با این حال خیلی زود است که بگوییم کمبود ویتامین D باعث فشار خون بالا می‌شود، یا اینکه مکمل‌های ویتامین D ممکن است نقشی در درمان فشار خون بالا داشته باشند.

۸٫ درد معده را تسکین می‌دهد

ویتامین D3 در تعدیل فرآیندهای التهابی روده نقش دارد. مطالعات نشان داده است کسانی که به بیماری‌های التهابی روده مانند سندرم روده تحریک پذیر مبتلا هستند، سطح ویتامین D3 کمتری دارند. سطح پایین این ویتامین ممکن است منجر به افزایش التهاب در دستگاه گوارش شود که می‌تواند علائم مرتبط با IBS را تشدید کند.

۹٫ نتایج بهتری در ورزش ارائه می‌دهد

تحقیقات نشان داده است که ویتامین D3 با بهبود متابولیسم عضلات به بهبود قدرت عضلانی، تعادل و عملکرد بدنی کمک می‌کند؛ بنابراین قرص ویتامین D3 می‌تواند در تمرینات بدنی و برای سوزاندن کالری به شما کمک کند و مانند مکمل چربی سوز عمل کند.

۱۰٫ ممکن است به کنترل دیابت کمک کند

برخی مطالعات نشان می‌دهد ویتامین D3 در تنظیم سطح انسولین نقش دارد بنابراین می‌تواند به مدیریت دیابت کمک کند. تحقیقات نشان داده است این ویتامین ممکن است با حمایت از عملکرد انسولین و ارتقا سلامت سلول‌های پانکراس به تعادل قند خون و بهبود افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

ویتامین d3 را کی بخوریم؟

ویتامین D3 یک ویتامین محلول در چربی است بنابراین در پاسخ به سؤال ویتامین d3 را کی بخوریم باید گفت که مصرف آن همراه با وعده‌های غذایی حاوی چربی به جذب بهتر آن کمک خواهد کرد. لذا بهترین زمان مصرف قرص ویتامین d3همراه با وعده‌های ناهار و شام است.

مقدار ویتامین D3 باید چند باشد؟

کمبود ویتامین D یکی از مشکلات شایع بخصوص در میان بانوان است. به همین خاطر لازم است براساس کمبود ویتامین د۳ و همچنین نیاز غذایی، هر فرد مقدار معینی ویتامین را مصرف کند. قرص ویتامین د۳ در مقادیر مختلف وجود دارد. اینکه ویتامین D3 باید چند باشد تا نیاز شما را برآورده کرده و به حفظ سلامتی کمک کند. 

متوسط مقدار مصرف ویتامین D در طول روز بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم می باشد. این مقدار در سن رشد و همچنین دوران سالمندی بیشتر می شود. بدن قادر است این ویتامین را از طریق غذا و نور خورشید جذب کند. اما اگر در طول روز به مقدار کافی در معرض نور خورشید نباشید لازم است تا روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین D3 را از طریق غذا و یا مکمل ها تأمین کنید.

اگر دچار شکستگی استخوان شده اید و افرادی که در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند نیز باید روزانه تا ۲۰۰۰ واحد ویتامین د۳ مصرف کنند. در ادامه می توانید دوز ویتامین D3 را در هر رده سنی و افراد مختلف مشاهده کنید.

مشخصات افرادمقدار مصرف روزانه 
کودکان بین ۴ تا۱۰ سال۴۰۰ واحد
بزرگسالان۲۰۰ تا ۶۰۰ واحد
 دوره بارداری بانوان۴۰۰ واحد

نحوه مصرف قرص ویتامین d3 1000

طبق معیار FDA، مقدار توصیه شده ویتامین D برای بزرگسالان IU 600 است. افراد بالای ۷۰ سال نیاز بیشتری به این ویتامین دارند بنابراین RDA برای آن‌ها IU 800 است. با این حال، رسیدن به این دوز در زمستان دشوار است و می‌توان از مکمل‌های ویتامین D استفاده کرد.

قرص ویتامین D3 را باید پس از بررسی سطح ویتامین D بدن طبق دستور پزشک مصرف کنید؛ اما به طور کلی بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال می‌توانند روزانه یک قرص ویتامین D3 1000 را مصرف کنند.

کمبود ویتامین D3

کمبود ویتامین D3 منجر به اختلال در استخوان سازی و آسیب استخوان‌ها می‌شود که در نهایت باعث به نرم شدن استخوان یا استئومالاسی خواهد شد که در کودکان به آن ریکتز می‌گویند. این وضعیت می‌تواند باعث خم شدن ستون فقرات، خم شدن پاها، ضعف عضلانی، شکنندگی استخوان و افزایش خطر شکستگی شود.

زنان باردار و شیرده، کودکان زیر ۵ سال، افراد مسن بالاتر از ۶۵ سال، افرادی که در معرض نور خورشید قرار ندارند و افرادی که رنگ پوست تیره دارند بیشتر از سایرین در معرض خطر کمبود ویتامین D3 هستند. همین حالا با خرید اینترنتی قرص ویتامین D3 از داروخانه آنلاین داروبوم به سلامتی خودتان کمک کنید.

عوارض ویتامین d3

دریافت بیش از حد ویتامین D با قرار گرفتن در معرض نور خورشید غیرممکن است زیرا بدن شما پس از رسیدن به تعادل به طور طبیعی تولید و جذب ویتامین D را متوقف می‌کند. با این حال، اگرچه نادر است ولی افرادی که دارای شرایط پزشکی خاصی هستند (مانند هایپرپاراتیروئیدیسم) ممکن است با مصرف مکمل‌های ویتامین D دچار هایپرویتامینوز شوند که منجر به بیماری هایپرکلسمی می‌شود. در این وضعیت بدن کلسیم بیشتری را از بدن دفع می‌کند.

بین مقدار زیاد ویتامین D و دفع کلسیم از بدن تعادل ظریفی وجود دارد بنابراین با وجود توصیه بسیاری از پزشکان برای مصرف دوز بالای قرص ویتامین D3 بهتر است با احتیاط بیشتری آن را مصرف کنید. هایپرکلسمی همچنین می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • غدد پاراتیروئید بیش از حد فعال
  • کمبود آب بدن (معمولاً موقتی)
  • بی‌تحرکی
  • عوامل ارثی
  • سرطان
  • بیماری
  • داروها

هایپرکلسمی می‌تواند باعث نارسایی کلیه، آسیب برگشت ناپذیر کلیه‌ها و همچنین آسیب رساندن به بافت استخوانی شود؛ بنابراین قبل از مصرف هر نوع مکمل یا ایجاد هر تغییری در رژیم غذایی ابتدا آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.