بهترین ویتامین ها برای درمان گرفتگی عضلات پا در خواب چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
گرفتگی عضلات پا در خواب اغلب به این شکل ظاهر می شود که ماهیچه های پا به طور ناگهانی سفت می شود. این گرفتگی که اغلب ساق پا و ران ها را درگیر می کند ممکن است شما را از خواب بیدار کند یا کاری کند در تمام طول شب احساس درد کنید. این درد از چند ثانیه تا چند روز به طول می انجامد و در صورت ادامه دار شدن می تواند فعالیت روزمره، تمرینات ورزشی و خواب شبانه شما را مختل سازد. قبل از آنکه این مشکل کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد، توصیه می کنیم نگاهی به کمبودهای تغذیه ای بیندازید و زیر نظر متخصص برای تشخیص و رفع آنها اقدام کنید. این ویتامین ها چه هستند؟ برای اطلاع از آنها در ادامه همراه ما باشید.

علت گرفتگی عضلات پا در خواب

بزرگترین علت گرفتگی عضلات بارداری، انجام ورزش های سنگین و عدم تعادل الکترولیت ها و آب در بدن گزارش شده است؛ اما کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی نیز می تواند موجب بروز این عارضه شود. در این مطلب به طور اختصاصی ویتامین های موثر در گرفتگی عضلات را معرفی خواهیم کرد.

گرفتگی پا در شب در هر سنی که باشید می تواند رخ دهد اما در افراد مسن بیشتر از سایرین اتفاق میفتد. تقریباً هر فرد ۵۰ سال به بالا حداقل یک بار به آن مبتلا خواهد شد. بارداری عامل موثر دیگری است و تقریبا ۴۰ درصد از خانم های باردار دچار گرفتگی عضلات پا می شوند.

گرفتگی عضلات پا ناشی از کمبود ویتامین ها

در بخش بالا به شایع ترین علت های اسپاسم عضلات در خواب اشاره کردیم. اما این مسئله می تواند به دلیل کاهش سطح برخی مواد مغذی در بدن رخ دهد. در ادامه مهم ترین ویتامین ها و موادی معدنی که سطوح پایین آن منجر به گرفتگی عضلات می شود را معرفی خواهیم کرد.

۱- کمبود ویتامین دی و گرفتگی عضلات پا

تحقیقات ارتباط میان کمبود ویتامین دی و گرفتگی عضلات پا را نشان می دهند. ویتامین دی به حفظ تراکم استخوان ها و افزایش توده عضلانی کمک می کند. افزایش مصرف ویتامین D از طریق منابع غذایی مانند تخم مرغ، شیر و میگو و همچنین قرص ویتامین دی می تواند در کاهش گرفتگی عضلات مفید باشد.

۲- کمبود ویتامین C

ویتامین سی نقش مهمی در کلاژن سازی دارد. کلاژن پروتئینی است که ساختار پوست، تاندون ها و مفاصل را تشکیل می دهد، در نتیجه به حفظ ساختار و انعطاف پذیری مفاصل کمک می کند. بنابراین کمبود ویتامین سی با علائمی مانند درد و ضعف عضلات خود را نشان می دهد.

قرص ویتامین سی 1000 میلی گرم یوروویتال

۳- ویتامین K و گرفتگی ساق پا 

درباره تاثیر کمبود ویتامین k بر گرفتگی عضلات تحقیقات اندکی صورت گرفته است. در یکی از این تحقیقات مشخص شده است که برخی از بیماران مبتلا به گرفتگی عضلانی مقاوم، پس از دریافت ویتامین K2، تعداد دفعات گرفتگی عضلات در آنها کاهش یافته است. از همین تحقیق کوچک نتیجه می گیریم ویتامین K شدت و مدت گرفتگی عضلات را به طور قابل توجهی کم می کند.

۴- ویتامین E و گرفتگی عضلات پا در هنگام خواب

یکی از اثرات بالقوه ویتامین E برای بدن تسکین گرفتگی عضلات پا، محافظت از عضلات در برابر آسیب های ورزشی و اثرات ضد التهابی است. مکمل ویتامین E معمولاً به صورت کپسول های ژلاتینی برای مصرف منظم توسط پزشک تجویز می شود.

سافت ژل ویتامین ای 400 هلث برست 100 عددی

۵- منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که در انتقال کلسیم و پتاسیم نقش دارد. بیشترین غلظت منیزیم در استخوان ها ذخیره می شود. بدیهی است که سطوح پایین منیزیم می تواند به گرفتگی عضلات منجر شود. غذاهای غنی از منیزیم مانند اسفناج، حبوبات، ماهی و گوشت به تامین منیزیم کافی کمک می کنند اما گاهی اوقات مصرف قرص منیزیم نیز در تامین مقادیر مورد نیاز ضرورت می یابد. در این مورد بهتر است با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

۶- پتاسیم

برخی از افراد مبتلا به کمبود پتاسیم متوجه علائمی مانند ضعف و گرفتگی عضلات می شوند. خوردن غذاهای غنی از پتاسیم مانند موز و لوبیا می تواند کمک کننده باشد. اگر میزان پتاسیم بسیار کمی دارید ممکن است به مکمل پتاسیم نیاز داشته باشید، اما آن را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید.

سخن پایانی
یکی از علت های اصلی گرفتگی عضلات پا در خواب کمبود ویتامین است، اگرچه تحقیقات در این مورد ادامه دارد اما محققان تاثیر ویتامین های E، K ،C و D همراه با مینرال های پتاسیم و منیزیم را در تسکین و کاهش این بیماری تایید کرده اند. این گرفتگی ها معمولا بی خطر تلقی می شوند و معمولا با مصرف ویتامین ها زیر نظر پزشک متخصص یا داروساز ظرف مدت کوتاهی برطرف خواهند شد. سوالات و تجربیات خود را در زمینه درمان درد عضلات به هنگام شب در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: mayoclinic.org

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.