اهمیت امگا ۳ در بدنسازی

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
بسیاری از افراد می‌دانند که امگا ۳ در بدنسازی برای تا چه میزان برای سلامت قلب و مغز مفید هستند اما آیا می‌دانید که اسیدهای چرب برای ورزشکاران مزایای فراوانی دارند؟ امگا ۳ در طول تمرینات بدنی نقش‌های متعددی ایفاء می‌کنند که در ادامه مقاله به آن‌ها می‌پردازیم. ورزشکاران و بدنسازان برای حفظ عضلات و بهبود کارایی در طول تمرینات باید از یک رژیم غذایی خاص پیروی کنند تا نیازهای بدنی آن‌ها به‌خوبی تأمین شود. در رژیم غذایی این افراد مکمل‌های پروتئینی و ویتامین‌ها وجود دارند تا به فرآیند عضله سازی که یکی از مهم‌ترین اهداف بدنسازی است، کمک کنند. مکمل‌های پروتئینی رایج‌ترین مکمل‌های مورداستفاده توسط افراد ورزشکار و بدن‌سازان هستند. یکی دیگر از مکمل‌های غذایی که توسط این افراد مصرف می‌شود قرص امگا ۳ است.

امگا ۳ چیست؟

امگا ۳ گروهی از اسیدهای چرب ضروری هستند که عملکردهای مختلفی در بدن دارند و باید از طریق رژیم غذایی تأمین شوند. علاوه بر اینکه افراد عادی از منافع این اسیدهای چرب مفید بهره می‌برند اهمیت امگا ۳ در بدنسازی به این دلیل است که اثرات مثبتی همچون تسریع ریکاوری دارند، درواقع امگا ۳ بهترین دوست بدنسازان هستند.

اهمیت امگا 3 در بدنسازی
بیوگرافی امگا ۳

فواید امگا ۳ برای ورزشکاران

امگا۳ یکی از اسیدهای چرب ضروری برای بدنسازان و همه انسانها است که در قالب خوراکی های مقوی همچون غذاهای حاوی امگا۳ و مکمل های خوراکی تأمین می شود. همچنین اغلب بدنسازان برای داشتن سلامت و افزایش وزن و حجم کافی از این مکمل استفاده می کنند. این مکمل از بروز خستگی جلوگیری کرده و نیازهای بدن را برای حفظ سلامتی تأمین می کند.

دو محصول “امگا ۳ فیش اویل بدون جیوه فرمولیتد ساینس” از بهترین مکمل های امگا ۳ موثر در کنترل علائم و نشانه های بیماری رینود، اگزما و پسوریازیس،بهبود علائم بیماری های التهابی نظیر آرتریت روماتوئید و همچنین بهبود سلامت سیستم قلبی عروقی و آسم می‌باشد.

۱- امگا ۳ و حفظ سلامت بدن

امگا ۳ یعنی EPA و DHA اسیدهای چرب با زنجیره بلند هستند که در بسیاری از ماهی‌های چرب مانند سالمون یافت می‌شوند. این اسیدهای چرب رادیکال‌های آزادی که در طول تمرینات سخت در بدن تشکیل می‌شوند و باعث ایجاد التهاب در عضلات و مفاصل می‌شوند را از بین می‌برند از این رو یکی از موارد اهمیت امگا ۳ در بدنسازی را می توان حفظ سلامت ورزشکار و جلوگیری از آسیب های عضلانی عنوان کرد.

امگا 3 چیست؟
عضله سازی

۲- اثرامگا ۳ بر عضله سازی

علاوه بر اثر محافظتی امگا ۳ در بدنسازی می توان به مزایای دیگری برای عضلات نیز اشاره کرد. مصرف امگا ۳ با افزایش تولید هورمون رشد، بدن را در وضعیت آنابولیک قرار می‌دهد بنابراین عضله سازی را تقویت کرده و فعالیت‌های جسمانی را ارتقاء می‌دهد. این مکمل برای افرادی که تمایل دارند فرایند عضله سازی را در بدن سریعتر کنند مفید است.

تاثیر امگا 3 بر عضله سازی
کاهش وزن

مقاله پیشنهادی:
اگر می خواهید به طور کلی از فواید قرص امگا ۳ برای سلامتی بیشتر بدانید مطالعه مقاله «قرص امگا ۳ برای چیست» را به شما توصیه می کنیم.

۳- حفظ سلامت مفاصل و استخوان با امگا ۳

مفاصل ورزشکاران و بدنسازان در طول فعالیت‌های فیزیکی شدید بسیار آسیب‌پذیر هستند و پیشگیری از آسیب مفاصل نقش بسیار مهمی در سلامت عمومی و بهبود عملکرد ورزشی خواهد داشت. یکی از موارد اهمیت امگا ۳ در بدنسازی کمکل به ترمیم بافت غضروف ها و همچنین حفظ سلامت مفاصل و استخوان است.

مطالعات مختلف نشان داده است که امگا ۳ می‌توانند سختی مفاصل را کاهش دهند و با بهبود جریان خون ریکاوری افراد ورزشکار را تسریع کنند.

۴- کاهش خستگی پس از ورزش با امگا ۳

یکی دیگر از مزایای مصرف امگا ۳ در بدنسازی افزایش تولید سروتونین در بدن است. سروتونین هورمونی است که باعث بهبود خلق‌وخو شده و تحمل‌پذیری افراد حین تمرینات سخت را افزایش می دهد.

سروتونین باعث می‌شود افراد ورزشکار و بدن‌سازان دیرتر احساس خستگی کنند و عملکرد ورزشی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

۵- اثر امگا۳ بر تقویت سیستم ایمنی

یکی دیگر از مزایای امگا ۳ تقویت سیستم ایمنی در افراد ورزشکار است این مزیت برای افراد غیرورزشکار نیز صادق است. به همین خاطر امگا ۳ در اغلب مواد مغذی و تقویتی که پزشکان تجویز می کنند جای دارد. البته دوزهای بالای این مکمل ممکن است نتیجه عکس بدهد درنتیجه باید فقط هفته‌ای یک یا دومرتبه امگا ۳ مصرف کرد تا از خواص آن بهره‌مند شد.

پیشنهاد داروبوم برای درمان بیماری های التهابی مفاصل و دیگر بخش های بدن و همچنین تنظیم رشد و نمو سیستم عصبی جنین و نوزادان و حفظ و سلامت سیستم قلبی و عروقی و ایمنی، مصرف محصول “کپسول امگا ۳ مارینوکس” می‌باشد.

۶- تقویت سیستم قلب و عروق با امگا۳

مطالعات نشان داده است که امگا ۳ در بدنسازی در طول ورزش باعث کاهش نیاز قلب و عضلات اسکلتی به اکسیژن می‌شود بدون اینکه کارایی ورزشکار را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین امگا ۳ روغن مفیدی است که نه تنها باعث مسدود شدن شریان ها و رگ های خونی نمی شود می تواند روند خونرسانی بدن را نیز بهبود بخشد. به همین خاطر بسیاری از متخصصان تغذیه و پزشکان روغن های حاوی امگا ۳ را به عنوان جایگزین روغن های پخت و پز به افرادی که دچار بیماری های قلب و عروق هستند پیشنهاد می دهند.

امگا 3 و اشتها

۷- از بین بردن چربی شکم با امگا۳

تحقیقات نشان داده است که مصرف امگا ۳ همراه با فعالیت بدنی مزایای بیشتری برای کاهش وزن نسبت به هر یک از آن‌ها به‌تنهایی دارد. بیشترین مزایای این روش از دست دادن چربی‌های شکمی است که برای سلامتی و تناسب اندام بسیار مهم است. به همین خاطر سعی می شود در مکمل چربی سوز از این ماده مفید استفاده شود.

۹- حفظ سلامت مغز با امگا ۳

۶۰ درصد مغز انسان را اسید چرب تشکیل داده که ۱۵% از آن‌ها اسید چرب DHA است. مصرف امگا ۳ باعث می‌شود که قدرت تفکر و عملکرد شناختی افراد ورزشکار برای یادگیری و پیگیری حرکاتی که در طول جلسات تمرینی آموزش داده می‌شود، بیشتر شود.

اگر به دنبال یک مکمل کامل امگا ۳ هستید پیشنهاد داروبوم مصرف محصول “کپسول امگا ۳-۶-۹ وانا پیور نورم لایف” با خاصیت تامین اسید چرب ضروری بدن جهت حفظ سلامت بدن و عملکرد و تشخیص مغز می‌باشد.

منابع حاوی امگا ۳

شما می‌توانید از دو راه امگا ۳ موردنیاز بدن را تأمین کنید ۱- مکمل‌های غذایی ۲- مواد غذایی حاوی امگا ۳

اگر شما دو بار در هفته ماهی مصرف کنید مقدار کافی امگا ۳ را دریافت خواهید کرد؛ اما ورزشکاران به دلیل نیاز بیشتر به این ماده بهتر است از مکمل‌های امگا ۳ تحت نظر پزشک یا مربی استفاده کنند.

در صورت کمبود امگا ۳ به دلیل فواید گسترده این ریزمغذی مفید شما با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. در ورزشکاران، کمبود امگا ۳ با خستگی و کوفتگی عضلات در تمرینات سخت و طولانی شدن دوره ریکاوری عضلات خود را نشان می‌دهد.

 نکته مهمی که باید برای مصرف مکمل‌های حاوی امگا ۳ در نظر داشته باشید این است که در صورت حساسیت به ماهی و غذاهای دریایی از مصرف این مکمل نیز خودداری کنید.

در صورت حساسیت به غذاهای دریایی و امگا ۳ عوارض آن به‌صورت کهیر و تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو خود را نشان خواهد داد. در صورت داشتن عوارض فوق مصرف مکمل را قطع کرده و با پزشک تماس بگیرید. نکته آخر در مورد مصرف مکمل‌های حاوی امگا ۳ در بدنسازی این است که این مکمل‌ها را از مراکز معتبر خریداری کنید زیرا انواع تقلبی این مکمل‌ها به‌وفور در بازار یافت می‌شود. شما می‌توانید برندهای مختلف این مکمل را از داروخانه آنلاین داروبوم خریداری کنید و با خیال راحت مورد مصرف قرار دهید.

سخن پایانی:
بسیاری از بدن‌سازان و ورزشکاران می‌دانند که امگا ۳ یا روغن ماهی باعث عضله سازی شده، به سوزاندن چربی شکمی کمک کرده و از صدمات ناشی از فعالیت بدنی شدید جلوگیری می‌کنند. اما مهم‌ترین تأثیر امگا ۳ بهبود متابولیسم هوازی در این افراد است که نقش مهمی در ارتقاء عملکرد استقامتی و چربی سوزی دارد. از طریق لینک محصولات می‌توانید مکمل‌های امگا ۳ متناسب با نیاز بدنتان را مشاهده و در صورت نیاز خریداری کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.