عوارض پروتئین وی چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
پروتئین وی محبوب ترین مکمل بدنسازی در میان علاقه مندان پرورش اندام است. این مکمل بهترین مکمل عضله سازی محسوب می شود. با این حال پروتئین وی در کنار فواید بی نظیری که دارد عوارضی نیز در پی خواهد داشت. از عوارض پروتئین وی برای ورزشکاران سنگ کلیه، مشکلات گوارشی و کاهش اشتها و بروز آکنه مشاهده شده است. مشکل دیگر در تعیین عوارض جانبی مکمل پروتئین whey رخ می دهد در پی مصرف پروتئین وی تقلبی صورت می گیرد. در این مقاله از مجله داروبوم به طور مفصل درباره عوارض پروتئین وی بحث خواهیم کرد. (برای مشاهده قیمت پروتئین وی به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.)

پروتئین وی چیست و چه کاربردی دارد؟

پروتئین عنصر مهم برای بازسازی و ترمیم عضلات است که هر دو فرآیند جز جدایی ناپذیر ورزش بدنسازی به شمار می روند. وقتی صحبت از پروتئین می شود، انواع مختلف آن شناخته شده است. با این حال، یکی از محبوب ترین آنها پروتئین وی یا آب پنیر است.

آب پنیر یک پروتئین اولیه است که در محصولات لبنی یافت می شود و حاوی مقادیر قابل توجهی اسیدهای آمینه است. پروتئین وی را می توان به پودر تبدیل کرد و به غذا یا نوشیدنی اضافه کرد تا مصرف پروتئین را تقویت کند و به رشد عضلات، کاهش وزن یا عملکرد ورزشی کمک کند.

مقاله پیشنهادی:
پیشنهاد داروبوم برای آشنایی با فواید پروتیئن وی مطالعه “پروتئین وی چیست” می‌باشد.

عوارض پروتئین وی

در حالی که بسیاری از بدنسازان پروتئین وی را به شکل شیک های پروتئینی مصرف می کنند، بسیاری از افراد از عوارض جانبی آن اطلاعی ندارند. عوارض مصرف زیاد پروتئین وی شامل سردرد، معده درد، آکنه، نفخ، حالت تهوع و اسهال می شود. در حالی که اینها برخی از عوارض جانبی کوتاه مدت هستند، مصرف طولانی مدت پروتئین آب پنیر منجر به برخی عوارض جانبی طولانی مدت می شود که ممکن است برای بدن مضر باشد. در زیر برخی از عوارض مصرف پروتئین وی در طولانی مدت آورده شده است.

۱- پروتئین وی و مشکلات گوارشی

برخی افراد با مصرف پروتئین وی دچار یبوست، اسهال یا حالت تهوع می شوند، به خصوص اگر مقادیر زیادی از آن مصرف کنند. عوارض مصرف زیاد پروتئین وی می تواند منجر به کاهش باکتری های مفید در روده شود و همچنین می تواند باعث افزایش باکتری های مضر شود که ممکن است باعث معده درد، یبوست و نفخ شود. حتی ممکن است بدن برای هضم محصولات لبنی یا پروتئین های لبنی به طور طبیعی مشکل پیدا کند.

۲- پروتئین وی و بیماری های قلبی

مصرف بیش از حد پروتئین وی می تواند بر فعالیت قلب تأثیر بگذارد و منجر به آریتمی قلب، ایست قلبی و سایر مشکلات قلبی شود. از آنجایی که کارشناسان تغذیه منابع پروتئین بالا را با سطوح بالاتر چربی های اشباع شده، افزایش سطح قند خون و اسیدیته خون بالاتر مرتبط می دانند، پروتئین وی بر عملکرد قلب تأثیرگذار است.

۳- پروتئین وی و مشکلات کبدی

همچنین در صورت مصرف پروتئین وی بدون ورزش ممکن است به مرور زمان به کبدها آسیب برساند. پروتئین whey در حالی که به سنتز عضلات کمک می کند، اما اگر فرد بدون ورزش آن را مصرف کند، می تواند بسیار متفاوت عمل کند و منجر به نتایج نامطلوب شود. در این صورت، پروتئین برای پردازش به کبد می رود و از این رو می تواند به مرور زمان به آسیب کبدی منجر شود.

۴- پروتئین وی و پوکی استخوان

پوکی استخوان از دیگر عوارض مصرف زیاد پروتئین وی است. مصرف بیش از حد پروتئین وی منجر به عدم تعادل مواد معدنی در بدن می شود. این مسئله می تواند با کاهش تراکم استخوان بر سلامت استخوان ها نیز تأثیر بگذارد که به پوکی استخوان می انجامد.

۵- پروتئین وی و افزایش اسیدیته خون

پروتئین وی سطح pH خون را کاهش می دهد که در حالت ایده آل باید بین ۷٫۳۵ تا ۷٫۴۵ باشد. پودرهای پروتئین وی که از شیر حیوانی تهیه می شوند می توانند ماهیت اسیدی داشته باشند و اسیدیته خون ما را افزایش دهند. وقتی کلیه های ما پردازش پروتئین اضافی را سخت می بینند، خون ما اسیدی می شود.

۶- پروتئین وی و نقرس

بسیاری از افرادی که از نقرس رنج می برند، هنگام مصرف پروتئین آب پنیر، درد بیشتری مشاهده کرده اند. همیشه باید قبل از شروع مصرف مکمل های پروتئینی با پزشک مشورت کرد تا عوارض جانبی آنها از بین برود یا به حداقل ممکن برسد.

۷- پروتئین وی و عدم تعادل تغذیه ای

مصرف بیش از حد یک ماده مغذی خاص بیشتر از اینکه فایده داشته باشد ضرر دارد. دوزهای بالای پروتئین وی می تواند منجر به افزایش مصرف پروتئین و کمبود سایر مواد مغذی ضروری شود. بنابراین، هه مزمان که whey را مصرف می کنید، بهتر است که سایر مواد مغذی را نیز بررسی کنید.

۸- پروتئین وی و افزایش وزن

افرادی برای افزایش توده عضلانی ورزش می کنند، تمایل دارند غذاهای غنی از پروتئین بیشتری را نیز مصرف کنند. با مصرف غذاهای غنی از پروتئین در رژیم غذایی منظم خود همراه با مکمل های حاوی پروتئین، در واقع از آستانه مجاز روزانه برای دریافت پروتئین فراتر می روند که این امر منجر به افزایش وزن می شود.

پروتئین وی ممکن است کم چرب و کم کربوهیدرات باشد، اما همچنان کالری دارد. کالری بیش از حد از جمله پروتئین، منجر به افزایش وزن می شود.

۹- تاثیر پروتئین وی بر اسپرم

همه مکمل‌های پروتئینی فقط حاوی پروتئین نیستند، بلکه حاوی متابولیت‌های استروئیدی جنسی هستند که غده هیپوفیز را سرکوب کرده و عملکردی همانند تزریق یا خوردن قرص استروئیدی دارد. این ماده حرکت هیپوفیز به سمت بیضه را سرکوب می کند و تولید اسپرم را کاهش می دهد. البته این موضوع بیشتر در مکمل های تقلبی دیده شده و پروتئین وی اصل حاوی استروئید نیست.

۱۰- عوارض پروتئین وی روی کلیه

یکی از عوارض مصرف زیاد پروتئین وی آسیب به کلیه هاست. شواهد حاکی از آن است که مصرف زیاد پروتئین در دراز مدت موجب کاهش ماده معدنی کلسیم در استخوان ها می شود. به این صورت که اوره پلاسما افزایش یافته و کلسیم دفع شده از راه ادرار به کلیه ها فشار می آورد. این امر منجر به بروز بیماری های کلیوی مانند سنگ کلیه می شود. بنابراین توصیه اکید می شود همزمان با مصرف پروتئین وی آب و مواد فیبردار افزایش یابد.

عوارض پروتئین وی برای خانم ها

به طور کلی میزان پروتئین مورد نیاز بدن زنان در مقایسه با مردان به دلایل فیزیولوژیکی متفاوت است. زنان در حالت معمول پروتئین لازم را از طریق مصرف مواد غذایی تامین می کنند اما در دوران بارداری و شیردهی شرایط فرق می کند. اما چیزی که در این ایام از مصرف پروتئین وی نگران کننده است پروتئین وی به خودی خود نیست، بلکه مواد افزودنی همچون طعم‌دهنده‌ها، شیرین‌کننده‌ها و مواد نگهدارنده می باشد. برای پیشگیری از وقوع عوارض پروتئین وی برای خانمها بهتر است حتما با پزشک خود مشورت کنید تا برندهای ایمن تر را به شما معرفی کنند.

از آن گذشته پودر وی از مواد لبنی مانند پنیر و شیر ساخته شده است که هر دو به‌طورمعمول در دوران شیردهی مصرف می‌شوند. پروتئین وی هنگام تولید و تبدیل به پودر پروتئین پاستوریزه می‌شود و مانند سایر پروتئین‌ها توسط بدن شما پردازش‌شده و مورد مصرف قرار می‌گیرد، بنابراین خطری برای مادر و کودک نخواهد داشت.

پیشنهاد داروبوم به عنوان تامین کننده کلیه ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز مادران پس از زایمان محصول “قرص پرینامکس برست فیدینگ یوروویتال” می‌باشد.

عوارض پروتئین وی تقلبی

اگرچه پروتئین وی به طور کلی بی خطر است و فقط در صورت مصرف غلط، زیاد و طولانی مدت عوارضی که در بالا ذکر شد را به دنبال دارد، اما عوارض پروتئین وی تقلبی برای سلامتی غیر قابل انکار است. بسیاری از پودرها و مکمل های تقلبی حاوی موادی هستند که ممکن است برای سلامتی خطرناک باشند. حتی ممکن است برخی از این مواد روی برچسب ذکر نشده باشند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که ۲۳ مکمل از ۲۴ مکمل غذایی موجود در فروشگاه های غیر مجاز پرورش اندام حاوی استروئیدهای آنابولیک (تستوسترون مصنوعی) هستند.

استفاده نادرست از استروئیدها خطرات قابل توجهی دارد و با عوارض جدی از جمله بیماری های قلبی عروقی، آسیب کبد و مغز، رابدومیولیز و آمبولی مرتبط است. عوارض جانبی نیز شامل ژنیکوماستی، آکنه و به ویژه ناباروری است.

از آنجایی که استروئیدهای آنابولیک تعادل تستوسترون و سایر هورمون های باروری مردانه را مختل می کنند، استفاده از استروئیدها می تواند باعث کاهش کیفیت اسپرم و کاهش تعداد اسپرم شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که وقتی مردان نابارور از مصرف مکمل‌های پروتئینی خودداری می‌کردند، افزایش قابل توجهی در غلظت متوسط ​​اسپرم داشتند.

سایر موادی که معمولاً در پودرهای پروتئین آب پنیر و مکمل‌ها یافت می‌شوند و ممکن است برای سلامتی مضر باشند عبارتند از شیرین‌کننده‌های مصنوعی و قندهای افزودنی. هنگامی که پودرها و مکمل های پروتئین وی حاوی مواد مضر باشند، می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت داشته باشند.

عوارض پروتئین وی کاله

پروتئین وی کاله از بهترین و با کیفیت ترین مکمل های موجود در بازار است. هر وعده از این مکمل حاوی ۲۴ گرم پروتئین است. این مکمل در صورتیکه طبق دوز صحیح مصرف شود عوارضی در پی نخواهد داشت. وی کاله فاقد لاکتوز است بنابراین افراد حساس بخ قند لاکتوز می توانند با خیال آسوده آن را مصرف کنند. همچنین زنان باردار و شیرده قبل از مصرف باید با پزشک خود مشورت کنند.

سخن پایانی
مانند هر مکمل دیگری، بهتر است قبل از شروع مصرف مکمل های پروتئینی با پزشک یا مربی خود مشورت کنید. پروتئین وی احتمال دارد که با برخی داروها تداخل داشته باشد یا به عبارت بهتر ممکن است در افراد با شرایط خاص مضر باشد.
از آنجایی که پروتئین نیز حاوی کالری است، می تواند منجر به افزایش دریافت کالری شود که منجر به افزایش وزن می شود. مانند هر سکه ای که دو رو دارد، پروتئین وی نیز دارای مزایا و معایب خاص خود است. اگر نمی توانید لاکتوز را تحمل کنید اما همچنان می خواهید پروتئین وی مصرف کنید، می توانید به جای پروتئین وی کنسانتره (WTP) از پروتئین وی ایزوله (WTI) استفاده کنید زیرا WTI ها تصفیه شده تر هستند و حاوی چربی و لاکتوز کمتری می باشند. همیشه باید به خاطر داشته باشید که تعادلی بین پروتئین های مصرفی و سایر مواد مغذی ایجاد کنید تا از عوارض تغذیه ای جلوگیری شود و همچنین مصرف پروتئین وی همیشه باید با مصرف آب کافی همراه باشد.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.