نوار بهداشتی یا تامپون؟ کدام بهتر است؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
برای پاسخ به این سوال فاکتورهای زیادی در نظر گرفته می شود اما به طور کلی برخی خانم ها از اینکه باید تامپون وارد واژن شود احساس راحتی ندارند و از سوی دیگر عده ای از خانم ها از جابجایی و نشتی نوار بهداشتی گله دارند. همچنین برجستگی نوار بهداشتی از زیر لباس های تنگ مشخص است که در این صورت تامپون گزینه ایده آلی است. در ادامه این مقاله بیشتر درباره مزایا و معایب هر کدام از این محصولات صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

نوار بهداشتی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

نوار بهداشتی یک وسیله پرکاربرد مخصوص بانوان می باشد که در زمان قاعدگی مورد استفاده قرار می گیرد. برای کنترل خونی که از بدن خارج می شود و برای جلوگیری از نفوذ آن به لباس، نوار بهداشتی کاربرد دارد. این وسیله ضروری در حفظ سلامتی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند، بنابراین باید در انتخاب آن دقت کنید.

این وسیله تنوع زیادی از نظر جنس، طرح و اندازه دارد، که هنگام خرید باید پد مناسب با پوست و بهترین جنس را انتخاب کنید تا بدن دچار عفونت و حساسیت نشود. نوار بهداشتی با توجه به سبک زندگی، حجم خونریزی و نوع بدن نیز انتخاب می شود. برای خونریزی با حجم زیاد، به پدهایی با جذب بالا نیاز دارید. مواد و ساختار نوار بهداشتی بسیار مهم بوده و در سلامت زنان جامعه نقش بسیاری را ایفا می کند.

مزایای استفاده از نوار بهداشتی

برخی از فواید استفاده از نوار بهداشتی در طول دوره قاعدگی به شرح زیر است:

۱-  نوار بهداشتی از بهداشتی فردی خانم ها در دوره پریود مراقبت می کند.

۲-  مایعات را به سرعت جذب می کند و جریان هوا را فراهم می آورد.

۳-  خاصیت ضد باکتریایی نوار بهداشتی از عفونت ناحیه تناسلی جلوگیری می کند.

۴-  خاصیت ضد التهابی نوار بهداشتی از جوش، خارش و بثورات پوستی جلوگیری به عمل می آورد.

۵-  حمل و دفع نوار بهداشتی آسان است.

۶- احتمال نشتی تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد.

نوار بهداشتی ها در کنار مزایایی که برای راحتی و سلامتی زنان دارند، در صورت استفاده غلط و انتخاب نادرست ممکن است معایبی نیز به همراه داشته باشند. استفاده از نوار بهداشتی مانع از انجام برخی از فعالیت ها شده و فرد را دچار محدودیت می کند. با انتخاب جنس نامناسب و پدهای حساسیت زا و استفاده مداوم و تعویض نکردن به موقع، به سلامتی خود آسیب رسانده و باعث بروز عوارض ناخواسته خواهید شد. پس نوار بهداشتی ها را با دقت انتخاب و خریداری کرده و در زمان مناسب تعویض کنید تا راحتی و سلامتی را به شما هدیه دهد.

در وبسایت healthline می خوانیم:
اگر فردی هستید که پریودهای سنگین دارد و راحتی هنگام خواب برایتان اهمیت دارد. همچنین اگر دختر نوجوانی هستید که تازه پریود شده اید یا پوشیدن تامپون برایتان مشکل است، نوار بهداشتی انتخاب ایده آلی است.

تامپون چیست؟

تامپون از دیگر محصولات بهداشتی مخصوص بانوان می باشد که در دوران پریود مورد استفاده قرار می گیرد. تامپون ها در اندازه های کوچکی طراحی شده اند، به همین دلیل دارای محبوبیت زیادی هستند. این محصولات پرکاربرد در داخل واژن قرار می گیرند و خونریزی را به راحتی جذب خود می کنند. در انتهای این پد ها، نخی متصل شده است که به کمک آن میتوانید تامپون را به راحتی از بدن خارج کنید.

تامپون ها در انواع مختلفی تولید شده اند و بر اساس قدرت جذب دسته بندی می شوند. برای خونریزی های سنگین، پدهایی با میزان جذب بالا مناسب می باشند. این محصولات همچنین در اندازه های بزرگ و کوچک وجود دارند که با توجه به میزان خونریزی اندازه مناسب را انتخاب می کنید. این پدهای پرطرفدار، یک بار مصرف بوده و پس از هر بار استفاده باید دور انداخته شوند.

بیشتر بخوانید: دلایل حساسیت به نوار بهداشتی،‌ راه‌های پیشگیری و درمان آن

مزایا و معایب تامپون

مهمترین مزیت تامپون ها طراحی آنها در اندازه های کوچک می باشد. این پدهای کوچک قابل حمل بوده و به راحتی می توانید آنها را همراه داشته و در جیب یا کیف خود جای دهید. اندازه کوچک و قرار گرفتن این پدها در واژن، ویژگی نامرئی بودن را به همراه داشته و به هیچ وجه قابل رویت نمی باشند.

این محصولات بهداشتی تنها محصولات و پدهایی هستند که در هنگام شنا نیز می توان از آنها استفاده کرد. برای انجام فعالیت های ورزشی سنگین، این پدها بدون نشتی بوده و احساس آرامش و راحتی را به شما هدیه می دهند. اگر این پدها به درستی درون بدن قرار بگیرند، اصلا وجود آن را حس نخواهید کرد.

تامپون ها علاوه بر مزایایی که دارند مانند تمامی محصولاتی بهداشتی، ممکن است معایبی نیز به همراه داشته باشند. قرار دادن این پدها نسبت به پدهایی که روی لباس چسبانده می شوند، ممکن است کمی دشوار باشد، مخصوصا تامپون هایی که دارای اپلیکاتور هستند.

در موارد کمی ممکن است تامپون ها باعث تحریک و خشکی واژن شوند. سعی کنید در ساعت های طولانی از تامپون استفاده نکنید تا از عفونت و تحریک جلوگیری شود. از بزرگترین معایبی که ممکن است استفاده از تامپون به همراه داشته باشد، خطر سندرم شوک سمی می باشد، که بر اثر رشد بیش از حد باکتری در واژن اتفاق می افتد. برای کاهش معایب، تامپون های متناسب با حجم خونریزی، خریداری کرده و آنها را در زمان مناسب تعویض کنید.

خرید نوار بهداشتی

استفاده از تامپون در استخر

تامپون ها تنها پدهای بهداشتی هستند که در هنگام شنا و رفتن به استخر می توانید آنها را مورد استفاده قرار دهید. پس از شنا و خارج شدن از استخر، باید پد خود را به سرعت تعویض کنید، به دلیل اینکه این پدهای کوچک معمولا مقداری آب را به خود جذب می کنند. اگر پد را پس از شنا تعویض نکنید، باعث بروز عفونت و ورود و تجمع باکتری در درون واژن خواهد شد.

گم شدن تامپون در بدن

امکان گم شدن این پد پرکاربرد در بدن وجود ندارد، به دلیل اینکه انتهای واژن بسته بوده و دهانه رحم در انتها قرار دارد. دهانه رحم به اندازه یک سر سوزن می باشد و تامپون هرگز نمی تواند از آن عبور کند. پس این پدهای محبوب را به راحتی استفاده کرده و نگران گم شدن آنها نباشید. تامپون ها را به وسیله نخ متصل به آن می توانید به راحتی خارج کنید، اگر نخ به هر دلیلی ناپدید شود، به کمک انگشت می توانید پد را خارج کنید. اگر نتوانستید تامپون را از بدن خارج کنید، می توانید برای خارج کردن آن به پزشک مراجعه کنید، که این اتفاق بسیار نادر می باشد.

آیا استفاده تامپون بهتر از نوار بهداشتی است؟

برای پاسخ دادن به این سوال که نوار بهداشتی بهتر است یا تامپون، می توان گفت که انتخاب بین این دو، به سبک زندگی شما بستگی دارد. با توجه به نوع فعالیت، پوشیدن لباس های خاص، حجم خونریزی می توانید پد مناسب را انتخاب کنید.

هر دو این محصولات مزایا و معایب خاص خود را دارند، به همین دلیل نمی توان صراحتا اعلام کرد که کدام یک بهتر از دیگری می باشد. می توانید در طول روز و در هنگام فعالیت از تامپون استفاده کرده و در شب و هنگام استراحت از نوار بهداشتی استفاده کنید. با توجه به راحتی، سهولت در استفاده، بودجه و عوامل دیگر، پد مناسب را انتخاب کنید.

سخن پایانی
نوار بهداشتی و تامپون دو پد بهداشتی بسیار مفید و رایج برای بانوان می باشند. انتخاب محصول مناسب دوران قاعدگی به شرایط شما بستگی دارد. اما این محصولات به دلیل تماس داشتن با نواحی حساس بدن باید با دقت انتخاب شوند. انتخاب پد مناسب و تعویض به موقع و زود به زود این محصولات، خطر ابتلا به بیماری های مختلف و عفونت ها را کاهش داده و سلامتی و آرامش را به ارمغان می آورید.

منبع: healthline

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.