قرص مولتی ویتامین برای چیست؟

قرص مولتی ویتامین برای چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید: قرص های مولتی ویتامین حاوی ترکیبی از ویتامین ها، مواد معدنی و نیز سایر مواد مغذی هستند. هر یک از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در قرص های مولتی ویتامین نقش منحصر به فردی در بدن دارند. قرص های مولتی ویتامین در اشکال مختلف دارویی مانند قرص، کپسول، شربت، پاستیل و هر شکلی دیگری در دسترس است.
به طور طبیعی غذاها تامین کننده ویتامین ها و مواد معدنی موردنیاز بدن هستند. گاهی این مواد مغذی در غذاها یافت نمی شوند یا بدن به دلایل متعدد قادر به جذب آن از غذاها نیست. در این شرایط انواع قرص مولتی ویتامین مینرال نیازهای بدن به مواد معدنی و ویتامین ها را تامین می کند. در این مقاله داروبوم با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی از مولتی ویتامین ها و مینرال کسب کنید.

مولتی ویتامین چیست؟

ویتامین ها بخش مهمی از عملکرد بدن انسان هستند. ما می توانیم ویتامین ها را نه تنها از غذاهایی که می خوریم، بلکه به صورت مکمل ها و قرص های تجویز شده توسط پزشک یا بدون نسخه نیز دریافت کنیم. مصرف بهترین مولتی ویتامین ها می تواند به درمان هر یک از کمبودهای تغذیه ای کمک کند. مولتی ویتامین ها اهمیت حیاتی و حمایتی را برای داشتن جسم و روان سالم ارائه می دهند. امروزه اغلب مردم به مولتی ویتامین ها روی آورده اند.

انواع قرص های مولتی ویتامین

مکمل های موجود به صورت های مولتی (چند) ویتامینه، تک ویتامینه یا ترکیب با یک یا چند ماده معدنی است. بسیاری از انواع مولتی ویتامین ها در داروخانه ها و برخی فروشگاه های معتبر و به صورت آنلاین و حضوری در دسترس هستند.

هر یک از شرکت‌های دارویی انتخاب می‌کنند که کدام ویتامین‌ها و مواد معدنی و چه مقدار را در محصولات خود بگنجانند. مولتی ویتامین استاندارد یا فرمولاسیون یکسان وجود ندارد. مولتی ویتامین یورو ویتال یک مکمل عالی با ترکیبات منحصر به فرد می باشد که در تقویت سیستم ایمنی و دستگاه عصبی شما بسیار موثر می باشد.

تولیدکنندگان برخی از مولتی ویتامین ها را برای اهداف خاصی مانند عملکرد ورزشی یا انرژی بخشی، کنترل وزن، بهبود ایمنی یا سلامت چشم ارائه می کنند. این محصولات علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی اغلب حاوی مواد گیاهی و سایر مواد مانند چای سبز، کوآنزیم Q10، پروبیوتیک ها یا گلوکزامین هستند.

مقادیر توصیه شده مواد مغذی بر اساس سن و جنس متفاوت است و در بسیاری از موارد زنان نسبت به مردان نیاز به ویتامین و مواد معدنی بیشتری دارند. مصرف کافی کلسیم، آهن و قرص اسید فولیک برای زنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

فواید مصرف مولتی ویتامین برای بدن

فواید مصرف مولتی ویتامین برای بدن

در ادامه این مقاله از مجله داروبوم چند نمونه از مزایای مولتی ویتامین ها برای افزایش دریافت مواد مغذی، بهبود سلامت و کاهش خطر ابتلا به بیماری ها آورده شده است.

علیرغم مصرف تمام وعده های غذایی و غذاهای سالم، گاهی اوقات بدن کمبود ویتامین ها و مواد معدنی را نشان می دهد. مولتی ویتامین ها نقش مهمی در حمایت سلامت بدن ایفا می کنند و برای همه افراد صرف نظر از سن و جنسیت مفید هستند. مولتی ویتامین ها علاوه بر رفع کمبود ویتامین، فواید دیگری همانند آنچه در زیر آمده دارند:

۱- مولتی ویتامین و تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن از مجموعه پیچیده ای از سلول ها، فرآیندها و مواد شیمیایی تشکیل شده است که به طور مداوم از بدن در برابر عوامل بیماری زا از جمله ویروس ها، سموم و باکتری ها دفاع می کند.

تحقیقات نشان داده است که مصرف مولتی ویتامین های حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، گیاهان و سایر مواد مغذی می‌تواند به بهبود سیستم ایمنی کمک کند و به طور بالقوه ای در برابر بیماری ها از آن محافظت کند. قرص زینک، ویتامین‌های C و D مهم ترین موادی هستند که در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند.

سالم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن در طول سالیان عمر کلید پیشگیری از عفونت و بیماری است. اگرچه مکمل ها و مولتی ویتامین ها فواید بسیاری در سلامت سیستم ایمنی بدن داشته باشند، اما نباید و نمی توانند به عنوان جایگزینی برای یک سبک زندگی سالم استفاده شوند. انتخاب سبک زندگی سالم با مصرف غذاهای مغذی و خواب کافی و ورزش، مهم ترین راه های تقویت سیستم ایمنی بدن است.

۲- مولتی ویتامین و تولید هورمون ها و آنزیم های ضروری

ویتامین‌ها و مواد معدنی از جهاتی دیگر نیز برای بدن انسان ضروری هستند، به طور مثال در انواع مسیرهای متابولیک نقش اساسی دارند و از عملکردهای بنیادی سلولی پشتیبانی می‌کنند. به طور خاص، مشارکت انواع ویتامین ها در متابولیسم تولید انرژی، سنتز DNA، انتقال اکسیژن و عملکردهای عصبی برای عملکرد مغز و عضله اهمیت دارند.

از جمله ویتامین های ضروری که در این پیامدها نقش دارند می توان به  ویتامین‌های B1، B2، B3، B5، B6، B8، B9 و B12، ویتامین C، آهن، منیزیم و زینک را نام برد.

قرص مولتی دیلی آلفا ویتامینز

۳- مولتی ویتامین و کنترل فشار خون

فشار خون بالا یک بیماری خاموش است که تقریباً نیمی از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. عوامل متعددی در آن دخیل هستند که عادات غذایی ناسالم یکی از اصلی ترین آنهاست. مصرف غذاهای غنی از ویتامین ها و مواد معدنی خاص یا مولتی ویتامین ها می تواند به کاهش شیوع فشار خون بالا در افراد سالم و کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک کند.

محققان در مطالعه ای روی ۱۲۸ زن چاق آمریکایی در بازه سنی ۱۸ تا ۵۵ ساله با افزایش خطر بیماری قلبی عروقی مانند فشار خون، هیپرگلیسمی یا چربی خون بالا انجام شد، به نتایج جالبی دست یافته اند. گزارش این تحقیق نشان داد که مصرف قرص های مولتی ویتامین و مواد معدنی کافی می‌تواند فشار خون و CRP  را در زنان چاق با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی کاهش دهد.

مطالعات حاکی از آن است که مصرف طولانی مدت ویتامین C  به میزان۵۰۰ میلی گرم در روز  به کاهش فشار خون کمک می کند. به دلیل اینکه ویتامین C  دارای خواص آنتی اکسیدانی است، سطح اکسید نیتریک را در بدن افزایش می دهد که برای عملکرد طبیعی عروق خونی ضروری است.  اکسید نیتریک به شل شدن عروق خونی برای جریان طبیعی خون کمک می کند و در هنگام استرس اکسیداتیو، تولید آن مهار می شود و در نتیجه باعث تخریب رگ های خونی می شود.

از طرفی ویتامین C به عنوان یک دیورتیک عمل می کند که به تخلیه مایعات از بدن و در نتیجه کاهش فشار خون کمک می کند. در فشار خون بالا، سطح سدیم خون شما بالا است و باعث افزایش حجم خون می شود. از طریق عوامل دیورتیک، سدیم اضافی و مایعات بدن از طریق ادرار دفع می‌شوند و به کاهش فشار روی دیواره عروق کمک می‌کنند.

مولتی ویتامین سندروس مخصوص خانم‌های زیر 50 سال

۴- مولتی ویتامین و عملکرد مغز

مطالعاتی که جمعیت‌های خاصی را مورد بررسی قرار داده اند نشان می دهد که مولتی ویتامین‌ها می‌توانند حافظه را در افراد مسن تقویت کنند. اگرچه هیچ تضمینی برای جلوگیری از زوال عقل یا از دست دادن حافظه وجود ندارد، اما مصرف برخی مولتی ویتامین ها سودمند است.

یک بررسی در سال ۲۰۱۵ نشان داده است که مصرف مکمل‌های حاوی دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) منجر به بهبود قابل توجهی در حافظه اپیزودیک در مبتلایان می‌شود. DHA و EPA از انواع اصلی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. این دو بیشتر در غذاهای دریایی مانند ماهی قزل آلا یافت می شود.

قرص ویتامین B12 نیز مانند امگا ۳ فواید ذهنی زیادی دارد. دریافت ویتامین B12 کافی ممکن است انرژی بیشتری به شما بدهد، حافظه را بهبود بخشد و یادگیری چیزهای جدید را آسان‌تر کند. همچنین نشان داده شده است که به بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی کمک می کند.

مولتی ویتامین ها همچنین بر خلق و خوی انسان تأثیر گذارند. تحقیقات نه تنها ارتباط مستقیمی بین خلق و خوی ضعیف و کمبود مواد مغذی، بلکه بین مکمل های غذایی و کاهش علائم اضطراب و افسردگی را نیز آشکار کرده است.

۵- مولتی ویتامین و سرطان

برخی از مطالعات هیچ تاثیری بر خطر سرطان نشان نمی‌دهند، در حالی که برخی دیگر استفاده از مولتی ویتامین را با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط می‌دانند. در مطالعه ای دیگر یکی روی زنان و دیگری در مردان و زنان، مصرف طولانی‌مدت مولتی ویتامین را با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط دانسته اند.

۶- مولتی ویتامین و سلامت چشم

دژنراسیون ماکولا وابسته به سن یکی از علل اصلی نابینایی در سراسر جهان است. مطالعه ای در سال های اخیر نشان داده است که مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی آنتی‌اکسیدانی پیشرفت این بیماری را تا حد زیادی کاهش داده و به پیشگیری از آن کمک می کند.

علاوه بر این، برخی شواهد نشان می دهد که مولتی ویتامین ها ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید، یکی دیگر از بیماری های چشمی شایع را کاهش دهند.

مولتی ویتامین برای چه کسانی مفید است؟

قرص مولتی ویتامین برای چه کسانی مفید است؟

تحقیقات نشان داده است که مولتی ویتامین ها در کاهش خطر کمبود ویتامین و مواد معدنی و اطمینان از دریافت کافی مواد مغذی موثر هستند.

افرادی که قرص مولتی ویتامین برایشان سودبخش است عبارتند از:

۱- زنان باردار و شیرده

مولتی ویتامین ها در دوران بارداری در کمک به کاهش خطر نقایص مادرزادی و سایر پیامدهای منفی هنگام تولد موثر هستند. همچنین به زنان شیرده کمک می کنند تا نیاز بیشتری که در دوران شیردهی به مواد مغذی دارند را دریافت کنند. بنابراین بهتر است مولتی ویتامین مخصوص دوران بارداری را انتخاب کنید.

۲- افراد مسن

اگر یک فرد مسن به دلیل مشکل جویدن و بلعیدن، تغییر طعم، یا کاهش اشتها کمتر غذا می خورد، احتمالا به مکمل مولتی ویتامین نیاز داشته باشد. علاوه بر این، بدن انسان با افزایش سن جذب برخی از مواد مغذی را کاهش می دهد که نیاز به قرص مولتی ویتامین را الزامی می کند.

محصول پیشنهادی: قرص ول وومن بالای ۵۰ سال

۳- افرادی که جذب ضعیفی دارند

توانایی جذب مواد مغذی در برخی افراد به دلیل یکی از موارد زیر کاهش می یابد. بنابراین بهتر است از قرص مولتی ویتامین استفاده کنند.

  • شرایط گوارشی
  • شرایطی که باعث استفراغ یا اسهال می شود
  • جراحی هایی که دستگاه گوارش را تغییر می دهند
  • اعتیاد به الکل
  • داروهای خاص
قرص مولتی کامپلیت هلث برست

قرص مولتی ویتامین برای چه کسانی مضر است؟

مولتی ویتامین های مختلف حاوی ترکیبات و دوزهای متفاوتی از مواد مغذی هستند که باید قبل از شروع آن مکمل با پزشک مشورت کنید. برخی از افراد باید در مصرف برخی مواد مغذی احتیاط کنند. به عنوان مثال، آهن که در بسیاری از مولتی ویتامین ها یافت می شود، ممکن است در کسانی که مشکلات گوارشی دارند، یبوست ایجاد کند. سایر مواد مغذی مانند پتاسیم می تواند برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی مشکل ساز باشد.

افرادی که ممکن است از مولتی ویتامین سود نبرند عبارتند از:

۱- کسانی که از رژیم غذایی متعادل استفاده می کنند

اگر رژیم غذایی متعادل و متنوعی می خورید، احتمالاً به مولتی ویتامین نیاز ندارید، به خصوص اگر باردار نیستید و هیچ بیماری ندارید.

۲- افرادی که مکمل‌های انفرادی مصرف می‌کنند

کسانی که انواع مکمل‌های غذایی مصرف می‌کنند باید ارزیابی کنند که آیا مصرف مولتی ویتامین همراه با سایر قرص‌هایشان منجر به دریافت بیش از حد مواد مغذی می‌شود یا خیر.

۳- کسانی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند

مولتی ویتامین‌ها می‌توانند با برخی داروها تداخل داشته باشند، بنابراین قبل از مصرف مکمل‌ها برای اطمینان از ایمن بودن آن‌ها، حتماً با یک پزشک مشورت کنید.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

اگر نیاز به مولتی ویتامین دارید، بهتر است آن را به گونه ای مصرف کنید که جذب مواد مغذی آن (یعنی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری) را به حداکثر برساند. برای بسیاری از افراد، زمان صبحانه بهترین زمان برای مصرف مولتی ویتامین است، زیرا احتمال فراموشی مصرف کمتر است. مصرف مولتی ویتامین همراه با غذا ناراحتی معده یا حالت تهوع را که احتمال دارد با این مکمل ها ایجاد می شود کاهش می دهد.

در ادامه چند قانون کلی برای مصرف قرص های مولتی ویتامین آورده شده است:

۱- اگر همزمان با قرص مولتی ویتامین مکمل کلسیم نیز مصرف می کنید، این دو را در زمان متفاوتی از هم در روز مصرف کنید زیرا مقدار زیاد کلسیم جذب مواد معدنی موجود در مولتی ویتامین مانند منیزیم، آهن، مس و زینک را کاهش می دهد.

۲- به طور مشابه، اگر مکمل جداگانه ای حاوی ویتامین D، A، E یا K مصرف می کنید، آن را در زمان متفاوتی از روز نسبت به مولتی ویتامین خود مصرف کنید زیرا ممکن است جذب سایر ویتامین های محلول در چربی در مولتی ویتامین را کاهش دهد.

۳- اگر مکملی حاوی ویتامین B12 مصرف می کنید، حداقل ۶ ساعت فاصله با مولتی ویتامین خود مصرف کنید، زیرا فقط می توانید مقدار ناچیزی از آن را جذب کنید.

۴- توجه داشته باشید که کلسیم و یا منیزیم موجود در مولتی ویتامین ها ممکن است در جذب برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها، استاتین ها و هورمون های تیروئید اختلال ایجاد کند. بنابراین، آنها را در زمانی متفاوت از مولتی ویتامین خود مصرف کنید.

هنگام انتخاب یک مولتی ویتامین، به طور کلی بهتر است مولتی ویتامینی را انتخاب کنید که نیاز روزانه هر ماده مغذی را تامین کند. بسیاری از مولتی ویتامین ها بسیار بیشتر از نیاز شما را فراهم می کنند که ممکن است در بدن عوارضی ایجاد کند.

قرص مولتی ویتامین مینرال کارن 60 عددی

سخن پایانی
مولتی ویتامین ها فواید زیادی برای بدن دارند، اما نباید و نمی توانند به عنوان جایگزینی برای یک سبک زندگی سالم استفاده شوند. داشتن یک رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی، داشتن خواب کافی، انجام فعالیت بدنی منظم و ترک سیگار از مهم‌ترین راه‌های کمک به حفظ سلامت و کاهش ابتلا به بیماری ها هستند. اگر قصد دارید یک مولتی ویتامین مینرال را خریداری کنید اول با پزشک داروخانه مشورت کنید زیرا بعضی از مکمل ها با برخی داروها تداخل دارند یا ممکن است برای عده ای نامناسب باشند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.