کلسیم چیست و فواید و عوارض آن

کلسیم چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید؟
کلسیم ماده معدنی است که بدن برای ساختن و حفظ استخوان ها و انجام بسیاری از وظایف مهم دیگر به آن نیاز دارد. کلسیم فراوان ترین ماده معدنی در بدن است. تقریباً تمام کلسیم بدن در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شود و به آنها ساختار و استحکام می بخشد. در این مقاله از مجله داروبوم خواهیم دانست فواید و عوارض کلسیم چیست؟ بدن به چقدر کلسیم نیاز دارد و آن را از چه منابعی دریافت می کند؟ همچنین در پایان چند نمونه از بهترین مکمل های کلسیم را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

کلسیم چیست؟ 

بدن برای ساختن و حفظ استخوان های قوی نیاز دارد همچنین کلسیم نقش مهمی در عملکرد صحیح قلب، ماهیچه ها و اعصاب ایفا می کند. کلسیم به رگ های خونی کمک می کند تا خون را در سراسر بدن جریان دهند و به ترشح هورمون هایی کمک می کند که بر بسیاری از عملکردهای بدن تأثیر می گذارند.

برخی از مطالعات نشان می دهد که مزایای مصرف کلسیم همراه با ویتامین D به طرز چشمگیری افزایش می یابد. به عنوان مثال محافظت از بدن در برابر سرطان، دیابت و فشار خون بالا. اما برای اظهار نظر قطعی نیاز به تحقیقات گسترده تری است.

محل ذخیره کلسیم در بدن کجاست؟

بیشتر میزان کلسیم بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها وجود دارد و فقط حدود ۱درصد از آن در بقیه قسمت‌های بدن است که همین ۱ درصد وظایف زیادی را به عهده دارد از جمله آن‌ که انقباض ماهیچه های بدن که به سطح کافی کلسیم وابسته است. همانطور که می‌دانید با بالا رفتن سن توده استخوانی به تدریج مواد معدنی‌اش را از دست می‌دهد و به دنبال آن عوارضی از قبیل شکستگی انتهای استخوان ران و روی هم جمع شدن ستون فقرات رخ می‌دهد لذا در این مرحله حتی سنین پائین تر به منظور پیشگیری از مکمل کلسیم برای جذب کلسیم و افزایش کلسیم در بدن استفاده می‌کنند.

فواید کلسیم برای سلامتی چیست؟

کلسیم علاوه بر اثر گذاری بر استحکام استخوانها و دندانها در بهبود عملکرد اعصاب و همچنین انعقاد خون نیز مؤثر می باشد. مصرف همزمان کلسیم و ویتامین D3 به جذب کامل کلسیم کمک می کند. همچنین وجود کلسیم به اندازه کافی و استاندارد در بدن فواید دیگری نیز دارد که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم:

۱- کلسیم و سلامت استخوان در سالخوردگان

پس از حدود ۳۰ سالگی، استخوان ها به آرامی کلسیم خود را از دست می دهند. در میانسالی، از دست دادن استخوان سرعت می‌گیرد و می تواند منجر به استخوان‌های ضعیف و شکننده (پوکی استخوان) و استخوان‌های شکسته شود. اگرچه از دست دادن استخوان در زنان شایع تر است، اما می تواند مردان را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

سلامت استخوان ها با آزمایش تراکم مواد معدنی استخوان سنجیده می شود که نشان می دهد استخوان های شما سالم و قوی هستند یا ضعیف و شکننده. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌های کلسیم حاوی یا فاقد ویتامین D تراکم مواد معدنی استخوان را در افراد مسن افزایش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: از فواید قرص کلسیم بیشتر بدانید!

۲- کلسیم و سرطان

برخی تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که کلسیم زیادی از طریق غذا و مکمل‌ها دریافت می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان‌های روده بزرگ و راست روده هستند. با این حال برخی دیگر از مطالعات خلاف این موضوع را نشان داده اند. به طور مثال مردانی که کلسیم زیادی از لبنیات دریافت می کنند، احتمال ابتلا به سرطان پروستات در آنها افزایش می یابد. برای سایر انواع سرطان، به نظر نمی رسد که کلسیم بر خطر ابتلا به سرطان یا مرگ و میر به علت سرطان تأثیر بگذارد. لازم به ذکر است، تحقیقات بیشتری برای درک بهتر اینکه آیا کلسیم موجود در غذاها یا مکمل های غذایی بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر می گذارد، مورد نیاز است.

۳- کلسیم و پره اکلامپسی

پره اکلامپسی یک عارضه جدی در اواخر بارداری است. علائم آن شامل فشار خون بالا و سطح بالای پروتئین در ادرار است. مکمل های کلسیم ممکن است خطر ابتلا به پره اکلامپسی را در برخی از زنان باردار که کلسیم کمی مصرف می کنند کاهش دهد. بنابراین، بسیاری از کارشناسان مصرف مکمل های کلسیم را در دوران بارداری برای زنانی که کلسیم دریافتی کمی دارند، توصیه می کنند.

۴- کلسیم و کنترل وزن

تحقیقات به طور واضح مشخص نکرده اند که آیا کلسیم موجود در محصولات لبنی یا مکمل ها به کاهش وزن کمک می کند یا از افزایش وزن جلوگیری می کند. با این حال برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف بیشتر کلسیم کمک می کند، اما به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

۵- کلسیم و سندرم متابولیک

سندرم متابولیک یک وضعیت پزشکی جدی است که خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش می دهد. اگر حداقل سه مورد یا بیشتر را دارید به سندرم متابولیک مبتلا هستید:

  • چاقی دور کمر
  • سطح بالای چربی خون (تری گلیسیرید)
  • سطوح پایین کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (کلسترول خوب)
  • فشار خون بالا
  • سطح قند خون بالا

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف بیشتر کلسیم ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک در زنان کمک کند اما در مردان تاثیر بالقوه ای مشاهده نشده است.

کلسیم چیست و فواید و عوارض آن

۶- کمک به کاهش وزن بدن

از فواید کلسیم می‌توان به کاهش چربی‌های ذخیره شده در بدن اشاره کرد. مطالعات مختلف دریافت مقدار پایین کلسیم را با شاخص توده بدنی بالاتر (BMI) و درصد بالای چربی بدن مرتبط دانستند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ اثرات مصرف روزانه ۶۰۰ میلی گرم کلسیم را در دانشجویان دارای اضافه وزن و چاقی با مصرف کلسیم بسیار کم بررسی کرد. این مطالعه نشان داد افرادی که مکمل حاوی ۶۰۰ میلی گرم کلسیم و ۱۲۵ واحد ویتامین D مصرف می‌کردند نسبت به افرادی که رژیم غذایی با کالری محدودتر فاقد کلسیم داشتند، چربی بیشتری از دست داده‌اند. معمولاً مصرف ویتامین D همراه با کلسیم توصیه می‌شود زیرا جذب کلسیم را بهبود می‌بخشد.

۷- کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

افزایش کلسیم در بدن ممکن است به کاهش خطر سرطان روده بزرگ کمک کند. طبق یک مطالعه بزرگ کلسیم موجود در محصولات لبنی و مکمل‌ها ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

۸- بهبود مارکرهای متابولیک

مصرف این مینرال می‌توانند به بهبود شاخص متابولیک کمک کنند. چندین مطالعه نشان داده است که مصرف مکمل حاوی کلسیم ممکن است مارکرهای متابولیکی را بهبود ببخشد، به ویژه هنگامی که با ویتامین D مصرف می‌شود. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، ۴۲ زن باردار از مکمل‌های حاوی کلسیم و ویتامین D استفاده کردند. بررسی‌های بعدی نشان داد که برخی مارکرهای متابولیکی آن‌ها از جمله فشار خون و مارکرهای التهابی بهبود یافت. همچنین تحقیقات دیگر نشان داده است کودکان زنانی که در دوران بارداری از این مینرال استفاده کرده‌اند در هفت سالگی فشار خون پایین‌تری نسبت به کودکان مادرانی دارند که مکمل مصرف نکرده‌اند.

در یک مطالعه اخیر، به بیش از ۱۰۰ زن دچار کمبود ویتامین D مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک مکمل کلسیم و ویتامین D داده شد. بعداً مشخص شد در افرادی که مکمل مصرف کرده‌اند در مقایسه با گروه کنترل، مارکرهای التهابی، سطح انسولین و تری گلیسیرید بهبود قابل توجهی داشته است.

عوارض کلسیم

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد کلسیم ممکن است خطر بیماری قلبی و سرطان پروستات را افزایش دهد.

سطوح بالای کلسیم در خون و ادرار می تواند باعث ضعف عضلات، عملکرد ضعیف کلیه، سطوح پایین فسفات، یبوست، حالت تهوع، کاهش وزن، خستگی مفرط، نیاز مکرر به ادرار، ریتم غیر طبیعی قلب و خطر بالای مرگ ناشی از قلب شود.

باید خاطر نشان کنیم که سطوح بالای کلسیم در خون و ادرار معمولاً ناشی از یک وضعیت سلامتی مانند سطوح بالای هورمون پاراتیروئید یا سرطان است، و از مصرف زیاد کلسیم نشات نمی گیرد.

مقادیر بیش از حد کلسیم در خون معروف به هیپرکلسمی می‌تواند باعث نارسایی کلیه، کلسیفیکاسیون عروق و بافت نرم، هایپر کلسیوریا (مقادیر بالای کلسیم در ادرار) و سنگ کلیه شود. اگرچه مصرف بسیار بالای این ماده معدنی پتانسیل ایجاد هیپرکلسمی را دارد اما معمولاً با هایپر پاراتیروئیدیسم اولیه یا بدخیمی همراه است.

مصرف زیاد این مینرال همچنین می‌تواند باعث یبوست شود. علاوه بر این ممکن است در جذب آهن و زینک تداخل ایجاد کند، اگرچه این اثر به خوبی ثابت نشده است. مصرف زیاد این مینرال از طریق مکمل‌ها، اما نه غذاها، با افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه همراه است.

سطح بالای تحمل پذیر مصرفی (UL) برای این ماده معدنی که توسط شورای غذا و تغذیه تعیین شده است ۳ میلی گرم در روز است. البته دریافت بیش از حد کلسیم از طریق غذاها نادر است و بیشتر به دلیل استفاده از مکمل‌ها ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: عوارض قرص کلسیم چیست؟

مقدار کلسیم در بدن

مقدار کلسیم مورد نیاز روزانه به سن و جنس بستگی دارد. مقدار توصیه شده کلسیم ۲۵۰۰ میلی گرم در روز برای بزرگسالان ۱۹ تا ۵۰ ساله است. برای افراد ۵۱ سال و بالاتر، حد مجاز ۲۰۰۰ میلی گرم در روز است.

مقدار کلسیم توصیه شده روزانه برای مردان:

  • ۱۹-۵۰ سال ۱۰۰۰ میلی گرم
  • ۵۱-۷۰ سال ۱۰۰۰ میلی گرم
  • ۷۱ و بالاتر ۱۲۰۰ میلی گرم

مقدار کلسیم توصیه شده روزانه برای زنان:

  • ۱۹-۵۰ سال ۱۰۰۰ میلی گرم
  • ۵۱ سال و بالاتر ۱۲۰۰ میلی گرم

آیا کلسیم کافی دریافت می کنم؟

بسیاری از مردم کمتر از مقدار توصیه شده کلسیم را از طریق غذا و مکمل ها دریافت می کنند، به ویژه:

  • کودکان و نوجوانان ۴ تا ۱۸ سال.
  • افرادی که پوست تیره تری دارند.
  • بزرگسالان ۵۰ ساله و بالاتر که فقر غذایی دارند.

گروه خاصی از افراد بیشتر از سایرین در دریافت کلسیم کافی مشکل دارند، از جمله:

  • زنان یائسه، کلسیم کمتری جذب و حفظ می کند. با گذشت زمان، این امر می تواند منجر به پوکی و شکستگی استخوان ها شود.
  • افرادی که شیر نمی نوشند یا سایر محصولات لبنی می خورند. محصولات لبنی منابع غنی کلسیم هستند، اما افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز، افراد مبتلا به آلرژی به شیر و وگان ها (افرادی که هیچ محصول حیوانی مصرف نمی کنند) باید منابع دیگر کلسیم را جایگزین کنند.

اگر کلسیم کافی دریافت نکنم چه اتفاقی می افتد؟

دریافت خیلی کم کلسیم می تواند باعث ایجاد چندین بیماری شود، از جمله بیماری های زیر به دلیل کمبود کلسیم شایع است:

  • پوکی استخوان که باعث ضعیف و شکننده شدن استخوان ها می شود.
  • راشیتیسم، نوعی بیماری در کودکان که باعث نرمی و ضعف استخوان ها می شود.
  • استئومالاسی که باعث نرمی استخوان در کودکان و بزرگسالان می شود.
منابع غذایی کلسیم

برای کمبود کلسیم چه بخوریم؟

در حالی که مصرف بیش از اندازه مکمل‌های کلسیم ممکن است عوارض جانبی ناخواسته‌ای ایجاد کند، تأمین این ماده معدنی از طریق رژیم غذایی و یا استفاده مناسب از مکمل های تقویتی همچون قرص کلسیم و یا قرص ویتامین D کاملاً بی خطر است. وقتی این عنصر را از طریق رژیم غذایی دریافت می‌کنید، آن را به مقدار کم و به تناوب در طول روز همراه با سایر منابع غذایی مصرف می‌کنید که به شما در جذب این ماده مغذی کمک می‌کند.

منابع غذایی سرشار از کلسیم

بدن انسان کلسیم تولید نمی کند، بنابراین باید آن را از طریق منابع دیگر دریافت کنید. کلسیم در بسیاری از غذاها یافت می شود. شما می توانید مقادیر توصیه شده کلسیم را با خوردن غذاهای مختلف از جمله موارد زیر دریافت کنید:

  1. شیر، ماست و پنیر و به طور کلی لبنیات منابع غذایی اصلی کلسیم هستند.
  2. کنسرو ساردین و ماهی آزاد با استخوان حاوی کلسیم هستند.
  3. برخی سبزیجات مانند کلم پیچ و کلم بروکلی نیز کلسیم دارند.
  4. کلسیم به برخی از نوشیدنی ها از جمله بسیاری از آب میوه ها و نوشیدنی های سویا و بادام و همچنین برخی از غلات آماده اضافه می شود.
  5. بیشتر غلات مانند نان، پاستا و غلات غنی نشده فاقد مقادیر زیاد کلسیم هستند. با این حال، از آنجایی که مردم اغلب آنها را می خورند، بخشی از کلسیم بدن شان را از این طریق تامین می کنند.

اگرچه رژیم غذایی بهترین راه برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن است، اما اگر رژیم غذایی فاقد کلسیم کافی باشد، مکمل های کلسیم گزینه مناسبی می باشند.

قبل از اینکه قرص کلسیم را خریداری کنید، مطمئن شوید که به چه مقدار کلسیم نیاز دارید، مزایا و معایب مکمل های کلسیم و نوع مکملی را که باید انتخاب کنید، می دانید.

انواع مکمل های کلسیم

کلسیم در بسیاری از مکمل های مولتی ویتامین مینرال، مکمل های کلسیم اختصاصی، و در مکمل هایی که حاوی کلسیم و سایر مواد مغذی مانند ویتامین D هستند یافت می شود.

چندین نوع مختلف از ترکیبات کلسیم در مکمل های کلسیم استفاده می شود. هر ترکیب حاوی مقادیر مختلفی از کلسیم است که به آن کلسیم عنصری گفته می شود. مکمل های کلسیم رایج به صورت زیر نام گذاری می شوند:

  • کربنات کلسیم (۴۰ درصد کلسیم عنصری)
  • سیترات کلسیم (۲۱٪ کلسیم عنصری)
  • کلسیم گلوکونات (۹٪ کلسیم عنصری)
  • لاکتات کلسیم (۱۳ درصد کلسیم عنصری)

دو شکل اصلی کلسیم در مکمل های غذایی عبارتند از کربنات کلسیم و سیترات کلسیم. کربنات کلسیم ارزان ترین نوع کلسیم است و بنابراین اغلب به عنوان اولین انتخاب مطرح است. کربنات کلسیم وقتی با غذا مصرف شود بهتر جذب می شود.

سیترات کلسیم هم با معده خالی و هم با معده پر به خوبی جذب می شود. افرادی که سطح اسید معده پایینی دارند مانند سالمندان بدن شان سیترات کلسیم را راحت‌تر از کربنات کلسیم جذب می‌کند.

سایر اشکال کلسیم در مکمل ها شامل گلوکونات کلسیم و لاکتات کلسیم است.

علاوه بر این، برخی از مکمل های کلسیم با ویتامین ها و سایر مواد معدنی ترکیب می شوند. به عنوان مثال، برخی از مکمل های کلسیم ممکن است حاوی ویتامین D یا منیزیم نیز باشند. فهرست مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید تا ببینید مکمل کلسیم شما کدام شکل از کلسیم است و چه مواد مغذی دیگری ممکن است حاوی آن باشد. این اطلاعات در صورت داشتن هر گونه نگرانی در مورد سلامتی یا رژیم غذایی مهم است.

چه کسانی باید مکمل های کلسیم را مصرف کنند؟

حتی اگر رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید، احتمال دارد که تامین کلسیم به اندازه کافی صورت نگیرد. این مشکل بیشتر در افرادی با شرایط زیر رخ می دهد:

  • رژیم غذایی گیاهخواری دارند.
  • توانایی تحمل لاکتوز نداشته باشند و مصرف لبنیات را محدود کنند.
  • مقادیر زیادی پروتئین یا سدیم مصرف کنند که باعث می شود بدن شان کلسیم بیشتری دفع کند.
  • تحت درمان طولانی مدت با کورتیکواستروئیدها هستند.
  • ابتلا به برخی بیماری های روده یا گوارشی که توانایی در جذب کلسیم را کاهش می دهد، مانند بیماری التهابی روده یا بیماری سلیاک.

در چنین شرایطی، مکمل‌های کلسیم ممکن است به شما در رفع نیازهای کلسیم خود کمک کنند. با پزشک یا متخصص تغذیه خود در مورد اینکه آیا قرص های کلسیم برای شما مناسب هستند یا خیر صحبت کنید.

انواع مکمل های کلسیم

راهنمای انتخاب مکمل های کلسیم

هنگام بررسی مکمل های کلسیم، این عوامل را در نظر بگیرید:

۱- مقدار کلسیم

مقدار واقعی کلسیم موجود در مکمل اولین عاملی است که باید به آن توجه کرد. این عنصر معدنی همان چیزی است که بدن شما برای رشد استخوان و سایر مزایای سلامتی جذب می کند. برچسب روی قرص های کلسیم برای تعیین مقدار کلسیم در یک وعده مفید است. به عنوان مثال، کربنات کلسیم ۴۰ درصد کلسیم عنصری است، بنابراین ۱۲۵۰ میلی گرم کربنات کلسیم حاوی ۵۰۰ میلی گرم کلسیم عنصری است. هنگام تعیین مقدار کلسیم در یک وعده، حتما به اندازه سروینگ (تعداد قرص) توجه کنید.

۲- تحمل پذیری

مکمل‌های کلسیم عوارض جانبی کمی دارند، اما گاهی اوقات ممکن است عوارض جانبی از جمله گاز، یبوست و نفخ رخ دهد. به طور کلی کربنات کلسیم بیشترین یبوست را دارد. ممکن است لازم باشد چند مارک مختلف یا انواع مکمل های کلسیم را امتحان کنید تا در نهایت بهترین مکمل را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید :
اگر به دنبال قرص های منیزیم ایرانی و خارجی هستید، صفحه “قرص منیزیم” را بررسی کنید.

۳- تداخل دارویی

مکمل های کلسیم می توانند با بسیاری از داروهای تجویزی مختلف، از جمله داروهای فشار خون، هورمون های تیروئید مصنوعی، بیس فسفونات ها، آنتی بیوتیک ها و مسدود کننده های کانال کلسیم تداخل داشته باشند. بسته به داروهایی که مصرف می کنید، ممکن است لازم باشد مکمل را همراه با وعده های غذایی یا بین وعده های غذایی خود مصرف کنید. از پزشک یا داروساز داروخانه درباره تداخلات احتمالی و اینکه کدام نوع مکمل کلسیم برای شما مؤثر است، سؤال کنید.

بیشتر بخوانید: اگر کلیه سنگ ساز داریم می توانیم قرص کلسیم بخوریم؟

۴- کیفیت و قیمت

کیفیت مکمل ها فاکتور مهمی است که باید در خرید قرص کلسیم در نظر گرفت. تولیدکنندگان و برندهای مختلفی در بازار موجود است که محصولات خود را با قیمت های متنوع در دسترس مردم قرار می دهند. انواع مختلف مکمل های کلسیم قیمت های متفاوتی دارند. اگر هزینه برای شما عامل مهمی است، می توانید فروشگاه و داروخانه های آنلاین را نیز بررسی کنید.

۵- فرم دارویی

مکمل‌های کلسیم به اشکال مختلف از جمله قرص، کپسول، جویدن، مایعات و پودر در دسترس هستند. اگر با قورت دادن و بلعیدن قرص ها مشکل دارید، ممکن است شربت کلسیم یا انواع جویدنی آن مناسب تان باشد.

۶- قابلیت جذب

بدن شما باید بتواند کلسیم را جذب کند تا تاثیرگذار باشد. همه انواع مکمل‌های کلسیم وقتی در دوزهای کوچک (۵۰۰ میلی‌گرم یا کمتر) در وعده‌های غذایی مصرف شوند، بهتر جذب می‌شوند. سیترات کلسیم زمانی که همراه غذا یا بدون غذا مصرف شود به خوبی جذب می شود و برای افراد دارای اسید معده کم، بیماران مبتلا به التهاب روده یا اختلالات جذب پیشنهاد می شود.

نحوه مصرف مکمل های کلسیم

مصرف یکباره مقدار روزانه مجاز اغلب توصیه نمی شود. برای مثال اگر ۱۰۰۰ میلی گرم در روز کلسیم را باید از مکمل ها دریافت می کنید، بهتر است دو بار در روز مصرف کنید تا یکباره مصرف کنید. زمانی که ۵۰۰ میلی گرم یا کمتر در یک نوبت مصرف کنید، کلسیم بهتر جذب می شود.

مکمل های کلسیم ممکن است باعث ایجاد گاز، نفخ و یبوست در برخی افراد شوند. اگر هر یک از این علائم را دارید، سعی کنید دوز کلسیم را در طول روز پخش کنید، مکمل را با وعده های غذایی مصرف کنید یا شکل کلسیم مصرفی خود را تغییر دهید.

تداخلات دارویی کلسیم

مکمل‌های حاوی این عنصر پتانسیل تداخل با انواع مختلفی از داروها را دارند. افرادی که این داروها را به طور منظم مصرف می‌کنند باید در مورد مصرف مکمل با پزشک خود صحبت کنند:

این مینرال می‌تواند جذب داروهایی مانند بیس فسفونات ها (برای درمان پوکی استخوان)، کلاس‌های آنتی بیوتیک فلوروکینولون و تتراسایکلین، لووتیروکسین، فنی توئین (ضدتشنج) و دی الکل تیلودرونات را کاهش دهد.

داروهای ادرار آور نیز می‌توانند با مکمل‌های کربنات کلسیم و ویتامین D تداخل داشته باشند و خطرات هیپرکلسمی و هایپرکلسیوریا را افزایش دهند. آنتی اسیدهای حاوی منیزیم و آلومینیوم نیز باعث افزایش دفع این مینرال از ادرار می‌شوند. روغن معدنی و ملین‌های محرک نیز باعث کاهش جذب این عنصر می‌شوند. گلوکوکورتیکوئیدها، مانند پردنیزون، هنگامی که ماه‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانند باعث تخلیه کلسیم و در نهایت پوکی استخوان شوند.

کلسیم دی چیست؟

 شاید برای شما هم پیش آمده که بخواهید بدانید که قرص کلسیم دی برای چیست؟ کلسیم و ویتامین D برای محافظت از استخوان‌ها با هم کار می‌کنند. کلسیم به ساخت و حفظ استخوان‌ها کمک می‌کند، در حالی که ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا به طور موثر کلسیم را جذب کند. بنابراین حتی اگر به اندازه کافی کلسیم دریافت می کنید، اگر کمبود ویتامین D داشته باشید ممکن است باعث هدر رفتن آن شود.

بهترین قرص کلسیم 

مکمل کلسیم در انواع برندهای ایرانی و خارجی در داروخانه ها موجود است معمولا شربت کلسیم برای کودکان و افرادی که با بلع قرص مشکل دارند توصیه می شود. در ادامه برخی از بهترین مارک قرص کلسیم را معرفی خواهیم کرد:

۱- کلسیم سیترات یوروویتال

کلسیم سیترات یورویتال از باکیفیت ترین و خوش قیمت ترین مکلمل های کلسیم است که بدون نیاز به نسخه پزشک در داروخانه ها قابل خریداری است. این مکمل در بسته ۴۵ عددی عرضه می شود و حاوی ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم و ۲۰۰۰ IU ویتامین D3 است.

قرص کلسیم سیترات یوروویتال 45 عددی

۲- قرص کلترکس پلاس هلث برست 

این مکمل از انواع مکمل کلسیم موثر است که علاوه بر کلسیم دارای ویتامینD، منیزیم، زینک و بور نیز در ترکیبات خود می باشد. این مکمل در پیشگیری، کنترل و درمان بیماری های مرتبط با کمبود کلسیم مرتبط است. این مکمل فوق العاده مفید را در قوطی ۱۰۰ عددی می توانید تهیه کنید. نحوه مصرف آن روزانه دو عدد است.

قرص کلترکس پلاس هلث برست

۳- قرص کلسی بست نوتری بست

قرص روکش دار کلسی بست نوتری بست حاوی کلسیم سیترات و ویتامین D است. این قرص کلسیم برای استفاده بزرگسالان آقا خانم مناسب است. این مکمل را در بسته بندی ۶۰ تایی می توانید تهیه کنید.

قرص کلسی بست نوتری بست 60 عددی

سخن پایانی
کلسیم برای بدن مزایا و معایبی دارد. افراد برای درمان و پیشگیری از گرفتگی عضلات، پوکی استخوان، نرم شدن استخوان ها و PMS، کلسیم را از طریق منابع غذایی و قرص های کلسیم مصرف می کنند. کلسیم موجود در مکمل ها معمولاً در ترکیب با ماده دیگری مانند کربنات یا سیترات یافت می شود. مکمل‌های کربنات کلسیم بهترین ارزش را دارند، زیرا حاوی بالاترین مقدار کلسیم عنصری هستند (حدود ۴۰ درصد وزنی).

منبع: healthline

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.