از فواید قرص کلسیم بیشتر بدانید

آنچه در این مقاله می خوانید:
قرص کلسیم جز مکمل هایی است که در صورت کمبود کلسیم، یائسگی یا شرایط پزشکی دیگر توسط پزشک تجویز می شود. قرص کلسیم انواع گوناگونی دارد؛ قرص کلسیم سیترات و کلسیم کربنات دو نوع متداول کلسیم هستند. کلسیم گلوکونات، کلسیم لاکتات و کلسیم فسفات دیگر انواع کلسیم هستند که یافت می شوند. در این مقاله از مجله سلامتی پزشکی داروبوم قصد داریم فواید قرص کلسیم در درمان و پیشگیری از بیماری ها را بررسی کنیم.

انواع قرص کلسیم

در مقدمه به طور مختصر انواع مختلف قرص کلسیم موجود در داروخانه را معرفی کردیم. به طور معمول هنگام خرید قرص کلسیم بیشتر با نوع کلسیم کربنات و کلسیم سیترات روبه رو می شویم و سایر انواع آن به ندرت مشاهده می شود. فرق قرص کلسیم سیترات و کلسیم کربنات در جذب و مقدار عنصر کلسیم موجود می باشد.

کلسیم سیترات جذب بهتری در بدن دارد در عوض ۴۰ درصد کلسیم کربنات کلسیم المنتال یا عنصری است؛ به بیان ساده۱۵۰۰ میلی گرم از کلسیم کربنات حاوی ۶۰۰ میلی گرم عنصر کلسیم است.

کلسیم کربنات را باید بعد از وعده غذایی میل کرد اما کلسیم سیترات هم با معده خالی و هم معده پُر خوب جذب می شود. قیمت قرص کلسیم کربنات در مقایسه با کلسیم سیترات کمتر است ولی کلسیم سیترات در افراد مسن که اسید معده کمتری تولید می کنند بهتر جذب می شود.

اگر با دقت بیشتری به مشخصات قرص کلسیم نگاه کنید، اکثر مواقع ویتامین هایی مانند ویتامین K و D یا مواد معدنی مانند منیزیم و زینک را نیز خواهید یافت. این امر به این علت است که هر کدام از این مواد مغذی در ترکیب با کلسیم اثربخشی بیشتری برای یک بیماری خاص خواهند داشت. به طور مثال قرص کلسیم دی که ترکیب کلسیم و ویتامین D است از سلامت استخوان ها محافظت می کند.

فواید قرص کلسیم

قرص کلسیم چندین فایده اصلی برای سلامتی دارند که عبارتند از:

تقویت استخوان ها

از کودکی به ما گفته اند که شیر بخور تا استخوان های قوی و محکمی داشته باشی. درست است. شیر منبع غنی کلسیم است. یکی از فواید کلسیم استحکام بخشی به استخوان ها و مفاصل است. وقتی  در رژیم روزانه کلسیم کافی دریافت نشود بدن کلسیم را از ذخایر موجود در استخوان و دندان برداشت می کند. به این ترتیب استخوان ها به مرور ضعیف و شکننده می شود و با کوچکترین ضربه دچار شکستگی می شود. لگن، دست و پا و ستون فقرات نواحی هستند که در معرض آسیب قرار دارند.

خانم ها بیشتر از آقایان در معرض پوکی استخوان هستند به ویژه بعد از یائسگی. مهم ترین مکملی که باید مصرف کنند قرص ویتامین دی و کلسیم است تا از بروز این بیماری خاموش تا حد زیادی پیشگیری کنند. بنابراین وقتی کلسیم به حد کافی از رژیم غذایی تامین نمی شود ناگزیر به مصرف مکمل های کلسیم هستیم.

سلامت دندان ها

بیشترین مقادیر کلسیم بدن در استخوان و دندان ها ذخیره می شود. طبیعی است که با کمبود کلسیم دچار پوسیدگی دندان خواهید شد. کودکانی که کلسیم کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند بیشتر در معرض پوسیدگی و خرابی دندان هستند.

استحکام ناخن ها

کلسیم نه تنها برای استخوان ها و دندان های قوی، بلکه برای تقویت ناخن ها نیز بسیار مهم است. در صورت کمبود کلسیم، ناخن ها ضعیف و به راحتی می شکنند و همچنین ظاهر خوبی ندارند.

گرفتگی عضلات

افردای که دچار کمبود کلسیم هستند ممکن است درد عضلانی، گرفتگی و اسپاسم را تجربه می کنند. درد در قسمت ران ها و بازوها هنگام راه رفتن نیز از دیگر مشکلاتی است که کم بودن سطح کلسیم در بدن بوجود می آورد.

رفع خستگی

اگر شما هم با وجود استراحت کافی از نوعی خستگی دائمی رنج می برید احتمالا باید علت آن را در کمبود کلسیم جستجو کنید. کلسیم نقش اساسی در تنظیم متابولیسم انرژی ایفا می کند. رژیم های غذایی با کلسیم بالا تجمع چربی و افزایش وزن در طول مصرف بیش از حد یک رژیم پر انرژی را کاهش می دهد.

رشد کودکان

ما در تمام سالیان عمر خود به کلسیم نیاز داریم. شاید مصرف کلسیم بیشتر در زمان میانسالی و سالخوردگی توصیه شده باشد اما بهتر است بدانید سطح مناسب کلسیم در دوران کودکی و نوجوانی نیز اهمیت زیادی دارد. کودکان و نوجوانان برای افزایش قد به کلسیم نیاز دارند هم چنین این دوران بهترین زمان برای ذخیره کلسیم در بدن است تا در سنین بالا استخوان ها از استحکام کافی برخوردار باشند. ما به کودکانی به دلیل عدم تحمل لاکتوز از مصرف لبنیات خودداری می کنند مصرف قرص را توصیه می کنیم.

همچنین اگر کودک علاقه ای به مصرف قرص ندارد یا با بلعیدن قرص مشکل دارد می توانید به راحتی شربت کلسیم برای کودکان را جایگزین کنید. شربت استئوکر، شربت کلسی شور و شربت کلسی کر سه مکمل غذایی مایع برای تامین کلسیم در داروخانه ها می باشند.

چه افرادی باید قرص کلسیم مصرف کنند؟

به عنوان یک پدیده نه چندان خوشایند زمانی که کلسیم دریافتی کافی نباشد، بدن کلسیم را از استخوان ها جذب می کند این امر به مرور موجب ضعف و شکنندگی استخوانها می شود که در وضعیت شدیدتر منجر به پوکی استخوان می شود.

از آنجایی که زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند، بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که مکمل های کلسیم را به خصوص بعد از یائسگی مصرف کنند.

همچنین افرادی که شرایط زیر را دارند بهتر است درباره مصرف قرص کلسیم با پزشک خود مشورت کنند:

  • افرادی که رژیم غذایی گیاهخواری را دنبال می کنند.
  • افرادی که در رژیم غذایی خود پروتئین و سدیم بالایی مصرف می کنند چرا که ممکن است باعث شود بدن کلسیم بیشتری دفع کند.
  • افرادی که به علت شرایط خاص در جذب کلسیم محدودیت داشته باشند. مانند مبتلایان به بیماری کرون یا بیماری التهاب روده.
  • افرادی که در مدت طولانی با کورتیکواستروئیدها درمان می شوند.
  • مبتلایان به پوکی استخوان.

سخن پایانی
تحقیقات راجع به اینکه قرص کلسیم چه فوایدی برای بدن دارد گسترده است. به عنوان مثال، کلسیم از سلامت استخوان ها حمایت می کند و به پیشگیری از پوکی استخوان در زنان بعد از یائسگی کمک می کند.
مزایای قرص کلسیم در حمایت از سلامت دندان یا رفع خستگی نیز به اثبات رسیده است. مصرف مکمل های کلسیم همچنین ممکن است فوایدی برای رشد قدی کودکان داشته باشد. به خصوص اگر با قرص ال آرژنین مصرف شود.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.