از عوارض کراتین برای خانم ها چه می دانید؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
کراتین مکملی است که به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. بعلاوه اینکه یکی از مکمل های محبوب بین بدنسازان است. در ۲۵ سال اخیر مطلعات مختلفی درباره اثرات کراتین در بدن صورت گرفته است که در نهایت موارد زیر از نظر علمی به اثبات رسیده است: ساخت عضلات، افزایش قدرت، بهبود استقامت و بهبود عملکرد بی هوازی. مزایای کراتین مختص مردان نیست و زنان نیز می توانند از فواید کراتین سود ببرند. درباره فواید کراتین برای زنان در مقاله ای با عنوان مصرف کراتین برای زنان به طور مفصل پرداخته ایم. در این مقاله اما درباره عوارض پودر کراتین برای خانم ها و اقدامات احتیاطی حین مصرف کراتین صحبت خواهیم کرد.

کراتین چیست؟

در ابتدای بحث به این موضوع می پردازیم که کراتین چیست؟ کراتین یک اسید آمینه است که بدن ما در ماهیچه ها و مغز ذخیره می کند تا به عنوان منبع انرژی طبیعی از آن استفاده کند. هنگامی که بدن ما به انرژی نیاز دارد (مانند ورزش)، کراتین را به فسفوکراتین تبدیل می کند که به عضلات ما سوخت می رساند.

در حالی که کراتین به صورت پودر در دسترس است، می توانید آن را از طریق منابع غذایی طبیعی مانند گوشت قرمز بدون چربی و ماهی (به ویژه شاه ماهی، ماهی قزل آلا و ماهی تن) نیز دریافت کنید. مخصوصاً برای گیاهخوارانی که احتمالاً کراتین زیادی از طریق رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند، مکمل کراتین راهی عالی برای حمایت از سطوح سالم در بدن است.

فواید کراتین چیست؟

به طور کلی فواید کراتین گسترده است. کراتین به عضله سازی کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که افرادی که عضله بیشتری دارند متابولیسم بالاتری دارند و به آنها اجازه می دهد از کالری دریافتی غذا به طور موثرتری استفاده کنند. به طور خلاصه وقتی عضله بیشتری داشته باشید، چربی سوزی را آسان تر می کنید.

اشکال مختلف مکمل کراتین

مکمل های کراتین معمولا به صورت پودر فروخته می شوند. اما کراتین به شکل مایع، قرص، کپسول‌ و نوشیدنی نیز در دسترس هستند. می توانید کراتین را در دو مرحله به نام بارگیری و نگهداری مصرف کنید.

آیا کراتین باعث افزایش وزن زنان می شود؟

افراد به دلایل مختلفی از جمله سلامت کلی ورزش می کنند، اما هدف بسیاری از خانم ها از ورزش کردن کاهش وزن می باشد. با شایعه هایی که درباره حجیم سازی کراتین وجود دارد، بسیاری از زنان از مصرف کراتین در رژیم غذایی خود منصرف می شوند.

واقعیت چیز دیگری است. در حالی که کراتین باعث افزایش سطح چربی در بدن نمی شود (در واقع بدون کالری است)، می تواند باعث شود ماهیچه های شما آب بیشتری ذخیره کنند که می تواند منجر به افزایش وزن آب شود.

همچنین ممکن است به دلیل افزایش توده عضلانی به افزایش وزن کمک کند، اما این افزایش معمولاً ناچیز است و می‌تواند از طریق افزایش شدت تمرین جبران شود.

مصرف کراتین در زنان بدون ورزش کردن

کراتین یک ماده منحصر به فرد است که حاوی هیچ کالری نیست. در حالی که اغلب برای حمایت از عملکرد ورزشی استفاده می شود، زنانی که به طور منظم ورزش نمی کنند هم می توانند کراتین مصرف کنند. از آنجایی که کراتین به طور طبیعی در گوشت یافت می شود، گیاهخواران و وگان ها ممکن است بخواهند مکمل کراتین را به صورت روزانه استفاده کنند.

عوارض جانبی کراتین برای زنان چیست؟

اکثر ورزشکاران هیچ مشکلی با کراتین ندارند. مطالعات متعددی در مورد ایمنی کراتین انجام شده است و تا زمانی که مکمل به درستی استفاده شود، بی خطر تلقی می شود.

با این حال، همیشه افرادی هستند که ممکن است از برخی عوارض جانبی کوتاه مدت رنج ببرند. برخی از این عوارض جانبی عبارتند از کم آبی بدن، اسهال، ناراحتی معده و گرفتگی عضلات.

عمده ترین عارضه جانبی کوتاه مدت استفاده از کراتین برای زنان نفخ و احتباس آب است. اما این عوارض با مصرف آب به حداقل می رسد. بر اساس آنچه مطالعات و بررسی ها نشان داده است، افرادی که از پودر به جای قرص یا کپسول استفاده می کنند، عوارض جانبی بیشتری را تجربه می کنند.

افرادی که از کراتین در مقادیر ایمن در یک دوره سه تا نه ماهه استفاده می کنند، هیچ عارضه جانبی منفی پیدا نشده است. تا زمانی که مصرف کنندگان دوزهای استاندارد را حفظ کنند، کراتین خطری در درازمدت برای سلامتی فرد نخواهد داشت.

دیگر عوارض جانبی کراتین عبارتند از:

  • افزایش وزن
  • گرفتگی عضلات
  • کشش عضلانی
  • ناراحتی معده
  • اسهال
  • سرگیجه
  • فشار خون بالا
  • اختلال عملکرد کبد
  • آسیب کلیه

مطالعات در صورت مصرف صحیح کراتین، در دوز مناسب و کوتاه مدت عارضه جانبی جدی ایجاد نمی کند. فقط در یک مطالعه مشاهده شده است که یک ورزشکار با مصرف روزانه بیش از ۱۰ گرم کراتین به مدت ۶ هفته دچار رابدومیولیز (تجزیه بافت عضلانی اسکلتی) و نارسایی ناگهانی کلیه شده است.

افراد مبتلا به بیماری کلیوی، فشار خون بالا یا بیماری کبدی نباید کراتین مصرف کنند.

مصرف مکمل‌های کراتین ممکن است بدن را از ایجاد ذخایر طبیعی خود باز دارد، اگرچه تحقیقات قابل استنادی از اثرات بلندمدت کراتین در دست نمی باشد. سازمان غذا و دارو توصیه می کند قبل از شروع مصرف کراتین با پزشک خود صحبت کنید.

فروش مکمل کراتین تقلبی و تاریخ گذشته نیز صدمات جبران ناپذیری برای بدن فراهم می کند از این رو برای خرید کراتین به داروخانه ها و برندهای نام آشنا اعتماد کنید.

برخی از پزشکان فکر می کنند کراتین ممکن است باعث ضربان قلب نامنظم یا یک بیماری پوستی به نام درماتوز پورپوریک در برخی افراد شود. برای اطمینان کامل به تحقیقات بیشتری نیاز است.

تداخل احتمالی کراتین

توصیه می شود در صورت مصرف هر یک از داروهای زیر قبل از مصرف مکمل کراتین با پزشک مشورت کنید.

۱- داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

مصرف کراتین با این مسکن ها ممکن است خطر آسیب کلیه را افزایش دهد. NSAID ها شامل ایبوپروفن (Motrin، Advil) و ناپروکسن (Aleve) هستند.

۲- کافئین

مصرف کراتین و کافئین ممکن است خطر کم آبی بدن را افزایش دهد. استفاده از کراتین همزمان با کافئین ممکن است خطر سکته را افزایش دهد.

۳- دیورتیک ها (قرص های آب)

مصرف کراتین با دیورتیک ها ممکن است خطر کم آبی و آسیب کلیه را افزایش دهد.

۴- سایمتیدین (تاگامت)

مصرف کراتین در حین مصرف تاگامت ممکن است خطر آسیب کلیه را افزایش دهد.

۵- داروهایی که بر کلیه ها تأثیر می گذارد

استفاده از کراتین همراه با هر دارویی که بر کلیه ها تأثیر می گذارد ممکن است خطر آسیب کلیه را افزایش دهد.

۶- پروبنسید

مصرف کراتین در حین مصرف پروبنسید (دارویی که برای درمان نقرس استفاده می شود)، ممکن است خطر آسیب کلیه را افزایش دهد.

سخن پایانی
در این مقاله عوارض احتمالی کراتین برای زنان و تداخل جانبی با سایر داروها را بررسی کردیم. دانستیم که در صورتی که دوز مناسب کراتین را مصرف کنیم مشکل خاصی ما را تهدید نمی کند. به طور کلی کراتین عارضه جدی در خانم ها ایجاد نمی کند. بیشتر دقت کنید کراتین را از برندهای معتبر و داروخانه ها خریداری کنید تا سلامت خود را به خطر نیاندازید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.