سیتریزین چیست و چه عوارضی دارد؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
سیتریزین دارویی نام آشنا است که هر فردی حداقل یک بار در طول عمر خود مصرف کرده است. چه بسا افرادی که از حساسیت رنج می برند دارویی است که بدون آن تحمل آلرژی بی نهایت دشوار می شود. سیتریزین جز دسته آنتی هیستامین ها به شمار می آید و به تسکین علائم آلرژی همانند آبریزش بینی، خارش چشم و… کمک می کند. در این مقاله درباره سیتریزین، اشکال دارویی، عوارض احتمالی و تداخلات دارویی آن به طور جامع صحبت خواهیم کرد. تا پایان با ما همراه باشید.

سیتریزین چیست؟

ستیریزین نوعی آنتی هیستامین است که هیستامین شیمیایی طبیعی را در بدن کاهش می دهد. هیستامین می تواند علائمی مانند عطسه، خارش، آبریزش چشم و آبریزش بینی را ایجاد کند.

ستیریزین برای درمان علائم سرماخوردگی یا آلرژی مانند عطسه، خارش، آبریزش چشم یا آبریزش بینی استفاده می شود.

ستیریزین همچنین برای درمان واکنش آلرژیک، خارش و تورم ناشی از کهیر مزمن استفاده می شود و علائم رینیت آلرژیک دائمی، رینیت آلرژیک فصلی، کهیر مزمن ایدیوپاتیک، آسم آلرژیک، کهیر فیزیکی و درماتیت آتوپیک را به حداقل می رساند یا از بین می برد.

مکانیسم اثرگذاری ستیریزین چگونه است؟

هنگامی که شما یک واکنش آلرژیک دارید، سیستم ایمنی بدن شما مواد شیمیایی به نام هیستامین برای مبارزه با آلرژن تولید می کند، و اینها هستند که باعث بروز علائم شما می شوند. ستیریزین با مسدود کردن اثرات هیستامین ها به تسکین این علائم کمک می کند، بنابراین علائم شما متوقف می شود یا کلا ایجاد نمی شود.

همچنین تحقیقات نشان داده است که ویتامین C (آنتی اکسیدان قوی) که از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کند، شدت واکنش های آلرژیک را کاهش می دهد و به بدن در مبارزه با عفونت ها کمک می کند. هنگامی که ویتامین C در فصل آلرژی مصرف شود، می تواند واکنش بیش از حد بدن به محرک های محیطی را با کاهش تولید هیستامین در بدن کاهش دهد.

سیتریزین برای چیست؟

شما می توانید از ستیریزین برای درمان بسیاری از علائم آلرژی استفاده کنید، از جمله:

  • عطسه
  • آبریزش بینی
  • خارش بینی یا گلو
  • ریزش اشک و خارش چشم ها

اشکال دارویی سیتریزین

هیستامین را می توان به اشکال مختلف دارویی در داروخانه حضوری بدون نیاز به نسخه پزشک خریداری کرد. اما از آنجایی که جز داروهای OTC به شمار نمی آید امکان خرید قرص و شربت سیتریزین در داروخانه آنلاین فراهم نیست. اشکال دارویی هیستامین عبارتند از:

  • قرص
  • کپسول
  • سافت ژل
  • قرص جوشان
  • شربت سیتریزین

شربت سیتریزین برای چیست؟

شربت سیتریزین همانند قرص سیتریزین برای درمان علائم حساسیت مانند آبریزش بینی و عطسه و سرفه مصرف می شود. فقط فرم دارویی آن به شکل شربت است.

شربت سیتریزین برای کودکان

نحوه مصرف شربت سیتریزین برای کودکان به شرح زیر است:

  • کودکان زیر ۲ سال

با مشورت پزشک

  • کودکان ۲-۶ ساله

۲٫۵ میلی گرم (۰٫۵ قاشق چایخوری) محلول خوراکی یک بار در روز؛ می تواند به ۵ میلی گرم خوراکی یک بار در روز یا ۲٫۵ میلی گرم دو بار در روز افزایش یابد. بیش از ۵ میلی گرم در روز نباشد

  • کودکان بالای ۶ سال

۵-۱۰ میلی گرم خوراکی در روز، بسته به شدت علائم. بیش از ۱۰ میلی گرم در روز نباشد.

عوارض سیتریزین

مانند هر دارویی، ممکن است هنگام استفاده از ستیریزین عوارض جانبی داشته باشید. عوارض جانبی ستیریزین احتمالا نیازی به مراجعه پزشک و درمان اضافی ندارد و ممکن است با عادت کردن بدن شما به دارو به طور معمول برطرف شود. عوارض سیتریزین ممکن است شامل این موارد باشد:

  • خواب آلودگی یا خستگی
  • خشکی دهان
  • ضعف
  • سرگیجه
  • گلو درد

اگر عوارض جانبی آزاردهنده شد، بهتر است با پزشک در میان بگذارید.

همچنین باید قبل از مصرف ستیریزین با پزشک خود صحبت کنید اگر:

  • حساسیت به دارو
  • مصرف داروهای دیگر
  • ابتلا به بیماری کلیوی یا کبدی

هنگام مصرف ستیریزین، الکل، آرام بخش ها و آرام بخش ها ممکن است خواب آلودگی را افزایش دهند، بنابراین باید از مصرف آنها خودداری شود. هنگام رانندگی یا کار با ماشین آلات که نیاز به هوشیاری است، مراقب باشید.

اگر به طور منظم از داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی شما می شوند (مانند سایر داروهای سرماخوردگی یا آلرژی، داروهای مسکن درد، قرص های خواب، شل کننده های عضلانی، و داروهای تشنج، افسردگی یا اضطراب) استفاده می کنید، به پزشک اطلاع دهید. این داروها می توانند به خواب آلودگی ناشی از ستیریزین را دوچندان کنند.

سیتریزین و بارداری

به طور کلی سیتریزین در بارداری خطری ندارد. با این حال بهتر است قبل از مصرف با پزشک یا ماما مشورت کنید. شواهد دقیقی در دست نیست که آیا این ماده به جنین آسیب می رساند یا خیر. با این حال، ممکن است آنتی هیستامین های دیگری مانند لوراتادین توصیه شود زیرا اطلاعات بیشتری در مورد استفاده از آن در بارداری وجود دارد.

در صورت شیردهی استفاده از سیتریزین توصیه نمی شود. ستیریزین می تواند وارد شیر مادر شود و ممکن است به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. اگر به نوزاد خود شیر می دهید بدون اطلاع پزشک از ستیریزین استفاده نکنید.

دوز مصرف ستیریزین

دوز سیتریزین برای کودکان، بزرگسالان و سالمندان متفاوت است که در ادامه آمده است:

  • کودکان و بزرگسالان

قرص سیتریزین ۵ میلی گرم و ۱۰ میلی گرم

شربت سیتریزین ۵ میلی گرم

  • سالمندان

۵ میلی گرم خوراکی یک بار در روز، بسته به شدت علائم ممکن است حداکثر تا ۱۰ میلی گرم در روز افزایش یابد و در بیماران بالای ۷۷ سال از ۵ میلی گرم در روز تجاوز نکند.

سوالات متداول از مصرف سیتریزین

در این بخش به پرتکرارترین سوالات درباره مصرف سیتریزین پاسخ می دهیم:

نحوه مصرف سیتریزین

این دارو مصرف خوراکی دارد. دستورالعمل روی برچسب یا نسخه را دنبال کنید. از یک قاشق یا ظرف مشخص شده مخصوص برای اندازه گیری دارو استفاده کنید. قاشق های خانگی دقیق نیستند. اگر ندارید از داروساز خود بپرسید. می توانید این دارو را همراه غذا یا معده خالی مصرف کنید. داروهای خود را در فواصل منظم مصرف کنید. بیشتر از دستور مصرف نکنید. ممکن است لازم باشد چند روز قبل از بهبود علائم از این دارو استفاده کنید.

مصرف بیش از حد سیتریزین

اگر فکر می کنید بیش از حد از این دارو مصرف کرده اید، فوراً با مرکز کنترل مسمومیت یا اورژانس تماس بگیرید.

بهترین زمان مصرف سیتریزین

ستیریزین را می توان در هر زمانی از روز مصرف کرد. در بیشتر افراد غیر آرامبخش است، بنابراین صبح آن را مصرف می کنند. با این حال، درصدی از مردم آن را آرام‌بخش می‌دانند، بنابراین اگر باعث خواب‌آلودگی شما شد، بهتر است آن را در شب مصرف کنید. ستیریزین را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد.

اگر یک دوز را فراموش کنم چه؟

اگر یک نوبت را فراموش کردید، در اسرع وقت آن را مصرف کنید. اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، فقط آن دوز را مصرف کنید. از مصرف دوز یا دوز اضافی خودداری کنید.

نکات مهم هنگام مصرف سیتریزین

۱- این دارو ممکن است در شما احساس گیجی، سرگیجه یا سبکی سر ایجاد کند. نوشیدن الکل یا مصرف داروهایی که باعث خواب آلودگی می شود می تواند این وضعیت را بدتر کند.

۲- دهان شما ممکن است خشک شود. جویدن آدامس بدون قند یا مکیدن آب نبات سفت و نوشیدن آب فراوان به شما کمک می کند.

۳- دارو را دور از دسترس اطفال نگه دارید.

۴- در دمای اتاق ۵۹ تا ۸۶ درجه فارنهایت (۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد) نگهداری شود. هر داروی استفاده نشده را بعد از تاریخ انقضا دور بریزید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.