تفاوت کلسیم سیترات با کلسیم کربنات چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
کلسیم موجود در قرص کلسیم به دو شکل کلسیم کربنات و کلسیم سیترات یافت می شود. اما این دو چه تفاوتی با هم دارند؟ مزایا و معایب هر کدام به چه صورت می کند؟ در این مطلب از اطلاعات دارویی داروبوم به تفاوت کلسیم سیترات با کلسیم کربنات می پردازیم. تا پایان با ما همراه باشید.

چرا کلسیم برای بدن مهم است؟

کلسیم یک ماده مغذی است که برای استحکام استخوان ها ضروری است. ۹۹ درصد کلسیم بدن در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شود. یک درصد دیگر کلسیم بدن در خون یافت می شود. کلسیم خون برای حمایت از عملکردهای حیاتی بدن مانند کنترل فشار خون و حفظ ضربان قلب ضروری است.

کلسیم موجود در استخوان بانک استخوان را تشکیل می دهد. در طول زندگی، بسته به نیاز، کلسیم غذاهایی که می خورید در بانک استخوان شما رسوب می کند و از آن خارج می شود. وقتی کلسیم دریافتی شما برای حفظ کلسیم خون بسیار کم باشد، بدن کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان ها خارج می کند. با گذشت زمان، اگر کلسیم بیشتری از استخوان‌ها خارج شود، در نتیجه ممکن است استخوان‌های نازک و ضعیفی داشته باشد که راحت‌ترآسیب می بینند.

بیشتر بخوانید: قرص کلسیم چیست؟

نیاز روزانه بدن به کلسیم چقدر است؟

درک میزان کلسیم مورد نیاز روزانه بسیار مهم است. میزان کلسیم توصیه شده روزانه خود را در نمودار زیر مشاهده خواهید کرد که بر اساس سن و جنسیت فهرست شده است.

  • تولد تا یک سالگی: (توسط شیر مادر یا شیر خشک تامین می شود)
  • ۱ تا ۳ سال: ۷۰۰ mg
  • ۴ تا ۸ سال: ۱۳۰۰ mg
  • ۹ تا ۱۸ سال: ۱۳۰۰ mg
  • مردان ۱۹ تا ۷۰ سال: ۱۰۰۰ mg
  • زنان ۱۹ تا ۵۰ سال: ۱۰۰۰ mg
  • زنان بالای ۵۱ سال: ۱۲۰۰mg
قرص کلسی مگ پلاس د3 و کا2 یوروویتال 60 عددی

کلسیم سیترات چیست؟

سیترات کلسیم ترکیبی از کلسیم و اسید سیتریک است. عمدتا به عنوان نگهدارنده غذا، افزودنی و گاهی اوقات برای افزایش طعم غذا مفید است. پزشکان توصیه می کنند که آن را به عنوان یک مکمل کلسیم برای حفظ سطح سالم کلسیم در بدن مصرف کنیم.

کلسیم سیترات هنگامی که به شدت گرم می شود، دی اکسید کربن آزاد می کند تا اکسید دیگری از کلسیم به نام اکسید کلسیم یا آهک زنده را تشکیل دهد. این آهک زنده هنگامی که به آب اضافه می شود پایه ای را تشکیل می دهد که در سراسر جهان در صنایع شیمیایی اهمیت زیادی دارد. همچنین سنگ مرمر و سنگ آهک که هر دو برای کف سازی استفاده می شوند، در واقع اشکال مختلف کربنات کلسیم هستند. علاوه بر این، هنگامی که آب از میان سنگ های کربناته نفوذ می کند، این سنگ ها را تا حدی حل می کند و باعث تشکیل استالاکتیت ها و استالاگمیت ها می شود.

کلسیم کربنات چیست؟

کربنات کلسیم ترکیبی از کلسیم است که معمولاً در سنگ های سراسر جهان وجود دارد. فرمول شیمیایی آن CaHCO3 است و ماده اصلی پوسته حیوانات دریایی، پوسته تخم مرغ، مروارید و حلزون است. کلسیم موجود در این ترکیب به عنوان مکملی برای سلامتی مفید است زیرا کمبود کلسیم در انسان می تواند منجر به بسیاری از بیماری ها شود. با اسیدها واکنش داده و دی اکسید کربن آزاد می کند.

قرص کلترکس پلاس هلث برست

کلسیم سیترات یا کلسیم کربنات؟

تفاوت بین این دو را طبق پارامترهای زیر با هم مقایسه کرده ایم:

ماهیت شیمیایی

کربنات کلسیم و سیترات کلسیم از ترکیبات مهم مکمل های کلسیم هستند. تفاوت اصلی بین کربنات کلسیم و سیترات کلسیم این است که کربنات کلسیم پایه قلیایی دارد در حالی که سیترات کلسیم پایه اسیدی دارد.

جذب

به دلیل تفاوت بین کربنات کلسیم و سیترات کلسیم در ماهیت شیمیایی آنها، کربنات کلسیم به دلیل قلیایی بودن سریع جذب معده نمی شود در حالی که سیترات کلسیم به دلیل ماهیت اسیدی آن به سرعت جذب می شود. این امر ناشی از این واقعیت است که معده ما محیط اسیدی دارد و جذب کلسیم در شرایط اسیدی بسیار بالاست.

ارزش غذایی

مکمل های حاوی کلسیم کربنات ارزش غذایی بیشتری دارند زیرا حاوی بالاترین مقدار کلسیم عنصری هستند.

نحوه مصرف

دو شکل اصلی کلسیم، کربنات کلسیم و سیترات کلسیم هستند. قرص کلسیم باید همراه با وعده‌های غذایی مصرف شود و زمانی که طبق دستور مصرف شود، این دو شکل کلسیم تقریباً با سرعت یکسانی جذب می‌شود. با این حال، زمانی که با معده خالی مصرف شود، جذب کلسیم به شکل سیترات در بدن نسبت به شکل کربنات بسیار آسان‌تر است.

قیمت

کربنات کلسیم یک مکمل غذایی ارزان است که بدون نسخه در داروخانه ها یافت می شود. سیترات کلسیم گران‌تر است، اما هم با معده خالی و هم با غذا خوب عمل می‌کند و می‌توان آن را در هر زمانی مصرف کرد. کلسیم سیترات همچنین برای سالمندان گزینه بهتری است، زیرا آنها اسید معده کمتری برای جذب محصول دارند.

قرص کلسیم سیترات یوروویتال 45 عددی

نکات مهم در انتخاب بهترین قرص کلسیم

۱- از دوز روزانه توصیه شده توسط سازنده تجاوز نکنید؛ این کار خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد.

۲- اگر قرص زینک یا آهن، آنتی‌بیوتیک‌های تتراسایکلین یا لووتیروکسین (که برای درمان کم‌کاری تیروئید استفاده می‌شود) مصرف می‌کنید، آنها را چند ساعت قبل یا بعد از مصرف کلسیم مصرف کنید تا از تداخلات منفی احتمالی جلوگیری شود.

۳- مطمئن شوید که ویتامین D کافی دریافت می کنید، که به جذب کلسیم در بدن کمک می کند. اگر از نور خورشید، رژیم غذایی یا مولتی ویتامین خود به اندازه کافی ویتامین D دریافت می کنند.

۴- مصرف مکمل های کم کلسیم (۵۰۰-۶۰۰ میلی گرم) نسبت به همتایان با دوز بالاتر (۱۰۰۰ میلی گرم) ترجیح داده می شود زیرا قرص های کوچکتر نسبت به قرص های بزرگتر سریعتر تجزیه و جذب می شوند. ویتامین D برای جذب کلسیم در استخوان ها مورد نیاز است، بنابراین باید اطمینان حاصل کرد که آنها از طریق رژیم غذایی، مکمل ها یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید مقدار کافی ویتامین D دریافت می کنند.

۵- اگر قصد دارید مکمل‌ها را همراه با غذا مصرف کنید، به سراغ گزینه ارزان‌تر کربنات کلسیم بروید. اما اگر اغلب مصرف مکمل را در وعده‌های غذایی فراموش می‌کنید یا به طور منظم کلسیم را با معده خالی مصرف می‌کنید، به سراغ محصولی بروید که حاوی سیترات، استات، لاکتات یا اسکوربات باشد.

۶- مکمل های کلسیم ممکن است حاوی ترکیبات کلسیم متفاوتی مانند استات کلسیم، کربنات کلسیم، سیترات کلسیم، مالات کلسیم سیترات، گلوکونات کلسیم، لاکتات کلسیم، لاکتوگلوکونات کلسیم، فسفات تری کلسیم و غیره باشند.

۷- ترکیبات مختلف کلسیم دارای فراهمی زیستی مشابهی هستند (مقدار کلسیمی که بدن می تواند استفاده کند) زمانی که مکمل ها همراه با غذا مصرف شوند. وجود غذا در معده باعث آزاد شدن اسیدی می شود که برای تجزیه اکثر مکمل های کلسیم ضروری است. هنگامی که کلسیم همراه با غذا مصرف می شود، حرکت کلسیم در روده ها را کند می کند و زمان بیشتری برای جذب کلسیم می دهد. بنابراین بهتر است مکمل های کلسیم را همراه با غذا مصرف کنید.

۸- سیترات کلسیم از این قاعده مستثنی است؛ می توان آن را با یا بدون غذا مصرف کرد. این تنها ترکیب کلسیمی است که برای تجزیه آن نیازی به اسید ندارد.

۹- در انتخاب قرص کلسیم خوب بنحوه مصرف مکمل را در نظر بگیرید. مکمل های کلسیم به صورت مایع، پودر، جویدنی یا قرص در دسترس هستند.

۱۰- طعم قرص کلسیم نیز معیار دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا ممکن است اگر طعم آن را دوست نداشته باشید دیگر منظم و مداوم صرف نکنید.

۱۱- برچسب روی مکمل به راحتی به شما کمک می کند بین انواع قرص های کلسیم موجود در داروخانه راحت تر انتخاب کنید. کافی است عدد نوشته شده مقابل serving size و % Daily Value را بخوانید و با یک حساب سر انگشتی (درصد آن را در ۱۰ ضرب کنید) بدانید که محصول حاوی چه مقدار کلسیم عنصری است. به عنوان مثال اگر برچسب نشان دهد که یک وعده از مکمل حاوی ۴۰ درصد ارزش روزانه است، به عبارت ساده ۴۰۰ میلی گرم کلسیم عنصری دارد.

سخن پایانی
برای انتخاب قرص کلسیم مناسب بهتر است با پزشک یا داروساز مشورت کنید. انواع شرکت های داروسازی این مکمل را با بهترین کیفیت و قیمت های متنوع عرضه کرده اند تا هر شخص بسته به بودجه و شرایط خود آن را تهیه کنید. برای خرید مکمل کلسیم می توانید به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کرده و قیمت ها را با هم مقایسه کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.