منظور از شامپوی بدون سولفات چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
احتمالاً در سال های اخیر هنگام خرید شامپو با اصطلاح «بدون سولفات» برخورد کرده اید. سولفات‌ها که معمولاً به‌عنوان سدیم لوریل سولفات (SLS) یا سدیم لورت سولفات (SLES) در فهرست مواد تشکیل‌دهنده ذکر می‌شوند، عوامل کف‌کننده هستند. این ماده همان چیزی است که به شوینده های مو اثر کف کنندگی می دهد.
برخلاف تصور غالب افراد کف کردن شامپو ویژگی مهمی نیست و اساسا برای تمیز کردن موها ضروری نیست. در واقع وجود سولفات در شامپو خود باعث ایجاد حساسیت پوست و چشم در برخی افراد می شود. شامپوی بدون سولفات (Sulphate Free)، پاکسازی ملایم تری را ارائه می دهد و پوست سر و مو را از هر گونه مواد زائد و تجمع محصول پاک می کند، بدون اینکه روغن طبیعی آن را از بین ببرد.

سولفات چیست؟

سولفات نمکی است که هنگام واکنش اسید سولفوریک با سایر مواد شیمیایی ساخته می شود. تعدادی از سولفات ها در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، اما سدیم لورت سولفات (SLES) و سدیم لوریل سولفات (SLS) در اکثر محصولات مراقبت از مو استفاده می شود. سولفات مانند یک ماده پاک کننده است و زمانی که موهای خود را شامپو می کنید، کف غنی ایجاد می کند.

با این وجود، این مواد می توانند رطوبت طبیعی موهای شما را از بین ببرند و آنها را خشک و شکننده کنند. این مشکلات یکی از دلایل اصلی آسیب رساندن سولفات ها به موها است که با تولید شامپوهای بدون سولفات برطرف شده است.

سولفات با موهای ما چه می کند؟

سولفات ها به عنوان پاک کننده در نظر گرفته می شوند. گفته می شود که آنها خاصیت پاک کنندگی عمیقی در مقایسه با سایر مواد پاک کننده دارند. سولفات ها متعلق به کلاس سورفکتانت های آنیونی پاک کننده ها هستند که آلودگی و چربی را پاک می کنند.

اکثر شامپوها حاوی دو نوع اصلی سولفات (SLS و SLES) هستند. این سولفات ها اثر کف کنندگی برای از بین بردن چربی و کثیفی از مو ایجاد می کنند. با این حال، سولفات‌ها شوینده‌های تهاجمی هستند که ممکن است موها و پوست سر را از روغن‌های طبیعی آن جدا کرده و در نتیجه موهای شما را خشک و شکننده کنند. علاوه بر این، اگر پوست سر حساسی دارید، سولفات ها می توانند باعث تحریک، قرمزی، خشکی و… شوند.

اگرچه ممکن است سولفات ها اغلب به عنوان یک عنصر اصلی در شامپوها در نظر گرفته شوند، اما ممکن است برای همه مناسب نباشند، به خصوص اگر موهای خود را هر روز شامپو کنید. همچنین، می تواند به انواع خاصی از مو آسیب برساند و حتی ممکن است در برخی افراد باعث تحریک پوست شود.

شامپو بدون سولفات چیست؟

خیس کردن، کف کردن و آبکشی مو همگی روال شامپو زدن موهاست. اما آیا علت کف کردن شامپو را می دانید؟ سولفات های موجود در شامپو باعث ایجاد کف می شود که سپس چربی و کثیفی را از بین می برد. در نتیجه، هنگامی که از شامپوهای حاوی سولفات برای شستن مو استفاده می شود، معمولاً منجر به از بین رفتن کامل چربی و تجمع کلی روی پوست سر و مو می شود.

در حالی که این کار ممکن است مطلوب به نظر برسد، مشکل سولفات‌ها این است که بیش از حد چربی ها را از بین می برند. پوست سر روغن های طبیعی مانند سبوم تولید می کند که برای محافظت از آن ضروری است. سبوم نه تنها در برابر میکروب های بیماری زا و عفونت های باکتریایی بالقوه دفاع می کند، بلکه از پوست سر به سمت ساقه مو حرکت می کند و از تارهای مو محافظت می کند. روشی که شامپو سولفاته موها را پاک می کند می‌تواند باعث خشکی، وز، شکنندگی موها و همچنین باعث تحریک پوست سر شود. در حالی که ممکن است تمیزی کامل را ارائه دهد، خواص خشن آن برای بسیاری مشکل ساز است. از این رو شامپوی بدون سولفات، با فواید بی‌شماری که دارد جایگزین شامپوهای کلاسیک شد.

مزایای استفاده از شامپو بدون سولفات

شامپوی بدون سولفات به دلایل مختلفی برای انواع موها و شرایط مختلف مفید است. ۷ مزیت استفاده از شامپوی بدون سولفات عبارتند از:

۱- حفظ روغن طبیعی مو: شامپوی بدون سولفات روغن های طبیعی را حفظ می کند، در نتیجه موها به طور محسوسی نرم تر و براق تر می شوند. پاک کنندگی قوی این روغن‌ها با سولفات‌ها می‌تواند منجر به تیرگی، شکنندگی و ضعف موها شود.

۲- حفظ رنگ مو: حفظ رنگ روی موهای رنگ شده به صرفه جویی در زمان و هزینه کمک می کند. سرمایه گذاری عالی برای افزایش طول عمر و شادابی موهای رنگ شده می باشد.

۳- کاهش تحریک و التهاب: برای کسانی که پوست سر حساس دارند، شامپو بدون سولفات برای جلوگیری از تحریک و التهاب مفید است. از آنجایی که سولفات ها مواد شیمیایی خشن هستند، هرچه کمتر با پوست سر در تماس باشند، برای سلامت مو مفیدتر است. محصولات موی بدون SLS ملایم هستند و به آرامی موها را تمیز می کنند، بدون اینکه چنین مشکلاتی ایجاد کنند.

۴- حفظ رطوبت: جای تعجب نیست که شامپوهای بدون سولفات به حفظ رطوبت پوست سر کمک می کنند. به خصوص برای کسانی که از موهای خشک یا آسیب دیده رنج می برند مفید است، حفظ رطوبت طبیعی به سلامت کلی مو کمک می کند.

۵- بدون سوزش چشم ها: شامپوی بدون سولفات نه تنها برای موها و پوست سر ملایم است، بلکه یکی دیگر از مزایای شامپوی بدون سولفات، بدون سوزش چشم ها است. اگر به طور تصادفی وارد چشم شود، همانند شامپو دارای سولفات سوزش و اشک چشم ایجاد نمی کند.

۶- بدون ایجاد موخوره: موهای کاملاً بدون موخوره ممکن است غیرممکن به نظر برسد، اما شامپوهای بدون سولفات می توانند به کاهش و حتی جلوگیری از وز شدن مو کمک کنند.

۷- مناسب موهای فر و مجعد: اکثر خانم هایی که موهای مجعد دارند پس از استفاده از شامپوی سولفاته موهایشان خشک و زبر می شود. این امر به این دلیل است که مواد شیمیایی حفظ موهای مجعد را چالش برانگیز می کند. با این وجود، استفاده از یک شامپوی بدون سولفات مو را فوق العاده هیدراته و قابل کنترل نگه می دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی ۵ مورد از بهترین شامپو ضد شوره بدون سولفات

آیا می توان هر روز از شامپوی بدون سولفات استفاده کرد؟

قطعا بله، به خصوص به این دلیل که فرمولاسیون شامپوهای بدون سولفات به طور اختصاصی برای حفظ رطوبت کف سر و موها طراحی شده اند.

چه کسانی باید از شامپو بدون سولفات استفاده کنند؟

شامپوهای بدون سولفات کاندید خوبی برای افرادی است که به حفظ رطوبت طبیعی موهایشان اهمیت می دهند و همچنین تمایل دارند طول عمر موهای رنگ شده یا کراتینه خود را افزایش دهند. شامپو بدون سولفات همچنین گزینه خوبی برای کسانی است که پوست سرشان به راحتی تحریک می شود، زیرا سولفات خود ماده ای است که باعث خشکی و خارش بیشتر کف سر می شود.

محصول پیشنهادی: برای اطلاع از قیمت شامپو ضد شوره قوی به سایت داروخانه داروبوم، دسته بندی محصولات شامپو ضد شوره مراجعه کنید.

چگونه بفهمم شامپو بدون سولفات است؟

سولفات ها به اشکال مختلف وجود دارند و نام آنها ممکن است پیچیده و گیج کننده باشد. ما در این بخش فهرستی از اسامی مواد تشکیل دهنده سولفات را گردآوری کرده ایم که برای شناخت شامپو بدون سولفات کمکتان می کند.

  • سدیم لوریل سولفات و سدیم لورت سولفات (SLS و SLES)
  • پارابن
  • فتالات ها
  • تری اتانول آمین (TEA)
  • سدیم مایرت سولفات (SMS)
  • آمونیاک لورت سولفات (ALS)

آیا شامپوهای بدون سولفات به خوبی کف می کند؟

اگر از شامپوهای بدون سولفات استفاده کرده اید، می دانید که کف کردن آن سخت است. بسیاری از شما ممکن است احساس کنید که موهایتان هنوز کثیف یا چرب است. این به این دلیل است که شامپوهای بدون سولفات ملایم هستند و هیچ ماده شیمیایی مضری در آنها وجود ندارد. می توانید زمان بیشتری را برای ایجاد کف اختصاص دهید یا موهای خود را دو بار با شامپو در مقادیر کم بشویید تا مطمئن شوید که موهایتان کاملا تمیز شده است.

شامپو بدون سولفات چی بخرم؟

بعد از مطالعه فواید شامپو بدون سولفات زمان آن فرا رسیده که با دو نمونه شامپو بدون سولفات ایرانی آشنا شویم:

  • شامپو جوانه گندم بدون سولفات سریتا

این شامپو حاوی جوانه گندم و بدون سولفات می باشد. بعد از شستن موها با این شامپو موها نرم و تغذیه خواهد شد. شامپو بدون سولفات سریتا یکی از مقرون به صرفه تریم شامپوهای بدون سولفات ایرانی است که با مقدار کمی به خوبی چربی و آلودگی را از موها می زداید.

  • شامپو بدون سولفات مناسب مو کراتینه و رنگ شده لافارر

اولین چیزی که در مورد شامپو بدون سولفات لافارر متوجه خواهید شد بوی بهشتی آن است. بعد از استفاده هم نتایج چشمگیر هستند. این شامپو به دلیل کراتینی که دارد بسیار آبرسان است و ساقه های زبر و شکننده را ترمیم می کند. حاوی عصاره دانه انار است که رنگ موها را تثبیت می کند، همچنین دارای کافئین می باشد که در تقویت مو و  پیش گیری از ریزش مو موثر عمل می کند.

عوارض شامپو بدون سولفات

برخلاف جریان هایی که در قالب عوارض شامپوهای فری سولفات به راه افتاده است، این محصولات نه تنها به پوست سر و موها آسیبی نمی زند، بلکه در صورت انتخاب درست و مصرف صحیح مزایای بی شماری برای موها دارند که در این مقاله نیز به آنها اشاره شده است.

مهم ترین نگرانی که با مصرف شامپو بدون سولفات، پوست سر و موها را ممکن است تهدید کند این است که به دلیل عدم کف کردن زیاد، برخی افراد تلاش بیشتری برای تمیز کردن موها انجام می دهند که می تواند آسیب زننده باشد.

دقت کنید با این که شامپوی فری سولفات کف کمتری در مقایسه با شامپو سولفاته دارد اما از قدرت پاک کنندگی خوبی برخوردار است.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.