قرص کلسیم دی برای چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
کلسیم و ویتامین D برای ساختن استخوان‌های قوی و متراکم در دوران جوانی و حفظ استحکام و سلامت آن‌ها در میانسالی و پیری ضروری هستند. متاسفانه اکثر افراد کمتر غذاهای حاوی این دو ماده مغذی را مصرف می کنند بدیهی است که با افزایش سن ذخایر آنها در بدن کاهش می یابد. به همین خاطر داروسازان اقدام به تولید مکمل های حاوی این ریزمغذی ها کرده اند تا نیاز افراد را پوشش دهند. در این مطلب اطلاعات جامعی بیان شده است که به شما کمک می کند همه چیز را در مورد قرص کلسیم دی که حاوی کلسیم و ویتامین D بدانید.

قبل از اینکه درباره قرص کلسیم دی صحبت کنیم بد نیست به طور جداگانه نقش کلسیم و ویتامین دی را برای سلامتی بررسی کنیم.

نقش کلسیم در بدن

کلسیم برای عملکرد صحیح قلب، ماهیچه ها، اعصاب و لخته شدن خون مورد نیاز است. کلسیم ناکافی به طور قابل توجهی منجر به پوکی استخوان می گردد. بسیاری از مطالعات منتشر شده نشان می دهد که مصرف کم کلسیم در طول زندگی با کاهش توده استخوانی و نرخ بالای شکستگی استخوان مرتبط است. بررسی ها نشان داده است که اکثر مردم کلسیم مورد نیاز برای رشد و حفظ استخوان های سالم را دریافت نمی کنند.

یک رژیم غذایی غنی از کلسیم (شامل لبنیات، آجیل، سبزیجات برگ پهن و ماهی) به ساخت و محافظت از استخوان ها کمک می کند.

ما روزانه از طریق پوست، ناخن، مو، عرق، ادرار و مدفوع کلسیم خود را از دست می دهیم. بدن ما نمی تواند کلسیم خود را تولید کند. به همین دلیل است که دریافت کلسیم کافی از غذاهایی که می خوریم مهم است. وقتی کلسیم مورد نیاز بدنمان را دریافت نکنیم، از استخوان هایمان گرفته می شود. این امر هر چند وقت یکبار طبیعی است، اما اگر خیلی زیاد اتفاق بیفتد، استخوان ها ضعیف شده و راحت تر شکسته می شوند.

نقش ویتامین D در بدن

بدن برای جذب کلسیم به ویتامین D نیاز دارد. بدون ویتامین D کافی، نمی توان به اندازه کافی هورمون کلسیتریول معروف به ویتامین D فعال را تولید کرد. این موضوع به نوبه خود منجر به جذب ناکافی کلسیم از رژیم غذایی می شود. در این شرایط، بدن باید کلسیم را از ذخایر خود در اسکلت استخوانی دریافت کند که باعث ضعیف شدن استخوان موجود و جلوگیری از تشکیل استخوان قوی و جدید می شود.

ویتامین D را می توان از سه طریق دریافت کرد: از طریق نور خورشید، رژیم غذایی و قرص ویتامین D. پزشکان دریافت روزانه ۶۰۰ واحد بین المللی ویتامین D را تا سن ۷۰ سالگی توصیه می کنند.

مردان و زنان بالای ۷۰ سال باید میزان جذب خود را به ۸۰۰ واحد بین المللی در روز افزایش دهند که می توانند برای تامین آن از مکمل ها یا غذاهای غنی از ویتامین D مانند زرده تخم مرغ، ماهی، جگر و شیر غنی شده کمک بگیرند.

پزشکان مصرف بیش از ۴۰۰۰ IU در روز را برای بزرگسالان توصیه نمی کنند. با این حال، گاهی دوزهای بالاتر برای افرادی که کمبود شدید ویتامین D دارند تجویز می شود.

خرید انواع مکمل کلسیم د از داروخانه

قرص کلسیم دی چیست؟

قرص کلسیم د حاوی ترکیبی از کلسیم و ویتامین D3 است و برای درمان کمبود ویتامین D و کلسیم مصرف می شود. اشکال داروی مختلفی از ترکیب کلسیم و ویتامین D موجود است. مکمل های کلسیم و ویتامین D به شکل قرص، کپسول و شربت تولید می شود.

نوع کلسیم موجود دا مکمل های کلسیم معمولا از نوع کربنات یا سیترات است. افراد در صورت مصرف کربنات کلسیم باید آن را همراه غذا میل کنند. اما در مورد کلسیم سیترات می توان آن را سوا از وعده غذایی نیز میل کرد.

کسانی که مشکلات جذب یا شرایطی مانند بیماری التهابی روده دارند باید سیترات کلسیم را انتخاب کنند. برخی از افراد ممکن است مشکلات گوارشی را با مصرف مکمل کلسیم تجربه کنند. مصرف مکمل همراه با وعده های غذایی و پخش دوز آن در طول روز ممکن است به این مشکلات کمک کند.

مکمل های ویتامین D حاوی ویتامین D2 (ارگوکلسیفرول) یا ویتامین D3 (کوله کلسیفرول) هستند. هر دو شکل موثر هستند، اگرچه به نظر می رسد D3 سطح این ویتامین را در خون بالاتر می برد.

سطوح بالای کلسیم و ویتامین D در بدن نادر است و احتمالاً از مصرف بیش از حد مکمل‌ها ناشی می‌شود. کمبود کلسیم و ویتامین D شایع‌تر است و می‌تواند تأثیر منفی بر سلامتی از جمله ایجاد پوکی استخوان داشته باشد.

به گفته وب سایت bones.nih.gov :
به یاد داشته باشید، یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از کلسیم و ویتامین D تنها بخشی از یک برنامه پیشگیرانه یا درمان پوکی استخوان است. در کنار ورزش دریافت کلسیم دی کافی راهکاری است که به تقویت استخوان ها در هر سنی کمک می کند. اما این روش ها در برخی افراد ممکن است به دلیل تحلیل استخوان ناشی از سبک زندگی، مصاف داروها یا یائسگی (در زنان) کافی نباشند. پزشک در این شرایط علاوه بر رژیم غذایی و ورزش، احتمالا داروی پوکی استخوان تجویز خواهد کرد.

فواید قرص کلسیم دی

کلسیم علاوه بر نقش حیاتی آن در سلامت استخوان، خطرات مرتبط با فشار خون بالا را نیز کاهش می دهد. کلسیم اثر محافظتی در برابر سرطان روده بزرگ دارد.

ویتامین D به دلیل نقشی که در تنظیم انسولین و متابولیسم گلوکز دارد، می تواند به مدیریت موثر دیابت کمک کند.

سطوح مناسب کلسیم و ویتامین D می تواند از بارداری سالم حمایت کند. مطالعات اخیر ارتباط بین سطوح بالاتر ویتامین D و کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی و زایمان زودرس را نشان می دهد.

مقاله پیشنهادی:
کلسیم دی ۳ مکمل دیگری است که معمولا با کلسیم دی یکسان در نظر گرفته می شود. برای اینکه از کلسیم د۳ و فواید و مضرات آن بیشتر بدانید مطالعه مقاله «کلسیم دی ۳ چیست» را توصیه می کنیم.

خطرات احتمالی قرص کلسیم د

افراد با شرایط پزشکی زیر قبل از استفاده از قرص کلسیم دی با پزشک مشورت کنند:

  • بیماری کلیوی
  • سنگ کلیه
  • بیماری قلبی
  • سرطان
  • سطح بالای کلسیم در خون
  • مشکلات گردش خون
  • اختلال غده پاراتیروئید
  • خانم ها دا دوران بارداری و شیردهی

عوارض قرص کلسیم دی چیست؟

عوارض جانبی رایج قرص کلسیم و ویتامین D شامل موارد زیر است:

  • ضربان قلب نامنظم
  • ضعف، خواب آلودگی، سردرد
  • خشکی دهان یا حس طعم فلز در دهان
  • درد عضلانی یا استخوانی

مقاله پیشنهادی:
برای آشنایی با نحوه و زمان مصرف قرص کلسیم دی مقاله ای اختصاصی تهیه کرده ایم. اگر شما هم تمایل دارید در این باره بیشتر بدانید مطلب «قرص کلسیم دی را کی بخوریم» را بخوانید.

تداخل دارویی قرص کلسیم دی

سوال اینجاست که چه داروهایی روی قرص کلسیم دی تأثیر می گذارد؟ بهتر است بدانید کلسیم می‌تواند جذب برخی داروها را برای بدن سخت‌تر کند، از طرفی هم برخی داروها جذب ویتامین D را برای بدن دشوار می‌کنند. اگر داروهای دیگری غیر از مکمل کلسیم مصرف می‌کنید، آنها را با فاصله زمانی حداقل ۲ ساعت قبل یا ۴ تا ۶ ساعت بعد از کلسیم میل کنید.

معرفی بهترین قرص کلسیم دی

حال که با قرص کلسیم دی، فواید، عوارض احتمالی و تداخلات دارویی آن آشنا شدید وقت آن فرا رسیده است که به معرفی چند نمونه قرص کلسیم دی با کیفیت و خوش قیمت بپردازیم. توصیه ما بر اساس نظر پزشکان و تجربه مصرف کنندگان است.

۱- قرص کلسیم ویتامین D یوروویتال

قرص کلسیم و ویتامین دی ۳ از برند معروف یوروویتال یکی از بهترین مکمل هایی است که برای رشد و محافظت از استخوان ها و مفاصل مناسب است. همچنین مصرف این مکمل از سنین میانسالی از بروز پوکی استخوان در پیری تا حد زیادی جلوگیری می کند.

قرص کلسیم و ویتامین D3 یورویتال حاوی ۶۰۰ میلی گرم کلسیم کربنات و ۲۰۰ واحد بین المللی ویتامین D3 است. علاوه بر این ها دارای ۸۰ میکروگرم ویتامین K و ۵ میلی گرم ویتامین E می باشد. قرص کلسیم دی یورویتال در بسته های ۵۰ و ۱۰۰ تایی ارائه می شود و نحوه مصرف آن روزانه یک عدد قرص بعد از غذا با آب فراوان است.

قرص کلسیم یورو ویتال

۲- قرص کلسیم سیترات یوروویتال

قرص کلسیم سیترات یورویتال دیگر قرص کلسیم دی است که قصد معرفی آن را داریم. قرص کلسیم سیترات به استحکام استخوان ها و تقویت مفاصل کمک می کند. کلسیم، ویتامین دی۳، منیزیم و زینک چهار ماده مغذی داخل این مکمل است که هر کدام به تنهایی نقش مهمی برای سلامتی ایفا می کنند. کلسیم موجود در این مکمل به جذب بهتر کلسیم کمک می کند.

قرص کلسیم سیترات یوروویتال برای تمام سنین مفید است. مصرف آن در خانم ها به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند و در کودکان و نوجوانان برای رشد و استحکام استخوان‌ها مفید می باشد. این مکمل دا تعداد ۴۵ تایی عرضه شده و نحوه مصرف آن روزانه دو عدد قرص در وعده هایی غذایی جداگانه است.

قرص کلسیم سیترات یوروویتال 45 عددی

۳- قرص کلترکس پلاس هلث برست

قرص کلسیم کلترکس هلث برست سومین مکمل حاوی کلسیم و ویتامین د است که از کیفیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این دو ماده مغذی قرص کلترکس حاوی منیزیم، زینک و بور است. ۱۰۰ عدد قرص در هر قوطی از این مکمل یافت می شود و طریقه مصرف آن روزانه دو عدد قرص در دو وعده غذایی جداگانه است.

قرص کلترکس پلاس هلث برست

سخن پایانی
کلسیم یک ماده معدنی است که برای بسیاری از عملکردهای بدن به ویژه تشکیل و نگهداری استخوان ضروری است. ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می کند. قرص کلسیم دی برای درمان یا پیشگیری از کمبود کلسیم و ویتامین D استفاده می شود.
قبل از شروع مصرف قرص کلسیم دی با پزشک یا داروساز مشورت کنید. در مورد سایر داروها یا مکمل ها، مخصوصاً اگر از استروئیدها، داروهای مورد استفاده برای درمان ناراحتی های قلبی، داروهای مورد استفاده برای اختلالات تیروئید، آنتی اسیدها و برخی آنتی بیوتیک ها استفاده می کنید، با پزشک خود صحبت کنید، زیرا این داروها ممکن است با اثر کلسیم و ویتامین D3 تداخل داشته باشند.

منبع: medicalnewstoday ، bonehealthandosteoporosis

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.