قرص کلسیم دی را کی بخوریم؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
قرص کلسیم دی از انواع مکمل های غذایی است که برای حفظ و ارتقای سلامتی استفاده می شود. قرص کلسیم برای اینکه بیشترین اثربخشی را داشته باشد باید طریقه مصرف آن دقت ویژه شود. قرص کلسیم دی در شب بهتر جذب می شود زیرا در اواخر روز سطح کلسیم بدن به تعادل می رسد. از طرفی مصرف آن همراه با وعده شام (به دلیل محلول بودن در چربی) جذب بیشتری خواهد داشت و ترشح هورمون ملاتونین را که در خواب با کیفیت موثر است، افزایش می دهد.

ترکیب اصلی قرص کلسیم دی همان ویتامین D3 و کلسیم بوده که برای جبران و درمان کمبود کلسیم و ویتامین D مصرف می شود. پس کلسیم به غیر از تضمین سلامت استخوان ها، از خطرات ناشی از فشار خون بالا به طور چشمگیری می کاهد. این قرص در مقابل سرطان روده بزرگ نیز اثر محافظتی دارد. همچنین ویتامین D متابولیسم و انسولین گلوکز را تنظیم کرده و نقشی مهمی در مدیریت دیابت ایفا می کند. بنابراین مقدار سطوح مناسب از ویتامین D و کلسیم از بارداری طبیعی و سالم حمایت می کند.

طبق نظریه متخصصین بهترین زمان جهت مصرف قرص کلسیم دی به همراه وعده های غذایی است. پس زمانی که باید این قرص مصرف شود از خوردن هر نوع مکمل یا دارو، ۲ ساعت پیش و ۴ ساعت بعد از آن پرهیز گردد. زیرا در غیر این صورت جذب کلسیم دی در بدن موجب ایجاد اختلال می شود. البته به نوع مکمل جهت مصرف باید توجه کرد. چون مکمل هایی همچون کلسیم سیترات بدون خوردن غذا یا به همراه وعده غذایی قابل مصرف هستند. ولی مکمل کلسیم کربنات باید با وعده غذایی مصرف گردد تا کلیه ترکیبات آن جذب بدن شود.

بیشتر بخوانید: قرص کلسیم دی برای چیست؟

کلسیم دی را شب مصرف کنم یا صبح؟

قرص کلسیم دی بهتر است در کنار وعده نهار یا صبحانه مصرف نشود و خوردن آن در شب باشد. زیرا اگر این قرص در روز مورد استفاده قرار گیرد، مقدار کلسیم موجود در خون در بازه زمانی یک ساعته، به سرعت بالا می رود و بعد از آن دوباره کاهش می یابد. البته احتمال مصرف خوراکی های حاوی کلسیم و ویتامین D در طول روز وجود داشته که همین مسئله مجدداً میزان کلسیم را در بدن افزایش می دهد.

بنابراین در طول روز این ماده معدنی در حال بالا و پایین رفتن بوده که به محض خوابیدن مقدار کلسیم به حداقل خود می رسد. پس در چنین حالتی بدن مقدار کلسیم خود را از استخوان دریافت کرده که از لحاظ پزشکی اصلاً خوب نیست. در نتیجه بهترین زمان برای مصرف این قرص، در وعده شام و شب است.

در وبسایت معتبر mayoclinic می خوانیم:
کل دوز روزانه زمانی که کلسیم در دوزهای کمتر (معمولاً کمتر از ۶۰۰ میلی گرم در یک بار) مصرف شود، بهترین جذب را دارد. اگر روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف می کنید، آن را به دو یا چند دوز در روز تقسیم کنید.

قرص کلسیم دی ممکن است روی خواب تأثیر بگذارد؟

همانگونه که قبلاً اشاره شد بهترین زمان برای مصرف قرص کلسیم دی، شب است. ولی دلیل دیگر آن می توان به خواب راحت در طول شب اشاره کرد. زیرا ماده معدنی کلسیم دارای نوعی اسید آمینه یا همان تریپتوفان بوده که در تولید و ترشح هورمون ملاتونین (هورمون خواب) نقش بسزایی دارد. بنابراین طبق تحقیقات انجام شده افرادی که در طول شب این قرص را مصرف می نمایند از خواب باکیفیت تری برخوردار خواهند بود. ناگفته نماند که مصرف کلسیم دی نباید با هدف بهبود خواب صورت گیرد.

خرید انواع مکمل کلسیم د از داروخانه

مصرف قرص کلسیم دی همراه غذا

در حالت کلی باید مصرف قرص کلسیم دی با غذا همراه باشد تا از بروز عوارض جانبی همچون مشکلات گوارشی، معده درد و … جلوگیری کند. همچنین مصرف کلسیم دی همراه غذا به بهترین شکل ممکن جذب بدن می شود که نوشیدن یک لیوان آب بعد از آن ضروری است.

البته اگر مصرف این قرص در طول روز بیشتر یک عدد باشد، بایستی در بازه زمانی متعدد صورت گیرد. زیرا بدن به طور یکجا فقط قادر به جذب ۵۰۰mg کلسیم است که برای مصرف دو عدد قرص در طول شبانه روز نیاز است یکی را مابین شام و دیگری را مابین نهار میل کرد.

بیشتر بخوانید: کلسیم چیست؟

مصرف قرص کلسیم همراه آهن

مطابق گفته متخصصان مصرف قرص آهن با کلسیم دی موجب کاهش جذب آهن و همچنین کاهش جذب کلسیم در بدن می شود. پس قرص آهن باید با معده خالی مصرف شود تا مقدار جذب آهن را افزایش دهد. البته آهن نقش یک یون فلزی داشته که در صورت ترکیب با اسید معده به بازه زمانی بیشتری برای جذب نیاز دارد.

ناگفته نماند اگر شخص با مصرف قرص آهن دچار تهوع شد باید خوردن آن را به بعد یا قبل از غذا موکول نماید. پس کلسیم دی نیز همانگونه که قبلاً ذکر شد باید در طول شب مصرف گردد.

معرفی انواع کلسیم

دو نوع از اصلی ترین انواع کلسیم، کلسیم کربنات و کلسیم سیترات هستند. کربنات کلسیم ارزان ترین نوع است و اغلب اولین انتخاب برای خریداری است. سایر اشکال کلسیم در مکمل ها شامل گلوکونات و لاکتات است.

۱- کلسیم سیترات

کلسیم سیترات حاوی ۲۱ درصد کلسیم المنتال است. برای مبتلایان به بیماری التهابی روده، آکلرهیدریا و برخی اختلالات جذب مناسب است.

۲- کلسیم کربنات (carbonat calcium)

قرص کلسیم کربنات از قیمت پایین تری برخوردار است. همچنین جهت جذب کلسیم کربنات باید محیط اسیدی در معده فراهم نمود که بهترین زمان مصرف آن پس از وعده های غذایی است. البته در بعضی از موارد فرد با مصرف این قرص با عوارضی گوارشی همچون یبوست و نفخ مواجه می گردد.

۳- کلسیم لاکتات (lactate calcium)

قرص کلسیم سخت یا کورال کلسیم که علاوه بر تضمین سلامت استخوان موجب درمان برخی از بیماری ها همچون قلبی، دیابت و سرطان می شود.

۴- گلوکونات کلسیم (gluconate calcium)

ساختار گلوکونات کلسیم به گونه ای است که کلسیم کمتری را جذب بدن می نماید. بنابراین تعداد بیشتری در طول روز باید مصرف شود تا به حد نرمال جذب کلسیم در بدن برسد.

بهترین قرص کلسیم دی

جهت جذب بیشتر قرص کلسیم به یک محیط اسیدی نیاز است و سیترات خود نیز اسیدی بوده که دیگر به معده اسیدی نیازی ندارد. بنابراین در هر بازه زمانی از روز و با معده خالی می توان آن را میل کرد. همچنین سالمندانی که اسید معده کمتری در مقایسه با سایر افراد ترشح می کنند بهترین گزینه مصرف این نوع قرص است. البته جذب کلسیم سیترات نسبت کلسیم کربنات بیشتر بوده که با معده خالی حدود ۲۷% و همراه با غذا حدود ۲۱% است. ناگفته نماند که کلسیم سیترات برای افرادی دارای سنگ کلیه هم مناسب است.

– کلسیم منیزیم زینک و ویتامین D آلفا ویتامینز

قیمت قرص کلسیم منیزیم زینک و ویتامین D آلفا ویتامینز

این مکمل از بهترین مکمل های غذایی برای تامین کلسیم و ویتامین دی بدن است، علاوه بر این دو ماده مغذی منیزیم و زینک نیز در ترکیبات قرص کلسیم آلفا ویتامینز به چشم می خورد. این مکمل در درمان پوکی استخوان افراد میانسال و مسن، افزایش رشد قدی کودکان و نوجوانان در سنین رشد و همچنین برای تامین کلسیم بدن مادران در دوران بارداری و شیردهی مفید می باشد. این محصول در بسته بندی ۱۰۰ عددی عرضه می شود که مصرف روزانه یک عدد همراه غذا در وقت شام مزایای فراوانی را برای سلامتی فراهم می کند.

سخن پایانی
همان طور که در این مقاله خواندید قرص کلسیم دی در شب بیشترین جذب را دارد. همچنین اگر لازم است دوزهای بالای این مواد مغذی مصرف شود بهتر است در دو وعده باشد زیرا مصرف یکباره آن در دوزهای بالا کامل جذب نخواهد شد.

منبع: medicalnewstoday، webmed

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.