قرص آهن کی بخوریم؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
افرادی که به تجویز پزشک یا داروساز اقدام به مصرف قرص آهن می نمایند با سوالات و ابهاماتی درباره نحوه مصرف قرص آهن مواجه می شوند؛ از جمله اینکه بهترین زمان مصرف قرص آهن چه زمانی است؟ روزی چند تا قرص آهن بخوریم؟ قرص آهن را چند روز یکبار بخوریم؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوالات هستید و حتی فراتر از آن می خواهید بدانید بهترین قرص آهن کدام است؟ تا پایان این مقاله از داروبوم همراه ما باشید.

فواید آهن برای حفظ سلامتی چیست؟

قرص آهن به منظور پیشگیری یا درمان کمبود آهن و در پی آن کم خونی مصرف می شود. با این حال رفع کم خونی تنها یکی از فواید مستقیم آهن برای سلامتی است. آهن برای بافت ها و ارگان های بدن مزایای دیگری نیز به همراه دارد که عبارتند از:

  • رفع خستگی و بی حالی
  • حفظ انرژی در سطح مطلوب
  • تشکیل گلبول های قرمز
  • عملکرد صحیح هموگلوبین برای اکسیژن رسانی
  • افزایش عملکرد ذهنی و جسمانی
  • بهبود سیستم ایمنی
  • بارداری موفق و سالم
  • رشد عضلات و رشد بدن
  • حمایت از عملکرد ورزشی

عوارض قرص آهن چیست؟

برخی افراد با مصرف قرص آهن دچار مشکلاتی از قبیل یبوست، دل پیچه و حالت تهوع می شوند. توصیه پزشکان به این دسته افراد تغییر قرص آهن است. چرا که عدم مصرف قرص آهن عوارض جدی را در پی خواهد داشت.

امروزه انواع قرص آهن داخلی و خارجی توسط شرکت های داروسازی معتبر تولید می شود که می توانید با کمی جستجو در داروخانه ها بیابید. تنوع مکمل های آهن نباید مانع از کنار گذاشتن آن شود. حتما در بین طیف گسترده قرص های آهن و با چندین بار تغییر به قرص آهن مطابق با مزاج خود خواهید رسید.

بهترین قرص آهن برای خانمها؟

انتخاب بهترین قرص آهن برای خانم ها از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا خانم های جوان و کودکان زیر سه سال بزرگترین جامعه ای هستند که کمبود آهن را تجربه می کنند. دختران از سنین بلوغ تا زمان یائسگی به دلیل قاعدگی، تغذیه ضعیف یا عدم جذب مناسب آهن با کم خونی ناشی از فقر آهن رو به رو هستند. بی حوصلگی، خستگی، عدم تمرکز، یادگیری ضعیف، رنگ پریدگی و بسیاری علائم ظاهری و درونی دیگر نشان دهنده سطح پایین آهن در بدن است.

با یک آزمایش خون ساده به راحتی در می یابید که به چه دوزی از آهن نیاز دارید. اگر سطح هموگلوبین خون از ۱۲ کمتر باشد یا فرتین (ذخیره آهن در بدن) زیر ۵۰ باشد، مصرف قرص آهن یا مکمل های حاوی آهن ضرورت می یابد.

اگر بعد از سه ماه مصرف ذخیره آهن به سطح مطلوبی نرسید پارامترهای دیگر مانند کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک (ویتامین B9) باید مورد بررسی قرار گیرد.

بهترین زمان مصرف قرص آهن

بهترین زمان مصرف قرص آهن با معده خالی است و صبح ناشتا نیم ساعت قبل از صبحانه زمان مناسبی برای این منظور است. زیرا آهن با معده خالی بیشترین میزان جذب را دارد. اما این دستور العمل برای همه افراد میسر نیست. عده زیادی با خوردن قرص آهن به صورت ناشتا دچار دل درد و حالت تهوع می شوند. برای همین به این افراد شب قبل از خواب و با یک لیوان آب توصیه می شود.

دستور العمل رایج دیگر مصرف قرص آهن در فاصله زمانی مناسب، حدود ۱ ساعت قبل و یا ۲ ساعت بعد از غذا می باشد. این توصیه نیز مانند راهکار بالا به این خاطر است که یک تا دو ساعت قبل از غذا معده خالی بوده و قرص آهن بالاترین جذب را دارا می باشد. اما اگر فردی در این زمان گرفتار معده درد یا سوزش سر دل می شود بهتر است قرص آهن را دو ساعت بعد از صرف غذا میل کند.

نحوه مصرف قرص آهن

مصرف قرص آهن علاوه بر زمان خاصی که برای بهترین نتیجه گیری دارد، طریقه مصرف خاصی را نیز می طلبد. متون پزشکی افراد را از مصرف قرص آهن با برخی مواد غذایی پرهیز کرده اند.

  • اسفناج
  • لبنیات
  • تخم مرغ
  • چای و قهوه
  • نان های سبوس دار
  • غلات و کورن فلکس

همچنین از مصرف قرص آهن با مکمل های کلسیم یا آنتی اسیدهای معده خودداری شود. برای مصرف این مواد غذایی یا مصرف همزمان قرص کلسیم و قرص آهن رعایت فاصله زمانی حدااقل دو ساعت الزامی است تا اثربخشی هر یک حفظ شود.

بهترین زمان مصرف قرص آهن در زمان پریودی

بر اساس تحقیقات مشخص شده که اکثر خانم ها در دوره پریود بهتر است از قرص آهن استفاده کنند. به طور ویژه خانم هایی که در پریودی خونریزی زیادی را تجریه می کنند یعنی خونریزی آنها به شکلی است که کمتر از دو ساعت مجبور به تعویض پد بهداشتی هستند حتما در این دوره مصرف قرص آهن و اسید فولیک را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

پزشکان به خانم هایی هم که کم خونی ندارند جهت پیشگیری توصیه می کنند در زمان پریود قرص آهن با دوز حداقل ۳۰ میلی گرم را مصرف کنند.

محصول پیشنهادی:
مصرف قرص قاعدگی برای تنظیم قاعدگی و کاهش عوارض این دوران به خانم ها توصیه می شود.

روزی چند تا قرص آهن بخوریم؟

میزان مصرف قرص آهن بسته به سن، جنس، وزن، بیماری های زمینه ای و شدت کمبود آهن دارد. این موضوع تنها با انجام آزمایش و مراجعه به پزشک معین می شود. بعد از این که مشخص شد فرد به چه میزان آهن نیاز دارد، باید دوز آهن در قرص یا مکمل خاص را نیز مد نظر قرار داد.

ممکن است فردی به ۲۰ میلی گرم آهن در روز نیاز داشته باشد، اگر مکمل دارویی که تهیه کرده است تا ۵۰ میلی گرم نیاز روزانه را پوشش می دهد بهتر است این مکمل را یک روز در میان مصرف کند.

بهترین قرص اهن کدام است؟

اگر نام قرص آهنی را که قبلا می خورده اید فراموش کرده اید یا با داروی قبلی احساس خوشایندی نداشته اید، می توانید از موارد زیر یکی را انتخاب کنید. این موضوع را در نظر داشته باشید که حداقل سه ماه باید قرص آهن را مصرف کنید تا نتایج آن مشخص گردد.

کپسول فروگلوبین ب۱۲

کپسول فروگلوبین ب12 برای کنترل ریزش موها

همان طور که گفتیم در برخی خانم ها کمبود آهن و ویتامین B12 همزمان باعث کم خونی می شود. در این افراد اغلب توصیه می شود از مکمل های آهن حاوی ویتامین های موثر در رفع کم خونی کمک گرفته شود. کپسول فروگلوبین ب۱۲ از برند ویتابیوتیکس یکی از بهترین مکمل های آهن حاوی فولیک اسید، آهن، زینک ، B12 و B6 است.

این ریز مغذی ها نقش چشمگیری در تامین آهن بدن و افزایش خونرسانی ایفا می کنند. خانم های جوان و زنان باردار مخاطبان اصلی کپسول آهن فروگلوبین B12 می باشند. همچنین کودکان خردسال نیز در صورت کم خونی می توانند با تجویز پزشک متخصص از این مکمل برای خونسازی استفاده کنند.

قرص فرودین هولیستیکا

قرص آهن فرودین برای ریزش موها

ریزش موها و کاهش سطح یادگیری از جمله شایع ترین عوارض کمبود آهن در زنان و کودکان است. علاوه بر این افراد ورزشکاران نیز به گردش خون سالم در بدن برای انجام بهینه فعالیت های ورزشی نیاز دارند. مصرف مکمل های آهن مانند قرص فرودین هولیستیکا تاثیر بسزایی در درمان کم خونی دارد.

ترکیبات فوق العاده این قرص شامل آهن، اسید فولیک، ویتامین B12، ویتامین C می باشد. ویتامین ث موجود در فرمولاسیون قرص فرودین به جذب بهتر آهن و سایر مواد مغذی کمک شایانی می کند.

کپسول فیفول اینترافارم

کپسول فیفول برای ریزش موها

افرادی که ناراحتی های گوارشی حین مصرف قرص آهن را تجربه می کنند بهتر است این بار به سراغ قرص آهن فیفول بروند. تولید کنندگان این مکمل ادعا می کنند این کپسول کمترین عوارض گوارشی را در پی دارد. البته این ادعا دور از واقعیت نیست؛ کپسول فیفول اینترافارم توانسته است رضایت طیف گسترده ای از مصرف کنندگان را جلب کند و به یکی از بهترین انواع قرص آهن در ایران تبدیل شود.

آهن و فولیک اسید ترکیبات تشکیل دهنده این مکمل آهن و کم خونی به شمار می آید. پیشگیری و درمان کم خونی، حفظ سلامت پوست و مو و افزایش انرژی از جمله فواید مصرف منظم قرص فیفول است.

سخن پایانی
در این مطلب با هم دیدیم که قرص آهن همانند سایر مکمل های دارویی باید در زمان مناسبی مصرف شود تا بیشترین اثربخشی را ارائه دهد. این قرص به صورت ناشتا و با معده خالی بهتر است مصرف شود اما بیشتر افراد با این روش دچار دل درد و سایر مشکلات گوارشی می شوند. به این افراد توصیه می کنیم قرص آهن را یک ساعت قبل غذا یا دو ساعت بعد از صرف غذا با یک لیوان آب میل کنند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.