مکمل آمینو چه تفاوتی با پروتئین وی دارد؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
هر اندازه که افراد در بدنسازی پیشرفت می کنند بیشتر خود را نیازمند آگاهی و شناخت درباره انواع مکمل بدنسازی و تفاوت ها و شباهت های آن می بینند. یکی از سوالات رایج فرق بین مکمل آمینو و پروتئین وی است. در این مطلب از مجله داروبوم توضیح می دهیم که مکمل آمینو چه تفاوتی با پروتئین وی دارد؟ و چرا هر دو برای بدنسازی مهم هستند.

پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی یکی از دو پروتئین موجود در شیر است. پروتئین وی کامل ترین منبع پروتئینی است که تمام ۹ آمینو اسید ضروری را فراهم می آورد. هیستیدین، ایزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپتوفان و والین. این اسیدهای آمینه ضروری بلوک های سازنده پروتئین هستند. (برای مشاهده قیمت پروتئین وی به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.)

برخلاف آمینو اسیدهای غیرضروری که می‌توانند در بدن تولید شوند، اسیدهای آمینه ضروری تنها از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌ها به دست می‌آیند و برای عملکرد صحیح بدن کاملا حیاتی هستند. این مکمل استفاده و جذب سریعی دارد به همین خاطر طرفداران بسیاری دارد. پروتئین وی به ترمیم و بازسازی بافت عضلانی پس از ورزش کمک می کند و در عین حال از هضم و عملکرد سیستم ایمنی نیز حمایت می کند.

مکمل آمینو چیست؟

آمینو اسیدها بلوک های کوچک سازنده پروتئین هستند. به آنها ضروری گفته می شود زیرا بدن به آنها نیاز دارد اما خود نمی تواند آنها را تولید کند. در رشته بدنسازی، بدنسازان علاقه خاصی به اسیدهای آمینه دارند که نقش مهمی در عضله سازی ایفا می کنند. بنابراین مکمل های آمینو به شکل قرص آمینو یا پودر حاوی آمینو اسیدهای ضروری است که بدن قادر به تولید آن ها نیست.

پروتئین های کامل مانند پودر وی برای استفاده بدن، ابتدا باید به اسیدهای آمینه منفرد تجزیه شوند. به دلیل وجود کربوهیدرات ها و چربی ها، آزادسازی آمینو اسیدها بیشتر طول می کشد. آمینو اسیدهای آزاد، اسیدهای آمینه منفردی هستند که نیازی به هضم ندارند. آنها برای بهبود و ترمیم بافت ها، تولید هورمون ها و آنزیم ها و افزایش عملکرد و عملکرد سریع‌تر دست به کار می‌شوند.

تا این جا متوجه شدیم که آمینو اسیدها را می توان از مکمل های پروتئینی کامل مانند مکمل وی دریافت کرد. با این حال، مصرف آمینو اسیدهای جداگانه در قالب مکمل آمینو، نیازی به متابولیزه شدن بیشتر ندارند. به عبارتی آنها می توانند بسیار سریع منتقل شوند و اثر خود را در عضلات توسعه دهند.

مکمل آمینو اسید را نباید با BCAA اشتباه گرفت. مکمل های آمینو حاوی تمام آمینو اسیدهایی هستند که برای سلول های عضلانی مهم هستند. اما bcaa ها فقط شامل سه تا از هشت اسید آمینه ضروری هستند.

مقاله پیشنهادی
اگر می خواهید بدانید که آمینو اسید چیست و چه تاثیری در بدنسازی دارد، مطالعه مقاله ای با عنوان «آمینو اسید چیست» را به شما پیشنهاد می کنیم.

تفاوت مکمل آمینو با پروتئین وی

فرق مکمل آمینو و مکمل وی را از جهات گوناگون با هم بررسی می کنیم.

متابولیسم

پودر پروتئین وی و مکمل آمینو نتایج متفاوتی را ارائه می دهند. مکمل پروتئین وی کل پروتئین را افزایش می‌دهند و به کالری کمک می‌کنند، بنابراین از عضله‌سازی حمایت می‌کنند و می‌توانند شکاف‌های موجود در رژیم غذایی را پر کنند.

آمینو اسیدها مناطق بسیار خاص و متنوعی از متابولیسم را هدف قرار می دهند. یک آمینو اسید ممکن است بر مواد شیمیایی مغز تأثیر بگذارد، در حالی که دیگری عملکرد عضلات را بهبود می بخشد.

پودرهای پروتئین و مکمل‌های اسید آمینه به‌عنوان اسیدهای آمینه منفرد وارد جریان خون شما می‌شوند، سپس سلول‌ها در سراسر بدن، آمینو اسیدهای مورد نیاز برای ساخت پروتئین‌های جدید را جمع‌آوری می‌کنند. اگر به اندازه کافی از یک اسید آمینه مورد نیاز نداشته باشید، آن پروتئین نمی تواند تولید شود.

شرایطی که متابولیسم شما را تحت تأثیر قرار می دهند، مانند افزایش فعالیت ماهیچه ای یا بیماری، ممکن است بر میزان کل پروتئین مورد نیاز شما تأثیر بگذارد، اما یک چیز ثابت می ماند: برای اطمینان از اینکه سلول های شما می توانند پروتئین های حیاتی را سنتز کنند، باید روزانه به اندازه کافی از تمام آمینوهای ضروری مصرف کنید.

سنتز پروتئین ماهیچه ای

اگر به دنبال تحریک سنتز پروتئین ماهیچه ای هستید، مکمل آمینو که از اسیدهای آمینه آزاد تشکیل شده است، موثرترین گزینه است. مطالعات نشان می دهد که سنتز پروتئین ماهیچه ای دو برابر بیشتر از پروتئین وی (ایزوله) به اسیدهای آمینه آزاد پاسخ می دهد. با مصرف آمینوهای آزاد، سطح اسید آمینه در خون سریع‌تر افزایش می‌یابد و به غلظت‌های بالاتری می‌رسد.

یکی دیگر از مزایای مکمل آمینو این است که می توان آن را بر اساس ترکیب دقیق و دوز اسیدهای آمینه ضروری برای شرایط خاص فرموله کرد. به عنوان مثال، پیری ماهیچه کمتر به سیگنال های آنابولیک (عضله ساز) پروتئین پاسخ می دهد. با افزودن نسبت بیشتری از آمینو اسید لوسین شاخه دار، می توانید مقاومت را شکسته و سنتز پروتئین عضلانی را در افراد مسن تر تحریک کنید.

ارزش غذایی

پودرهای پروتئین وی منابع پروتئین با کیفیتی هستند که حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری می باشند. این پروتئین کامل نیاز بدنسازان به پروتئین را حمایت می کنند و می‌توانند کل پروتئین دریافتی روزانه را فرهم آورند.

مکمل آمینو نیاز روزانه پروتئین را برآورده نمی کند و در دوزهای زیاد ممکن است باعث عدم تعادل متابولیک شود. به عنوان مثال مصرف بیش از حد لوسین، یکی از سه آمینو اسید شاخه دار، ممکن است منجر به کاهش سطح خونی دو اسید آمینه دیگر شود.

کالری

مکمل های آمینو حاوی حداقل کالری هستند، اما یک پیمانه پودر پروتئین حدود ۱۲۰ کالری دارد و برخی از برندها ممکن است کالری بیشتری داشته باشند. حتما به این کالری اضافی دقت کنید تا از اهداف ورزشی شما  بیشتر نباشد.

مصرف همزمان پروتئین وی و آمینو

هر دو مکمل در بهبود عملکرد و بازیابی نقش کلیدی دارند، اما هنگامی که قصد ترکیب دو مکمل با یک دیگر را دارید، باید هدف خود را در نظر بگیرید. اگر به دنبال افزایش وزن (توده عضلانی بدون چربی) هستید، باید کالری و درشت مغذی های دریافتی خود را افزایش دهید. یکی از روش های انجام این کار، استفاده از شیک پروتئین وی بین وعده‌های غذایی است. کالری و پروتئین اضافی به کل مصرف روزانه شما اضافه می کند و به شما این امکان را می دهد که به طور موثرتر به هدف خود برسید.

شاید شما به دنبال کاهش مقداری کالری و کاهش چربی هستید. یک راه موثر برای انجام این کار با مکمل آمینو خواهد بود.. مصرف مکمل آمینو بعد از تمرین به شما امکان می دهد تا از مزایای ترمیم و بازسازی بافت عضلانی بدون کالری اضافی یک شیک پروتئینی بهره مند شوید.

سخن پایانی
پروتئین وی و آمینو دارای تفاوت ها و شباهت های زیادی هستند. هر دو منبع آمینو اسید دارای مزایا و معایب متفاوتی هستند. اینکه پودر پروتئین وی یا مکمل آمینو انتخاب مناسبی است به بدنساز و اهداف شخصی او بستگی دارد.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.