کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹ چیست؟

کرونا ویروس

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
کرونا ویروس جدید (CoV) نوعی جدید از ویروس است. بیماری ایجادشده با ویروس کرونا که به آن بیماری کرونا ۲۰۱۹ (COVID-19) می‌گویند، اولین بار در ووهان چین شناسایی شد. CO مخفف کرونا، VI مخفف ویروس و D به معنی بیماری (به انگلیسی). قبلاً به این بیماری «کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹» یا «nCoV-2019» می‌گفتند. ویروس COVID-19 ویروس جدیدی بوده و به خانواده ویروس‌هایی همچون سارس (سندروم تنفسی حاد) و سایر سرماخوردگی‌های معمولی مرتبط است.

کروناویروس یا کووید ۱۹ چیست؟

کروناویروس‌ها (نام علمی: Coronaviruses)، خانواده بزرگی از ویروس‌ها و زیرمجموعۀ کرونا و یریده هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شود. کرونا ویروس‌ها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت. این ویروس به‌طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌کند. با این‌حال تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف‌شده است. آخرین نوع آن‌ها، در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.

خانواده ویروس کرونا همیشه از گونه حیوانی به گونه دیگری منتقل شده‌است. این ویروس برای انتقال آسان‌تر ممکن است تکامل پیدا کند و موجب بیماری سخت‌تری شود.

انواع کرونا ویروس انسانی

کرونا ویروس‌ها (Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ کشف‌شده‌اند. آن‌ها موجب بروز بیماری‌هایی از خانواده سرماخوردگی در انسان و حیوانات می‌گردند و از ویژگی ظاهری آن‌ها زوائد تاج مانند بر روی سطوح دیواره ویروس‌ها می‌باشد. برخی از کرونا ویروس‌ها باعث علائم مشابه گلودرد و سرماخوردگی در انسان می‌شوند که عموماً خطر زیادی ندارند.

۱- سارس

نوشتار‌های اصلی: بیماری سارس و کرونا ویروس سارس

این ویروس که تصور می‌شود از خفاش ناشی شده باشد در سال ۲۰۰۲ اپیدمی جهانی سارس را موجب شد که حدود ۸۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند. سارس با نام علمی SARS-CoV موجب سندرم حاد و شدید تنفسی در میان مبتلایان شد.

۲- مرس

نوشتار‌های اصلی: سندروم تنفسی خاورمیانه و کروناویروس مرس

گونه‌ای جدیدتر از این ویروس در سپتامبر ۲۰۱۲ در مردی ۶۰ ساله در عربستان سعودی کشف شد که به مرگ بیمار انجامید. این مرد چند روز قبل از آن به دبی سفر کرده بود و دومین مورد در مردی ۴۹ ساله در قطر که او نیز درگذشت. کشف بیماری اولین بار در آزمایشگاه Health protection agency’s در Colindale لندن به تأیید رسید. شیوع این کرونا ویروس به نام سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه (Middle East respiratory syndrome coronavirus) شناخته‌شده است که به‌اختصار MERS-CoV خوانده می‌شود. این ویروس موجب مرگ ۸۵۸ نفر در خاورمیانه شد.

قرص ایمیون پروگلد یک مکمل بسیار عالی برای تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بروز کرونا می‌باشد.

آیا ویروس کرونا همان سارس است؟

ویروس جدید هم از چین شروع‌شده، اما ویروس سارس نیست. ازآنجا که این دو ویروس از یک خانواده هستند، شباهت‌هایی با یکدیگر دارند اما کرونا یک ویروس کاملاً جدید است. البته نقاط مشترک این دو ویروس می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا با استفاده از تجربیاتی که از گذشته دارند برای متوقف کردن این ویروس بهتر عمل کنند.

سرعت پخش ویروس تا چه اندازه‌ است؟

در حال حاضر هنوز سرعت احتمال انتشار ویروس مشخص نیست. در چین افراد بیمار از ابتدای ماه ژانویه این بیماری را به‌صورت شخص به شخص به دیگران انتقال می‌داده‌اند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده حداقل برای چهار مرحله یک زنجیره‌ی پایدار از انتقال بیماری بین افراد وجود داشته است؛ یک نفر (احتمالاً از طریق حیوان) بیمار می‌شده، ویروس را به شخص دیگری انتقال می‌داده و او هم آن را به شخص دیگری انتقال می‌داده است. موارد گزارش‌ شده در کشورهای دیگر مثل آمریکا، آلمان، ژاپن و ویتنام هم از طریق افراد دیگر به کرونا ویروس مبتلا شده‌اند و نه با سفر مستقیم به چین.

شواهد اولیه نشان می‌دهد این ویروس هم همانند سایر انواع ویروس کرونا از طریق تماس نزدیک با افراد آلوده و هنگام عطسه یا سرفه فرد آلوده انتقال پیدا می‌کند.

اما مقامات چین اعلام کرده‌اند مواردی وجود داشته که افراد آلوده به ویروس حتی قبل از این‌که علائم بیماری را نشان دهند ویروس را به دیگران انتقال داده‌اند. علاوه بر این، نامه‌ای که به ژورنال پزشکی نیوانگلند ارسال‌شده است موردی در آلمان را توضیح می‌دهد به نظر می‌رسد در آن افرادی که احساس مریضی نمی‌کرده‌اند کرونا ویروسرا به دیگران انتقال داده‌اند.

علائم ویروس جدید کرونا

علائم کرونا ویروس
علائم کرونا ویروس

ویروس جدید می‌تواند باعث سینه‌پهلو شود. سرفه، تب و مشکلات تنفسی شود. در موارد شدیدتر از کار افتادن یا نارسایی اندام‌های بدن هم مشاهده شده است. ازآنجاکه سینه‌ پهلو به‌ واسطهٔ انتقال ویروس بروز پیدا می‌کند، مصرف آنتی‌بیوتیک بی‌ثمر است و کمکی به بهبود مبتلایان نمی‌کند. متأسفانه داروهای ضد ویروس آنفولانزا هم تأثیری در بهبودی بیماری ندارند.

بهبودی بیمار مبتلابه کرونا به توانایی سیستم ایمنی او بستگی دارد؛ با تقویت سیستم ایمنی، احتمال بهبود یافتن بیمار بیشتر می‌شود. بسیاری از کسانی که تاکنون جانشان را ازدست‌ داده‌اند، پیش از ابتلا به بیماری، از لحاظ سلامتی وضعیت چندان مناسبی نداشتند.

چه کسانی باید خود را قرنطینه کنند؟

در صورتی‌ که احساس بروز کرونا داشتید یا علائمی مانند تب، سرفه و بدن درد مشاهده کردید برای حفظ سلامت خود و دیگران به‌هیچ‌ عنوان از منزل خارج نشوید. جالب است بدانید که حضور ۱۵ دقیقه‌ای حتی در فاصله بیش از دو متر از یک فرد مبتلا می‌تواند احتمال انتقال ویروس را به‌شدت افزایش دهد. فرض کنید سرماخورده‌اید و نمی‌توانید از جا بلند شوید؛ بنابراین در این شرایط بهتر است به مدت ۱۴ روز با اطرافیان هیچ تماسی نداشته باشید و از تردد در مکان‌های عمومی به‌خصوص محل کار پرهیز کنید.

دوران قرنطینه خانگی زمانی است که افراد خانواده به علت شیوع کرونا ویروس نباید از خانه خارج شوند؛ چراکه ممکن است احتمال ابتلا آن‌ها به این ویروس خطرناک و کشنده افزایش پیدا کند و مرگ‌ومیر افراد را شامل شود؛ اما با توجه به تمام این‌ها وجود یک سری وسایل در خانه ضروری است تا سلامت جسمانی افراد را ارتقا بخشد.

مصرف مکمل سرما خوردگی می‌تواند در جلوگیری از بروز کرونا موثر باشد.

فردی که خود را قرنطینه کرده، چه نکاتی را باید رعایت کند؟

 روی کالا‌های خشک‌شده و کنسرو شده تمرکز کنید؛ یعنی به‌هیچ‌ عنوان از فست فود و بستنی در بیرون منزل استفاده نکنید بلکه از مواد غذایی بسته‌بندی‌شده برای داخل منزل استفاده کنید. ۲: تا مدت ۱۴ روز برای همه افراد غذا تهیه کنید.

  • دوری از افراد خانواده امری غیرممکن و طاقت فرساست، اما اگر سلامت جسمی برایتان مهم است نباید به مدت ۱۴ روز با این فرد بیمار در تماس باشید.
  • تا حد امکان از ظروف غذایی جدا استفاده کنید.
  • اگر برایتان مقدور است حمام و سرویس بهداشتی را با فرد بیمار جدا کنید.
  • تمام زباله‌های مصرفی فرد بیمار را در کیسه‌ای بزرگ بریزید و در آن را گره بزنید تا ویروس در هوا پخش نشود.

ویروس COVID-19 چگونه منتشر می‌شود؟

ویروس از طریق تماس مستقیم با قطره‌های تنفسی فرد آلوده (از طریق سرفه و عطسه) و تماس با سطوح آلوده به ویروس منتقل می‌شود. ویروس COVID-19 می­ تواند ساعت‌ها روی سطوح زنده بماند، ولی یک ضدعفونی کننده ساده می‌تواند آن را از بین ببرد.

آیا زنان باردار می‌توانند ویروس کرونا را به جنین خود منتقل کنند؟

زنان باردار و خطر ابتلا به کووید19
زنان باردار و خطر ابتلا به کووید۱۹

هنوز شواهد کافی مبنی بر اینکه ویروس بتواند در دوران بارداری از مادر به جنین منتقل شود یا تأثیر بالقوه این بیماری بر روی کودک وجود ندارد. این موضوع در حال حاضر در دست بررسی است. زنان باردار بایستی موارد احتیاطی مقتضی برای محافظت از خود در برابر این کرونا ویروس را به عمل بیاورند و چنانچه علائمی مانند تب، سرفه یا تنگی نفس در خود مشاهده کردند، سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

علائم کرونا

در زمان نهفتگی فرد بیمار ندانسته ناقل بیماری است در تحقیقاتی که در طی دو ماه اخیر انجام‌شده نشانه‌ای از امکان انتشار بیماری توسط فرد دارای بیماری نهفته به دست نیامده است. دلیل منطقی هم برای آن وجود دارد زیرا ویروس در دستگاه تنفسی بیمار زندگی کرده و از طریق ترشحاتی مانند عطسه و سرفه منتشر می‌شود که فرد به‌ظاهر سالم (ناقل در دوران نهفتگی) معمولاً فاقد آن است.

همه سنین می‌توانند به کرونا ویروس آلوده شوند. افراد مسن و افرادی که بیماری‌های دیگری از قبل داشته‌اند (مثل دیابت و بیماری‌های قلبی) آسیب‌پذیری بیشتری در برابر این ویروس خواهند داشت. سازمان جهانی بهداشت پیشنهاد می‌کند که همه افراد اقدامات لازم را برای محافظت از خودشان در برابر ویروس انجام دهند، مثلاً بهداشت دست‌ها و بهداشت تنفسی را به شکل مناسبی رعایت کنند.

بعد از ابتلا به کرونا تا کی ناقل هستیم؟

بسیاری به‌غلط تصور می‌کنند که بیمار شدن در اثر کرونا مساوی با مرگ است درصورتی‌که حدود هشتاد در صد افراد مبتلا به این ویروس هیچ علامت مشخصه حادی ندارند و بیست درصد از افراد بیمار نیاز به مراجعه به پزشک پیدا می‌کنند‌ و تنها دو درصد افراد مبتلا فوت می‌کنند. با رعایت موارد زیر، می توان تا حد زیادی از ابتلا و یا انتقال بیماری کرونا جلوگیری کرد:

  • بهطور مکرر دستهایمان را بشوییم و تمیز کنیم.
  • خودسرانه داروهای آنتیبیوتیک مصرف نکنیم.
  • در صورت مشاهده علائم عفونت خانه را ترک نکنیم.
  • هنگام پختن غذا موارد احتیاطی و بهداشتی را رعایت کنیم.
  • جاهایی که زیاد در تماس با دستها قرار میگیرند را تمیز و ضدعفونی کنیم.
  • از لوازم و وسایل خانه بهصورت اشتراکی استفاده نکنیم.
  • از رفتن به سفرهای بیمورد خودداری کنیم.
  • ارتباطمان را با دیگر افراد حاضر در خانه و حیوانات خانگی محدود کنیم.
  • پیش از مراجعه به مراکز درمانی با آن‌ها تماس بگیریم.
  • از ماسک طبی استفاده کنیم.
  • دهان و بینیمان را هنگام عطسه یا سرفه بپوشانیم.
  • علائم بیماری را زیر نظر بگیریم.

در زمان ابتلا به کرونا چه غذاهایی بخوریم

کرونا و همه‌گیری Covid-19 در حال حاضر چالش اصلی سراسر جهان است و تغذیه مطلوب در این وضعیت برای مبارزه با این ویروس از همیشه مهم‌تر است. وضعیت تغذیه افراد تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند سن، جنس، وضعیت سلامتی، سبک زندگی و داروها قرار دارد. تغذیه مطلوب و مصرف مواد مغذی در رژیم غذایی روزانه بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد و فعلاً تنها راه موجود برای مبارزه با این ویروس پس از رعایت پروتکل‌های بهداشتی تقویت سیستم ایمنی بدن است. اغلب این سوال پیش می آید که در زمان ابتلا به کرونا چه غذاهایی بخوریم؛ در حال حاضر هیچ شواهدی در این رابطه وجود ندارد که یک مکمل خاص بتواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند ولی مصرف ویتامین C یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند بدن را برای شکست کرونا ویروس در وضعیت مناسبی قرار دهد که اهمیت تغذیه را برای تقویت ایمنی در برابر COVID-19 نشان می‌دهد. موارد فوق برای پیشگیری از ابتلا به کرونا توصیه می‌شوند ولی اگر به هر دلیلی ما به این بیماری مبتلا شدیم چه رژیم غذایی می‌تواند به ما برای بهبود سریع‌تر بیماری کند؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص مولتی ویتامین مناسب برای درمان کرونا مطالعه مقاله “برای مقابله با کرونا چه نوع مولتی ‌ویتامین باید‌ خورد؟” پیشنهاد می گردد.

غذاهای مفید برای بهبود سریع‌تر کرونا

بیماری کرونا کمتر از یک سال است که همه دنیا را درگیر خود کرده است و دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند دارو یا واکسنی برای این بیماری پیدا کنند. تغییرات و جهش‌های مداوم این ویروس جدید که هنوز خیلی برای انسان شناخته‌شده نیست، اجازه نمی‌دهد که دارو یا واکسنی مؤثر برای آن کشف شود. بنابراین تنها راه در امان بودن از این بیماری فقط پیشگیری است.

همه‌گیری شدید این بیماری و وجود افراد ناقل بدون علائم در بین جمعیت و اعضاء خانواده باعث می‌شود که همه ما حتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در معرض این بیماری باشیم و حتی ممکن است تاکنون نیز مبتلا شده باشیم.

در هرصورت اگر به بیماری کرونا مبتلا شدید بازهم تنها راهکار سپری کردن شرایط سخت این بیماری تغذیه مطلوب است تا بدن ما بتواند با قدرت در برابر این ویروس مقاومت کند و بهبودی سریع‌تر حاصل شود. از آنجایی‌ که کرونا ویروس از گروه ویروس‌های سرماخوردگی است می‌توان نکات تغذیه‌ای که هنگام بروز سرماخوردگی همه ما از آن استفاده می‌کنیم را برای این ویروس نیز بکار گرفت.

استراحت کافی، استفاده از نوشیدنی‌ها گرم، سوپ‌های مقوی و استفاده از مسکن‌های رایج برای کاهش درد و ناراحتی بهترین راهکارهایی هستند که می‌توانند به بهبود بیماری کرونا در صورت ابتلای خفیف کمک کنند.

مصرف مکمل ویتامین C برای بهبود سریع‌تر کرونا

در شرایط ابتلا به کرونا یکی از بهترین مکمل‌ بهبود سریع‌تر کرونا که می‌توان استفاده کرد مکمل ویتامین C است. ویتامین سی با قرص تقویت سیستم ایمنی بدن را برای مقابله قوی‌تر با عامل بیماری‌زا آماده کرده و بهبود بیماری را تسریع می‌کند. این ویتامین را می‌توان به‌صورت مکمل مصرف کرد یا اینکه با خوردن مرکبات و آب‌میوه تازه از خواص آن بهره‌مند شد. استفاده از آب‌میوه‌های تازه در دوره ابتلا به کرونا مانند هر بیماری ویروسی دیگری به بهبود سریع‌تر فرد کمک می‌کند.

یکی دیگر از مواردی که در دوران ابتلا به کرونا باید برای بهبود سریع‌تر کرونا ویروس به آن توجه کرد این است که معمولاً در طول بیماری اشتهای فرد کاهش می‌یابد به همین دلیل ریزمغذی‌های کمتری در دسترس بدن قرار خواهد گرفت. بنابراین استفاده از مکمل‌های ویتامینه نیز می‌تواند در دوران این بیماری در صورت کاهش اشتهای بیمار به بهبود سریع‌تر بیماری کمک کند.

مصرف مکمل با خواص آنتی اکسیدانی بهبود سریع‌تر کرونا

ازآنجایی‌که ویتامین‌هایی با خواص آنتی‌اکسیدانی مانند ویتامین A و E نیز در تقویت سیستم ایمنی و بهبود سریع‌تر کرونا مؤثر هستند می‌توان با استفاده از آن‌ها خیلی سریع‌تر بر این بیماری غلبه کرد.

مصرف مکمل ویتامین D بهبود سریع‌تر کرونا

یکی دیگر از ویتامین‌های مفید برای پیشگیری و درمان سریع‌تر بیماری کرونا ویتامین D است. حتی تحقیقات اولیه در رابطه با کرونا نشان داد افراد مبتلا به کمبود ویتامین D بیش از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. از طرف دیگر در برخی از کشورها به بیماران مبتلا به کرونا ویتامین D تزریق شد و آن را برای مبارزه با کرونا مفید اعلام کردند.

بنابراین استفاده روزانه از نور آفتاب در هوای آزاد و نه از پشت شیشه، یک‌راه ساده برای دریافت ویتامین D کافی برای پیشگیری و تسریع درمان کروناست.

مصرف میوه و سبزی بهبود سریع‌تر کرونا

علاوه بر مکمل‌های فوق حتماً در صورت ابتلا به کرونا و بهبود سریع‌تر کرونا از میوه‌ها و سبزی‌ها تازه در رژیم غذایی خودتان استفاده کنید زیرا این مواد غذایی سرشار از ریزمغذی‌ها و ویتامین‌هایی هستند که روند بهبودی را با تقویت قدرت دفاعی بدن تسریع می‌کنند.

مصرف میوه و سبزی در کرونا
مصرف میوه و سبزی در کرونا

مصرف پربیوتیک بهبود سریع‌تر کرونا

برای رفع بی‌اشتهایی در دوران ابتلا به کرونا ویروس مصرف پربیوتیک ها در غالب مواد لبنی می‌تواند بسیار مفید باشد. این ترکیبات با تقویت رشد باکتری‌های مفید روده، جذب مواد غذایی را بهبود بخشیده و به بهبود سریع‌تر افراد کمک می‌کنند.

مصرف مکمل امگا۳ بهبود سریع‌تر کرونا

تاثیر امگا3 بر کرونا
تاثیر امگا۳ بر کرونا

یکی دیگر از مکمل‌های مفیدی که می‌تواند برای دوران نقاهت کرونا مفید باشد، استفاده روزانه از اسیدهای چرب امگا ۳ است که می‌توانید آن را با مصرف غذاهای دریایی نیز دریافت کنید. این ترکیبات التهاب و عفونت را در بدن کاهش داده و به تسریع بهبود بیماری کمک می‌کنند.

برای شکست این بیماری باید وعده‌های غذایی بیشتری بخورید و مطمئن باشید آب و الکترولیت‌های بدن را به‌خوبی تأمین می‌کنید زیرا هر کوتاهی از این بابت می‌تواند باعث قوی‌تر شدن ویروس شود و بیماری شما را وخیم‌تر کند.

در صورت دسترسی تلفنی به پزشک می‌توانید راهنمایی‌های بیشتری در این رابطه دریافت کنید تا زودتر از شر این بیماری خلاص شوید. ضمن اینکه روحیه خودتان را حفظ کنید و مطمئن باشید در صورت نداشتن بیماری‌های زمینه‌ای و تغذیه خوب خیلی راحت می‌توانید کرونا ویروس را شکست دهید.

پیشنهاد داروبوم جهت مصرف امگا ۳ و کاهش التهاب و عفونت بدن “سافت ژل امگا۳ او پی دی فارما” است.

سخن پایانی:
اپیدمی کروناویروس جدید در مقایسه با کرونا ویروس‌های قبلی شایع در انسان گسترده‌تر بوده که این موضوع بیانگر قدرت سرایت فوق‌العاده بالای این ویروس است. در حال حاضر با توجه به نبود درمان و واکسن مؤثر، بهترین راه جهت مقابله با این بیماری، اجتناب از آلودگی و جلوگیری از انتشار آن از طریق اقدامات محافظتی و بهداشت شخصی می‌باشد.درنهایت برای بهبود سریع‌تر کرونا باید بیش از هر چیزی بر روی تغذیه خود تمرکز کنید زیرا هیچ داروی خاصی برای این ویروس کشف نشده است. مانند هر بیماری ویروسی دیگری مثل سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده از سوپ‌های سبزی‌ها، نان‌های سبوس‌دار، میوه و آب‌میوه تازه و منابع پروتئینی، آجیل‌ها و مغزها می‌توانند به بدن در مبارزه با این بیماری کمک کنند. در این دوران بیشتر استراحت کنید و از انجام کارهای غیرضروری و خصوصاً بیرون رفتن از خانه خودداری کنید تا دیگران را در معرض خطر این بیماری قرار ندهید و خصوصاً در منزل نکات بهداشتی را کاملاً رعایت کنید تا سایر اعضاء خانواده‌تان به این ویروس منحوس مبتلا نشوند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.