همه چیز درباره روغن کرچک

آنچه در این مقاله می خوانید:
روغن کرچک از آن دسته روغن های گیاهی است که به خاطر مزایای متعددی که دارد از جمله درمان یبوست و درمان لک صورت تقریبا هر فردی به آن نیاز دارد. اما خواص بی نظیر روغن کرچک چیست؟ با هم در این مقاله از مجله سلامتی داروبوم همه چیز درباره روغن کرچک از فواید گرفته تا عوارض آن را بررسی می کنیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

روغن کرچک چیست؟

روغن کرچک در اصل یک روغن گیاهی است که از گیاه بومی آفریقا و آسیا به دست می آید. حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب از جمله امگا ۶ و اسید ریسینولئیک است و قرن ها به عنوان یک درمان طبیعی برای مشکلات پوستی خاص استفاده می شود.

روغن کرچک در خالص ترین شکل خود مایعی بی رنگ تا زرد کم رنگ با طعم و بوی مشخص است. معمولاً در صابون ها و عطرها استفاده می شود.

فواید روغن کرچک برای سلامتی چیست؟

مهم ترین کاربرد روغن کرچک به عنوان ملین برای رفع یبوست است. خواص ضد التهابی روغن کرچک خوراکی به درمان بیماری هایی مانند دردهای آرتریت و مسائل زیبایی مانند آکنه، اسکار و شوره سر کمک می کند. در ادامه مهم ترین فواید روغن کرچک را معرفی می کنیم:

۱- روغن کرچک برای یبوست

یکی از مزایای مهم روغن کرچک این است که به رفع یبوست کمک می کند. روغن یک ملین محرک است. هنگامی که روغن کرچک را مصرف می کنید، باعث می شود روده های شما بسیار بیشتر حرکت کنند.

اما به خاطر داشته باشید که از روغن کم استفاده کنید. استفاده بیش از حد از ملین های محرک می تواند عملکرد ماهیچه های روده شما را مختل کند. بنابراین، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مطالعات نشان می‌دهد که روغن کرچک خوراکی می‌توانند علائم یبوست را تسکین دهند. زور زدن حین اجابت مزاج را کاهش داده و احساس تخلیه کامل پس از حرکت روده را القا می کند.

مراقب دوز مصرفی باشید. دوز استاندارد ۱۵ میلی لیتر است که برابر با ۳ قاشق چایخوری است. احتمالا باید ۲ تا ۳ ساعت پس از مصرف روغن، حرکات روده را تجربه کنید.

استفاده بیش از حد روغن کرچک به عنوان مکمل گوارش برای درمان یبوست نیز ممکن است منجر به حالت تهوع یا استفراغ شود. این عارضه جانبی متداول است اما خطرناک نیست. اما اگر به طور مداوم تجربه کردید، مصرف را متوقف کنید و به پزشک مراجعه کنید.

۲- درمان آرتروز

روغن کرچک التهاب را کاهش می دهد. اسید ریسینولئیک موجود در آن دارای خواص ضد درد و ضد التهابی عالی است. استفاده موضعی از این اسید اثر ضد التهابی مشخصی را نشان داد.

مطالعه دیگری نشان داده است که روغن کرچک می تواند برای درمان علایم اولیه آرتروز زانو موثر واقع شود. در این تحقیق به افراد مبتلا به استئوآرتریت، هنگامی که سه بار در روز به مدت چهار هفته یک کپسول روغن کرچک داده شد، در علائم خود بهبودی چشمگیری مشاهده کردند.

استفاده از روغن کرچک برای درمان آرتروز بسیار ساده است. می توانید همزمان با مصرف قرص ضد آرتروز، روغن کرچک را به صورت موضعی روی محل درد استفاده کنید تا بهبودی سریع تر حاصل شود.

۳- درمان التهاب فاشیای کف پا

فاشیای پلانتار شامل التهاب بافت ضخیمی است که در کف پا قرار دارد و استخوان پاشنه را به انگشتان پا متصل می کند. در مطالعه ای، روغن کرچک برای بیمارانی که با خار پاشنه کف پا سروکار داشتند، تسکین دهنده بوده است. خار پاشنه کف پا یک بیماری مرتبط با فاسیای کف پا است.

۴- کاهش علائم فیبروم

فیبروم ها تومورهایی هستند که در رحم ایجاد می شوند. آنها خوش خیم و غیر سرطانی هستند. هیچ تحقیقی در مورد اثرات مفید روغن کرچک در درمان فیبروم وجود ندارد. اما برخی شواهد حاکی از آن است که این روغن ممکن است یبوست (که یکی از علائم اصلی فیبروم است) را کاهش دهد.

استفاده موضعی روغن کرچک روی لگن و ماساژ برای حدود ۳۰ دقیقه ممکن است به کاهش درد کمک کند. برخی معتقدند ممکن است جریان انرژی به منطقه را افزایش دهد. اما شواهد علمی برای تایید این اثرات وجود ندارد.

۵- درمان بواسیر

هموروئید وریدهای متورم در پایین ترین قسمت راست روده و مقعد هستند. اینها اغلب باعث ناراحتی و خونریزی می شوند.

تحقیقات نشان می دهد که از دانه های کرچک می توان برای درمان هموروئید استفاده کرد. این کارایی را می توان به خواص ضد التهابی دانه ها و روغن نسبت داد.

۶- کاهش چین و چروک پوست

روغن کرچک دارای خواصی است که علائم پیری مانند چین و چروک را به تاخیر می اندازد.. روغن کرچک با التهاب مبارزه می کند که می تواند رادیکال های آزاد که پیری را تسریع می کنند خنثی کند. روغن کرچک برای لک صورت نیز مفید است.

می توانید از روغن زیر چشم، اطراف دهان، روی پیشانی و روی چانه و گردن استفاده کنید. این نواحی را صبح بشویید و یک قطره روغن کرچک بمالید. به آرامی ماساژ دهید و بگذارید حدود ۲۰ دقیقه بماند. سپس با آب معمولی بشویید.

اما مراقب واکنش های پوستی باشید. این واکنش ها ممکن است شامل خارش، قرمزی، تورم و بثورات باشد. قبل از اینکه روغن کرچک را روی پوست خود بمالید یک روی بازوی خود تست کنید.

۷- درمان آکنه و اسکار

خواص ضد التهابی روغن کرچک می تواند در زمینه درمان آکنه و اسکار کمک کند. استفاده از روغن کرچک برای درمان آکنه بسیار ساده است. صورت را پاک کنید، یک دستمال تمیز را با آب ولرم مرطوب کنید و چند قطره از روغن را به آن اضافه کنید. پارچه را به آرامی با حرکات دایره وار روی صورت خود حرکت دهید.

می توانید این کار را قبل از خواب انجام دهید. اجازه دهید روغن کرچک یک شب روی صورت شما بماند. می توانید صبح روز بعد آن را بشویید. اما اگر پوست چربی دارید، از روغن کرچک بسیار اندک استفاده کنید.

از این روش می توان برای درمان اسکار نیز استفاده کرد. روغن کرچک می تواند به درمان التهاب پوست و تسکین پوست تحریک شده کمک کند.

روغن کرچک همچنین می تواند آفتاب سوختگی را درمان کند. مقدار SPF آن حدود ۶ است و اغلب در ضد آفتاب ها استفاده می شود.

این روغن همچنین در بهبود زخم ها نقش دارد. تحقیقات نشان می دهد که فرمولاسیون حاوی روغن کرچک باعث بهبود زخم می شود. آنها به از بین رفتن سلول های آسیب دیده پوست کمک می کنند، جریان خون موضعی را تحریک می کنند و دارای اثرات ضد میکروبی و ضد درد موضعی هستند.

روغن کرچک ممکن است به درمان جای جوش و سوختگی نیز کمک کند. اما حتما ابتدا روی گوشه ای از بازو تست انجام دهید.

۸- درمان پسوریازیس و اگزما

مطالعات بالینی نشان می دهد که اسید ریسینولئیک موجود در روغن کرچک می تواند درد و التهاب را تسکین دهد. این خواص ممکن است به طور بالقوه به تسکین پسوریازیس و اگزما کمک کند.

می توانید قبل از خواب روغن کرچک را به نواحی آسیب دیده بمالید. بگذارید در طول شب جذب شود. این روغن پوست را مرطوب می کند.

روغن کرچک همچنین می تواند با کاندیدا، یک عفونت قارچی مبارزه کند. در مطالعه ای، روغن کرچک کاندیدا آلبیکنس را از ریشه دندان های آلوده انسان حذف کرده بود.

روغن کرچک همچنین ممکن است به درمان ملاسما کمک کند، وضعیتی که لک های قهوه ای روی صورت فرد به جا می گذارد. یک مطالعه نشان داده است که لایه برداری با روغن کرچک باعث کاهش رنگدانه ها در ملاسما شدید می شود.

۹- درمان زگیل

شواهد حاکی از آن است که استفاده روزانه از روغن کرچک روی زگیل می تواند به از بین رفتن آن کمک کند. علاوه بر این، می توانید یک برش نازک سیر نیز روی آن بمالید. این کار بیشتر به حذف زگیل کمک کند.

۱۰- تقویت رشد مو

شواهد نشان می دهد روغن کرچک می تواند رشد مو را تقویت کند. روغن را به پوست سر خود بمالید و بگذارید حداقل دو ساعت بماند. بعد از این زمان موهای خود را با شامپو بشویید.

خواص ضد التهابی روغن کرچک ممکن است به درمان شوره سر کمک کند. همچنین ممکن است در درمان درماتیت سبورئیک، که یکی دیگر از بیماری های التهابی است که باعث ایجاد پوسته پوسته روی پوست سر می شود، کمک کند.

برخی از طرفداران روغن کرچک نیز بیان می کنند که روغن کرچک موخره مو را درمان می کند. همچنین مخلوطی از روغن جوجوبا، روغن دانه خردل و روغن کرچک ممکن است روند سفیدی مو را معکوس کند. اما هیچ تحقیقی برای حمایت از این اظهارات وجود ندارد.

روغن کرچک یک ماده بسیار قوی به نظر می رسد. اگرچه برخی از مزایای آن پشتوانه علمی ندارد و نیاز به اثبات دقیق دارند.

اگر دقیقا بدانیم این روغن حاوی چه ترکیباتی است شاید بهتر بتوانیم درک کنیم که خواص آن از کجا ناشی می شود.

ترکیب غذایی روغن کرچک چیست؟

فراوان ترین ترکیب روغن کرچک اسید ریسینولئیک است که حدود ۹۰ درصد روغن را تشکیل می دهد. اسیدهای دیگر عبارتند از:

  • اسید لینولئیک (۴ درصد روغن)
  • اسید اولئیک (۳ درصد روغن)
  • اسید استئاریک (۱%)
  • سایر اسیدهای چرب لینولنیک (> ۱%)

آیا روغن کرچک عوارض جانبی دارد؟

در اینجا به برخی از عوارض احتمالی روغن کرچک می پردازیم:

۱-  زایمان زودرس

اگرچه این موضوع به نوعی یک فایده می باشد، اما می تواند اثرات داشته باشد که شما نمی خواهید. زنان در تمام مراحل بارداری باید از مصرف روغن کرچک خودداری کنند. همچنین در صورت نیاز به مصرف، فقط پس از مشورت با پزشک باید این کار را انجام دهند.

۲- اسهال

این پیامد ناخوشایند به ریسین، یک ماده بالقوه خطرناک روغن کرچک مربوط می شود. اگرچه ریسین در فرآیند تصفیه روغن کرچک (آنچه که در بازار خریداری می کنید) حذف می شود، اما باید مراقب باشید. عوارض جانبی مربوط به روغن کرچک شامل اسهال، درد شکمی کولیکی، استفراغ و حتی سوزش سر دل است.

۳-آلرژی

روغن کرچک زمانی که روی پوست استفاده می شود می تواند باعث واکنش های آلرژیک در برخی افراد شود. از این رو، پیشنهاد می کنیم قبل از استفاده از آن بر روی پوست خود تست انجام دهید. این کار می تواند از نتایج منفی احتمالی تا حد زیادی جلوگیری کند.

محصول پیشنهادی:
یکی از مزایای روغن کرچک برای تقویت مژه هاست. در کنار استفاده از روغن کرچک می توانید برای بلند شدن مژه های خود از سرم های تقویت کننده مژه مانند محلول تقویت مژه سریتا استفاده کنید.

فواید روغن کرچک برای پوست و مو

روغن کرچک برای پوست صورت و موها بی نهایت فایده دارد. از جمله اینکه با مصرف موضعی روغن کرچک می توانید به مزایای زیر دست پیدا کنید:

۱- موهایی براق و سالم

روغن کرچک حاوی اسید ریسینولئیک و اسیدهای چرب امگا ۶ است که با ماساژ روی پوست سر می تواند به افزایش گردش خون و بهبود رشد مو کمک کند. همچنین موهای شما را به طور طبیعی مرطوب، خوش حالت و سالم می کند.

۲- به کاهش ظاهر چین و چروک کمک می کند

در مورد خاصیت مرطوب کنندگی، اسیدهای چرب ضروری روغن کرچک می توانند به بازگرداندن تعادل رطوبت طبیعی پوست کمک کنند. روغن به پوست نفوذ می کند و تولید کلاژن را افزایش می دهد که به نرمی و آبرسانی پوست کمک می کند.

۳- خاصیت ضد قارچی

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که روغن کرچک دارای چربی بالایی است که از پوست در برابر باکتری‌های لکه‌زا محافظت می‌کند. بنابراین، اگر از طرفداران روغن های گیاهی هستید، روغن کرچک یک گزینه عالی است، به علاوه اگر به عنوان یک پاک کننده استفاده شود، می تواند به کاهش ظاهر پوست مشکل دار کمک کند.

۴- خاصیت مرطوب کنندگی

روغن کرچک فوق العاده مرطوب کننده است، که آن را به یک جایگزین طبیعی عالی برای تسکین پوست، نرم کردن ناخن ها یا حتی تغذیه مژه های شما تبدیل می کند. همچنین می توان از آن به جای نرم کننده مو استفاده کرد، به خصوص اگر پوست سر خشک یا موهای شکننده دارید.

سخن پایانی
روغن کرچک بیشتر به عنوان ملین استفاده می شود. اما خواص ضد ویروسی و ضد میکروبی طبیعی روغن کرچک آن را به یک درمان محبوب برای مشکلات پوستی معروف به درماتوز و همچنین عفونت های قارچی تبدیل کرده است. همچنین برای رشد مو استفاده می شود.
با این حال روغن کرچک برای همه مناسب نیست. مصرف آن برای افرادی که شرایط سلامت خاصی دارند توصیه نمی شود. از آنجایی که روغن کرچک می تواند باعث انقباض رحم شود، از مصرف آن در دوران بارداری خودداری شود. همچنین برای استفاده منظم در کودکان زیر ۱۲ سال توصیه نمی شود.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.