بهترین زمان مصرف قرص امگا ۳

آنچه در این مقاله می خوانید:
امگا ۳ از ضروری ترین و موثرترین مکمل های غذایی برای سلامتی بدن است. درباره مصرف این مکمل همانند سایر مکمل های غذایی بحث و نظرات مختلفی در بین عموم مطرح است و اولین سوالی که هنگام خرید قرص امگا ۳ پرسیده می شود این است که قرص امگا ۳ را کی بخوریم؟ نکته اول برای انتخاب بهترین زمان مصرف امگا ۳ سن و شرایط است. به طور مثال زمان مصرف امگا ۳ برای کودکان با بهترین زمان مصرف امگا ۳ برای مادران باردار متفاوت است. به همین ترتیب مصرف امگا ۳ برای لاغری با بدنسازی فرق می کند. نکته مهم دیگر تداوم مصرف است؛ به عبارتی مداومت در مصرف بیشتر از زمان ارجحیت دارد. مصرف منظم قرص امگا ۳ در هفت تا هشت هفته قابل توجه است. امگا ۳ که به صورت مکمل روغن کبد ماهی، روغن ماهی و روغن بذر کتان نیز به فروش می رسد توصیه می شود همراه با وعده غذایی ترجیحاً در وقت شام مصرف شود.

چرا باید امگا ۳ مصرف کنیم؟

قرص امگا ۳ برای چیست؟ امگا ۳ نه تنها فواید سلامتی بی شماری دارد، بلکه مصرف روزانه آن خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را نیز کاهش می دهد. بنابراین باید در رژیم غذایی روزانه ما گنجانده شود. خاصیت ضدالتهابی امگا ۳ خطر ابتلا به برخی بیماری های مهم مانند سرطان، مشکلات قلبی و آرتریت را کاهش می دهد.

بعد از روشن شدن فواید و اهمیت مصرف روزانه امگا ۳، تنها سردرگمی که باقی می ماند بهترین زمان مصرف امگا ۳ است.

هیچ کس اهمیت غذاهای طبیعی غنی از امگا ۳ مانند سالمون، ماهی، ماهی تن، گردو، روغن زیتون و بذر کتان را انکار نمی کند، اما می دانیم که رژیم غذایی معمولی ما همه این غذاها را ندارد و در نتیجه بسیاری از ما کمبود امگا ۳ داریم که به نوبه خود باعث می شود آن را به صورت مکمل های امگا ۳ دریافت کنیم.

کمبود امگا ۳ منجر به خستگی، ضعف حافظه، خشکی پوست، نوسانات خلقی، افسردگی، مشکلات قلبی و گردش خون ضعیف می شود. همچنین، جنینی که امگا ۳ کافی در رحم مادر دریافت نمی‌کند، شانس بیشتری برای ابتلا به اختلالات عصبی و بینایی دارد.

بررسی های جدید مصرف بیشتر غذاهای دریایی و مکمل امگا ۳ را در دوران بارداری و کودکی به خاطر مزایای سلامت مغز تشویق می کند.

در وبسایت healthline می خوانیم:
از آنجایی که بیشتر فواید امگا ۳ با استفاده طولانی مدت در ارتباط است، می توانید قرص امگا ۳ را در هر زمانی از روز مصرف کنید. گفته می شود، تقسیم مکمل به دو دوز کوچکتر در صبح و شب می تواند از رفلاکس اسید معده در مبتلایان به این عارضه تا حد زیادی جلوگیری کند.

فواید مصرف منظم امگا ۳ در هفت تا هشت هفته قابل توجه است. امگا ۳ که به صورت روغن کبد ماهی، روغن ماهی و مکمل روغن بذر کتان فروخته می شود، توصیه می شود که همراه با وعده غذایی ترجیحا در زمان شام مصرف شود.

همچنین بسیاری از افراد نمی توانند مکمل روغن ماهی را به راحتی تحمل کنند، مخصوصا در روزهای اول. بنابراین، عوارض جانبی در صورت مصرف با یک وعده غذایی کامل کاهش می یابد.

روغن ماهی یکی از رایج ترین مکمل های امگا ۳ است. و شما می توانید آن را در هر زمانی که برایتان مفید است، همراه با غذا مصرف کنید. امگا ۳ EPA و DHA موجود در روغن ماهی، چربی هستند و اگر چربی های دیگری در غذا وجود داشته باشد، بسیار بهتر جذب می شوند. اگر امگا ۳ را با معده خالی مصرف کنید، احتمالاً جذب نمی شود.

مکمل‌های امگا ۳ جذب سایر داروها و مکمل‌ها را کاهش می‌دهند و بنابراین توصیه می‌شود که آنها را همزمان مصرف نکنید.

خرید انواع مکمل امگا 3

میزان مصرف قرص امگا ۳

مقدار مصرف قرص امگا ۳ بنا به سن، جنسیت و شرایط جسمی متفاوت است. به طور مثال:

  • در بارداری یک روز در میان و از سه ماهه دوم بارداری اقدام به مصرف مکمل های امگا ۳ شود. همچنین دقت شود در صورتیکه مکمل های مصرفی دوران بارداری شامل DHA و EPA باشند نیازی به مصرف قرص امگا ۳ به طور جداگانه نیست.
  • در ورزشکاران روزی یک عدد کپسول امگا ۳ دوز ۱۰۰۰ میلی گرم همراه با وعده های غذایی میل شود.
  • به منظور لاغری و کاهش وزن روزی یک عدد قرص امگا ۳ افزایش متابولیسم را به همراه خواهد داشت همچنین آمینو اسیدهای ضروری بدن را تامین می کند.
  • مقدار مصرف امگا ۳ در کودکان روزانه ۵۰۰ میلی گرم همراه وعده غذایی چرب است.

مزایای بالقوه مصرف امگا ۳ در شب

با اینکه مصرف قرص امگا ۳ نتایج بسیار مثبتی را رقم می زند اما زمان مصرف قرص امگا ۳ نیز اهمیت دارد. در اینجا دو دلیل برای انتخاب شب به عنوان بهترین زمان خوردن امگا ۳ وجود دارد: التهاب و کیفیت خواب.

اگر آرتریت و درد مفاصل دارید، احتمالاً علائم شدیدتری را در صبح تجربه خواهید کرد. یک مطالعه فرانسوی به این نتیجه رسیده است که NSAID ها (داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی) زمانی موثرتر هستند که چهار تا هشت ساعت قبل از شروع اوج درد مصرف شوند.

از سوی دیگر و از آنجایی که اسیدهای چرب امگا ۳ در مسیرهای بیوشیمیایی مشابهی مانند NSAID ها عمل می کنند، مصرف مکمل امگا ۳ در شب می تواند باعث شود که صبح با راحتی بیشتری از رختخواب خارج شوید.

در یک مطالعه آزمایشی در بریتانیا، محققان دریافتند کودکانی که مکمل امگا ۳ مصرف می کنند، زمان خواب خود را به طور متوسط ​​۵۸ دقیقه افزایش می دهند و در عین حال تعداد بیدار شدن از خواب را در طول شب کاهش می دهند. مطالعات دیگر به طور مشابه نشان می دهد که مصرف کافی امگا ۳ برای استراحت با کیفیت خوب، بهبود آرامش و کاهش خطر آپنه خواب مهم است.

با توجه به اینکه حتی افزایش ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ای در طول مدت خواب می تواند از نظر کنترل هیجانی و نتایج تحصیلی برای کودکان مفید باشد، بزرگی ارتباط های گزارش شده از نظر بالینی معنادار است و نقش بالقوه امگا ۳ DHA در رژیم غذایی را در ارتقای سلامت نشان می دهد.

بهترین زمان مصرف امگا ۳ برای لاغری

درباره اثرات امگا ۳ در لاغری بحث و نظریه فراوان است. آنچه مسلم است امگا ۳ به طرق مختلفی در لاغری موثر است، کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز بدن از جمله بارزترین فواید امگا ۳ برای لاغری محسوب می شود. درباره بهترین زمان مصرف امگا ۳ برای لاغری نیز بهتر است تحت نظر متخصص تجویز شود. اما به طور کلی در افرادی که منع مصرف ندارند بهتر است همراه با وعده های غذایی حاوی چربی سالم مصرف شود تا بیشترین تاثیر را نشان دهد.

قرص امگا ۳ را چگونه مصرف کنیم؟

قرص امگا ۳ را می توان در هر یک از وعده های غذایی که فرد احساس راحتی می کند، مصرف کرد. عده ای از افراد هنگام خوردن قرص امگا ۳ برخی مشکلات گوارشی را تجربه می کنند. به این دسته افراد توصیه می کنیم قرص امگا ۳ را در دوزهای کوچکتر اما در دو نوبت و با فاصله زمانی از هم مصرف کنند.

یکی از روش های دیگر برای کاهش عوارض جانبی قرص امگا ۳ مصرف آن همراه با غذاست.  در این شرایط فرد سوهاضمه و برگشت اسید معده را کمتر احساس خواهد کرد.

سخن پایانی
مصرف مکمل امگا ۳ می تواند فواید زیادی برای قلب، مغز، مفاصل و چشم به بدن شما برساند. تقریبا هیچ زمان مشخصی از روز به عنوان بهترین زمان مصرف قرص امگا ۳ از سوی پزشکان مطرح نشده است. بیشتر تاکید روی ترکیب این ماده مغذی با یک وعده غذایی غنی از چربی‌های سالم است که می‌تواند جذب را به حداکثر برساند و به بیشترین بازده منجر شود. هر زمانی از روز که تصمیم به مصرف مکمل گرفتید بهترین زمان مصرف امگا محسوب می شود. در اصل مهم‌ترین چیز در مصرف امگا ۳ مداومت در مصرف است، بنابراین طبق هر عادتی که راحت هستید عمل کنید و در طولانی مدت به آن پایبند باشید.

منبع: medicalnewstoday , healthline

مطالب مرتبط
1 نظر
  1. منصوره

    سلام. اگه چربی خون بالایی داریدمکمل. امگا۳رویادتون نره که کلسترول روحسابی پایین میاره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.