برای مراقبت از پوست چه کنیم؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
پوست شما منعکس کننده سلامت شماست. برای مراقبت از پوست و مو خود باید عادات سالمی را وارد زندگی خود کنید و یک برنامه مراقبت از پوست برای خود داشته باشید. اگر شما هم به سلامت پوست خود اهمیت می دهید، جای درستی آمده اید؛ در این مقاله به طور اختصاصی در اینباره با شما صحبت خواهیم کرد.

وظایف پوست چیست؟

آشنایی با ساختار پوست برای درک بهتر اصول مراقبت از پوست ضروری است؛ برای مراقبت از پوست و حفظ جوانی و زیبایی آن، ابتدا باید پوستتان را به خوبی بشناسید. از وظایف اصلی پوست می‌توان به محافظت از اعضای درونی، انتقال حس‌ها، تنظیم حرارت، تولید ویتامین D و تعامل اجتماعی می‌باشد و همچنین پوست دارای لایه‌های مختلف است که هرکدام دارای وظایفی هستند و وجود آن‌ها در بدن بسیار ضروری است. در صورت بروز مشکل برای هر قسمت می‌تواند بیماری پوستی در فرد را ایجاد کند.

۱- محافظت از اعضای درونی

پوست نه‌تنها در مقابل محیط خارج از بدن محافظت می‌کند، بلکه عملکرد مهم دیگر آن، جلوگیری از هدر رفتن آب بدن است. اگر این عمل مهم پوست نبود، بدن آب زیادی را از دست می‌داد تا حدی که زندگی انسان به خطر می‌افتاد. اهمیت این وظیفه پوست در بیمارانی که پوستشان آسیب‌دیده است (مثل سوختگی‌های وسیع) مشخص می‌شود. این بیماران مقدار زیادی مایع از دست می‌دهند و در مراحل اولیه احیا باید مایع فراوان برای آنان در نظر گرفت. درواقع، پوست روکشی است که بدن را در مقابل عوامل زیر محافظت می‌کند:

  • سیب‌های مکانیکی، مانند آنچه بر اثر اصطکاک، فشارها و تماس‌های مختلف ایجاد می‌شود.
  • سموم شیمیایی؛ خارجی‌ترین لایه پوست از کراتین سختی تشکیل شده که تا حد مشخصی در برابر مواد سمی مختلف مانند اسیدها مقاوم است.
  • اشعه ماوراءبنفش خورشید
  • عوامل عفونت‌زا مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها؛ پوست به طور دائم در معرض تماس با باکتری‌هاست ولی ساختمان مستحکم و به هم فشرده سلول‌ها در لایه کراتینی، پوست را در مقابل ورود میکروب‌ها تا حدودی نفوذناپذیر می‌کند.

۲- انتقال حس‌ها

در لایه درم اعصاب زیادی وجود دارد که حس‌های لمس، فشار، درد و حرارت را منتقل می‌کند. این حس ها می‌تواند جنبه مراقبت و محافظت از بدن را نیز داشته باشد. واکنش هایی که بدن در برابر درد و فشار یا سوزش نشان می دهد جنبه دفاع و حفاظتی دارد. می توان از کرم های التیام بخش پوست برای بهبود سریعتر زخم و سوختگی استفاده کرد چراکه، پوست اولین لایه محافظتی از بدن می باشد بنابراین، بجز زیبایی برای حفظ سلامت جسمانی نیز لازم است که از پوست مراقبت کنیم.

۳- تنظیم حرارت

تبخیر آب سطحی پوست تأثیر خنک‌کننده دارد و حرارت بدن را پایین می‌آورد. این تأثیر با تبخیر عرق ایجاد می‌شود. مقدار عرق آزادشده از پوست بستگی به حرارت بدن و شرایط محیطی دارد و ممکن است به چندین لیتر در روز برسد. دمای بدن بر اثر تغییرات جریان خون در پوست و تبخیر آب از آن تنظیم می‌شود.

۴- تولید ویتامین D

قرار گرفتن در معرض آفتاب تولید ویتامین D را در پوست تحریک می‌کند. سپس ویتامین D از پوست به جریان خون منتقل می‌شود، به بافت‌های مختلف بدن می‌رسد و تأثیرات خود را اعمال می‌کند. ویتامین D برای تنظیم میزان کلسیم در بدن، تشکیل و رشد استخوان‌ها مورد نیاز است.

۵- تعامل اجتماعی

پوست از طریق رنگ، کیفیت و بو، پیام‌های جنسی و اجتماعی را منتقل می‌کند. بدین ترتیب، سرخ شدن صورت که از گشاد شدن رگ‌های پوستی ناشی می‌شود، نشانه دستپاچگی است. حالت‌های چهره نیز احساسات مختلف را منتقل می‌کنند. ما از طریق نوع پوست و تغییرات مقطعی متوجه حالات درونی افراد می شوید.

ضخامت پوست چقدر است؟

ضخامت پوست بین یک تا چهار میلی‌متر است. ضخامت پوست و هریک از لایه‌های آن در نواحی مختلف بدن، متفاوت است. اپیدرم معمولاً نازک است، به خصوص در پلک چشم که ضخامت آن به یک‌دهم میلی‌متر می‌رسد اما اپیدرم کف دست و پا ضخیم و حدود ۱ میلی‌متر است.

ضخامت درم حدود ۲۰ برابر اپیدرم است؛ این ضخامت در ناحیه پشت که ضخیم‌تر است، به سه تا چهار میلی‌متر می‌رسد. ضخامت لایه زیرپوست نیز در نواحی مختلف، متفاوت است. مثلاً در ران و ناحیه شکم ضخیم‌تر و در صورت نازک‌تر است.

آلفا هیدرو کسی اسید و اسیدهای میوه ازجمله مهم‌ترین ترکیب در محصولات مراقبت از پوست هستند که در بخش بلاگ داروبوم به‌طور کامل شرح داده‌شده است.

۱- اپیدرم خارجی‌ترین لایه پوست

اپیدرم خارجی‌ترین لایه پوست است. در قاعده این لایه، سلول‌ها دائماً در حال تقسیم و ایجاد سلول‌های جدید هستند. به‌تدریج سلول‌های جدیدتر به سطح پوست رانده می‌شوند و به لایه کراتینی پوست می‌رسند، سپس خارجی‌ترین سلول‌های لایه کراتینی پوست فرومی‌ریزند. از زمانی که سلولی جدید در لایه پایه‌ای به وجود می‌آید تا وقتی که از سطح پوست بریزد، تقریباً ۲۸ روز طول می‌کشد. این بدان معنی است که بیشتر سلول‌های پوست ظرف ۲۸ روز با سلول‌های جدید جایگزین می‌شوند.

  • خارجی‌ترین لایه اپیدرم لایه کراتینی (شاخی) است. در این لایه، سلول‌ها مرده و مسطح هستند و مانند سفال‌های شیروانی کاملاً فشرده روی هم قرار می‌گیرند. سلول‌های لایه خارجی مقدار زیادی پروتئین به نام کراتین در خود دارند. به‌تدریج که سلول‌ها به سمت بالا می‌آیند، مسطح‌تر می‌شوند، طی حرکت تحلیل می‌روند و به‌تدریج خواص حیاتی خود را از دست می‌دهند؛ یعنی آب خود را از دست می‌دهند و خشک و مسطح می‌شوند. وقتی این سلول‌ها به خارجی‌ترین بخش پوست می‌رسند، درواقع مرده‌اند.
  • پایین‌ترین لایه اپیدرم، لایه بازال یا پایه‌ای است. سلول‌های این لایه، پایه یا کف اپیدرم را تشکیل می‌دهند. در لایه بازال، سلول‌های جدید اپیدرم از تقسیم سلولی ایجاد می‌شوند. سلول‌های جوان‌تر سلول‌های این لایه را به سمت بالا می‌رانند تا جایی که از سطح پوست جدا شوند و بریزند. این روند به طور مداوم ادامه دارد. در هر لحظه زندگی، بدون اینکه متوجه باشیم، پوست ما با میلیون‌ها سلولی که به سمت خارج در حرکت‌اند در حال تجدید ساختمان است.

 می توان در ابتدا با ساختمان اپیدرم بیشتر آشنا شد؛ سلول‌های موجود در لایه اپیدرم عبارتند از:

کراتینوسیتها

این لایه از ۱۵ تا ۲۰ لایه به هم فشرده سلول تشکیل شده است که بیشتر سلول‌های آن کراتینوسیت ها یا سلول‌های سنگفرشی هستند. اندازه هر سلول چند هزارم میلی‌متر است.

سلول‌های لانگرهانس

این سلول‌ها در سیستم دفاعی بدن نقش دارند. اولین بخشی که ممکن است در معرض آسیب باشد. معمولا اشعه فرابنفش خورشید، اولین سلولهایی که مورد هدف قرار می دهند سلولهای لانگرهانس هستند. بنابراین نیاز است که با استفاده از کرم های ضد آفتاب، مرطوب کننده و ویتامین های مفید این سلولها را تقویت کرد به این ترتیب از سایر بخش های پوست نیز محافظت خواهد شد.

ملانوسیت ها

تقریباً یک‌دهم سلول‌های لایه بازال اپیدرم ملانوسیت هستند. این سلول‌ها، رنگ‌دانه‌ای به نام ملانین تولید می‌کنند که رنگ پوست را تیره می‌کند. ملانینی که از ملانوسیت ها تولید می‌شود به کراتینوسیت ها انتقال می‌یابد.

اختلاف رنگ پوست افراد و نژادهای مختلف خصیصه‌ای ژنتیکی است که بر اساس مقدار ملانینی که ملانوسیت ها تولید می‌کنند و توزیع آن‌ها در نواحی مختلف بدن مشخص می‌شود. درواقع، سایه و رنگ پوست نه بر اساس تعداد و تراکم ملانوسیت ها (زیرا تعداد آن‌ها در افراد مختلف از هر نژاد تقریباً یکسان است) بلکه بر اساس میزان فعالیت این سلول‌ها مشخص می‌شود. قرار گرفتن در معرض آفتاب ملانوسیت ها را تحریک می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” آشنایی با صابون ها و اصول پاکسازی پوست ” را نیز در وب سایت داروبوم بخوانید.

۲- درم لایه میانی پوست

لایه زیر اپیدرم که از آن ضخیم‌تر است را درم می‌گویند. در سطح فوقانی درم برجستگی‌هایی وجود دارد که در فرورفتگی‌های متناظر آن‌ها در لایه اپیدرم فرو می‌رود. درم اساساً از مواد بی‌شکل بین سلولی تشکیل شده است که در حکم نوعی سیمان برای اجزای مختلف این لایه عمل می‌کند. درم از رشته‌های کلاژن و الاستین تشکیل شده و حاوی رگ‌های خونی، اعصاب، اعضای حسی، غده‌های سباسه و عرق و ریشه‌ها مو است.

سلول‌های درم

سلول‌های اصلی درم فیبروبلاست ها هستند. این سلول‌ها مواد بین سلولی و کلاژن تولید می‌کنند. سلول‌های دیگر درم شامل سلول‌های سفید خونی (گلبول‌های سفید) است که در دفاع علیه عفونت‌ها نقش دارند. در شرایط طبیعی تعداد این سلول‌ها در درم بسیار کم است. تعداد گلبول‌های سفید در شرایط التهاب یا عفونت‌های پوستی افزایش می‌یابد.

رشته‌های کلاژن و الاستین

کلاژن و الاستین پروتئین‌های رشته‌ای هستند. این رشته در تمامی ماده بین سلولی تنیده شده‌اند و به درم استحکام و حالت کشسانی می‌بخشند:

  •  رشته‌های کلاژن به پوست استحکام می‌دهند.
  •  رشته‌های الاستین از کلاژن ظریف‌تر و مسئول حالت کشسانی پوست هستند (قابلیت بازگشت به حالت اول بعد از کشیده شدن).

اگر این رشته‌ها آسیب ببیند (در اثر افزایش سن یا قرار گرفتن زیاده از حد در معرض نور خورشید) پوست شل می‌شود و پس از کشیده شدن دیگر به حالت اول برنمی‌گردد؛ بنابراین نازک و چروک به نظر می‌رسد.

غدد سباسه

این غده‌ها به ریشه (فولیکول) مو چسبیده‌اند و محتویات خود را از طریق مجرای باریکی در ریشه مو خالی می‌کنند. غدد سباسه سبوم ترشح می‌کنند. سبوم ماده چربی است که از محل خروج فولیکول مو روی سطح پوست ترشح می‌شود و پوست را با لایه‌ای از چربی می‌پوشاند.

داروبوم “بهترین داروخانه آنلاین” است. که انواع محصولات مراقبت از پوست را با بهترین قیمت ارائه می‌دهد.

مو

مو در تمام سطح بدن به غیر از کف دست، کف پا، بخش قرمز لب‌ها، برآمدگی بند انگشتان و اعضای جنسی وجود دارد و از واحد ساختمانی لوله‌ای شکلی به نام ریشه مو می‌روید که به داخل پوست کشیده شده است. هر مو بخشی دارد که از درم به سمت خارج رشد می‌کند و تا بالای سطح پوست امتداد می‌یابد. نام این بخش بدنه مو است. در انتهای پایینی فولیکول یک برآمدگی وجود دارد که حاوی سلول‌های ریشه مو است. این سلول‌ها قابلیت فوق‌العاده‌ای برای تکثیر دارند. هنگامی که سلول‌ها تقسیم می‌شوند، سلول‌های جدیدی که در ریشه مو تشکیل شده‌اند در ردیف‌های عمودی قرار می‌گیرند، به سمت بالا حرکت می‌کنند و بدین ترتیب مو رشد می‌کند. به‌تدریج که این سلول‌ها به سمت بالا می‌آیند، می‌میرند، مانند حالتی که برای سلول‌های اپیدرم، یعنی کراتینوسیت ها در حین حرکت رو به بالایشان به سطح پوست اتفاق می‌افتد.

بدین ترتیب بخش بالای مو که بالای سطح پوست قرار می‌گیرد از ماده مرده کراتین تشکیل شده است. ماده اصلی موجود در سلول‌هایی که حین حرکت به بالا مرده‌اند، نوع خاصی از کراتین است. کراتین موجود در مو از نوع کراتین سخت است و به همین نام (کراتین سخت) نیز خواند می‌شود؛ چون از نظر ساختمان شیمیایی با کراتین لایه شاخی پوست متفاوت است. بدنه مو از تعداد زیادی رشته‌های نازک و ظریف تشکیل شده است که در هم تنیده‌اند. ماده اصلی تشکیل‌دهنده این رشته‌ها، همان‌طور که اشاره شد، کراتین است.

عضلات نازکی چسبیده به موها قرار دارند (عضلات راست کننده مو) که وقتی منقبض می‌شوند، موها راست می‌ایستند. این عضلات هیچ ارتباطی با ترشح سبوم ندارند. در بعضی از حیوانات هنگام مواجهه با خطر انقباض این عضلات باعث سیخ شدن موها می‌شود، در انسان نیز انقباض ناگهانی این عضلات در هر ناحیه از بدن موجب سیخ شدن موها می‌شود.

غده‌های برون‌ریز عرق

غده برون‌ریز عرق لوله طویلی است که بخش پایه آن‌که بسیار پیچ‌درپیچ است در بخش پایین درم قرار گرفته است. این لوله از تمام ضخامت درم و اپیدرم می‌گذرد و در سطح پوست به سوراخ ریز عرق منتهی می‌شود.

بین دو تا سه میلیون غده عرق در پوست وجود دارد ولی توزیع این غدد در سطح بدن یکسان نیست. غدد عرق در نواحی صورت و کف دست و پا تراکم بیشتری دارند. مقدار عرق نیز از زمانی به زمان دیگر فرق می‌کند و ممکن است به چندین لیتر در روز برسد.

عملکرد اصلی غدد عرق تنظیم حرارت بدن است. وقتی عرق از سطح پوست تبخیر می‌شود، دمای پوست را پایین می‌آورد و این خود منجر به کاهش دمای بدن می‌شود. ترشح عرق از طریق پایانه‌های عصبی متصل به غدد عرق تنظیم می‌شود. فعالیت بدنی، هوای گرم، تب و استرس ترشح عرق را زیاد می‌کند. عرق از مقدار زیادی آب و مقدار کمی نمک‌های گوناگون تشکیل شده است. معمولاً بوی بدن ناشی از ترشحات غدد عرقی برون‌ریز نیست.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” همه چیز درباره رطوبت پوست و مرطوب کننده ها ” را نیز در وب سایت داروبوم بخوانید.

زیرپوست درونی‌ترین لایه پوست

این لایه که زیر درم قرار گرفته است، از سلول‌های چربی تشکیل شده است.این لایه چربی مثل بالشتکی برای حفاظت از اعضای درونی در برابر ضربه‌های مکانیکی و همچون لایه عایقی در برابر سرما عمل می‌کند. به علاوه این چربی منبع مهم ذخیره انرژی برای بدن است. بهترین روش برای حفظ سلامت این بخش از پوست تأمین مواد مغذی مورد نیاز ویتامین ها از طریق مکمل هایی نظیر قرص پرفکتیل پلاتینیوم می باشد.

مقدار و توزیع چربی تا حد زیادی به عوامل وراثتی، رژیم غذایی و فعالیت بدنی بستگی دارد. گروه‌های سلول‌های چربی را تیغه‌های محکمی از یکدیگر جدا می‌کنند که از رشته‌های کلاژن تشکیل شده‌اند.

پاکسازی اولین گام در مراقبت از پوست

شستشوی پوست
شستشوی پوست

بسیار مهم است که روزانه ۱ الی ۲ بار(بر حسب نوع پوست) صورتتان را با یک شوینده مناسب، شستشو دهید. اولین گام، پیدا کردن پاک کننده ای است که:

  • مناسب نوع پوستتان باشد.
  • نیازهای پوستتان را تامین کند.
  • پوستتان پاسخ مناسبی نسبت به آن داشته باشد.

پیشنهاد می شود که از پاک کننده های صابونی برای پوست صورت استفاده نکنید، زیرا باعث خشک شدن و آسیب رساندن به پوست می شوند. افرادی که پوست خشک دارند، شاید بهتر باشد تنها یکبار در روز، صورتشان را بشویند و در صورت لزوم، برای دفعات بعد از کرم های پاک کننده که نیاز به آبکشی ندارد، استفاده کنند.

شستشوی مداوم پوست صورت نیز در برنامه مراقبت از پوست منع شده است. با شستشوی مکرر پوست ممکن است پوستتان دچار آسیب هایی شود که در ادامه به برخی اشاره می کنیم:

  • مویرگهای پوست صورت تخریب می شوند.
  • چربی طبیعی سطح پوست که باعث انعطاف و لطافت پوست می شود، کاهش می یابد.

یکی دیگر از نکات مراقبت از پوست مربوط به افرادی است که از محصولات آرایشی استفاده می کنند. این افراد بهتر است قبل از شستشوی صورت، از ژل یا لوسیون پاک کننده مواد آرایشی استفاده کنند، سپس صورت خود را با شوینده مناسب، شستشو دهند.

شما می‌توانید برای “خرید آنلاین دارو” به داروبوم که یک داروخانه اینترنتی با شرایط ارسال رایگان و پرداخت در محل است مراجعه نمایید.

بعد از شستشو، از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید

یکی از اصولی که متخصصین مراقبت از پوست به شدت روی آن تاکید دارند، استفاده روزانه از لوسیون یا کرم مرطوب کننده است. در این مورد هیچ تفاوتی نمی کند که پوست شما خشک باشد یا چرب و یا مختلط، در هر صورت شما می بایست برای آبرسانی پوست و حفاظت از آن در برابر خشکی و حساسیت، از کرم مرطوب کننده استفاده نمایید.

یکی از مهمترین اقدامات برای حفظ سلامت و طراوات پوست، شستن روزانه صورت با شوینده مخصوص جنس پوستمان است. اگر پوست حساسی دارید، از شوینده های ملائم فاقد ترکیبات صابونی (Soapfree) استفاده کنید. اگر پوستتان خشک است، صورت خود را با صابون های حاوی نرم کننده بشویید و اگر پوست چربی دارید، صابون های آنتی باکتریال فاقد موارد کرمی را انتخاب کنید. اگر پوستتان دارای ناحیه تی زون (T-zon) است، یعنی پیشانی و بینی و چانه‌تان چرب و بقیه صورتتان خشک است. استفاده از شوینده های فاقد ترکیبات صابونی می تواند گزینه بهتری برای شما باشد.

حواستان باشد که در صورت تمیز کردن پوست با دستمال های مخصوص پاک کردن آرایش، حتماً پس از اتمام کار، صورت خود را با آب ولرم هم بشویید تا بقایای ترکیبات موجود در دستمال از روی صورتتان پاک شود. برای اطمینان از پاک شدن پوست از انواع آلودگی های محیطی یا بقایای محصولات آرایشی، حتماً حداقل ۲۰ ثانیه کف حاصل از شوینده را روی تمام سطوح پوست صورت خود ماساژ دهید.

کرم دور چشم
کرم دور چشم

کرم دور چشم را فراموش نکنید!

در برنامه مراقبت از پوست، استفاده از کرم های دور چشم نیز، بسیار اهمیت دارد. پوست اطراف چشم فاقد بافت چربی است؛ بنابراین استعداد زیادی برای ایجاد چین و چروک دارد. استفاده از یک کرم دور چشم مناسب، علاوه بر اینکه رطوبت کافی را در این نواحی تامین می کند، حاوی مواد موثره ای است که به ضخیم شدن پوست اطراف چشم و جلوگیری از چین و چروک در این ناحیه، کمک می کند.

ضد آفتاب، ضد آفتاب و ضد آفتاب!

اهمیت استفاده از ضد آفتاب برای مراقبت از پوست بیش از آن است که تصورش را می کنید. تماس با اشعه UV نور خورشید، به مرور زمان تغییرات متعددی در پوستتان ایجاد می کند:

  • لک های پوستی
  • تغییر رنگ در پوست
  • چین و چروک و خطوط پوستی
  • پیری زودرس پوست
  • خالهای پوستی
  • ایجاد ضایعات سرطانی و یا غیرسرطانی

سعی کنید ساعات حضور در بیرون از منزل را بین ساعت ۱۰ صبح تا ۲ عصر به حداقل برسانید. همیشه از یک کرم ضد آفتاب مناسب برای نوع پوست خود با حداقل SPF 30 استفاده نمایید. هر ۴-۳ ساعت آن را تمدید کنید و در صورتی که این کار برایتان سخت است، از ضد آفتاب های با SPF بالاتر استفاده کنید. شاید بد نباشد که در ساعات آفتابی، با کمک کلاه لبه دار و عینک آفتابی، محافظت بیشتری از پوست خود به عمل آورید.

برای مراقبت از پوست، لایه برداری را فراموش نکنید.

اضافه کردن مرحله لایه برداری به برنامه مراقبت از پوست، باعث جوانسازی، شفافیت و لطافت پوستتان خواهد شد. بهترین پیشنهاد این است که از کرم های لایه بردار حاوی رتینوئید ( رتین- آ) برای لایه برداری پوست خود استفاده کنید.

احتمالا می دانید که با افزایش سن، میزان تولید کلاژن در پوست کاهش می یابد و کلاژنهای موجود نیز تجزیه و تخریب می شوند. نتیجه این تغییرات پیری پوست و ایجاد چین و چروک در آن می باشد. کرم های حاوی رتین-آ علاوه بر لایه برداری پوست، روند کلاژن سازی پوست را نیز فعال می کنند.

اگر به دنبال کسب آگاهی از برخی مواد و ترکیبات موجود در لوازم‌آرایش هستید توصیه داروبوم مطالعه مقاله “مواد فعال موجود در لوازم‌آرایش” می‌باشد.

تغییرات پوست خود را جدی بگیرید.

یکی از اصول غیرقابل انکار مراقبت از پوست، حساس بودن نسبت به تغییرات ایجاد شده در ساختار و یا رنگ پوست می باشد. در صورت مشاهده هر گونه تغییر غیر طبیعی در پوست خود و یا رویت هر گونه ضایعه ای، حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

راهکارهایی ساده برای آراستگی پوست

گاهی اوقات علت از دست رفتن زیبایی پوست به خاطر خطاهای کوچکی است که در مراقبت از پوست خود مرتکب می شوید. البته خوب می دانیم که بی اطلاعی شما باعث بروز این اشتباهات شده است. به همین علت در این مقاله به نکاتی ساده برای حفظ زیبایی و سلامت پوست و آراستگی پوست آشنا خواهید شد. اگر خواهان پوستی زیبا، شفاف و جوان هستید، از این نکات پیروی کنید.

۱- با آرایش به رختخواب نروید

یکی از رایج‌ترین خطاهای پوستی که باعث ایجاد لک، آکنه و جوش‌های زیرپوستی در صورت خانم‌ها می‌شود، خوابیدن با صورت آرایش‌کرده و نشسته است. باقی ماندن مواد آرایشی روی پوست که با آلاینده‌های محیطی هم ترکیب شده‌اند، باعث بسته شدن روزنه‌های تنفسی پوستی و افزایش احتمال ابتلا به جوش و لک روی صورت می‌شود. ازاین‌رو، بهتر است که تنها ۵ دقیقه قبل از خواب را به پاکسازی پوست خود از انواع محصولات آرایشی اختصاص بدهید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله “ویژگی های یک رژیم غذایی مناسب برای پوست چیست ” را نیز در وب سایت داروبوم بخوانید.

۲- کرم قبل از خواب را فراموش نکنید

قبل از خوابیدن و بعد از شستن پوستتان، مواد سطحی لازم برای حفظ شادابی و زیبایی پوست را به صورت، پاها و دستان خود برسانید. اگر پوستتان چرب است، آن را با کرم‌های مرطوب کننده بر پایه آب و فاقد چربی ماساژ دهید و اگر پوست خشکی دارید، آن را با کرم‌های نرم کننده حاوی مواد روغنی بپوشانید. افراد مبتلا به پوست خشک و تمام افراد بالای ۳۰ سال، استفاده از کرم دور چشم را فراموش نکنند. ضمن اینکه پوشاندن پوست حساس لب‌ها با یک لایه نازک از مرطوب کننده ها یا نرم کننده های مخصوص لب هم می‌تواند برای پیشگیری از چروک شدن و ترک خوردن پوست لب‌ها بسیار مؤثر و مفید باشد.

۳- ریزمغذی‌های مورد نیاز پوست را به بدنتان برسانید

هرچند که تمام ویتامین‌ها و املاح برای بدن ضروری هستند، اما بعضی از آن‌ها می‌توانند در حفظ سلامت، زیبایی و شادابی پوست مؤثرتر باشند. اسیدهای چرب امگا ۳ و روغن ماهی، ویتامین C، ویتامین E و روی، جزء همین ریز مغزی ها هستند. ازاین‌رو توصیه می‌شود که از امروز، حداقل ۳ واحد (هر واحد برابر با ۶۰ گرم) میوه و ۲ واحد سبزی یا صیفی بخورید. روزی ۵ تا ۱۰ عدد مغز خام را در برنامه غذایی خود داشته باشید و سعی کنید حداقل هفته‌ای ۶۰۰ گرم گوشت انواع ماهی‌های چرب یا ۷ تا ۱۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون (روزی ۱ تا ۲ قاشق) مصرف کنید.

۴- آب کافی بنوشید

کم آب شدن بدن، یکی از مهم‌ترین دلایل چروکیدگی و خشکی پوست است. زمانی که ما آب کافی در طول روز می‌نوشیم، خون‌رسانی به تمام قسمت‌های بدن از جمله پوست صورت هم با سرعت و شدت مناسب‌تری صورت می‌گیرد و جلوی کدر و چروک شدن پوستمان هم گرفته منجر به آراستگی پوست می‌شود. برای اینکه بتوانید آب کافی در طول روز به بدن خود برسانید، بهتر است که در ساعات بیداری، هر ۲ ساعت یک‌بار یک لیوان آب بنوشید.

۵- دور تمام دخانیات را خط بکشید

اگر می‌خواهید پوست درخشانی داشته باشید، باید به علاوه بر ترک سیگار و قلیان، درمعرض دود آن‌ها هم قرار نگیرید. ترکیبات سمی و سرطان‌زای موجود در سیگار و قلیان با کاهش اکسیژن‌رسانی به سطح پوست باعث کدر و چروک شدن پوست دست و صورت می‌شوند. اگر از همین امروز تصمیم به ترک سیگار و قلیان گرفتید، استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و یک عدد سیب و پرتقال در روز برای بازسازی پوست خود را فراموش نکنید.

۶- خواب کافی داشته باشید

یکی از رموز داشتن پوستی زیبا و شاداب، برخورداری از خواب کافی در طول شبانه‌روز جهت آراستگی پوست است زیرا کم خوابی و پرخوابی، به سرعت تأثیر خود را روی پوست نشان می‌دهد. پرخوابی باعث پف کردن پوست پلک و گونه‌ها می‌شود و کم خوابی هم تیرگی و چروک زیر چشم را به دنبال دارد. استفاده از مکمل های کاهش استرس و بهبود خواب می تواند در آرامش و بهبود پوست صورت نیز مؤثر باشد.

۷- پوست اطراف چشم‌ها را نادیده نگیرید

اگر می‌خواهید جوان‌تر و جذاب‌تر به نظر برسید، پوست اطراف چشم‌ها را فراموش نکنید؛ یعنی علاوه بر کرم‌های دور چشم، روزی ۲ مرتبه ۲ حلقه خیار یا سیب زمینی خام روی چشم‌های بسته خود بگذارید تا جلوی پف کردن و تیره شدن پلکتان را بگیرید.

۸- ورزش کنید

ورزش کردن باعث افزایش خون‌رسانی به پوست و شاداب‌تر شدن آن می‌شود. برای اینکه بتوانید طراوت و شادابی پوست خود را دوباره به دست بیاورید، حداقل روزی ۲۰ دقیقه پیاده‌روی با سرعت متوسط انجام دهید.

علت نمایان شدن مویرگ های پوست چیست؟

گاهی اوقات ممکن است شاهد نمایان شدن مویرگ‌ های عنکبوتی در نقاط مختلفی از پوست صورتتان باشید که مطمئننا زیبایی و اعتماد به نفس شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. معمولاً علت اصلی آن، آسیبی است که به پوست صورت وارد شده و منجر به ضعیف شدن دیواره رگ‌های خونی پوست و از بین رفتن بافت حمایت‌کننده در اطراف عروق گشته است.

آسیب‌های وارده به پوست صورت ممکن است از راه‌های زیر وارد شده باشند:

  • پیری پوست، به دلیل قرار گرفتن در برابر نور آفتاب
  • قرار گرفتن در برابر تشعشع (در افراد مبتلا به بیماری‌های بدخیم)
  • وارد شدن ضربات مکانیکی
  • استفاده طولانی‌مدت از فراورده‌های حاوی استروئید بر روی پوست

در شرایط خاص مثلاً در الکلیسم یا بیماری‌های خاص پوستی مثل روزاسه، تلانژکتازی به علت گشاد ماندن طولانی‌مدت عروق صورت بروز می‌کند.

مویرگ‌‌های خونی ناشی از عارضه تلانژکتازی می‌توانند در ناحیه زیر چشم‌ها، گونه‌ها، اطراف بینی و یا بر روی پوست نمایان گردند. رنگ ضایعات از صورتی تا قرمز تیره و قطر عروق نیز از ۰٫۱ تا ۱ میلی‌متر متغیر است.

راه درمان مویرگ های پوست نمایان شده بر روی صورت چیست؟

درمان اصلی تلانژکتازی با هدف یافتن عامل و پرهیز از آن انجام می‌شود. اگر دلیل آن مصرف الکل باشد، محدود کردن مصرف الکل وضعیت را بهتر می‌کند. اگر دلیل آن روزاسه باشد، درمان مناسب این بیماری را باید درماتولوژیست انجام دهد. در هر صورت، قرار گرفتن در برابر نور آفتاب و عوامل فیزیکی (مانند سرما یا باد)، پوست را بدتر می‌کند و باید به حداقل برسد.

درماتولوژیست روش‌های درمانی متعددی در اختیار دارد:

۱- کوتر کردن (سوزاندن) الکتریکی با سوزن

کوتر یا سوزاندن بخشی از پوست برای برداشتن زخم و یا بستن آن است. این روش قدیمی است و به قدر کافی مورد انتخاب نیست چراکه ممکن است به بافت اطراف عروق خونی صدمه بزند. بنابراین امروزه بسیار کمتر از روش کوتر الکتریکی استفاده می شود.

۲- درمان با لیزر

در حال حاضر، درمان معمول کوتر کردن تلانژکتازی با تابش لیزر است. دستگاه لیزری که استفاده می‌شود، اشعه لیزر را با طول موجی که به‌دقت با طول موج رنگ قرمز رگ خونی تنظیم شده است، از خود ساطع می‌کند. اگر از وسیله لیزری غیرانتخابی (وسیله‌ای که نتوان با آن به طور دقیق طول موج متناسب با رنگ رگ خونی را انتخاب کرد) استفاده شود، این روش ممکن است صدمه زیادی به بافت اطراف عروق خونی بزند.

داروبوم یک “داروخانه آنلاین” با قیمت بسیار خوب است. که شما می‌توانید انواع لوازم آرایشی-بهداشتی را از آن تهیه کنید.

۳- درمان‌های دیگر

درمان‌های جدید دیگر همگی بر اساس ضربان های کوتاه اشعه نور (غیر از لیزر) کار می‌کنند (مثلاً دستگاه فتودرم که شرکت ESC تولید کرده است) که برای عروق به صورت انتخابی عمل می‌کنند. پزشک طول موج نور را متناسب با رنگ و اندازه عروق خونی مورد درمان تنظیم می‌کند. عروق خونی که ایجاد تلانژکتازی می‌کنند، معمولاً عروق سطحی هستند؛ به همین دلیل پیلینگ پوست در بعضی موارد، مشکل را حل می‌کند.

۴- آرایش یک درمان موقت اما کاربردی

برای کسانی که به هر دلیلی نمی‌خواهند از درمان‌های ذکرشده در بالا استفاده کنند، آرایش برای پنهان کردن ضایعات پوستی می‌تواند کافی باشد.

سخن پایانی:
احتمالاً می‌دانید که با افزایش سن میزان تولید کلاژن در پوست کاهش و کلاژن‌های موجود نیز تجزیه و تخریب می‌شوند و درنتیجه پوست ظرافت و شادابی خود را ازدست‌داده و چین چروک‌هایی روی سطح پوست ظاهر می‌شود یعنی به‌اصطلاح پوست پیر شده است. در این مقاله نکاتی در خصوص نحوه پاک‌سازی پوست و استفاده از بهترین کرم‌های پاک‌کننده و همچنین اهمیت استفاده از ضد آفتاب‌ها و کرم‌های دور چشم و همچنین کرم‌های مرطوب‌کننده ارائه‌شده تا بامطالعه و بررسی آن‌ها عمل پیری پوست خود را به تعویق بی اندازید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.