ماسک های پاک کننده

ماسک های پاک کننده

آنچه در این مقاله می خوانید:
استفاده از ماسک های پاک کننده صورت روش منحصربه‌فردی برای پاک کردن صورت و مراقبت از پوست است. فراورده به صورت لایه نسبتاً ضخیمی روی پوست مالیده می‌شود و کمی بعد (معمولاً ۱۵ تا ۳۰ دقیقه) از روی پوست پاک می‌شود. ماسک‌های صورت منافع متعددی برای سلامت پوستتان دارند که در این مقاله درباره آن‌ها بیشتر خواهید خواند.

عملکرد ماسک های صورت

پاک کردن مؤثر پوست هم‌زمان با برداشتن لایه کراتینی خارجی پوست

این روش پاک کردن کامل پوست درواقع تأثیری شبیه پیلینگ پوست دارد؛ با این تفاوت که در اینجا پیلینگ انجام‌شده نسبت به روش‌های طبی پیلینگ که توسط متخصص پوست انجام می‌شود، سطحی‌تر است.

مرطوب کردن پوست

در نتیجه استفاده از ماسک، پوست ظاهری نرم و مرطوب پیدا می‌کند؛ البته در صورتی که ماسک حاوی مواد مرطوب کننده باشد. بعد از استفاده از ماسک، پوست کمی متورم می‌شود که تأثیر موقتی در ترمیم چین و چروک ها دارد. این اثر مرطوب کننده به دلیل عمل مسدودکنندگی ماسک ایجاد می‌شود و هرچه میزان مرطوب کننده ماسک بیشتر باشد، این تأثیر قوی‌تر است.

درمان آکنه

این ماسک‌ها بر پایه مواد زیر ساخته می‌شوند:

  • موادی که چربی پوست را جذب می‌کنند.
  • مخلوطی از مواد فعالی که در درمان آکنه نقش دارند، مثل گوگرد یا بنزوئیل پراکسید.

این ماسک‌ها را می‌توان با روش‌های دیگر درمان آکنه ترکیب کرد و تأثیر آن‌ها را بالا برد.

احساس کلی سلامت

این احساس که پوست تحت مراقبت و رسیدگی است، حس مثبتی به شما خواهد داد. همچنین حس آرامش و تسکین در زمانی که ماسک روی پوست قرار دارد نیز قابل تامل است. برداشتن ماسک با احساس رضایت، طراوت و تمیزی همراه است و معمولاً تأثیر حسی کشیده شدن پوست نیز به دلیل خشک شدن ماسک روی پوست ایجاد می‌شود که اگر ماسک حاوی مواد قابض باشد، این احساس قوی‌تر و مشخص‌تر است.

 پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” همه چیز درباره ماسک پیوریفایینگ کدلی ” را نیز در وب سایت داروبوم بخوانید.

انواع ماسک های صورت

ماسک‌های جاذب شستنی

ماسک شستنی
ماسک شستنی

ماسک‌های شستنی از طریق شستن با آب ولرم یا گرم از روی پوست پاک می‌شوند. ماده اصلی این ماسک‌ها پودر است که از مواد غیر آلی مثل اکسید روی، دی اکسید تیتانیوم، کائولین، کالامین و مواد دیگر ساخته می‌شوند. ماسک‌های دیگر این گروه بر اساس خاک رس و گل طبیعی فرآوری شده ساخته می‌شوند. قبل از استفاده پودر را بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده با آب، شیر، آب‌میوه و عصاره‌های دیگر یا هر مایع دیگری که در دستورالعمل ذکر شده است، مخلوط می‌کنیم. این ماسک‌ها به شکل خمیر نیز در دسترس هستند که در آن‌ها شرکت تولیدکننده پودر را با مایع لازم مخلوط کرده است. معمولاً مایعاتی مثل پروپیلن گلیکول و مقدار کمی صابون به ماده خشک اضافه می‌شود تا ماسک را بهتر بتوان از روی پوست پاک کرد. این ماسک‌ها معمولاً چربی روی پوست را جذب می‌کنند و برای افراد با پوست چرب توصیه می‌شوند. ماده ماسک به‌آرامی روی پوست مالیده می‌شود، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طبق دستورالعمل تولیدکننده روی پوست باقی می‌ماند و در آخر با آب و صابون از روی پوست شسته می‌شود. بعضی از ماسک‌های شستنی درواقع ماسک نیستند؛ بلکه مخلوطی از مواد مرطوب کننده، پاک کننده یا ترکیبی از این دو هستند که به دلیل مسائل تجاری به نام ماسک صورت فروخته می‌شوند.

برای خرید انواع مکمل‌های تغذیه‌ای و لوازم آرایش بهداشتی به داروبوم که یک”فروشگاه اینترنتی دارو” است مراجعه کنید.

ماسک‌های برداشتنی

ماسک برداشتنی
ماسک برداشتنی

ماسک‌های برداشتنی از مواد لاستیک مانند ساخته می‌شوند، مانند موادی که پایه وینیلی دارند، مثل پلی وینیل الکل و یا موادی که پایه لاستیکی دارند مثل لاتکس یا ترکیبات کائوچوی طبیعی. این ماسک‌ها بعد از خشک شدن، سفت می‌شوند و ورقه نازک انعطاف‌پذیر و معمولاً شفافی روی پوست ایجاد می‌کنند. در این مورد ماسک را با آب نمی‌شویند، بلکه از روی پوست می‌کنند. هم در ماسک‌های شستنی و هم در ماسک‌های برداشتنی، مدت زمانی که ماسک روی صورت باقی می‌ماند بسیار مهم است و در این مورد باید به توصیه‌های شرکت سازنده توجه کرد. معمولاً ماسک باید از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه از روی پوست برداشته شود.

این ماسک‌ها برخلاف ماسک‌های حاوی پودرهایی مثل گل و خاک رس، چربی پوست را جذب نمی‌کنند و تأثیر اصلی آن‌ها جلوگیری از تبخیر آب از سطح پوست است. درنتیجه، مقدار رطوبت پوست تا زمانی که ماسک روی پوست قرار دارد، افزایش می‌یابد. این ماسک‌ها برای خانم‌هایی توصیه می‌شود که پوست صورتشان نسبتاً خشک است. در موقع استفاده از این ماسک‌ها در سالن زیبایی، می‌توان لایه نازکی گاز (تنزیب) زیر ماسک قرار داد. این لایه گاز کمک می‌کند که مواد تشکیل‌دهنده ماسک پوست فرد را کاملاً بپوشاند، زیرا مواد ماسک از سوراخ‌های گاز نفوذ می‌کنند. در ضمن برداشتن ماسک نیز، سریع‌تر و آسان‌تر می‌شود و می‌توان ماسک را به صورت یک تکه از روی پوست برداشت.

ماسک‌های کمیاب

ماسک کمیاب
ماسک کمیاب

به غیر از ماسک‌های توضیح داده شده در بالا، مراکز سلامتی و مؤسسات زیبایی از ماسک‌های دیگری نیز استفاده می‌کنند و هر یک در زمینه‌ای تخصص دارند. این‌ها شامل ماسک‌های مختلف گل (بسته به خاک هر منطقه)، ماسک‌های حاوی موم زنبور عسل، عصاره جلبک‌های دریایی و عصاره‌های گیاهی مختلف هستند. عموماً طیف وسیعی از مواد آرایشی را می‌توان به ماسک‌ها اضافه کرد. درعین‌حال، هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که این ماسک‌های متفرقه در مراقبت از پوست مؤثر باشند. به علاوه، این مواد اضافی احتمالاً هیچ کمکی به افزایش نفوذ مواد درون ماسک به پوست نمی‌کنند؛ زیرا فقط برای مدت کوتاهی روی پوست باقی می‌مانند.

 برخلاف این تقسیم‌بندی نمادین، مواد تشکیل‌دهنده ماسک‌ها را می‌توان طوری مخلوط کرد که هم حاوی گل (که در ماسک‌های شستنی به کار می‌رود) باشد و هم حاوی مواد کائوچویی که در ماسک‌های برداشتنی به کار می‌رود. مواد هیدروکلوئید مثل کربوکسی متیل سلولز را نیز می‌توان به هر دو نوع ماسک اضافه کرد. ترکیب نهایی ماسک تعیین می‌کند که ماسک شستنی است یا برداشتنی.

یکی از موادی که در صنعت آرایشی بهداشتی به‌شدت کاربرد دارد، مواد قابض یا تونیک‌های پوستی هستند، جهت آشنایی بیشتر با انواع و خواص آن مطالعه مقاله “تونرهای پوستی چه کاربردی دارند؟” پیشنهاد می گردد.

 عوارض جانبی احتمالی ماسک‌های صورت

ترکیبات به کار رفته در ماسک‌های صورت معمولاً ساختاری ملایم و سازگار با پوست دارند؛ ولی در برخی افراد با پوست‌های حساس، ممکن است عوارض زیر ایجاد گردد:

  • آزار و التهاب پوستی که معمولاً به دلیل واکنش آلرژیک به یک یا چند ماده درون ماسک ایجاد می‌شود.
  • عفونت پوست

این عوارض معمولاً در اثر استفاده از ماسک‌هایی ایجاد می‌شوند که از منابع نامشخص و مشکوک خریداری شده‌اند. اگر ماسک از سازنده معتبر و شناخته شده‌ای خریداری شود، عوارض آن بسیار کم‌تر است. به‌هرحال، قبل از استفاده از ماسک، باید حتماً بررسی کرد که مشتری به هیچ‌یک از مواد سازنده ماسک حساسیت نداشته باشد.

توجه: بعد از استفاده از ماسک و شستن آن باید از کرم‌های مرطوب کننده صورت استفاده کرد؛ زیرا ماسک باعث لایه‌برداری سطحی در خارجی‌ترین لایه پوست می‌شود. به همین دلیل، مهم است که صورت مشتری در معرض باد، آفتاب و هوای آلوده قرار نگیرد. پس رفتن به خیابان‌های شلوغ و پر از دود اگزوز بلافاصله بعد از استفاده از ماسک، کار معقولی محسوب نمی‌شود. بهتر است مدت کافی صبر کنیم تا پوست لایه چربی محافظتی خود را تا حدی بازسازی کند.

 پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” آلفاهیدروکسی اسیدها یا اسیدهای میوه را بیشتر بشناسید ” را نیز در وب سایت داروبوم بخوانید.

منبع: adorebeauty

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.